• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

roosterman

G-shock
2-Faktor
Idag blev det tidig julis till mig från mig😁 Multiverktygslådan är inte riktigt full än🤪 Bidde en Gerber Armbar Drive👍
IMG_20201221_161710.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag fick nyss vad jag skulle kalla en tidig julklapp på mailen... Jag mailade för någon vecka sedan EKA’s kundservice med en fråga om reservdelar till den utgångna modellen Swede 38. Jag har några stycken i varierande skick, spruckna & hackiga skollor, hackiga och nedslipade blad...
9024A77F-4B4C-4855-8F74-2AADF59577F0.jpeg

Denna är den som är i bäst skick och fortfarande tjänstgör under sadeln på Vespan.
DB24A8A9-671C-43D0-ADC8-E04FF0F3CED1.jpeg

Svaret jag fick var att han skulle kolla i gömmorna och skicka både blad, skollor och skruvar. Utan kostnad, då det är livstidsgaranti på deras knivar 😊
Han tyckte mitt mail med bilder på mina härjade knivar värmde hjärtat i vintermörkret 😎
Nu har dom helt klart gjort en gammal kund glad.
 

Molgan

Cartier
Tidigare i tråden ifrågasatte jag nog exklusiva knivar, och menade då att det finns Mora 2000 för dryga hundringen som är perfectly fine..
Egentligen sköt jag mig nog lite i foten där, utan att tänka på det faktiskt, min trogna bundsförvant som alltid sitter i bältet, knappast exklusivt men användbar, typ varje dag..

Jag inser att multiverktyg kanske inte passar in som kniv egentligen, för det är just den delen dessa verktyg är klart sämst på, hopplöst att få någon riktig skärpa i eggen..

18657EA6-1BB4-46C3-8577-A91723C23917.jpeg
 
Tjenis! Nu fick jag äntligen tillgång för att faktiskt posta här 🤣 knivar har varit mitt heroin så långt jag kan minnas, dock spårade det inte förns på senare år, kan ha handlat om inkomst 🤔 så jag tänkte bjuda på en Small Regular Sebenza, som varit min EDC i några månader nu, en frisk fläkt efter att man varit nere i custom träsket i så många år!
Polish_20200831_121934551.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det där är service på hög nivå👍
Tänkte ge mig på mitt knivpussel nu under ledigheten oxå😊
Jag har visserligen tyckt det är kul med en Svensk tillverkare med anor som EKA. Men nu har dom helt klart vunnit över mig ifrån Fällkniven med denna trevliga service. Inte så att jag inte uppskattar de Fällkniven U4, U2, GP, F1, Tk3 som redan finns i samlingen, men jag kommer absolut hålla koll om dom släpper något nytt spännande. Som den nya Classic 8 i titan :cool:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mellandagspysslet påbörjat.
55EB91F2-2BDB-4E40-A277-DAD660E66D09.jpeg

Isärtagning och rengörning, blad renovering... Nu kommer jag ha tre varianter av samma kniv. Orange, svart och blått handtag. Jag har även tre bladkombinationer att klura över. Svärtat kolstål (2st) halvmatt borstat rostfritt (2 st) och högblankt rostfritt (1st). Känner spontant att den oranga ska ha svart blad, men sen vete katten
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja men då nördar man till det lite, bara för att man kan och för att det är lite kul... EKA Swede 38, design av Sigvard Bernadotte. Olle Nordlund & Torbjörn Evrell
010E26CF-0A5D-4CFA-9DB1-8E3443AF0D86.jpeg

Så här ser trion ut för tillfället. Roliga små detaljer som skiljer dem alla åt. Den första modellen som släpptes 1969 hade EN fjäder i ryggen. Den hade kolstålsblad och skruvar med platt skalle i skollorna. Den var helt utan märkning utöver EKA sweden på bladet. Skollorna uppdaterades med först "us pat pend" senare följt av "us des pat D-227071" och förekom både präglade i en rektangulär försänkning och som lösa siffror. Den uppdaterades ett par år senare, då med bland annat dubbla fjädrar i ryggen. Dubbel säkerhet om den ena skulle gå av när man som mest behövde kniven. Det gjordes även ett försök med tre fjädrar, ganska ovanligt att hitta en sån modell. Tror det var vanligast förekommande på modellen med trä-skollor som kallas Swede 45.
5CB12058-C15D-4003-B4EB-596DB4BBA609.jpeg

Mina har som syns 2 respektive 1 fjäder i ryggen.
ABFB3C92-C0C7-4DB1-B9AA-F3A63B9E0EA7.jpeg

På översta bilden ser man också tre olika blad med tre olika märkningar. EKA sweden 12c27, EKA sweden stainless & EKA sweden. Notera också att nagelskåran på det blankpolerade bladet är större. Mot slutet av produktionen var det ett väldigt vanligt blad på reklamknivar som företag köpte in.
Vad jag förstått var det också en "uppgradering" med den större nagelskåran. Bladet märkt 12c27 är det jag fick i julklapp av EKA och bör vara av äldre modell.
Svart, orange, blå, ljusblå, vit, gul, röd, grön är de färger jag känner till, men det kan ju finnas fler. Modellen som köptes in av Svenska försvaret hade blått eller grönt skaft och M-nummer på ena skollan.
4C8A8674-A9A3-411E-A908-AA82D69743DC.jpeg

Förutom att ligga riktigt skönt i handen har den några snygga design-linjer jag gillar. Notera hur det infällda bladets linje följer linjen på skollan och skuggan perfekt linjerar med bladet. Notera också hur droppformen på bladet ger den i hopfällda kniven en böljande linje. Industri design när den är som bäst.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ja men då nördar man till det lite, bara för att man kan och för att det är lite kul... EKA Swede 38, design av Sigvard Bernadotte. Olle Nordlund & Torbjörn Evrell
010E26CF-0A5D-4CFA-9DB1-8E3443AF0D86.jpeg

Så här ser trion ut för tillfället. Roliga små detaljer som skiljer dem alla åt. Den första modellen som släpptes 1969 hade EN fjäder i ryggen. Den hade kolstålsblad och skruvar med platt skalle i skollorna. Den var helt utan märkning utöver EKA sweden på bladet. Skollorna uppdaterades med först "us pat pend" senare följt av "us des pat D-227071" och förekom både präglade i en rektangulär försänkning och som lösa siffror. Den uppdaterades ett par år senare, då med bland annat dubbla fjädrar i ryggen. Dubbel säkerhet om den ena skulle gå av när man som mest behövde kniven. Det gjordes även ett försök med tre fjädrar, ganska ovanligt att hitta en sån modell. Tror det var vanligast förekommande på modellen med trä-skollor som kallas Swede 45.
5CB12058-C15D-4003-B4EB-596DB4BBA609.jpeg

Mina har som syns 2 respektive 1 fjäder i ryggen.
ABFB3C92-C0C7-4DB1-B9AA-F3A63B9E0EA7.jpeg

På översta bilden ser man också tre olika blad med tre olika märkningar. EKA sweden 12c27, EKA sweden stainless & EKA sweden. Notera också att nagelskåran på det blankpolerade bladet är större. Mot slutet av produktionen var det ett väldigt vanligt blad på reklamknivar som företag köpte in.
Vad jag förstått var det också en "uppgradering" med den större nagelskåran. Bladet märkt 12c27 är det jag fick i julklapp av EKA och bör vara av äldre modell.
Svart, orange, blå, ljusblå, vit, gul, röd, grön är de färger jag känner till, men det kan ju finnas fler. Modellen som köptes in av Svenska försvaret hade blått eller grönt skaft och M-nummer på ena skollan.
4C8A8674-A9A3-411E-A908-AA82D69743DC.jpeg

Förutom att ligga riktigt skönt i handen har den några snygga design-linjer jag gillar. Notera hur det infällda bladets linje följer linjen på skollan och skuggan perfekt linjerar med bladet. Notera också hur droppformen på bladet ger den i hopfällda kniven en böljande linje. Industri design när den är som bäst.
Riktigt kul samling!
 
Topp