• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kluven

Jag har förstått att du är jur stud! Får regeringen i förordning ge kommuner rätt att besluta om trängselavgifter? Jag står och faller med svaret!?

Trängselavgifter är väl snarare en skatt.

Regeringen har restkompetens och får meddela föreskrifter av mer blygsam karaktär, såsom inträdesavgifter till museer. När det gäller kommunal skatt framgår istället av RF 8:2 p. 3 att det är riksdagen som ska stifta om grunderna för den kommunala beskattningen. Vad gäller kommunala trängselskatter följer av RF 8:9 p. 2 att riksdagen kan ge kommuner i uppdrag att meddela föreskrifter om sådan "skatt som syftar till att reglera trafikförhållanden i kommunen.".

Så mitt svar är nekande.
 

Konsul

Cartier
Trängselavgifter är väl snarare en skatt.

Regeringen har restkompetens och får meddela föreskrifter av mer blygsam karaktär, såsom inträdesavgifter till museer. När det gäller kommunal skatt framgår istället av RF 8:2 p. 3 att det är riksdagen som ska stifta om grunderna för den kommunala beskattningen. Vad gäller kommunala trängselskatter följer av RF 8:9 p. 2 att riksdagen kan ge kommuner i uppdrag att meddela föreskrifter om sådan "skatt som syftar till att reglera trafikförhållanden i kommunen.".

Så mitt svar är nekande.
Strålande svar, du måste haft mig som lärare, men nu spårar nog tråder ur helt. Förlåt Kaiser!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Haha det har gått så långt alltså. :hilarious: Jag har redan gjort mig ovän med varenda administratör på forumet genom mitt bumpande, så jag måste nog vara försiktig.
OCH DU VERKAR JU FAAAN INTE FATTA, TROTS ATT DU GJORT DIG OVÄN MED ADMIN....Eftersom ditt bumpande sker flera gånger per dag.

Håll dig till vad som gäller, du torde väl ändå gilla reglering med tänkte på ditt närmande yrkesval

Trevlig helg
 

Wemb

Cartier
Jag hade en DJ som jag var extremt nöjd med.
Fantastisk klocka och för min del blev det inkörsporten till denna tidskrävande och underbara hobby.
Den såldes för ett par månader sen då det inte fanns ekonomi för två klockor - och att ha den som enda klocka var inte optimalt för mig då jag gärna är ute och svirar eller passar på att plaska och dyka med klockan samt vill ha möjligheten att alltid ha den.

I slutändan är det du själv som avgör och oavsett vad du väljer så kommer du säkerligen inte att ångra dig.
Kundstocken på beggade Rolex är enorm och jag tror att just EXP II och DJ är lättflippade då de är bra instegsmodeller om du plötsligt inser att du råkade välja fel.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det blev tillslut en Explorer II, toknöjd!
9nzLvjC.png



Stort ödmjukt tack till alla som hjälpt mig under letandet :)
 

Wemb

Cartier
Stort grattis till en sjukt fin klocka!

Hoppas att du kommer att vara fortsatt nöjd, om inte så är det som sagt en lättflippad klocka vilket gör det till det självklara valet för dig.
 

paradis

Audemars
Grattis steffe, till din Explorer II , gillar också att du tog vit tavla, mycket vackert........:)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tack ska ni ha!
40mm kändes helt klart rätt för mig och innerst inne har jag alltid gillat Rolex sportmodeller, detta är skoj :cigar:
 
Topp