• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Ja jag tror att det är det eftersom det står Karesuando på den. Jag vet inte mer om den än att jag verkar ha ropat in den på auktion på tidigt 00-tal. 🤷‍♂️
Utan någon känd smed eller knivmakare tror (ren spekulation) jag tyvärr inte man får många hundralappar för en sådan, men du kan ju ha tur och sitta på värsta dyrgripen :)

Utan någon känd smed eller knivmakare tror (ren spekulation) jag tyvärr inte man får många hundralappar för en sådan, men du kan ju ha tur och sitta på värsta dyrgripen :)
Att det skulle vara en dyrgrip är nog osannolikt men tänkte att den kan få ett bättre liv än att ligga i en låda i min garderob 😊

Jag har haft en Fällkniven F1 i över 20 år. En extremt bra allroundkniv som känns fulländad. Fick dock för mej för ett år sedan att det var dags att pensionera den så jag köpte en Casström No. 10. Fick genast dåligt samvete gentemot min F1 så No. 10 ligger oanvänd i sin låda.

Solen tittade fram! Det firar vi med en solig bild! Det går säkert att ana ett visst intresse för CRK antar jag 😅
IMG_0598.jpeg

På något jävla sätt har jag förlagt min Benchmade Mini Osbourne som jag haft i fickan varje dag i något år eller två.

Vad ska jag ha istället? Den var så jäkla smidig. Finns det bättre alternativ eller ska jag köpa en ny likadan?

Benchmade Mini Bugout? Skär den i fickan?

Är de samma som 940? Vad är ref. På Osborne
Detta är Mini Osbourne. Denna lilla versionen heter 945. Den är ruggigt smidigt att ha i fickan. Skulle dock varmt rekommendera ett deep carry clip vilket de skickar gratis. Då är den i princip osynlig i fickan.

Senast ändrad:
Årets sista bygge tar sin början…
IMG_3202.jpeg

Tanken är att det blir en 2 lagersmodell.
Lager 1 med kniv och syl, lager 2 med såg. Verktygen tas ifrån en Victorinox Alox Farmer (- konserv&kapsylöppnarna).
Mässingsliners och mässingsbolster fram, träslaget på skollorna är jag fortfarande inte bestämd över.

Nu har jag landat i att det blir päron mot mässingen…
På bilden är päron till vänster och turkisk valnöt till höger. Även om valnöten har fint mönster tycker jag päron med sin nästan porfria yta blir fin att polera
IMG_3203.jpeg

Jag tänkte syrabada verktygen & ryggfjädrarna, tror det blir en bra kontrast mot mässingen som jag tänkte polera blank.
IMG_3205.jpeg

Nästa steg är att forma bolstren så nära slutresultat som möjligt innan dom löds på plats. Jag har fått erfara den hårda vägen att tennet kan lossna av värmen som uppstår då man slipar mot band, och såg & fil är lite för slitsamt (lite slö måste man få vara med vissa moment).

Dagens WIP.
IMG_3206.jpeg

Frambackarna är lödda på plats och skollorna limmas
IMG_3207.jpeg

Avskiljaren mellan lager 1 & 2 har fått sin form.
IMG_3209.jpeg

Jag har så sakteligen fått till ”siluetten” och kan snart börja grovforma välvningen.
IMG_3211.jpeg

Det får vara nog för idag, epoxit får härda klart innan jag fortsätter.

Tack detsamma ! Det roliga var att jag beställde den en vecka efter den släpptes och den fanns fortfarande i lager då. Men 15min efter jag beställde min, så tog dom slut. Så det kanske var du som knep den sista då. 😊
Den var mycket svårare att öppna med ”pinch” greppet än deras andra vanliga. Har 3st vanliga, och dom är mycket enklare att öppna.

Köpte du på Knivesandtools? Dom hade något tekniskt problem med den som gjorde att den inte gick att beställa normalt. Det varade nog under en vecka faktiskt. Så det var nog därför den fortfarande inte var slutsåld. Jag lyckades med lite trixande komma runt det och fick till slut en i korgen. Tror jag fick en av de första :)

Köpte du på Knivesandtools? Dom hade något tekniskt problem med den som gjorde att den inte gick att beställa normalt. Det varade nog under en vecka faktiskt. Så det var nog därför den fortfarande inte var slutsåld. Jag lyckades med lite trixande komma runt det och fick till slut en i korgen. Tror jag fick en av de första :)
Ja där köpte jag min.
Jaha, hade inte en aning om det. Då hade jag nog grymt tur då isf😊 jag hade inte tänkt att köpa den egentligen, men råkade kolla en video på den och hade lite extrapengar över, så slog till 👍🏻

Det går inte så fort denna gång, det är mycket annat som pågår så här i jultider. Här är i alla fall en liten uppdatering på vart jag är just nu.
Verktyg & ryggfjädrar ligger i syrabadet.
IMG_3231.jpeg

Badet följs sedan av lite tumlande i keramikskärvor för att få lite patinerat utseende.
IMG_3235.jpeg

Ett första inpassningstest avklarat. Allt verkar lira som det ska och jag kan nu polera klart kanterna av mässingen innan den slutnitas.
IMG_3236.jpeg

Jag fick en knäpp idé… Först tänkte jag göra lite ”filework” på ryggfjädrarna för att liva upp den lite, men sedan tänkte jag att kontrasten mot den blankpolerade mässingen blir tydligare i både utseende och form om ryggen istället ser ”hamrad” ut. Dessutom skulle filework bli lite för mycket finkniv för hur en kniv med såg kommer användas. Kanske?
IMG_3237.jpeg

Insidorna har fortfarande en del polerande kvar, men sedan är det dags att nita ihop det hela.
IMG_3238.jpeg

Senast ändrad:
”Teoretisk klar” Risken finns ju alltid att jag småduttar lite här å där efter att oljan är helt torr 😂
IMG_3251.jpeg

Jag måste försöka leka med päron oftare, det är väldigt trevligt att jobba i :)

IMG_3252.jpeg

Både sylen och bladet ska skärpas ytterligare då allt är helt torrt. Sylen på dessa modeller fungerar riktigt bra som paketöppnare eller ”grovkniv” då den är vass.
IMG_3254.jpeg

”Puckelryggen” blev riktigt kul, tyvärr ser man inte riktigt att den även är ”vågig” på ovansidan.
IMG_3255.jpeg

Även om mässingen i frambackarna var riktigt fet ifrån början och har tunnats ner rejält, så har den en imponerande tyngd i handen. Den kommer helt klart behöva någon typ av fodral att bäras i då den annars antagligen blir väl tung i framfickan.
Nu får man fundera på vad man ska hitta på till 2026…

Den här fick jag hem idag.
Large Sebenza 21 med Thuya inlägg. Grymt snyggt i mina ögon.
Den var i så fint skick, så känns dumt att använda den, men den åkte i fickan direkt. Den är ju gjord för att användas. 😊
Trevlif helg och God jul på er 😊

Bilagor

• 1000003628.jpg
    1000003628.jpg
    666.7 KB · Visningar: 26
Tillbaka
Topp