• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnack-enkät

Doncorleone

Cartier
-Äger du en klocka som listar över din månadslön? - NEJ
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka? - BLAND DE TRE FÖRSTA
-Bär du klockan på väster eller höger arm? - VÄNSTER
-Har du ägt en Rolex? - NEJ
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD? - JA
 
Äger du en klocka som listar över din månadslön?
Ja
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
Vänster
-Har du ägt en Rolex?
Ja
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Ja
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Detta är inte enkäten, utan en tråd där det frågas om det är intressant med en enkät, och förslag på eventuella frågor. Jag är intresserad av:
1. Kön
2. Socioekonomiska data
3. Ålder
4. Bostadsort, både geografiskt och storlek på ort
5. Utbildningsnivå och typ av utbildning
6. Bransch i arbetslivet
7. Nivå inom arbetslivet (hierarkiskt)
8. Politisk åskådning
9-n: En massa frågor om klockor

Allt det här förutsätter givetvis att man kan garantera anonymiteten. Hur ska detta gå till? Jag vill inte att mina uppgifter ska komma ut ens om KS blir hackat.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Verkar finnas ett visst intresse ändå, så försöker knåpa ihop något till helgen givet att jag hittar ett lämpligt gratisverktyg som låter mig spara ner svarsdata. Men som sagt, fritt fram att ge förslag på frågor som man vill ha med!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Detta är inte enkäten, utan en tråd där det frågas om det är intressant med en enkät, och förslag på eventuella frågor. Jag är intresserad av:
1. Kön
2. Socioekonomiska data
3. Ålder
4. Bostadsort, både geografiskt och storlek på ort
5. Utbildningsnivå och typ av utbildning
6. Bransch i arbetslivet
7. Nivå inom arbetslivet (hierarkiskt)
8. Politisk åskådning
9-n: En massa frågor om klockor

Allt det här förutsätter givetvis att man kan garantera anonymiteten. Hur ska detta gå till? Jag vill inte att mina uppgifter ska komma ut ens om KS blir hackat.
Därför tänker jag mig snävare indelningar och inte lika fullt så specifikt att det går att identifiera en enskild person. T.ex. tänker jag mig bostadsort som typ: Stockholm, Göteborg, Malmö, mellanstor stad (Örebro, Linköping osv), liten stad (tänk <50k och >20k), samt småorter. Sen tror jag bransch i arbetslivet och liknande blir svårt då materialet som kommer in inte lär vara gigantiskt. Visst politisk åskådning och löneuppgifter är spännande men samtidigt tror jag sånna frågor får folk att skippa svara.
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Därför tänker jag mig snävare indelningar och inte lika fullt så specifikt att det går att identifiera en enskild person. T.ex. tänker jag mig bostadsort som typ: Stockholm, Göteborg, Malmö, mellanstor stad (Örebro, Linköping osv), liten stad (tänk <50k och >20k), samt småorter. Sen tror jag bransch i arbetslivet och liknande blir svårt då materialet som kommer in inte lär vara gigantiskt. Visst politisk åskådning och löneuppgifter är spännande men samtidigt tror jag sånna frågor får folk att skippa svara.
Du kan ju alltid ha ett svarsalternativ som heter "vill inte uppge"
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Kul idé! Kör på :)

Edit: Vore intressant med en fråga om ur mycket tid man spenderar på KS. Jag tänker att man kanske kan se samband mellan tex högt KS-användande - mer frekvent flippande. Vilket leder till nästa förslag på fråga. "hur många klockor har du köpt/sålt senaste året?" Min hypotes är exempelvis att det köps fler klockor bland forumets medlemmar än vad som säljs (dvs nyköp/tratten/ebay etc).
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
  • Vad skulle du gjort istället om du inte la tiden på KS?
  • Ökar din klocka/klockor din självkänsla?
  • Har ditt klockintresse främjat eller fjärmat närheten till din partner?
  • Känner du att KS är som en drog?
  • Behandlas du olika beroende på vilken klocka du bär?
  • Vad behöver förändras om vi ska få in 50% tjejer på KS?
  • Var köper du dina klockor?
  • Vad är den totalomsättningen över en 10-årsperiod för dig?
  • Hur stor del av dina klockköp går till våra sponsorer?
  • Har du någon gång valt resmål med familjen, bara för att du sett en intressant klocka på chrono24.com?
  • Vad ska en klocka uppfylla för att du ska köpa den? Vikta pris, lät att sälja, unik, du tycker verkligen om den, de jag umgås med har en likadan, kretsar jag vill in i bär den, gillar urverket, märket intresserar mig, det är en god investering, den kommer att åldras snyggt om 30 år, den är i bra skick, alla papper är med och ifyllda, säljarens utstrålning och rykte, klockan verkar bra omhändertagen under hela dess livstid och inte bara nyservad just nu.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kul grundtanke. Men om du tänker genomföra det så föreslår jag att du ber Admin att låsa tråden innan det spårar totalt och sätter dig och väljer ut ett antal genomtänkta frågor efter eget huvud.
 

karl-skandal

Breitling
Kul idé. Känns spontant som att det vore roligt att delta, men tror som många säger att man bör vara försiktig med hur specifik man skall vara med frågorna. Men det har ju kommit en del bra tips
 

DrDre

Patek
Det finns ett verktyg för online surveyer som hetere Surveymonkey (jag har jobbat med färdiga resultat baserat på det men ej med praktikaliteterna rörande frågor, utskick etc).

Det kanske kan vara en väg framåt?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jo varför inte. Alltid intressant att veta hur folk på KS har det i sin klocksamling. Bra info att tillgå vid tex försäljning.

-Äger du en klocka som listar över din månadslön? Ja
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka? Nej
-Bär du klockan på väster eller höger arm? Varierar
-Har du ägt en Rolex? Nej
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD? Ja
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Det finns ett verktyg för online surveyer som hetere Surveymonkey (jag har jobbat med färdiga resultat baserat på det men ej med praktikaliteterna rörande frågor, utskick etc).

Det kanske kan vara en väg framåt?
Tack för tipset! Dock är det tyvärr max 10 frågor och ingen möjlighet att spara ner svarsdata till CSV/textfil.

Edit: Google verkar ha ett gratisalternativ som funkar :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker också det är en kul ide givet att det finns ett bra verktyg för enkätinsamlingen. Några förslag på frågor:
Hur många klockor har du?
Hur många klockor roterar du regelbundet?
Hur många klockor har du köpt senaste 12-månadersperioden?
Hur många klockor har du sålt den senaste 12-månadersperioden?
Väljer du klocka efter aktivitet?
Hur ofta byter du klocka?
Hur många klockor tar du typiskt med dig på en resa på en vecka?
Har du någon evig keeper?
Om ja, varför är den det?
 

Torulf

Cartier
En fråga som generellt anses "ful" i Sverige, men .... Hur mycket pengar tjänar folk? Hur ligger inkomstfördelningen över medlemmarna?

Folk inklusive mig själv säger att ett klockintresse behöver inte vara så dyrt och man behöver inte äga dyra klockor.....Men i ärlighetens namn så har man det nog ganska bra ekonomisk ställt även om man "bara" sitter och köper på sig några olika klockor i 5-10k klassen per år.

Är klockintresset verkligen för samtliga samhällsgrupper eller är det mer för över- och övremedelklassen? Jag har en känsla av att detta intresse kan vara mer elitiskt och exkluderande än vad vi entusiaster som vi sprida klockvärldens gospel hoppas och önskar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En fråga som generellt anses "ful" i Sverige, men .... Hur mycket pengar tjänar folk? Hur ligger inkomstfördelningen över medlemmarna?

Folk inklusive mig själv säger att ett klockintresse behöver inte vara så dyrt och man behöver inte äga dyra klockor.....Men i ärlighetens namn så har man det nog ganska bra ekonomisk ställt även om man "bara" sitter och köper på sig några olika klockor i 5-10k klassen per år.

Är klockintresset verkligen för samtliga samhällsgrupper eller är det mer för över- och övremedelklassen? Jag har en känsla av att detta intresse kan vara mer elitiskt och exkluderande än vad vi entusiaster som vi sprida klockvärldens gospel hoppas och önskar.

Personligen tycker jag att frågor om socioekonomisk status skulle ta bort all glädje med en eventuell poll och skulle åtminstone få mig att avstå från att svara.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag att frågor om socioekonomisk status skulle ta bort all glädje med en eventuell poll och skulle åtminstone få mig att avstå från att svara.
Håller med! Dessutom är det inte säkert att inkomsten helt beslutar klock-kassans storlek. En person med medelinkomst kan ju exempelvis ha mer fickpengar/klockpengar än någon med högre inkomst, beroende på boendekostnader, bilkostnader, barn etc.
 
Topp