MrIronMike
Silver
Finns det köksknivar får ni gärna skicka lite bilder för oss som inte kan ta oss till Vadstena
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Några köksknivar fanns det allt.Även jag verkar titta in i morgon. Och kanske lite på lördag.
Antar att det inte var så mycket köksknivar utan mer annat där?
Några köksknivar fanns det allt.
Och även lite blad om du vill göra egna
Fina bilderSå, knivexpo besökt. Stora salen i Vadstena Kloster är inte jättstort, men de hade ändå fått in rätt många bord. Det såldes och visades en hel del färdiga knivar, samt såldes material både i form av lösa metallbitar, färdiga blad samt diverse material för handtag och liknnande. Mycket folk och god stämning men som väntat i princip enbart män.
På gården utanför stod det mer slipmaskiner och ville visa upp sig.
Lite översiktsbilder:
LIte mer detaljbilder:
Jag fastnade mest vid ett bord där köksknivar visades och såldes av Thomas Moberg och Per Särnö. Här är Thomas och några av hans alster:
Mer av Tomas på Insta: https://www.instagram.com/tmoknives/
Det kan hända att en av dessa knivar från Thomas följde med mig hem. Där rök klockbudgeten igen.
Per Särnö och hans alster:
Han har en webbsida: https://www.sarnoknives.com/
Om jag fattade rätt åker Tomas och Pär hem efter dagen, så i morgon är det för sent köpa av just dem.
Så fet. Säg till om du tröttnar och vill sälja.Kanske inte riktigt lika gedigen men vill visa upp min spyderco para 3 med S110V stål. Kolfiber scales från en ryss (köpt före kriget) och skruvar och en lumeplugg från USA.
Inte som pannan, du ska inte värma upp kniven över rökpunkten…Lite koll har man på skötsel och slipa gör jag själv med våtsten.
Just det här med patina och åldring är lite nytt för mig så även att applicera lite olja på bladet som en gammal kolstålspanna
haha =)Inte som pannan, du ska inte värma upp kniven över rökpunkten…
Fina bilder
Du köpte inget utöver kökskniv?
Där fick jag lära mig något nytt! Tackar!Brukar kallas för "melon tester knife" om jag inte minns fel
Riktigt snyggt!!! Är det lås till knivbladet eller vad är det som sticker ut ungefär mitt på kniven på första bilden?Den ”nybyggda” soldatkniven fick följa med i fickan på hundpromenaden.
Vi hittade en rottryffel att testa skärpan på
Verktygen till bygget kommer ifrån en Gust.Häker Solingen. Den har en ganska udda variant av syl med sytrådsöga. Skollorna är av röd eucalyptus burl som jag köpte vid besöket i Vadstena. Mässingsliners och mässingsbackar
Huvudbladet är 3mm tjockt, de andra verktygen 2,8mm. Det blev med andra ord en ”tung och gedigen” liten kniv
Nej, nej, det är en slip joint. Det är den gamla typen av konservöppnare du ser. Spear-point huvudblad, clip-point pennblad. Kapsylöppnare/flatmejsel och konservöppnare. Korkskruv och syl på ryggen. En klassisk soldat-bestyckning.Riktigt snyggt!!! Är det lås till knivbladet eller vad är det som sticker ut ungefär mitt på kniven på första bilden?
Ett litet avbrott från fällknivarna. Har varit sugen på att göra något i Bowie stil.. Hade lite älghorn och tog en tagg från en älg svärfar sköt 1994 och lät den bestämma formen.
Bladet är 80CrV2, härdat i härdugn.
Silverlött bolster i nickelsilver, läder och vulkanfiber. Tycker det blev lite fränt med ändbit i älghorn som fick följa skaftets konturer..
Nu återstår det halvtråkiga läderarbetet
Tack så jättemycketJag kan inget om knivar. Men vet vad jag gillar!
Denna var riktigt cool!