• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocksnacks sverige eu exit omröstning

• Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

Ska sverige gå ur eu

• Exit

Röster: 119 43.3%
  • Stay

Röster: 156 56.7%

• Totala väljare
    275
  • Enkät stängd .
Jag förstår vad du menar, och jag respekterar det. Dina argument däremot håller ju inte riktigt tycker jag.

Du skriver att Civila jakt/sportskyttevapen extremt sällan används vid brott. Extremt sällan är inte aldrig, frågan blir då hur många döda det skulle krävas för att du skulle tycka att det är rimligt att förbjuda halv-automatiska vapen? Nyttan i det civila samhället tror jag är relativt liten, medans kostnaden för skadan ett sådant vapen kan åstadkomma är extremt högt även om det bara råkar vara en, två eller tre ggr. Vad det gäller militären och polisen lägger jag inga värderingar i hurvida de skall få ha kraftfulla vapen, för där behövs dem tyvärr. Ett bra exempel är t.ex. Breivik som med sin lagliga Mini-14 och sin glock med 30 patroners magasin gick bersärk på Utöya. Är 67 människoliv i ett attentat med ett lagligt halv-automatiskt vapen ett accepterbart offer för att underlätta sportskyttet och minska risken för skadeskjutningar vid jakt? Och sen, vem behöver 30 kulor i ett .223 vapen när man jagar björn? Det är ju snarare ett vapen du använder vid småvilt om du ens kommer på tanken att använda det vid jakt. Väl värt att tilläggas är att en Mini-14 kan köpas med fällbar stock och bajonett. Något som kan vara bra att ha ute i skogen när man vill skydda vapnet från t.ex. regn under sin kappa eller att ha möjligheten att hugga björnen med en bajonett efter man pumpat den full med 30 finkalibriga kulor och björnen ändå inte dött.

Sen undrar du hur man skulle kunna licensbelägga ett magasin och skriver om det är höljet eller fjädern? Ja samma sak kan man ju säga om ett vapen som i sig består utav lite stål, trä, plast, lite skruvar och fjädrar.

Att sen kolla att den som köper ett vapen är frisk i knoppen är väl också bra? Skall det nu nödvändigtvis finnas vapen i civila händer så känns det lite tryggare för mig som obeväpnad medborgare att de personer som faktiskt har vapen inte är galna. Att kalla det för diskriminering är ju lite som att bli förnärmad av att kolla synen när du skall ta körkort. "Vafan, jag har ju sagt att jag ser bra, då behöver ni ju inte kolla det!" typ...
Kan inte ni debattera björnjakt och NRA-liknande machopuckar i en annan tråd?

Men det är ju precis sånt som EU har kommit att handla om :)
Tvivlar på att björnar förekommit i Brexit-diskussionen, men visst. Tycker i grunden inte heller att EU ska lägga sig i formen på gurkor eller andra trivialiteter. Men folk gillar ju att hänga upp sig på de små hjärtefrågorna. "Amen va faen får jag inte jaga björn med bazooka - jävla EU!"

Tvivlar på att björnar förekommit i Brexit-diskussionen, men visst. Tycker i grunden inte heller att EU ska lägga sig i formen på gurkor eller andra trivialiteter. Men folk gillar ju att hänga upp sig på de små hjärtefrågorna. "Amen va faen får jag inte jaga björn med bazooka - jävla EU!"

Dock har ju Storbritannien en väldigt stor jakttradition så vapenfrågan är knappast liten.

Stefan Löven (i rapport) ryter till mot GB och säger att nu måste de ta första steget och lämna in sin ansökan. Två dagar efter valet, moget. Heter han Junker? verkar inte heller ha alla hemma. Uppriktigt ilsken på de brittiska EU-politiker som låtit demokratin ha sin gång. Skällde de ut dem i person från talarstolen :)

Det blir lätt att raljera med när man lyfter ut en enskild händelse men defacto är det vad EU allt mer kommit att handla, små saker i vardagen. Smaken på snus, halvautomatiska jaktvapen, vargjakt, byggregler, el-regler, offentlig upphandling mm. Inte sällan tycker de som berörs att det är försämringar gentemot våra egna regelverk som är framtagna för våra förutsättning under någorlunda demokratiska förhållanden.

Skulle gissa att den överskuggas av missriktad smygrasism aka "they took our jobs".

Vi har exakt samma här. "Polacker som gör jobbet för inga pengar alls".
Och hade det inte varit för LO mfl hade vi haft ännu mer tjat. Jag hade iofs inte heller uppskattat att bli utkonkurrerad och tvingas vänja mig med mindre pengar helt plötsligt. Om så skedde och jag kunde härleda det till EU hade jag nog också blivit EU-negativ. Rätt naturligt och knappast ett inslag av "rasism".

Däremot, att bruntvätta folk som har synpunkter på EU/invandring skickar folk rakt i händerna på SD.

De intervjuade britter med frågan om varför man röstat för att lämna EU. Följande orsaker låg i topp:
1. Flyktingpolitiken med kvoter. Intressant notera att Sverige som är drivande där antagligen indirekt bidragit till Brexit!
2. Britternas stora nettokostnad för EU-medlemskapet.
3. Maktkoncentrationen till Bryssel.
Ingen nämnde tex den fria rörligheten inom EU. Vilket många stanna verkar tro/hävda.

De som röstade Exit och sedan trodde att man långsamt skulle kunna dra sig tillbaka med väl valda förmåner i behåll har kanske misstagit sig?

EU UK.jpg

EU's ledning verkar inte vara särskilt intresserade av att dra ut på det eller vara överdrivet generösa:

"Jean-Claude Juncker, European Commission president. “My impression is that if you over years, if not decades, tell citizens that something is wrong with the EU, that the EU is too technocratic, too bureaucratic, you cannot be taken by surprise if voters believe you.”"

http://www.ft.com/cms/s/0/3901dd48-3cee-11e6-9f2c-36b487ebd80a.html#axzz4Cwdbk8up

Såg en mkt intressant intervju på BBC world (Hard talk) med Polens fd utrikesminister (Sikorski, verkade mkt skärpt) och han lyfte upp precis samma argument.

De som röstade Exit och sedan trodde att man långsamt skulle kunna dra sig tillbaka med väl valda förmåner i behåll har kanske misstagit sig?

EU UK.jpg

EU's ledning verkar inte vara särskilt intresserade av att dra ut på det eller vara överdrivet generösa:

"Jean-Claude Juncker, European Commission president. “My impression is that if you over years, if not decades, tell citizens that something is wrong with the EU, that the EU is too technocratic, too bureaucratic, you cannot be taken by surprise if voters believe you.”"

http://www.ft.com/cms/s/0/3901dd48-3cee-11e6-9f2c-36b487ebd80a.html#axzz4Cwdbk8up

Såg en mkt intressant intervju på BBC world (Hard talk) med Polens fd utrikesminister (Sikorski, verkade mkt skärpt) och han lyfte upp precis samma argument.

Bara för att skrämma upp andra potentiella "lämare". Det har bara gått några dagar sedan omröstningen. Det är upp till britterna att lämna in sin ansökan när de vill enligt arikel 50. Förhandlingarna tar troligtvis ett par år efter det. GB kommer fortsatt vara en viktig handelspartner för EU och därför kommer man säkerligen få ett bra avtal.

Bara för att skrämma upp andra potentiella "lämare". Det har bara gått några dagar sedan omröstningen. Det är upp till britterna att lämna in sin ansökan när de vill enligt arikel 50. Förhandlingarna tar troligtvis ett par år efter det. GB kommer fortsatt vara en viktig handelspartner för EU och därför kommer man säkerligen få ett bra avtal.

Ja precis, GB kommer få guld avtal i slutändan ändå. Tror dem gjorde helt rätt som gick ur. EU är en sekt där rika länder mjölkas på pengar för att bära länder som inte bär sig själva. Utöver det finns det en liten grupp som samtidigt skor sig själva grovt. Nu kommer Sverige troligen aldrig få chansen att lämna EU då nuvarande eller kommande styre aldrig skulle ta chansen med en folkomröstning. Möjligen när och om SD tar makten själva.

CgbR2W7WwAAQOSN.jpg

Det är jag inte alls säker på. Allt i artikeln antyder att EU inte är intresseade av att ta ngn större hänsyn till UK, varken när det gäller tid eller innehåll efter deras exit, utan allt verkar drivet mot "self interest". Dvs en rätt hård skillsmässa dar var och en försöker få ut så mkt man kan, snarare än "vi kan väl fortfarande vara vänner".

Här är en axblock av vad några av tungviktarna uttalat:

"Manuel Valls, French prime minister, said it was not for Britain to dictate the pace of talks. “It’s not up to the British Conservative party to set the agenda,” he told the National Assembly in Paris."

"Mark Rutte, the Dutch premier and formerly one of Mr Cameron’s closest allies, argued for Britain to be granted “some space”. But he was unforgiving in his reasons why, saying: “England has collapsed politically, monetarily, constitutionally and economically.”"

"“I don’t see a way of turning this round. It’s not the time for wishful thinking but for looking at reality,” Ms Merkel said. The farewell to Mr Cameron was sad “but it’s a reality”, she said. “We’re politicians and we shouldn’t be detained for too long by sorrow. We made our feelings clear but we have to accept reality and draw the necessary conclusions.”"

Dvs UK är nu utanför (snart) och behandlas som en sådan. Sedan kan man vara viktig och ha historiska band, men EUs lojalitet och fokus är ändå att gentemot sina medlemmar och deras intressen och välbefinnande, inte till outsiders.

Det är jag inte alls säker på. Allt i artikeln antyder att EU inte är intresseade av att ta ngn större hänsyn till UK, varken när det gäller tid eller innehåll efter deras exit, utan allt verkar drivet mot "self interest". Dvs en rätt hård skillsmässa dar var och en försöker få ut så mkt man kan, snarare än "vi kan väl fortfarande vara vänner".

Här är en axblock av vad några av tungviktarna uttalat:

"Manuel Valls, French prime minister, said it was not for Britain to dictate the pace of talks. “It’s not up to the British Conservative party to set the agenda,” he told the National Assembly in Paris."

"Mark Rutte, the Dutch premier and formerly one of Mr Cameron’s closest allies, argued for Britain to be granted “some space”. But he was unforgiving in his reasons why, saying: “England has collapsed politically, monetarily, constitutionally and economically.”"

"“I don’t see a way of turning this round. It’s not the time for wishful thinking but for looking at reality,” Ms Merkel said. The farewell to Mr Cameron was sad “but it’s a reality”, she said. “We’re politicians and we shouldn’t be detained for too long by sorrow. We made our feelings clear but we have to accept reality and draw the necessary conclusions.”"

Dvs UK är nu utanför (snart) och behandlas som en sådan. Sedan kan man vara viktig och ha historiska band, men EUs lojalitet och fokus är ändå att gentemot sina medlemmar och deras intressen och välbefinnande, inte till outsiders.
Även om UK är en stor handelspartner och lämnar så kan man ta den smällen men man har inte råd med att fler exits.
Därför är jag övertygad om att man så långt som möjligt försöker straffa UK, främst på handelsområdet.
Det har redan börjat och det kommer komma en massa uttalanden i good cop, bad cop-anda från EU.
Detta för att positionera sig inför förhandlingarna.

Även om UK är en stor handelspartner och lämnar så kan man ta den smällen men man har inte råd med att fler exits.
Därför är jag övertygad om att man så långt som möjligt försöker straffa UK, främst på handelsområdet.
Det har redan börjat och det kommer komma en massa uttalanden i good cop, bad cop-anda från EU.
Detta för att positionera sig inför förhandlingarna.

Varför skall man vilja "ha råd att ta en smäll"? En väl fungerande handel gynnar båda parter. Om EU väljer att straffa britterna och inte klara av att hantera detta professionellt har vi verkligt stora skäl att ifrågasätta vad EU håller på med. Man måste se alla uttalanden om "katastrof och straff" i sitt sammanhang. EU riskerar att kollapsa helt om det sprider sig. När det lagt sig och man de facto förhandlar är läget ett annat. Sverige har ju som bekant stor handel med GB och borde därför lobba starkt för ett bra frihandelsavtal.

Karln är ju helt frikopplad från all form av verklighet. Han står och snackar som någon sorts segrarare, när man samtidigt ser hur hans valuta och huvudsakliga aktier (banker) utvecklats sedan Brexit. Barklays och BBS (UK baserade banker) är de som förlorat mest. Barklays är alltså världens 25:e största bolag och man tappade alltså nästan 30% av sitt värde efter Brexit. Vilken politiker kan stå och triumfera när man varit inblandad i något sådant?

Dessutom står han och förolämpar folk och några sekunder efter det så förespråkar han ett civiliserat samarbete och dessutom att EU skulle tjäna mer än UK på det.

Har ett gäng kompisar som jobbar inom banking och relaterade verksamheter i London (både engelsmän och utlänningar) och de var gråtfärdiga över resultatet när jag pratade med dem på Fre morgon och väldigt många är väldigt rädda för att förlora jobben. Å så står den där byfånen och bara larvar sig främst för att han ska kunna "score a few points" på hemmaplan nu när de flesta börjar fatta vad som egentligen har hänt.

b4babf0e-3d48-11e6-9f2c-36b487ebd80a.img

b39bc6cc-3d48-11e6-9f2c-36b487ebd80a.img

Tillbaka
Topp