• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks sverige eu exit omröstning

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

Ska sverige gå ur eu

  • Exit

    Röster: 119 43.3%
  • Stay

    Röster: 156 56.7%

  • Totala väljare
    275
  • Enkät stängd .

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ja herregud, det är skrämmande att se och höra hur folk resonerar baserat på propaganda från massmedia.

Alla som kan ta en vettig diskussion och råkar ha talets gåva är den ny Hitler.

Skippa den standardiserade offerkoftan. Att media har en agenda, oavsett vilken politisk inriktning den utvalda median har, undgår nog få. Och nej, det är inte propaganda.

Har du lyssnat på nämnd person tidigare?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Skippa den standardiserade offerkoftan. Att media har en agenda, oavsett vilken politisk inriktning den utvalda median har, undgår nog få. Och nej, det är inte propaganda.

Har du lyssnat på nämnd person tidigare?
Du får nog läsa på lite om innebörden av ordet propaganda.

Propaganda (av det latinskapropagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något (politik, policy, religion, uppfattning, förändring, vara, tjänst, etc.) eller någon (politisk, religiös eller annan kandidat till eller innehavare av ämbete, befattning, position eller tjänst). Den som sänder budskapet är som regel part i målet. Syftet är således inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt, vinklat eller rentav falskt.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Propaganda

Jag har lyssnat på honom många gånger under åren. Om det är Nigel Farage vi pratar om. Eller menade du Hitler?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Du får nog läsa på lite om innebörden av ordet propaganda.

Propaganda (av det latinskapropagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något (politik, policy, religion, uppfattning, förändring, vara, tjänst, etc.) eller någon (politisk, religiös eller annan kandidat till eller innehavare av ämbete, befattning, position eller tjänst). Den som sänder budskapet är som regel part i målet. Syftet är således inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt, vinklat eller rentav falskt.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Propaganda

Jag har lyssnat på honom många gånger under åren. Om det är Nigel Farage vi pratar om. Eller menade du Hitler?

Nu är ju, iaf de medier jag frekventerar, exv TT och omni hyggligt sakliga. Jag vet inte vad du läser? Och nej, jag avser inte att kalla svenska stormediers skrifter för propaganda. Däremot är mindre mediers, likt etc och vissa på yttersta högerkanten, iaf enligt min mening att anse så som propaganda. Det viktiga är väl att alltid var lite kritisk vid informationsinhämtande?

Ang. Nigel och UKIP. Jag tycker att han och hela partiet är stollar, men vi tycker olika och det är helt ok.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nu är ju, iaf de medier jag frekventerar, exv TT och omni hyggligt sakliga. Jag vet inte vad du läser? Och nej, jag avser inte att kalla svenska stormediers skrifter för propaganda. Däremot är mindre mediers, likt etc och vissa på yttersta högerkanten, iaf enligt min mening att anse så som propaganda. Det viktiga är väl att alltid var lite kritisk vid informationsinhämtande?

Ang. Nigel och UKIP. Jag tycker att han och hela partiet är stollar, men vi tycker olika och det är helt ok.
Instämmer. Källkritik är viktigt men allt för många hämtar all sin information från SVT, TV4, Expressen, DN, Aftonbladet mfl utan att fundera två sekunder på varför de skriver/sänder det de gör.

Om fler var lite kritiska och inhämtade information från andra ställen, utanför Sveriges gränser och toppdomänen .se, skulle de få en mer nyanserad bild av EU, flyktingströmmarna, presidentvalet i USA och så vidare.

Bra att vi tycker olika, jag gillar olika ;)
 
Spot on

Att svenska medier bildsätter missnöjet med EU till en fråga om ett gäng senila, lurade, dumma xenofober som kört över en ung upplyst generation är ett perfekt sätt att helt undvika den diskussion som i EU och Sverige nu är nödvändig.

http://www.expressen.se/debatt/storbritanniens-unga-har-sig-sjalva-att-skylla/

Hanif Bali levererar som vanligt. I bakgrunden hör jag just nu snyft i någon TV-soffa, där ord som "faktaresistens" och "högerpopulism" används flitigt. Jag väntar fortfarande på någon form nyansering i mediarapporteringen, men med tanke på hur det brukar fungera i svensk media antar jag att man får vänta förgäves. Tröttsamt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bara för att "folk" i ens närmaste omgivning inte går på skräpet i media innebär det inte samma sak gäller för folk i övrigt. Man blir lätt hemmablind.

Klart det finns någon korkad rödstrumpa som köper allt med hull och hår men jag är helt övertygad om att de flesta bildar sig en egen uppfattning utifrån den verklighet de lever och inte enbart från vad som står i Expressen.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Önskar att UK hade haft en benevolent social planner. Uppenbarligen klarar inte det brittiska folket av att fatta beslut...
 

Oew

Rolex
Alex Schulman (!) levererar faktiskt en bra kolumn där han påpekar medias vinkling.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article23068998.ab
"Alla tycks ha gemensamt bestämt sig för att förklara brexit med att engelsmännen är dumma i huvudet. En nyhet som kablas ut av alla etablerade medier är att det bildats en protestlista, där engelsmän kräver att omröstningen görs om. En miljon människor har skrivit på. Vinkeln blir: titta på idioterna, som först röstar för att gå ur EU och som dagen efter kommer på att det var en dålig idé och ångrar sig. SvD skriver: ”Hoppsan - britterna söker efter ångra-knappen”

Jag blir så irriterad när jag läser det, för det är så enkelt, så dåligt. Hur vet SvD att dom som skrivit på protestlistan är människor som ångrat sig? Det är väl knappast den rimligaste förklaringen? Det rimligaste är väl att det handlar om människor som röstat på att vara kvar i EU och som nu försöker få till en omröstning."
 

DrDre

Patek
Nu har Nigel F också stigit av. H-e vad huvuden det har rullat i samaband med den här händelsen.
 
Nu har Nigel F också stigit av. H-e vad huvuden det har rullat i samaband med den här händelsen.
Ere sant?
Brexit-sidans toppar verkar mest vara en samling tomhylsor utan ansvar.
Babblade bara på för att få uppmärksamhet men de trodde aldrig de skulle vinna.
Jag tror inte att de kommer gå ur EU när krutröken lagt sig.
 

DrDre

Patek
Pundet når nu nya bottenrekord. Lägsta på 31 år mot dollarn.

FT skriver så här idag:
Meanwhile, Bank of England governor Mark Carney warned that the financial risks of Brexit “have begun to crystallise” and there was a “challenging” outlook for financial stability.
 
Pundet når nu nya bottenrekord. Lägsta på 31 år mot dollarn.

FT skriver så här idag:
Meanwhile, Bank of England governor Mark Carney warned that the financial risks of Brexit “have begun to crystallise” and there was a “challenging” outlook for financial stability.
Mot den svenska kronan inte lika mycket, nere runt 11:05-10, men var nere i ca 9:50 i Mars 2013.
 
Topp