• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

seikoswede

Panerai
Kvällens blir en Engelsman i form av en "key knife" från Richards Lamppost Brand.

IMG_8711.JPG

Avslutar med en issued fällis från 1943. Från Wade & Butcher med broadarrow.

FullSizeRender 137.jpg


Trevlig kväll!
 

seikoswede

Panerai
Sorterar igenom min samling, eller ackumulering snarare, och postar lite mer. Har en spretig kollektion och försöker nu bestämma inriktning. Samlar dessutom på en del annat så jag kommer att göra mig av med en del efterhand. Håll koll på Lifestyle K&S

Ytterligare en Sheffield Made, en Rawson Bros. Med två rostfria blad vilket torde placera den efter 1919 då, enligt uppgift, Stainless steel började användas för knivblad.

Äldre typ av korkskruv och verktyg för pipa plus bottle opener.

Troligen tillverkad på 20- eller 30-talet.

Jim

IMG_8717.JPG
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Årtalet 1943 och en broadarrow stansat på bladet tyder på att den var med i WWII.
Om den också har ett tillverkarnamn som var "in business" vid tiden så är det ytterligare "proof of the pudding". :)

Jim

IMG_8709.JPG

Coolt! Jag spanade efter en kråkfot på första bilden men missade den! Tack för förtydligande!

Och damn: nu har man ju nåt mer att leta efter... :/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vet inte om det är helt rätt tråd men det handlar iallafall om knivar. Flyttar snart hemifrån och vill ha en bra allround-kökskniv. Några spontana tips? Betalar hellre lite extra för kvalité och att den håller länge. Tack på förhand:)
Kika på Fiskars Norr serien. Väldigt trevliga att använda och är lätta att få bra skärpa på. Kostar inte hela månadslönen. Ingen idé att börja med Japanskt superstål bara för att, tycker jag :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Har en Fällkniven F1 idag, och är lite sugen på ramboknifen A1. :) noterat att de dragit iväg en del i pris på sistone. Borde man knipa en nu? Onödigt med A1 sett till att jag redan har en F1? Användningsområden är friluftsliv, typ.
 
Har en Fällkniven F1 idag, och är lite sugen på ramboknifen A1. :) noterat att de dragit iväg en del i pris på sistone. Borde man knipa en nu? Onödigt med A1 sett till att jag redan har en F1? Användningsområden är friluftsliv, typ.
Tycker personligen att A1 är lite för stor 90% av tiden och är nöjd med min S1. Roligt med knivar men en Bacho Laplander/liten gränsforsyxa kan kanske annars vara ett komplement? Annars hade jag haft en A1 och en ännu mindre kniv. Gedigna knivar dock.
 
Vet inte om det är helt rätt tråd men det handlar iallafall om knivar. Flyttar snart hemifrån och vill ha en bra allround-kökskniv. Några spontana tips? Betalar hellre lite extra för kvalité och att den håller länge. Tack på förhand:)
Jag är nöjd med mina globalknivar, men det är nog inte de mest prisvärda och kräver att man inte har för stora händer. Gillar av hygieniska skäl att de är i ett stycke utan skarv till handtag eller liknande. En kompis som är kock tycker att Victorinox är prisvärda.
 
  • Like
Reactions: Ako

rdianat

Cartier
2-Faktor
Tycker personligen att A1 är lite för stor 90% av tiden och är nöjd med min S1. Roligt med knivar men en Bacho Laplander/liten gränsforsyxa kan kanske annars vara ett komplement? Annars hade jag haft en A1 och en ännu mindre kniv. Gedigna knivar dock.
Har faktiskt redan en liten Gränsfors, och jag gillar den! Behöver dock slipas då jag råkade skada eggen ganska kraftigt när jag skulle hugga ned en grej. Även om den är väldigt liten upplever jag den lite otymplig pga formen.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har en Fällkniven F1 idag, och är lite sugen på ramboknifen A1. :) noterat att de dragit iväg en del i pris på sistone. Borde man knipa en nu? Onödigt med A1 sett till att jag redan har en F1? Användningsområden är friluftsliv, typ.
Jag har en A1. Från 1997-1998 med Made in Japan på sidan av bladet.Fint skick med custom cammo sheet. Om du är intresserad. PM i s f.
 
image.jpg
Lovade klocka och kniv så här kommer dom.
Klockan känner ni säkert igen och kniven är en Cold Steel, Ready Edge.
Troligen den kniv jag har använt mest. Hänger den längst ut på utrustningen
så att den är lätt att få tag på och det är ju mest rep och snören men slåss mot.
Mag
...och ett och annat ostron? ;)
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Hej, ny i sammanhanget. Inser att jag behöver en kniv när jag scrollar genom denna tråd.
Jag söker en
x Buck 110
x EKA Swede 38 SVART
Skicka ett Pm om du vill sälja någon av dessa modeller eller liknande.
Tack på förhand
/Viktor
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Inser att jag inte "behöver" en Fällkniven GP... Tänkte ge er tokar chansen innan jag lägger ut en annons. Köpte för sent för att få den till det gamla priset men innan den värsta prisstegringen. Gav 2,1 k med frakt vilket jag också släpper den för. Oanvänd, fullset med trälåda, silkespapper och hela rasket. PM:a om du är sugen. Finns i Sthlm. Ska försöka lägga upp en bild i morgon, den har fin ådring på träinläggen.
 
Topp