• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Här kan du sälja knivar, eller i deras systergrupp.

Tror dock det endast är fåtalet jag sett dig posta som du kan sälja i gruppen. Dem som skulle gå är väl just Microtech och dylika, möjligen får du iväg dem övriga på Tradera med lite tur. Dolken på bilderna kan jag eventuellt vara intresserad av. Vill du kränga den så sänd ett PM.
Stort tack! 👍😊
Ska kolla in den där gruppen. Vill ju gärna slipa till samlingen lite och köpa flera Microtech och Nortwoods. Säljer de såna knivar i den gruppen?
Om någon här har något sådant som kan tänkas säljas tar jag tacksamt mot ett PM. 😊

Har gått åt några knivar som flyttat till nya hem och det tycker jag är kul. Tack! 🤗

Stort tack! 👍😊
Ska kolla in den där gruppen. Vill ju gärna slipa till samlingen lite och köpa flera Microtech och Nortwoods. Säljer de såna knivar i den gruppen?
Om någon här har något sådant som kan tänkas säljas tar jag tacksamt mot ett PM. 😊

Har gått åt några knivar som flyttat till nya hem och det tycker jag är kul. Tack! 🤗
Ja gruppen jag tipsade dig om nästan uteslutande high end knivar. Spyderco, Hinderer, Microtech, Benchmade, Fällkniven m.m

Luminox and Spyderco Warrior

Bilagor

• 9E3A2E1A-F8BA-4293-BC14-9DB2D792208E.jpeg
    9E3A2E1A-F8BA-4293-BC14-9DB2D792208E.jpeg
    324.7 KB · Visningar: 51
Landade en ny rackare för några dagar sen.

Civivi Elementum (WE Knifes)
Nu jäklar fick Bugouten än konkurrent! Den här ligger perfekt i fickan, ännu bättre i handen och flippar kanon.

Jag har blivit lite bortskämd med Axis-lock den senaste tiden så att köpa en kniv med framlock kändes väl inte så spännande. Dock så fäller Civivin ihop sig som en dröm!

Garanterat inte min sista Civivi (eller Elementum för den del), rekommenderas starkt

EDD70CD1-2798-4B46-8657-0D5D763CE65F.jpeg

1613217279346.png

Jag har beställt en sån här bjässe, någon som har erfarenhet av denna modell? Böker Enigma heter den. Det jag fastnade för utöver det klassiska utseendet var den lite udda bladlåsningen. Det lilla bladet är vanligt "slip joint" samtidigt som det fungerar som stängning av det stora som har en typ av "back lock". Ser välgjord ut och får goda betyg här och där, frågan är om den kommer vara för stor att bära med sig i väskan...
Givetvis finns en Mercator i familjen, men nu fick jag upp ögonen för att Otter gör en hel del andra trevliga traditionella knivar som man blev sugen på.
Denna såg ut att kunna vara en trevlig i myntfickan modell...
1613217664177.png

Och vill man tömma plånkan ordentligt har dom denna Terrain 365 med Terravantium i bladet för dryga 3K
1613217908510.png

Kul när man blir överaskad av något man tidigare förkastat :)

Swayback nr2 börjar ta form. Denna har RWL34 i blad och fjäder. Skaftet är snakewood och vårtsvin.
Snart dags att skicka på härdning. 😊

Bilagor

• 9FC58FF3-EFFB-49A6-A58F-1B9F7765FF54.jpeg
    9FC58FF3-EFFB-49A6-A58F-1B9F7765FF54.jpeg
    307.3 KB · Visningar: 13
  • 8835FB3E-8119-4700-85B8-F3B5AAF13FCA.jpeg
    8835FB3E-8119-4700-85B8-F3B5AAF13FCA.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 16
  • 5B531E7D-0493-4A77-8254-8B812345C8F0.jpeg
    5B531E7D-0493-4A77-8254-8B812345C8F0.jpeg
    290.9 KB · Visningar: 18
Swayback nr2 börjar ta form. Denna har RWL34 i blad och fjäder. Skaftet är snakewood och vårtsvin.
Snart dags att skicka på härdning. 😊
Grymt! Har du någon mall du jobbar ifrån när du gör ryggfjädern? Jag funderar på att testa att göra en fällkniv när jag har tillgång till garage, men det jag funderar över är hur hårt man ska sätta/spänna fjädern...

Wanderoo.se är top notch. Har beställt där flera gånger.

Det står leveranstid på sidan, 7-8 dagar om produkten inte finns på lager.
Det låter hoppfullt, då vågar man testa en beställning. Betyder 7-8 dagar just det, eller kan det ta längre tid? Bör man maila och kolla innan beställning kanske?

3 av mina favoritknivar. Inget direkt lyxigt här.

1. Mora robust. 3.5 mm tjock. Kolstål. Har batongat rejält med vedklubbor med denna. Den tål allt. Förstör jag den köper jag en ny för 99 kr.

2. Mora lim ed 546. Årets färg. Mest därför. Bra kniv så länge den förblir vass. Detta är stål varianten.

3. Mora eldris. Liten och kompakt. Perfekt för när du kör lightweight. Går att använda med tändstål.
206022D0-1CF4-4848-8C6D-051756D25FEC.jpeg

3 av mina favoritknivar. Inget direkt lyxigt här.

1. Mora robust. 3.5 mm tjock. Kolstål. Har batongat rejält med vedklubbor med denna. Den tål allt. Förstör jag den köper jag en ny för 99 kr.

2. Mora lim ed 546. Årets färg. Mest därför. Bra kniv så länge den förblir vass. Detta är stål varianten.

3. Mora eldris. Liten och kompakt. Perfekt för när du kör lightweight. Går att använda med tändstål.
206022D0-1CF4-4848-8C6D-051756D25FEC.jpeg
Morakniv måste ändå vara knivarnas SEIKO. Känns helt oslagbara pris/kvalitetsmässigt, och slidorna/gummibanden är 100% oskönhet och funktion.

Morakniv måste ändå vara knivarnas SEIKO. Känns helt oslagbara pris/kvalitetsmässigt, och slidorna/gummibanden är 100% oskönhet och funktion.
Haha håller med. Eller åtminstone såsom Seiko var förut. Knivar som du kan använda och låta ta stryk utan att vara rädd. Jag tycker Mora robust är bland dom bästa knivar jag använt. Vet inte hur mkt stryk den fått.

Jag måste slå ett litet slag för Lanskys knivslipsystem. Inte lika avancerat som Wicked edge men fungerar utmärkt och är rätt kul att arbeta med. Ganska enkelt när man testat någon gång och resultatet blir väldigt bra. Jag testslipade industrirakblad till nyskick så man kunde raka av håret på armen.

Jag köpte det stora diamantkittet (gör det för man vill ha den grövsta när man ska fixa till grundeggen.)

Sedan köpte jag till safirpoleringen (gör det, den putsar upp det hela lite till, inte spegelblankt men rätt så "shiny". Köp även till extra "guidestång" till safirpolering för det ingår inte.

Jag köpte från vassaknivar.se med 10% rabattkod "matborgen".

Ett tips om ni köper och slipar är att måla eggen med en permanent spritpenna innan ni börjar slipa. Då kan man dels se att man valt rätt vinkel och det är väldigt lätt hänt att man tror man slipat hela vägen ut på eggen men om den rundats av så behöver man ta betydligt mer med den grövsta slipstenen än vad man tror. Kolla med lupp så att det inte finns kvar spår av färg längst ut på eggen innan ni tar och fortsätter med finare slipstenar.

Tänk även på att spänna fast jiggen rätt så mitt på bladet så man lätt når hela eggen med samma vinkel, samt att inte lossa jiggen förränn man slipat alla stegen.

Jag spänner fast min i ett litet skruvstäd, utan det så blir det knöligt att använda. Lansky har ett eget fäste men ingen aning hur bra det är.
IMG_20210218_131739.jpg
IMG_20210218_131454.jpg
IMG_20210218_125636.jpg

Spyderco Warrior och old batch Luminox i Ti.

Bilagor

• 2EAAF3A3-2C38-40DA-B246-F68A819D38C7.jpeg
    2EAAF3A3-2C38-40DA-B246-F68A819D38C7.jpeg
    325.4 KB · Visningar: 11
Tillbaka
Topp