• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knepigt mejl från Tradera!!!!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som kanske en del av er har sätt, så har jag lagt ut min Breitling Chronomat till försäljning!

För att öka chanserna att få den såld så har jag även lagt ut den på Tradera! Idag fick jag ett mejl, i mina ögon suspekt, där dom begär att jag ska styrka äktheten av klockan!

Det är väl bra, men varför måste jag verifiera mig med en bild på mitt körkort eller pass! Ska man vara väldigt långsökt, vad är det som säger att jag inte har stulit en plånbok och använder körkortet, bara en tanke liksom!

Att lämna ut id-handlingar hux-flux gör man ju inte gärna!

Men med tanke på vad som hände Niklas, så är man fan i mig inte sugen att lämna ut uppgifter, även om det skulle vara tradera.

Är det någon annan här som har fått samma svar angående en klocka som har kommit till granskning?!

Var i kontakt med kundtjänst via telefon, och enligt henne jag pratade med, så var mejlet äkta!

Det konstiga är ju att bilderna talar för sig själv i min annons! Bild på certet, kontra bild på bakboetten där det står reffnr och serienr!

Mejlet från Tradera.
IMG_1264.PNG

tradera suger.JPG

Senast ändrad:
Kanske för att Tradera har ökat säkerheten kring annonserna. Eller så kanske det är någon som har anmält annonsen till Tradera. Förstår dock inte varför någon skulle göra det, allt ser ju okej ut.

Är bara avsändaren Tradera så är det väl inga problem att lämna ut personuppgifter. Bara positivt att de agerar seriöst och försöker få bort kopior.

Ring och fråga kundtjänst en gång till för att vara säker. En gång när min telefon gått sönder så fick jag också skicka bild på leg till olika sidor, som kräver säkerhet genom en extra verifiering på telefonen, för att få tillgång till konton igen.

Är bara avsändaren Tradera så är det väl inga problem att lämna ut personuppgifter. Bara positivt att de agerar seriöst och försöker få bort kopior.

Självklart! Men av bilderna jag har, så förstår jag inte riktigt kritiken, syns helt klart att klockan överensstämmer med certet! Finns en liknande breitling ute till försällning, där har ju säljaren tagit bild från datorn! Nu kan ju även han vara kontaktad!

Hmm, om man inte har originalkvittot då? Kan man då inte sälja på tradera? Och om man inte är första ägare hjälper ju då inte detta ändå. Jag fick inte med kvitto till min speedy, så den lär ju inte gå att sälja på tratten då. Inte för att den ska säljas hur som helst, men det måste vara vanligt att folk som inte är första ägare säljer klockor även där.

Ser även att du inte sålt på Tradera sedan 2012, enligt dina omdömen. Tror därför att det är en säkerhetsåtgärd från Traderas sida då du nu väljer att sälja en dyr klocka. Har sett många annonser på Tradera som är bluff, och det är nästan alltid användare som har likadan historik som du gällande omdömen och senast sålda vara.

Skulle inte lita på varken länken i mailet eller att avsändaren är den som de utger sej för att vara.

Men om man själv klickar fram formuläret på Traderas hemsida (eller skriver in adressen själv), så borde ju allt vara OK.

Hmm, om man inte har originalkvittot då? Kan man då inte sälja på tradera? Och om man inte är första ägare hjälper ju då inte detta ändå. Jag fick inte med kvitto till min speedy, så den lär ju inte gå att sälja på tratten då. Inte för att den ska säljas hur som helst, men det måste vara vanligt att folk som inte är första ägare säljer klockor även där.
Reagerade också på det med kvitto. Är ju inte det bästa sättet att kontrollera äkthet på

Dubbelkolla med telefonsamtal först. Skicka inte kopior på id-handlingar utan att trippelkolla allt först.

Ser även att du inte sålt på Tradera sedan 2012, enligt dina omdömen. Tror därför att det är en säkerhetsåtgärd från Traderas sida då du nu väljer att sälja en dyr klocka. Har sett många annonser på Tradera som är bluff, och det är nästan alltid användare som har likadan historik som du gällande omdömen och senast sålda vara.

Det känns väl som om detta skulle kunna stämma.
Borde finnas någon logik som används för att göra Tradera uppmärksamma på att ett konto eventuellt är kapat. Om kontot inte är använt sedan 2012 (inte kollat detta själv) och nu används till att sälja en dyrare klocka - tja, då borde den logiken kunna triggas.

Men.
Om jag varit @Affe så hade jag nog också ringt en extra gång till Tradera för att dubbelkolla.
Bättre att vara lite dryg mot Tradera-supporten än alternativet, antar jag.

Tack för snabba svar alla, har bara skickat nya bilder på klockan med kvittot och ingen id-handling vi länken som tradera hade, om dom inte duger för verifiering av klockan så får jag väl ringa upp kundsupport igen!

Senast ändrad:
Jag sålde en av mina gamla klockor jag hade i gymnasiet för någon hundring på Tradera. Eftersom jag bara hade sålt en sak innan och valt en katogri med "generellt sett" höga slutpriser kunde jag bara välja paypal som betalsätt.. slutade med att köparen swishade, bra med säkerhetstänk men ibland blir det inte helt rätt.

Självklart! Men av bilderna jag har, så förstår jag inte riktigt kritiken, syns helt klart att klockan överensstämmer med certet! Finns en liknande breitling ute till försällning, där har ju säljaren tagit bild från datorn! Nu kan ju även han vara kontaktad!
Man kan väl hoppas att de blivit seriösa och kontaktar de som anmäls. Inte rimligt att Tradera själva ska kunna avgöra alla kopior så att de reachar ut på detta sätt är enbart positivt. Att sedan den som anmält inte har en sportmössa är en annan sak men jag ser verkligen inget negativt i det. Dubbelkolla bara så det inte är ett en fraud på g.

Att de säkerställer identiteten på sina säljare är också det positivt. Litar du inte på Tradera/Ebay så litar du knappast på någon. :)

Vad händer om man själv köpt klockan begagnad och inte har kvitto? Tar de bort annonsen eller finns det någon slags äkthetsstämpel på Tradera man går miste om?

Om du trycker på "[email protected]" står det fortfarande den mejladressen? Jag har fått ett liknande mejl förut men då var det skickat ifrån en "[email protected]". Dom använder sig utav tradera ID men mejladressen är oftast inte företagets.
Samma sak har hänt med mig fast med "Paypal". Är 99,99 % säker på att det är bedrägerimail. Nedan kan ni se ett sånt mail som har absolut ingenting att göra med mig. Målet är att clickbaitas i en länk som kan vara vad som helst..
Screenshot_20170717-153421.png

Det blir ju inte bättre när svenskan är så dålig i mailet, det förstärker ju phishing-intrycket..

Såg inte avsändaren i mobilen! Men på datorn så fanns uppgiften ser jag nu.

tradera suger.JPG

Bra att de tagit kritiken seriöst! Anledningen till att de eftertfrågar personuppgifter är då en del kontokapningar skett på senare tid. De kan tex. lägga ut en (ofta fake) klocka till väldigt attraktivt pris och få den såld under sen kväll när Tradera inte jobbar.
Förstår att det känns konstigt med tanke på vad man kan göra med personuppgifter i vårat lilla land. Å andra sidan är de lika lätta att få tag i som att söka fram din Traderaannons.

Men på datorn så fanns uppgiften ser jag nu.
För att se varifrån ett mail egentligen kommer (From-fältet är extremt enkelt att förfalska) så måste man spara mailet i textformat, öppna det i en vanlig texteditor och leta upp information om den dator som är första avsändare. Sök efter rader där det står "Received:". Det är alltid den sista som är ursprunget, ovanför det förekommer vanligtvis avsändarens mailserver, din ISP's mailserver, osv. Oftast står avsändande IP-adress inom hakparenteser. (Received: from [aaa.bbb.ccc.ddd]) Sök på ursprungsadressen via t.ex. https://www.whois.com/whois/ så ser du information om vem som har den registrerad.

Det verkar som att mejlet jag fick från Tratten var riktigt, jag skickade inte med bild på varken passet eller körkortet, bara bilden på kvittot tillsammans med den aktuella klockan i den bifogade länken! Konstigt nog så dög bilderna trots att det inte var med någon bild på någon id-handling, då jag fick ett mejl tillbaka att det räckte för att styrker varans äkthet.

Men, Ok, det är bra med säkerhet etc, men det känns inte bra att lämna ut sina personuppgifter hur som helst, trots att det finns många som kan ta dom oerhört enkelt om dom nu vill det! Dock så är ju flertalet större som inte vet det, som inte behöver få det lättare att komma över känsliga uppgifter!

Åter igen, tack för många bra svar!

Mvh // Affe

Senast ändrad:
Händer på blocket också, hört från vänner som tvingats ta bilder med körkort och skicka in extra bilder.. dem kallade det ´´Stickprov``

Tillbaka
Topp