• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
20170407_115203-01.jpeg
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Rakat mig med säkerhetshyvel ett gäng år nu och tyckte det va dags att byta upp sig.

Köpte en cut throat från Dovo och är väldigt nöjd. Vist är det adrenalinpumpande första gångerna men tar man det bara väldigt lugnt och "lyssnar" på kniven så går det fint.

Många rekommenderar shavett, bland annat min barberare. Men personligen har det inte fallit mig i smaken.
Gents.se har jäkligt mycke bra och snabb leverans.
Tack för din åsikt, det är precis där jag är. Kört med säkerhetshyvel ett tag men hade varit kul att testa kniv.
Visst kommer det säkert kännas lite nervöst första gångerna men det hade varit kul när man hittat tekniken :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden och kikat lite på olika märken så föll valet på en Spyderco Dragonfly2. Tror den kommer bli perfekt för ändamålen jag har.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Finns det nån som kan sy upp en läderslida till en Fällkniven Njord. Gärna tight och slimmad inte mycket större än själva kniven, gärna i tjockt ljust läder med tjocka sömmar om möjligt.
Den svarta som följer med som standard är på tok för stor och klumpig och dessutom glappar kniven i den.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Finns det nån som kan sy upp en läderslida till en Fällkniven Njord. Gärna tight och slimmad inte mycket större än själva kniven, gärna i tjockt ljust läder med tjocka sömmar om möjligt.
Den svarta som följer med som standard är på tok för stor och klumpig och dessutom glappar kniven i den.
Säkert någon av våra lädergudar. @Camo00 kommer få äran till min F1, men det finns ju många fler. @cheepo63 o @MickeJ exempelvis.
 

Camo00

Patek
Finns det nån som kan sy upp en läderslida till en Fällkniven Njord. Gärna tight och slimmad inte mycket större än själva kniven, gärna i tjockt ljust läder med tjocka sömmar om möjligt.
Den svarta som följer med som standard är på tok för stor och klumpig och dessutom glappar kniven i den.
Gärna! Håller på en del med våtformning och det passar asbra till knivar... Såhär blev tex fodralet till min tändare...
20170331_161856.jpg
20170331_161832.jpg
 

Camo00

Patek
- Fint resultat! Kan du förklara hur du gör en "våtformning"? Jag vet att det ska blötläggas men jag har fått några råa slidor som behöver formas efter knivens grepp.
Tack. Blötlägg lädret ordentligt, vira in kniven i gladpack, och forma lädret efter kniven med händerna en stund. Låt torka... :)
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tackar. "Diamond knot" eller mindre känt som, "Knife knot" förekommer också. Hittas lätt på youtube hur det går till. Inte så svårt men det krävs en del övningar tills det sitter. Så ge inte upp, gör om gör rätt. Lycka till!
 

ErikGBG

Audemars
Väldigt sugen på att ta steget till kolstål fullt ut. Har hälften av mina knivar i stainless och hälften i kolstål just nu.
Fan att det ska vara så dyrt bara...
 

Mag

Omega
image.jpg
Rolig hörna av forumet det här måste jag säga! Som många andra här gillar jag starkt Fällkniven. Har en S1 som använts flitigt i 10 år, sviker aldrig!

Rensat lite lådor och hittade då min Fällkniven G1 som jag glömt bort. Köpte båda knivarna direkt av Fällkniven när jag bodde i Boden och jobbade där. Hittade aldrig något användningsområde för den dock, S1 funkar ju till allt, så den är oanvänd.

G1an har en vapensköld lasergraverad, gjordes av Fällkniven åt oss som tillhörde förbandet.
IMG_2983.JPG




Viss skillnad på patina :cool:

G1 är en sån man vill ha dock är användningsområdet starkt begränsat, som tur är.
Mag
 
Topp