• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

- Slidan på norsken och Wirkkala är ju påtagligt lika (Kan det vara en hommage :D). Jag vet inte om det ligger sanning i det, men lösningen med ett "lädersnöre" att fästa i bältet har jag hört har samiskt ursprung. I praktiken är det överlägset andra fästmetoder tycker jag. Kniven lägger sig snällt när du sätter dig vid elden, i bilen eller på annat vis. En jänkare eller kontinentala slidknivar är ju styva och är rejält i vägen när man sätter sig. Egentligen passar dessa slidknivar bäst i ryggsäcken. Det är som sagt mina erfarenheter av att bära en slidkniv i bältet
Det kan säkert stämma, alla sameknivar jag sett har haft den lilla läderflätan. Det hänger och slänger lite mer, men å andra sidan slipper man få knivskaftet i njuren varje gång man sätter sig i bilen precis som du säger.
Om du någon gång skulle känna att du har för många Helleknivar får du gärna höra av dig! :)

• Like
Reactions: Ako
Puma Jagdmesser 996
Omkring 1955 skapade Puma med hjälp av Oberforstmeister Walter Frevert kniven 959 Universal Jagdmesser. Överjägmästare blir titeln på svenska. Från Universal Jagdmesser utmynnade det olika varianter på fällknivar av tysk modell, som passade för olika jaktändamål. Valter Frevert har skrivit jaktlitteratur som än idag anses i Tyskland som referenslitteratur i ämnet. Det finns även en mörkare historia från kriget där Frevert förekom, men jag bortser från det här och presenterar en Puma Jagdmesser modell 996 med stort blad, såg, fågelkrok och den så viktiga korkskruven!

Kniven var i risigt skick när jag fann den och jag blir förundrad över hur vissa individer kan misshandla sina grejer till den milda grad. Det gäller knivar såväl som armbandsur. Det är en klassisk tysk jaktfällkniv vi har framför oss; med hjorthorns-skollor/sidor, nickelsilverbeslag och mässingsplåtar i stommen. Den lilla plåten som är i silver, finns där för att du ska kunna gravera in ditt monogram!

Jag har samlat Puma-knivar under många år men tröttnade för en tid sedan och sålde av det mesta. Ibland finner jag en Puma på loppis eller någon annan kniv som jag uppskattar och denna Jagdmesser visade sig som man säger vara en riktig sällsynt ”pärla”. Puma-Werks knivar har från och med 1964 ett serienummer instansat, och knivar före denna period har det inte. (Enstaka undantag förekommer). Denna kniv har inget nummer och är alltså från tiden före 1964. Exakt datering är svår och det är designen på logotypen som avgör närmare datering. Den aktuella kniven bedömer jag som tillverkad tidigt, kanske i slutet på 50-talet. För mig är det en ”rysare” med en så tidig kniv av denna variant – undrar vad den varit med om?...

Vi börjar med några bilder på hur kniven såg ut innan rengöring. Vid en första inspektion förekommer rost, men tack och lov så uppvisar knivens verktyg inga tecken på glapp. Kniven kan ju helt enkelt blivit bortglömd under åren i någon låda på en fuktig vind. Fjädrar och lås är ju inte rostfria på en dylik kniv. Senare utvecklades knivarna och fjädrar, lås samt korkskruven blev rostfria.

Riktigt skitig och anfrätt.....
Puma-996-utf.jpg

Puma-996,-baksida.jpg

Puma-996,-rost.jpg

Puma-996,-spricka.jpg

- Nå, kan det gå att få denna i presentabelt skick igen måntro? Kniven rengjordes med eltandborste, tops, tandkräm och olivolja. Jag använde inga mineraloljor eller jättestarka kemikalier. En skvätt Ajax för lite rostlösning är det starkaste jag använde. Eltandborste och tandkräm fungerar fint och olivoljan får dra in över natten i de torra hornsidorna. Efter rengöring sköljer jag kniven i varmt vatten för att få bort all skit och torkar noggrant med en värmefläkt. Sedan smörjer jag med olivolja och torkar av överflödet efter en tid. Sprickan är som den är och så här blev resultatet......

Puma-996-ihopf.jpg

Puma-996-kroksida-fisk.jpg

Puma-996-kroksida.jpg

Puma-996,-björk-utf.jpg

Puma-996,-träd.jpg

Visst blev den fin! Och nu kan den tjänstgöra igen och bäras med stolthet!

Puma-996-sv-bakgr.jpg

Några bilder på olika modeller av knivtypen.
Jagdmesser versions.jpg

Här sitter serienummer på de knivar som är tillverkade efter 1964. (Bild från Pumahunter.de)

Serienummer, Pumahunter.de.jpg

Här är en beskrivning hur kroken används för att "dra tarmpaketet" på fågel.

Krokdragning.jpg

De som är intresserad av Puma-knivar så är den bästa sidan (på tyska) och den sida Puma själva länkar till Pumahunter.de: http://www.pumahunter.de

En sista bild på en Puma Jagdmesser 945 från 1968. Hör gärna av er om det finns frågor eller om bilder sökes på Puma-knivar.
Joakim

Puma-945-full-set.jpg
Imponerande. Blev riktigt bra.
Skönt att fått en förklaring till hur man skall använda kroken - på tyska...

@Joakim C
Alltid underbart att se folk som lägger ner tid och engagemang på en sak i detta fallet en kniv.
Se till att "prylen" får en andra livstid istället för att glömmas bort eller i värsta fall kastas.
Mycket fint slutresultat. Bra jobbat.

Vill bara dela med mig av en finess jag hittade på min Fällkniven GP.

IMG_0452.JPG

IMG_0453.JPG

IMG_0456.JPG

Vad är detta för litet mystiskt hål som bara syns när bladet är i en speciell vinkel?

IMG_0457.JPG

Man ser en liten "prick" mellan bladet och låset också?

IMG_0458.JPG

Från vänster ser man lås, prick och blad.

IMG_0459.JPG

När man öppnar kniven lite ytterligare klickar det till och låset ligger mot bladet.

IMG_0460.JPG

Bladet är fullt öppet och låset är på plats

Detta är ett litet litet "lås" som svagt håller fast bladet när kniven är stängd.

Det mystiska hålet kommer i linje med pricken (en lite fastlödd kula?) när bladet är stängt och håller fast det där tills man vill öppna kniven.

Utan denna lilla detalj hade bladet öppnat sig så fort bladet hölls nedåt, då det glider upp så lätt. Plus att låset hade lämnat repor på bladet.
Smart grej!
IMG_0461.JPG

Senast ändrad:
Vill bara dela med mig av en finess jag hittade på min Fällkniven GP.
...klipp...
Utan denna lilla detalj hade bladet öppnat sig så fort bladet hölls nedåt, då det glider upp så lätt. Plus att låset hade lämnat repor på bladet.
Smart grej!
är det inte så på de flesta fällknivar som använder sig av framelock eller linerlock?

Platsar även rakknivar in här?
I så fall skulle jag gärna vilja ha förslag på en passande rakkniv för för att raka linjer till ett lite grövre skägg.
Har aldrig provat rakkniv tidigare mer verkar spännande :)

I så fall skulle jag gärna vilja ha förslag på en passande rakkniv för för att raka linjer till ett lite grövre skägg.
Dovo tillverkar bra rakknivar. Jag skulle dock köra på en shavette. Det är en "fuskkniv", som ser ut som en rakkniv men har utbytbara rakblad som en säkerhetshyvel. Billigare, vassare och mindre underhåll. Jag kör med en som kostade runt 150kr och som säkert rakar bättre än vilken riktig rakkniv som helst. Men där har vi väl lite mekansika klockor vs quartz, antar jag. :D
Men här har du en till ett okej pris, som säkert är helt okej att börja med: https://www.gents.se/dovo-cut-throat-rakkniv-med-skaft-i-svart-plast

Dovo tillverkar bra rakknivar. Jag skulle dock köra på en shavette. Det är en "fuskkniv", som ser ut som en rakkniv men har utbytbara rakblad som en säkerhetshyvel. Billigare, vassare och mindre underhåll. Jag kör med en som kostade runt 150kr och som säkert rakar bättre än vilken riktig rakkniv som helst. Men där har vi väl lite mekansika klockor vs quartz, antar jag. :D
Men här har du en till ett okej pris, som säkert är helt okej att börja med: https://www.gents.se/dovo-cut-throat-rakkniv-med-skaft-i-svart-plast
Tack för din input, låter vettigt att börja med en shavette för att lära sig tekniken.
När man väl lärt sig och om man sedan tycker de är bra så kan man slå till på en finare. Det behövs ju lite tillbehör också så de springer snabbt i väg i en slant.
http://www.sliqhaq.se/shavette-black-p-516.html?cPath=4_32_112
Hittade en som verkade ok här.

Tack för din input, låter vettigt att börja med en shavette för att lära sig tekniken.
När man väl lärt sig och om man sedan tycker de är bra så kan man slå till på en finare. Det behövs ju lite tillbehör också så de springer snabbt i väg i en slant.
http://www.sliqhaq.se/shavette-black-p-516.html?cPath=4_32_112
Hittade en som verkade ok här.
Den är säkert okej. Själv kör jag med en sån här: https://www.grooming.se/the-bluebeards-revenge-cut-throat-shavette.html
Den tar vanliga dubbelrakblad som man knäcker på mitten. Så kan köra samma Feather-blad som jag har till min Merkur säkerhetshyvel.

- Härligt att det uppskattas! Det är ingen jättemanöver att fixa till en gammal kniv och just denna Puma är så fin och håller en otroligt hög kvalitet. En Universal Jagdmesser kostade 1995, omkring 2.500 kronor.
Inte 2500 kr. 1955 väl ?
Vad får man betala för ett ex som ditt ungefär ? Frågar eftersom det verkar vara samlarvärde på dom.

Tack för länken. Väldigt intressant att ta del utav men man blir fortfarande inte klokare gällande knivlagen. Onödigt och långdraget rättsprocess, kanske man kan tycka. Då fallet togs vidare och för en omprövning hos HD.

Bara att ta del utav historien, hur Cassandra hamnade i situationen var ju helt klart ironiskt. När allt hon ville var att stoppa ett slagsmål men blev själv dömd. Visst, polisen gjorde säkert enligt "by the book". Men hur är då sunt förnuft? Samtidigt höll jag med, om att detta kan vara bra att ha som ett exempel för framtida liknande fall när det gäller lagtolkningen utav knivhandhavande och om det var befogat.

Tack för länken. Väldigt intressant att ta del utav men man blir fortfarande inte klokare gällande knivlagen. Onödigt och långdraget rättsprocess, kanske man kan tycka. Då fallet togs vidare och för en omprövning hos HD.

Bara att ta del utav historien, hur Cassandra hamnade i situationen var ju helt klart ironiskt. När allt hon ville var att stoppa ett slagsmål men blev själv dömd. Visst, polisen gjorde säkert enligt "by the book". Men hur är då sunt förnuft? Samtidigt höll jag med, om att detta kan vara bra att ha som ett exempel för framtida liknande fall när det gäller lagtolkningen utav knivhandhavande och om det var befogat.
Det kan tyckas att det är resursslöseri med många ärenden i HD, men jag tror att pengarna sparas in när de lägre instanserna använder prejudikaten.

- Efter att under åren inte stött på denna modell och nu plötsligt inhandlat tre stycken under kort tid så kan man ju fundera på om det är någon mening med det och hur det slumpar sig att dessa dyker upp i ett "stim" just nu? :D I dag kom den tredje kniven med posten (den översta) och även denna är använd, men i betydligt bättre skick än den första som ligger i mitten. Kniven nederst är oanvänd men slidan är sönderskuren. Helle-fabriken skickar några sekunda slidor framöver och hoppas dessa kan passa. Ni kan tydligt se på den översta kniven att greppet blivit färgat av att ha legat i slidan under alla dessa år, eller den yttre delen blivit blekt, vilket jag tror stämmer bättre.

Nå vad ska man nu med tre liknande knivar till? En blir en present, en behåller jag troligen och den tredje vetetusan. Jag ska fundera på det tills slidorna kommer från Norge. Jag tycker det är vackra knivar och ett riktigt skönt grepp att hålla i.....

Tre-Hellebard-kompl.jpg
Var har du hitttat dessa ?
Ca pris?

- Efter att under åren inte stött på denna modell och nu plötsligt inhandlat tre stycken under kort tid så kan man ju fundera på om det är någon mening med det och hur det slumpar sig att dessa dyker upp i ett "stim" just nu? :D I dag kom den tredje kniven med posten (den översta) och även denna är använd, men i betydligt bättre skick än den första som ligger i mitten. Kniven nederst är oanvänd men slidan är sönderskuren. Helle-fabriken skickar några sekunda slidor framöver och hoppas dessa kan passa. Ni kan tydligt se på den översta kniven att greppet blivit färgat av att ha legat i slidan under alla dessa år, eller den yttre delen blivit blekt, vilket jag tror stämmer bättre.

Nå vad ska man nu med tre liknande knivar till? En blir en present, en behåller jag troligen och den tredje vetetusan. Jag ska fundera på det tills slidorna kommer från Norge. Jag tycker det är vackra knivar och ett riktigt skönt grepp att hålla i.....

Tre-Hellebard-kompl.jpg

Fina de där du! Själv letar jag efter de här men tycker att priserna är lite väl styva just nu.

77a1623994c336edaaef07c58cb52f0a.jpg

Tapio Wirkkala har formgivit knivarna. Bilden är stulen från det stora innernätet.

Jim

Puma Jagdmesser 996
Omkring 1955 skapade Puma med hjälp av Oberforstmeister Walter Frevert kniven 959 Universal Jagdmesser. Överjägmästare blir titeln på svenska. Från Universal Jagdmesser utmynnade det olika varianter på fällknivar av tysk modell, som passade för olika jaktändamål. Valter Frevert har skrivit jaktlitteratur som än idag anses i Tyskland som referenslitteratur i ämnet. Det finns även en mörkare historia från kriget där Frevert förekom, men jag bortser från det här och presenterar en Puma Jagdmesser modell 996 med stort blad, såg, fågelkrok och den så viktiga korkskruven!

Kniven var i risigt skick när jag fann den och jag blir förundrad över hur vissa individer kan misshandla sina grejer till den milda grad. Det gäller knivar såväl som armbandsur. Det är en klassisk tysk jaktfällkniv vi har framför oss; med hjorthorns-skollor/sidor, nickelsilverbeslag och mässingsplåtar i stommen. Den lilla plåten som är i silver, finns där för att du ska kunna gravera in ditt monogram!

Jag har samlat Puma-knivar under många år men tröttnade för en tid sedan och sålde av det mesta. Ibland finner jag en Puma på loppis eller någon annan kniv som jag uppskattar och denna Jagdmesser visade sig som man säger vara en riktig sällsynt ”pärla”. Puma-Werks knivar har från och med 1964 ett serienummer instansat, och knivar före denna period har det inte. (Enstaka undantag förekommer). Denna kniv har inget nummer och är alltså från tiden före 1964. Exakt datering är svår och det är designen på logotypen som avgör närmare datering. Den aktuella kniven bedömer jag som tillverkad tidigt, kanske i slutet på 50-talet. För mig är det en ”rysare” med en så tidig kniv av denna variant – undrar vad den varit med om?...

Vi börjar med några bilder på hur kniven såg ut innan rengöring. Vid en första inspektion förekommer rost, men tack och lov så uppvisar knivens verktyg inga tecken på glapp. Kniven kan ju helt enkelt blivit bortglömd under åren i någon låda på en fuktig vind. Fjädrar och lås är ju inte rostfria på en dylik kniv. Senare utvecklades knivarna och fjädrar, lås samt korkskruven blev rostfria.

Riktigt skitig och anfrätt.....
Puma-996-utf.jpg

Puma-996,-baksida.jpg

Puma-996,-rost.jpg

Puma-996,-spricka.jpg

- Nå, kan det gå att få denna i presentabelt skick igen måntro? Kniven rengjordes med eltandborste, tops, tandkräm och olivolja. Jag använde inga mineraloljor eller jättestarka kemikalier. En skvätt Ajax för lite rostlösning är det starkaste jag använde. Eltandborste och tandkräm fungerar fint och olivoljan får dra in över natten i de torra hornsidorna. Efter rengöring sköljer jag kniven i varmt vatten för att få bort all skit och torkar noggrant med en värmefläkt. Sedan smörjer jag med olivolja och torkar av överflödet efter en tid. Sprickan är som den är och så här blev resultatet......

Puma-996-ihopf.jpg

Puma-996-kroksida-fisk.jpg

Puma-996-kroksida.jpg

Puma-996,-björk-utf.jpg

Puma-996,-träd.jpg

Visst blev den fin! Och nu kan den tjänstgöra igen och bäras med stolthet!

Puma-996-sv-bakgr.jpg

Några bilder på olika modeller av knivtypen.
Jagdmesser versions.jpg

Här sitter serienummer på de knivar som är tillverkade efter 1964. (Bild från Pumahunter.de)

Serienummer, Pumahunter.de.jpg

Här är en beskrivning hur kroken används för att "dra tarmpaketet" på fågel.

Krokdragning.jpg

De som är intresserad av Puma-knivar så är den bästa sidan (på tyska) och den sida Puma själva länkar till Pumahunter.de: http://www.pumahunter.de

En sista bild på en Puma Jagdmesser 945 från 1968. Hör gärna av er om det finns frågor eller om bilder sökes på Puma-knivar.
Joakim

Puma-945-full-set.jpg

Fantastiskt fint resultat du fick!! Har aldrig ägt någon PUMA men nu är suget stort!

Jag har en liten och spretig samling och har haft lite svårt att hitta inriktning men har under tid funderat på fällknivar av samma typ som ses i katalogbilden du postade, 943 1/2 med patronutdragare.
Inte jättevanliga men det gör ju jakten (!) på dem ännu roligare.

Tack för fina bilder och historia!!

Jim

Jag har många intressen förutom klockor och knivar och samlar bland annat på industridesign från Braun och diverse formgivning från 50-talet och framåt.

Jakt och vapen är ju också kul men jag sålde för en tid sedan av min vapensamling men har kvar min samling av kataloger och annat från finska Sako och letar efter knivar med Sako logga som är riktigt svåra att hitta. Har bara sett några få under de 15 år som jag har samlat, och jag har egentligen ingen större förhoppning om att hitta fler. Men skam den som ger sig så jag gör ett försök här.

Jag har två sedan tidigare, en äldre NOS tillverkad av Kuusamo. En enkel puukko med blad av kolstål. NOS, aldrig använd. Tror den tillverkades tidigt 80-tal eller något sådant.

sakoknife1.JPG
sakoknife3.JPG

Den andra kniven tillverkades av Kauko Raatiniemi som limiterad utgåva i samband med Sakos 90-årsjubileum. Jag har två av den här modellen, båda är NOS och mycket fina. Byter gärna den ena mot annan Sako-kniv eller kanske något annat?

sakoknife.jpg

Jim

En dag fann jag mig stirrande på alla kartonger med knivar jag hade i min ägo! En känsla av skam sköljde genom kroppen. Här hade jag många av de finaste knivar som tillverkats och de ligger oanvända i skåp och lådor! Och det mesta såldes av. Resan med samlandet var intressant och för min del var det historiken, proveniensen och att knivar kan vara otroligt vackra som så att säga drog mig till samlandet. Men på slutet hade jag börjat få känslan att äga för ägandets skull - ungefär som att äga en militär-kronograf bara för sakens skull. Då var det dags att göra något annat, samlandet tenderade att bli "sjukligt". Missförstå mig rätt :D En kniv som inte används är ju värdelös och nu lever jag efter det istället. Samlandet är som sagt skoj, men när det börjar pratas stora pengar om knivar då är det inget roligt längre.
Puma-Frogman,-complete.jpg

Jag tror jag bara har en drawer queen; en Hans Birger Fjellström jag ropade in på tradera av okänd anledning. Riktigt bra och snuskigt vass, men allt jag haft den till hittills är att tälja till ett stearinljus.
birger.jpg

Rakat mig med säkerhetshyvel ett gäng år nu och tyckte det va dags att byta upp sig.

Köpte en cut throat från Dovo och är väldigt nöjd. Vist är det adrenalinpumpande första gångerna men tar man det bara väldigt lugnt och "lyssnar" på kniven så går det fint.

Många rekommenderar shavett, bland annat min barberare. Men personligen har det inte fallit mig i smaken.
Gents.se har jäkligt mycke bra och snabb leverans.

Ibland undrar jag hur knivtillverkarna tänker när de skapar nya modeller. Denna Helle har ett märkligt blad med stor höjd, uppsvängt och en "clip point" spets. Vad var tanken med denna skapelse? Jag bjöd (av anledningen att jag vill se den i verkligheten, men kniven drog iväg till hela 907 kronor.) Då fick det vara. Någon som sett en liknande tidigare? Av döma av asken är det en gammal modell. Greppet är ju också högt och jag har testat knivar med liknande grepp och de är väldigt oergonomiska för att passa en hand - återigen, hur tänkte tillverkaren?....
http://www.tradera.com/item/342912/...y-kniv-fri-frakt-inom-sverige-#view-item-main

Bildkälla: Panther84 från Tradera.
Panther84.jpg
Det måste vara någon design norrmännen gjort för att driva med oss svenskar ;).
Jag minns att det på 80talet kom ett antal knivar med liknande design i Hobbexkatalogen, alla med benämningen "mycket tung och gedigen":D
Tror det var någon mode fluga ifrån amerkat :rolleyes:

Tillbaka
Topp