• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen kniv men blev en ny yxa idag...Gränsfors Vildmarksyxan, funkar i stan oxå...
BF51DE1E-B496-4CF2-AF6D-96F9E717C585.jpeg
Skoj - du får gärna säga vad du tycker om den. Är på jakt efter en bra friluftsyxa :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en sån som jag har använt i över fem år och är väldigt nöjd. Enda nackdelen är att den saknar skaftholk men jag har satt ditt en i läder som fungerar okej. Bra allround-yxa!
Grymt! Kan bli en sådan.
Inte så välinsatt i yxor. Skaftholk - är det något strax under huvudet, på skaftet för att skydda skaftet när man typ, hugger ved? Eller har jag missuppfattat det lilla jag kunde hitta efter en 2 minuters Google-sökning? 😂
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Grymt! Kan bli en sådan.
Inte så välinsatt i yxor. Skaftholk - är det något strax under huvudet, på skaftet för att skydda skaftet när man typ, hugger ved? Eller har jag missuppfattat det lilla jag kunde hitta efter en 2 minuters Google-sökning? 😂
Ja, exakt. Kanske kallas för något annat också, har dålig koll men det det morfar kallade det... :bag: Gränsfors har det på sin Outdoor Axe bland annat. Det är ju knappast livsnödvändigt men det förlänger livet på skaftet en del och risken att man knäcker yxan är mindre. Nackdelen med att ha en sån i stål är att det blir väldigt kallt att hålla i vid finarbete med yxan vid stora delar av året.

Gränsfors Outdoor verkar för övrigt vara en riktigt trevlig yxa men har aldrig provat den själv. :)
gränsfors.JPG
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, exakt. Kanske kallas för något annat också, har dålig koll men det det morfar kallade det... :bag: Gränsfors har det på sin Outdoor Axe bland annat. Det är ju knappast livsnödvändigt men det förlänger livet på skaftet en del och risken att man knäcker yxan är mindre. Nackdelen med att ha en sån i stål är att det blir väldigt kallt att hålla i vid finarbete med yxan vid stora delar av året.

Gränsfors Outdoor verkar för övrigt vara en riktigt trevlig yxa men har aldrig provat den själv. :)
gränsfors.JPG
Ah - trevligt :)
Den såg fin ut också!
 
Galet, det är inte en LE. Tror inte heller Omega kommer hålla produktionen nere som Daytona tex. Men vi får se nästa år hur många som kommer ut till AD. Står själv på listan men tror jag kommer få vänta väldigt länge.

Skoj - du får gärna säga vad du tycker om den. Är på jakt efter en bra friluftsyxa :)

Jag har en sån som jag har använt i över fem år och är väldigt nöjd. Enda nackdelen är att den saknar skaftholk men jag har satt ditt en i läder som fungerar okej. Bra allround-yxa!

Grymt! Kan bli en sådan.
Inte så välinsatt i yxor. Skaftholk - är det något strax under huvudet, på skaftet för att skydda skaftet när man typ, hugger ved? Eller har jag missuppfattat det lilla jag kunde hitta efter en 2 minuters Google-sökning? 😂

Ja, exakt. Kanske kallas för något annat också, har dålig koll men det det morfar kallade det... :bag: Gränsfors har det på sin Outdoor Axe bland annat. Det är ju knappast livsnödvändigt men det förlänger livet på skaftet en del och risken att man knäcker yxan är mindre. Nackdelen med att ha en sån i stål är att det blir väldigt kallt att hålla i vid finarbete med yxan vid stora delar av året.

Gränsfors Outdoor verkar för övrigt vara en riktigt trevlig yxa men har aldrig provat den själv. :)
gränsfors.JPG

Jag tror den är grym, bra storlek, jag hade tänkt köpa outdoor varianten men denna dök upp begagnad till bra pris, Vildmarks yxan och Outdoor verkar ganska lika i längd, outdoor har det där skaftskyddet men smalare skaft med lite sämre bekvämlighet ( enligt reviews på nätet så det är väl personliga åsikter)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror den är grym, bra storlek, jag hade tänkt köpa outdoor varianten men denna dök upp begagnad till bra pris, Vildmarks yxan och Outdoor verkar ganska lika i längd, outdoor har det där skaftskyddet men smalare skaft med lite sämre bekvämlighet ( enligt reviews på nätet så det är väl personliga åsikter)
Jag har bara känt på Outdoor i affären och jag upplevde att den var lättare och som du säger lite smalare skaft. Båda är säkert bra på sitt sätt. Vildmarksyxan är väldigt skön att arbeta med och det är bra tyngd i huvudet.
 

Fargoth

Omega
Snubblade på detta guldkorn till recension, kan med fördel avnjutas i hastighet x1.5... :hilarious:

Opinel är ju en klassiker, och knivrecensenten Nick Shabazz kanske inte är helt okänd här i tråden.

 

Richie

Audemars
2-Faktor
Funderar på att köpa en ny fällkniv...
Är ingen friluftsmänniska så kniven kommer troligtvis bara användas till att öppna paket och liknande enkla grejer, så är inte i behov av "det värsta" men vill inte ha något skit heller..
Har fastnat för Kershaw Leek samt Benchmade Bugout mini, vad eller vilken rekommenderar ni?

Sen undrar jag om Lamnia är legit att beställa ifrån?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Funderar på att köpa en ny fällkniv...
Är ingen friluftsmänniska så kniven kommer troligtvis bara användas till att öppna paket och liknande enkla grejer, så är inte i behov av "det värsta" men vill inte ha något skit heller..
Har fastnat för Kershaw Leek samt Benchmade Bugout mini, vad eller vilken rekommenderar ni?

Sen undrar jag om Lamnia är legit att beställa ifrån?
Jag har bara goda erfarenheter av Lamnia, knivarna i fråga saknar jag dock erfarenhet av.
 
Topp