• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Viktigt Klocksnack i ny kostym

Som @Hexagon säger tar det ett tag att vänja sig vid nya fonter och förändringar på sidor man besöker ofta.
När vi bytte typsnittsfamilj i print och på webb var det upprörda röster i en vecka, sen vande sig alla.
Tycker att jag redan börjar känna mig hemma i det. Snyggt font-val till loggan också! Känns seriöst men inte för stelt.

Som @Hexagon säger tar det ett tag att vänja sig vid nya fonter och förändringar på sidor man besöker ofta.
När vi bytte typsnittsfamilj i print och på webb var det upprörda röster i en vecka, sen vande sig alla.
Tycker att jag redan börjar känna mig hemma i det. Snyggt font-val till loggan också! Känns seriöst men inte för stelt.
Yes, det är så det funkar. Klart att vissa personer aldrig kommer gilla det, så är det ju med allt. Men i mångt och mycket handlar det om vad man är van vid. Vi som suttit med det nya några dagar är väldigt vana redan.

I det här fallet har vi som jag skrev tidigare, dessutom valt ett extremt snällt och läsbart typsnitt och byggt kring det. Fila får man såklart alltid göra längs vägen.

Skärmbild 2026-10-05 230328.webp

Noll tummar upp. Noterat.

Bilder i PM’s hade suttit bra tack🙏

Upptäckte av en slump att det faktiskt funkar efter den senaste uppgraderingen av programvaran, i alla fall delvis. Om du länkar till en bild som ligger på KS så visas bilden i PM'et:

IWC A 2026-10-05 (PM).webp

Det har alltid funkat. Anledningen att det inte går att ladda upp i PM är att KS inte vill bistå i att enskilda personer kan skicka dolda olagliga bilder till varandra.

Vad är skillnaden i praktiken för forumägare om fotot är uppladdat som vanligt kontra länkat från t.ex imgur?

Hur fungerar det för alla andra forum där möjligheten att bifoga foton i pm finns?

Vad är skillnaden i praktiken för forumägare om fotot är uppladdat som vanligt kontra länkat från t.ex imgur?

Hur fungerar det för alla andra forum där möjligheten att bifoga foton i pm finns?
Skillnaden blir att KS kan få barnporr mm på sin egen server utan att det ens märks. Har aldrig sett ett forum där det är möjligt.

På förekommen anledning så tror jag inte många skulle gråta om GIF:ar inaktiverades. Rätt imbecill kommunikationsform.

Slappna av lite, hur mycket finns det att prata om det här?

KS har gjort ett kostym byte, alla är glada och välkomnar det, om jag svara med en gif eller text är det hela världen som går under då?
Slappna av sätt dig ner det finns mer bekymrade saker som kokar här i vårt land, jag försöker bara lätta upp stämningen.

Som allt annat tar det en stund innan det sjunker in. Måste säga att jag verkligen gillar förändringarna, framförallt på större skärm. Bra jobbat @Hexagon och givetvis @Hook och @Leben Tycker siten känns bra som den är nu, däremot ser B&R/timekeeper delen lite klumpig ut i det mobila gränssnittet.
Övrigt som skulle kunna fixas på sikt är väl funktionaliteten omkring K&S med BankID samt bumpandet. Men det är en annan fråga för en annan dag. 🤘

...........OK saknar faktiskt skratt emojin 😆

Jag har inte orkat läsa hela tråden, så någon kanske redan har nämnt det, men kör man ljus "style" (som vi åldersynta gärna gör), så är det lite dålig kontrast mellan en hel del text och den vita bakgrunden. Man kan t.o.m. tro att länkarna i "huvudet" t.ex. är "utgråade".

Jag har inte orkat läsa hela tråden, så någon kanske redan har nämnt det, men kör man ljus "style" (som vi åldersynta gärna gör), så är det lite dålig kontrast mellan en hel del text och den vita bakgrunden. Man kan t.o.m. tro att länkarna i "huvudet" t.ex. är "utgråade".
Var min första reaktion också. Men upplever ändå att man vande sig rätt fort. Funkar bra nu. Testade ”Dark” men föredrar fortfarande ”light”.

För mer än åtta år sedan tog vi över Klocksnack, och tiden har gått fort. Under de här åren har ni gjort forumet till en självklar mötesplats för alla som gillar klockor. Ni har delat bilder i "Vad gör du och din klocka just nu?", som nu passerat 600 000 inlägg. Ni har hjälpt varandra att avgöra om en klocka är äkta, gjort affärer på Köp & Sälj och träffats på våra event. I dag rymmer Klocksnack över fem miljoner inlägg och drygt 200 000 trådar.

Allt det är er förtjänst. Vi har försökt ge det en bra plats att växa på, och nu är det dags att ge den platsen en ny kostym. I dag lanserar vi forumets nya identitet: ny logotyp, nya färger och ett tydligare formspråk. I grunden är det samma Klocksnack som vanligt.

Det här är nytt:

• Ny logotyp och nytt monogram. Logotypen är modern och enkel, inspirerad av typsnitt som funnits på urtavlor genom tiderna. Monogrammet bygger på samma typsnitt.
  • Piggare färger. Vi har skruvat upp färgerna en aning. De ger mer liv och bättre kontrast, med rötterna kvar i Klocksnacks gröna värld.
  • Nytt rubriktypsnitt. Rubrikerna flörtar nu med den nya logotypen, så att Klocksnack känns igen oavsett plattform och på våra event.
  • Tydligare prefix och ikoner. Vi har gått igenom prefixsystemet och hela ikongalleriet för att göra forumet lättare att överblicka.
Det här är bara första steget. Under hösten och vintern kommer fler nya funktioner, och vi ser fram emot att visa dem för er.

Tack för att ni är med och gör Klocksnack till Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS_Monogram.webp
Vad bra det blev! 👏🏼

Tillbaka
Topp