• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är det för skitsnack om en av mina hjältar tänkte jag och plockade fram Kropps bok. Men du har rätt, han avbröt sitt första försök på 8700 m (jag antar ”långt före toppen” är relativt) och skriver i boken att om han skulle orka ett andra försök måste han äta något annat än den medhavda frystorkade maten.

Krakauers bok är förresten en av de mest spännande böcker jag läst.
Tack för boktips! Beställde ett ex till mig och ett till ex som julklapp till svågern =)

Vad är det för skitsnack om en av mina hjältar tänkte jag och plockade fram Kropps bok. Men du har rätt, han avbröt sitt första försök på 8700 m (jag antar ”långt före toppen” är relativt) och skriver i boken att om han skulle orka ett andra försök måste han äta något annat än den medhavda frystorkade maten.

"Långt före toppen" var en slapp formulering av mig, men på den höjden innebär 200 höjdmeter flera timmars långsam klättring och alla expeditioner har en förutbestämd tid när vi måste vända tillbaka - typiskt kl 14.

Krakauers version av händelseförloppet 1996 är ifrågasatt av flera som var där.
Han mer eller mindre svartmålar Scott Fishers huvudguide Anatoli Boukreev.
Jag rekommenderar att läsa
The Climb: Tragic Ambitions on Everest
Författare: Anatoli Boukreev - om man är intresserad av fler än en version av det som hände.
Själv har jag lyssnat till ett par bergsguiders berättelser, som faktiskt var på plats på berget 1996...

Tillbaka
Topp