The Varus March (Arminiusweg)
(Uppdateras löpande under dagen)
I våras hörde en före detta kollega och numera vän av sig och frågade mig om jag ville göra en ca 100km självförsörjande marsch i Tyskland i höst.
Backgrunden till distansen och sträckan var utvald av historiska skäl. Vi skulle gå sträckan där romarrikets expansion upp i norr tog stopp den 8-9 September 9 e.Kr.
Ursprungligen var planen att vi skulle göra den över 3 dagar och en liten grupp men pga och avhopp blev vi bara två personer och då båda vi är i bra form beslutade vi oss för att göra den på under 36 timmar.
Vi startade i Porta Felicia i Tisdags ca 09:30 och igår kväll ca 18:30 anlände vi till Varusslachtmuseet i Kalkriese. Distansen blev i slutändan 96km
Eftersom det var en punkt A till B så behövde vi bära med oss allt vi kom in i landet med + relativt mycket vatten så min packning var runt 18-19kg och min väns lite över 20kg.
Jag dumpar lite bilder och utvecklar posten lite allt eftersom jag reser hem idag. Jag hade en garmin marq 2 på höger handled så bevis för äventyret finns att hitta på min Strava.
Klockan jag bar var min Rolex Explorer och den höll tiden perfekt under hela vandringen.
Dag 1 (47,58km)
Började nästan med katastrof, vi skulle möta up på Hannover flygplats 19:00 dagen innan men min vän missar sitt anslutande plan i Frankfurt. Han blir ombokad till en flight som skulle gått vid 22-tiden som sen blev inställd. Slutligen kom han med morgonflighten och starten fick bli framflyttad från 07:00 till 09:30.
Redan från start hade vi lite nya förutsättningar. Vi hade båda med oss frystorkade provianter och att vi skulle använda mitt gaskök. Jag hade gjort nära noll research och trodde det var en stor vandringsled, dvs att det skulle vara lätt att köpa en gasoltub på plats. Timmarna gick och vi passerade bokstavligen ingenting. Vid tvåtiden tog jag beslutet att vi får köra med kallvatten. Vi stannar till och tillsätter vatten för att sedan fortsätta en timma till medans maten löses upp. Under denna tiden stöter vi på en livlina i form av en bensinmack där vi kan förse oss med kycklinghamburgare uppvärmda i mikrovågsugn.
Moralen på topp och vi vandrar på… Plötsligt sänks temperaturen med 5 grader och himlen öppnar sig. Detta var dock välkommet då det varit över 20-grader och svetten var påtaglig, bara på med regnkläder och vandra på.
Eftersom vi ville ha halva sträckan avklarat så hann mörkret infinna sig innan vi kände att vi kunde slå läger. Min vän Niklas som tänkt till och tagit med sig pannlampa fick ta täten och pushade på.
Klockan blev nånstans strax innan 21:00 innan vi valde att slå läger i en skog, Niklas var låg på energi och valde att inte slå upp sitt tält under natten. Efter en natt i ett område som ljudligt bäst kan beskrivas som jurassic parks lugnare grannpark var jag nöjd med valet att slå upp tältet och hade en liten barriär mellan alla djur som prasslade runt oss.
Dag 2 (48,23km)
Idag gjorde sig bristen på gastub sig påmind. Inget morgonkaffe och frukosten blev en flapjack. Gjorde ett vad som senare visade sig misslyckat försök att estimera från GPX-filen på klockan och google maps i telefonen försöka lista ut om vi skulle passera i närheten av någon matbutik.
Bara 10km kvar och vädret var kanon sista biten:
Målgång