Du har ingen bild på den i handen eller med en klocka brevid?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du har ingen bild på den i handen eller med en klocka brevid?
Kul att fler gillar eka! Har ett par stycken, synd bara att dom är påväg uppåt på trattenSpammar lite swede 38. Hittade denna bild på hur dom brukade vara förpackade på kroken i sportaffären
![]()
Tänk om man fick en klocka levererad så här, vakumplastad på kartong med något romantiskt tryck med miljön den kan tänkas användas i![]()
Tack! Ångrar man ju nästan att man nyss beställde en piko från böker men det ena utesluter ju inte det andra
Nej, man kan aldrig ha för många knivar.Tack! Ångrar man ju nästan att man nyss beställde en piko från böker men det ena utesluter ju inte det andra![]()
Beror på om du frågar mig heller sambon men är helt med dig en backup för backupen för backupen behövsNej, man kan aldrig ha för många knivar.![]()
Jag minns hur man gjorde en enkel sked/dryckeskåsa av en pinne och en bit näver... Med en kniv på fickan kommer man långtTvungen att bygga en sked idag, glömde min ordinarie hemma. Mini Bugout, superlätt, känns som bra kvalite.
![]()
Att göra en kåsa på det sättet lärde mig farsan när jag var barn. Ett fint minne.Jag minns hur man gjorde en enkel sked/dryckeskåsa av en pinne och en bit näver... Med en kniv på fickan kommer man långt![]()
För att du kan...Varför jag har en isyxa är oklart men ändå...
![]()
![]()
![]()
![]()
Dom där köper man för hantverket skull, mer prydnadskudde numera som sagt...Bara jag som inte förstår mig på detta med traditionella sameknivar?
Jag personligen känner (känner och känner, vi bara snackat. Han är med i samma knivgrupp på FB) bara en "Same", och han använder en Benchmade kniv i sin vardag. Enligt honom är dessa äldre knivar mer något att titta för hantverket. Personligen tycker jag dem är fula och totalt oanvändbara. Handtaget är alltid "glatt" och man glider farligt när man jobbar med kniven. Oftast finns ingen stopp så hux flux har man bladet i handen....
![]()
Jag hade tänkt tälja en något mer avancerad form, men märkte att allt trä var "fruset" och ganska segt, rätt svårt att tälja i.Jag minns hur man gjorde en enkel sked/dryckeskåsa av en pinne och en bit näver... Med en kniv på fickan kommer man långt![]()
Jag har ingen Same att fråga, men jag skulle kunna tro att om man (om man arbetar som renskötare) bär en sån kniv är den endast för att öronmärka. Då kan man lägga lite på att dekorera och göra den fin. Sen bär man något enklare som brukskniv. Men de som säljs är ju rena konstverkBara jag som inte förstår mig på detta med traditionella sameknivar?
Jag personligen känner (känner och känner, vi bara snackat. Han är med i samma knivgrupp på FB) bara en "Same", och han använder en Benchmade kniv i sin vardag. Enligt honom är dessa äldre knivar mer något att titta för hantverket. Personligen tycker jag dem är fula och totalt oanvändbara. Handtaget är alltid "glatt" och man glider farligt när man jobbar med kniven. Oftast finns ingen stopp så hux flux har man bladet i handen....
![]()
Snygg stag, måste varit en förträfflig säljareEtt par "nya" slip-kompisar.
![]()
Säljare av rang!!!Snygg stag, måste varit en förträfflig säljare![]()
Jag "hittade" dessa bilder på www, samma typ man brukade göra.Jag hade tänkt tälja en något mer avancerad form, men märkte att allt trä var "fruset" och ganska segt, rätt svårt att tälja i.
Posta era bästa tips på enkla skogsskedar!
Modellerna dom har för att öronmärka är mycket mindre! Har två liggandes hos farsan som prydnad, däremot har jag själv två sameknivar en som prydnad då den är alldeles för fin för att användas och en som tjänstegör som fiskeknivJag har ingen Same att fråga, men jag skulle kunna tro att om man (om man arbetar som renskötare) bär en sån kniv är den endast för att öronmärka. Då kan man lägga lite på att dekorera och göra den fin. Sen bär man något enklare som brukskniv. Men de som säljs är ju rena konstverk![]()
bild?Modellerna dom har för att öronmärka är mycket mindre! Har två liggandes hos farsan som prydnad, däremot har jag själv två sameknivar en som prydnad då den är alldeles för fin för att användas och en som tjänstegör som fiskekniv![]()
Min samling EDC knivar även om jag sällan bär med mig någon av dem. Köpta i tur och ordning uppifrån och ner. Någon tysk militärkniv, säkerligen kopia, köpt i Berlin. Min trogna Opinel där bladet behöver lite mer kärlek, följt av den som får mest rotation nämligen min älskade Victorinox Spartan som alltsom oftast följer med på resor och märkligt nog även gått med av misstag på flyg utan att konfiskeras. Fällkniven U2 som i princip legat sedan jag köpte den. Vass som bara den. Sedan Spyderco Paramilitary 2 som tänkt arbetshäst men som legat mest i lådan och som jag nog kommer sälja. Sedan årets första inköp Benchmade Bugout 535BK-2, min första Benchmade och för tidigt för att ge något omdöme.![]()