• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Opinel. Klassisk, pålitlig, snygg. Finns i flera storlekar, lite olika träslag och numera i olika färger. Kostar ett par hundralappar så man behöver inte få ångest när man tappar bort den. En No. 8 i kolstål skulle jag säga är den perfekta allroundern.
IMG_0144.jpeg

(Snodd bild)
Även om jag älskar mina opinel så tycker jag inte de passar som skogsknivar om man inte bara är ute i solsken.
Eller är det bara jag som upptäcker att de blir sjukt tröga i gångjärnet när de varit fuktiga ett tag?

Men de är snygga

Ta ngt Från Spyderco i ett bra stål, t.ex. s90v, m390, zdp189 eller dylikt.

Vilket sortiment! Men får inte rätt känsla av Spyderco... Känns lite för mycket combat för mig. Ser mig mer som en skogsmulle :)

Opinel. Klassisk, pålitlig, snygg. Finns i flera storlekar, lite olika träslag och numera i olika färger. Kostar ett par hundralappar så man behöver inte få ångest när man tappar bort den. En No. 8 i kolstål skulle jag säga är den perfekta allroundern.
IMG_0144.jpeg

(Snodd bild)

Wow, precis det här jag är ute efter! Men just det där med kolstål, kan jag komma undan med rostfritt? Har en känsla av att jag inte kommer ta särskilt väl hand om den. Hur mycket märker man skillnaden som lekman?

Även om jag älskar mina opinel så tycker jag inte de passar som skogsknivar om man inte bara är ute i solsken.
Eller är det bara jag som upptäcker att de blir sjukt tröga i gångjärnet när de varit fuktiga ett tag?

Men de är snygga

Om man går på någon av modellerna med plasthandtag, löser det problemet tro?

Varför inte en Victorinox huntsman? Multitool såklart men den har två blad - och en såg.

Här kom en curveball. Var inte beredd på den klassikern, men ett bra tips och den är definitivt med i leken än! Finns det enklare (färre prylar) modeller med lite bättre ergonomi?

Tänkte jag skulle be om lite hjälp.
Går i tankar på att köpa EN vettig fällkniv att ha i skogen/utflykt/camping etc.
Min favorit i dagsläget är en stämjärnskniv från Biltema så ni förstår nog att jag är i behov av hjälp från expertisen 😬
De krav jag har är att den ska vara pålitlig, bekväm att använda och ha i fickan och hålla i en evighet.

Kan någon ge mig ett tips? Och om den är svindyr, förklara varför den är värd det 😅

Tusen tack på förhand!
Helle Kletten kanske? Den är skogsmulle.

Annars så tycker jag Spyderco, bra stål och ergonomi - de har modeller som inte är så combat också.

Vilket sortiment! Men får inte rätt känsla av Spyderco... Känns lite för mycket combat för mig. Ser mig mer som en skogsmulle :)

Wow, precis det här jag är ute efter! Men just det där med kolstål, kan jag komma undan med rostfritt? Har en känsla av att jag inte kommer ta särskilt väl hand om den. Hur mycket märker man skillnaden som lekman?

Om man går på någon av modellerna med plasthandtag, löser det problemet tro?

Här kom en curveball. Var inte beredd på den klassikern, men ett bra tips och den är definitivt med i leken än! Finns det enklare (färre prylar) modeller med lite bättre ergonomi?

Alltså ska du ut och campa, vandra osv menar jag att en pennkniv/fällkniv inte alltid räcker så långt.
En bra såg är alltid bra att ha.
Huntsman har 4 lager och är inte speciellt tung i jeansfickan. Bra ergonomi.
Två eller trelager kan kännas lite tunn i handen. Annars kan du kika på Victorinox Farmer Alox som har 3 lager och har aluminium-skal. Lite dyrare men bättre hårdvara. Den har bra såg, tjockare knivblad och bara få extra funktioner som konservöppnare, kapsylöppnare osv.

Går i tankar på att köpa EN vettig fällkniv att ha i skogen/utflykt/camping etc.
Min favorit i dagsläget är en stämjärnskniv från Biltema så ni förstår nog att jag är i behov av hjälp från expertisen 😬
De krav jag har är att den ska vara pålitlig, bekväm att använda och ha i fickan och hålla i en evighet.

Kan någon ge mig ett tips? Och om den är svindyr, förklara varför den är värd det 😅

Tusen tack på förhand!
Jag föreslår en EKA 10. Klassisk, robust och inte svindyr, runt 500 spänn.
Tvåhandsöppning och back lock tycker jag ger den lite mer ”bruksknivs-känsla”, jämfört med knivar som kan manövreras med en hand.
När jag köpte min för flera år sedan följde det med ett stadigt bältesfodral om det är viktigt för dig.
IMG_2691.jpeg

Senast ändrad:
4 lager vs 3 lager.
Huntsman och Farmer alox.
(notera att aluminium-skalet är tunnare än plastskalet. så en 3-lagers plastskal är lite fetare.)

Bilagor

• PXL_20231017_075525120.MV.jpg
    PXL_20231017_075525120.MV.jpg
    117.6 KB · Visningar: 4
  • PXL_20231017_075458148.MV.jpg
    PXL_20231017_075458148.MV.jpg
    78.2 KB · Visningar: 4

Tusen tack på förhand!
Är du mest ute efter det praktiska så skulle jag, precis som @spammerstakeahike är inne på, välja ett multitool istället. Jag skulle även rekommendera en med lite ordentligare tång. Finns många storlekar och utföranden att välja på, och finns även en separat tråd om multitools här... https://klocksnack.se/threads/multitools-räddaren-i-nöden.143111/

Men de är snygga
De blir absolut tröga när de blir fuktiga, men inte mer än att det funkar ändå tycker jag. Jag har en Opinel som svampkniv också, och den blir ju ofelbart fuktig. Å andra sidan öppnar och stänger jag ju den hundratals gånger under en längre svamptur, och jag har aldrig tyckt att det är ett problem. Tvärtom, är den tillräckligt fuktig behöver man inte alltid låsa bladet varje gång 😊
@ekke, du klarar dig absolut med rostfritt. Kolstål blir ju snyggare med åren och är lättare att slipa vasst tycker jag, men skillnaden är marginell.

Alltså ska du ut och campa, vandra osv menar jag att en pennkniv/fällkniv inte alltid räcker så långt.
En bra såg är alltid bra att ha.
Huntsman har 4 lager och är inte speciellt tung i jeansfickan. Bra ergonomi.
Två eller trelager kan kännas lite tunn i handen. Annars kan du kika på Victorinox Farmer Alox som har 3 lager och har aluminium-skal. Lite dyrare men bättre hårdvara. Den har bra såg, tjockare knivblad och bara få extra funktioner som konservöppnare, kapsylöppnare osv.

4 lager vs 3 lager.
Huntsman och Farmer alox.
(notera att aluminium-skalet är tunnare än plastskalet. så en 3-lagers plastskal är lite fetare.)

Du har ju fått mig att inse att jag måste köpa ytterligare en attiralj när vi ska ut på riktigt. Och jag fastnade verkligen för Farmer Alox, less is more för mig. For now.
Typiskt, jag som kom hit för att få tips om EN kniv, men nu blir det nog två.
Förstår inte hur jag klarat mig med endast en stämjärnskniv och en konservöppnare i alla dessa år. :bag:

De blir absolut tröga när de blir fuktiga, men inte mer än att det funkar ändå tycker jag. Jag har en Opinel som svampkniv också, och den blir ju ofelbart fuktig. Å andra sidan öppnar och stänger jag ju den hundratals gånger under en längre svamptur, och jag har aldrig tyckt att det är ett problem. Tvärtom, är den tillräckligt fuktig behöver man inte alltid låsa bladet varje gång 😊
@ekke, du klarar dig absolut med rostfritt. Kolstål blir ju snyggare med åren och är lättare att slipa vasst tycker jag, men skillnaden är marginell.
Får nog bli en Opinel No. 8 INOX/valnöt.
Kommer göras pilbågar och slangbellor på varje utflykt från och med nu 😅

Tusen tack för all snabb hjälp allihop, ni är guld!
Nu hinner jag ju beställa så jag har grejerna innan helgen 🥰
Personligen gillar jag lite tunnare blad på en fällkniv som ska vara enkel och mångsidig, gärna 2-2,5mm tjock. Jag tycker inte bladet behöver vara längre än 8cm för att klara alla enkla uppgifter. Opinel är perfekt om man gillar bladformen. Ett tips är att doppa toppen (alltså toppen av trät med låsringen) i kokande olja en liten stund, bara så man ser att det bubblar syre ur träet, det brukar göra det okänsligt för framtida fukt.
Otter har många klassiska traditionella fällknivar till bra pris, Böker har också ett brett sortiment. Victorinox har modeller med allt ifrån ett blad till alla tänkbara verktygskombinationer. Det finns helt klart ett utbud enligt dina önskemål. Försök dock att inte få in ett för brett användningsområde i en och samma kniv, det brukar alltid leda till att man hittar brister. Satsa på att ha fler knivar istället 👍🏿😊

Senast ändrad:
Tusen tack för all snabb hjälp allihop, ni är guld!
Nu hinner jag ju beställa så jag har grejerna innan helgen 🥰

.
32P-6.jpg

Nytillverkad engelsk fickkniv ifrån A Wright&son. Pennblad 5cm och lamsfoot 7cm. 9cm i fickan :)
Dessa är riktiga arbetshästar med styva ryggfjädrar. Håller en livstid och är ett charmerande inslag som "skogsmulle" :cool:

Senast ändrad:

Tusen tack på förhand!
Valfri modell från Victorinox är prisvärd.

Jag som förspråkar multitools säger : Kolla på en Leatherman Skeletool ;)
Enkel slitvarg med inte allt för mycket grejer, samt ett rejält knivblad. Finns bilder i ovan nämnda multitooltråd 👍
Känns som att valet av vad ska vi kalla det, funktionskniv(?), kräver lite mer research.
Vilka märken får man titta på, är det bara Leatherman och Victorinox som är ok?
Och framförallt, var går gränsen mellan fickkniv med fler funktioner och multitool? Så jag vet vilken tråd jag ska terrorisera...

Känns som att valet av vad ska vi kalla det, funktionskniv(?), kräver lite mer research.
Vilka märken får man titta på, är det bara Leatherman och Victorinox som är ok?
Och framförallt, var går gränsen mellan fickkniv med fler funktioner och multitool? Så jag vet vilken tråd jag ska terrorisera...
Jag hade terroriserat bägge, för dubbel input 😁
Ska du ha kniven till att hugga ner träd och så vidare så är det ju en stor kniv du ska ha och inte ett multitool, men om du klarar dig med ett lite mindre men kraftigt knivblad finns det riktigt bra Leatherman och Victorinoxar som blir smidigare att ha med sig :)

Senast ändrad:
@ekke - nu vet jag ju inte vilka specifika behov du har när du är ute i naturen, hugger du brasmaterial osv?
Det bör man kanske inte göra med en fickkniv/fällkniv (det går att göra men då måste man vara noga med att först ha bladet och handtaget i 90 graders position så att man inte skadar bladets infästning när man börjar banka på bladets rygg. sen kanske man ska överväga att använda en träkil för att fortsätta klyvandet), ska du batonera funkar en enkel morakniv bra.

Felix Immler på Youtube har väldigt många bra tips hur man bäst använder sin Victorinox.

@ekke - nu vet jag ju inte vilka specifika behov du har när du är ute i naturen, hugger du brasmaterial osv?
Det bör man kanske inte göra med en fickkniv/fällkniv (det går att göra men då måste man vara noga med att först ha bladet och handtaget i 90 graders position så att man inte skadar bladets infästning när man börjar banka på bladets rygg. sen kanske man ska överväga att använda en träkil för att fortsätta klyvandet), ska du batonera funkar en enkel morakniv bra.

Felix Immler på Youtube har väldigt många bra tips hur man bäst använder sin Victorinox.
Varför tror du stämjärnskniven är min favorit? Späntkungen... 😁
Ska kolla in Felix som en del i researchen inför nästa inköp.

Kan någon ge mig ett tips? Och om den är svindyr, förklara varför den är värd
Jag som förspråkar multitools säger : Kolla på en Leatherman Skeletool ;)
Enkel slitvarg med inte allt för mycket grejer, samt ett rejält knivblad. Finns bilder i ovan nämnda multitooltråd 👍
Menar du att min Supertool tillverkad mars 1997 inte duger längre?
Första åren (då jag seglade en massa storbåt) så lämnade jag in den och fick bytt utslitna verktyg på den vartannat år. Aldrig fick jag ens betala för det. Lämnade rostig och slö med trasiga mejslar och fick tillbaka ren, vass och i närmast nyskick.

Nu vet jag inte, men då hade iaf Leatherman en magnifik kundservice.
Bestämde mig då för att köpa en ny (en wave blev det) att ha i reserv. Den har fortfarande bara använts när jag förlagt supertoolen.

Har en fastbladare som jag skulle vilja ha från Scandi-vex till vanlig scandi, har försökt med min 150 diamansten, antingen så suger jag eller så är det för mycket material att ta bort för hand? Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga, eller någon som vet någon som kan slipa om den på maskin? :)

Tillbaka
Topp