• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kommersiella klockor, syn på det?

Största problem jag har med "kommersiella klockor" är att man får extremt lite för pengarna. Man betalar 3-4k för en Kors eller Calvin klein och man får en plastkronograf som inte ens funkar.
Men sen har vi ju andra sidan av parfymklockorna där det finns påkostade "riktiga" klockor. Ralph Lauren tex, en mycket klockintresserad man som tillverkar klockor han tycker är snygga tillsammans med anrika urverkstillverkare. I en högre kategori där han kan stå rakryggad för sina produkter.
Cartier? Första armbandsuret för män, många designklassiker, en av dom främsta tillverkarna genom tiderna?
Rolex började även dom en gång i tiden som köp-och-sätta-ihop klockor.

Aldrig tilltalat mig. Ska jag köpa en klocka ska det vara från en klocktillverkare. Punkt.
Och detta gällde även innan jag snöade in ännu mer på klockor som jag gjort på senare tid. :)
Lite orolig för att man ska få nån sån i present bara...

Största problem jag har med "kommersiella klockor" är att man får extremt lite för pengarna. Man betalar 3-4k för en Kors eller Calvin klein och man får en plastkronograf som inte ens funkar.
Men sen har vi ju andra sidan av parfymklockorna där det finns påkostade "riktiga" klockor. Ralph Lauren tex, en mycket klockintresserad man som tillverkar klockor han tycker är snygga tillsammans med anrika urverkstillverkare. I en högre kategori där han kan stå rakryggad för sina produkter.
Cartier? Första armbandsuret för män, många designklassiker, en av dom främsta tillverkarna genom tiderna?
Rolex började även dom en gång i tiden som köp-och-sätta-ihop klockor.
Precis, prisvärdheten är den faktorn jag ser kan tala emot vissa parfymur. Men ser man lite noggrannare ser man att det knappast är alla som är överprisade sett till byggkvaliteten. Rolex är tex knappast prisvärda de heller.

Om man buntar ihop parfymuren med alla nystartade klockmärken, som ibland elakt kallas kickstarterur, finns det en del kul och det kommer nog bara bli mer av den sorten. Vi ser en intressant tid där modehusen lägger mer tid och pengar på armbandsur är de flesta klassiska tillverkarna och en tid där många unga entrepenörer levererar en del intressanta ur vi inte får av de klassiska tillverkarna. Antingen kan man sitta still och fördömma allt det nya eller så släpper man sargen och utforskar den nya världen som skapas nu. Utbudet har nog aldrig varit större i vart fall.

Aldrig tilltalat mig. Ska jag köpa en klocka ska det vara från en klocktillverkare. Punkt.
Och detta gällde även innan jag snöade in ännu mer på klockor som jag gjort på senare tid. :)
Lite orolig för att man ska få nån sån i present bara...
Även från en tillverkare som dött och återuppstått mha kapitalister som vill tjäna pengar? Bygger ur som speglar ett arv de aldrig haft? Det är inte svart på vitt. Alla gör som de vill, men kan vara sunt att veta vad man gör och varför?

Även från en tillverkare som dött och återuppstått mha kapitalister som vill tjäna pengar? Bygger ur som speglar ett arv de aldrig haft? Det är inte svart på vitt. Alla gör som de vill, men kan vara sunt att veta vad man gör och varför?
Drog bara min åsikt. Sen har jag givetvis vissa märken jag föredrar av "klocktillverkarna".
Ser ju inte heller ned på nån som har en klocka från Gant eller DW. Men mig tilltalar det helt enkelt inte...

Drog bara min åsikt. Sen har jag givetvis vissa märken jag föredrar av "klocktillverkarna".
Ser ju inte heller ned på nån som har en klocka från Gant eller DW. Men mig tilltalar det helt enkelt inte...
Men du tycker arv, i många fall mer eller mindre falskt, är jätteviktigt? Eller vad är en klocktillverkare?

Jag ser inte riktigt problemet. Varför skulle någon som gillar ett företags kostymer, slipsar, tröjor, kalsonger, parfymer, strumpor, skor, smycken, hårprodukter, plånböcker, väskor, sängkläder och glasögon välja att dra strecket vid klockor om man inte har något särintresse för just klockor?

Det finns rimligtvis konnässörer av alla dessa produkttyper som kallar modehusens skapelser för "parfymprodukter" och rynkar på näsan. (Förutom just parfymkonnäsörer då, de måste nog ha en annan benämning.)

Hublot, TAG Heuer och Zenith tillhör för övrigt samma koncern som Dom Pérignon, Hennessy, Dior, Fendi, Givenchy, Louis Vuitton, Marc Jacobs och Bulgari. Visserligen dyrare än Calvin Klein, och "eget" varumärke på tavlan, men är det egentligen så annorlunda?

Men du tycker arv, i många fall mer eller mindre falskt, är jätteviktigt? Eller vad är en klocktillverkare?
Ja tydligen. En klocktillverkare för mig är en som från början har gjort klockor och inte börjat med kläder eller parfym för att sen lägga till klockor i sortimentet. Sen har vi ju såna som DW som också är en klocktillverkare men det ramlar inte in i kategorin "klocktillverkare" som jag är intrresserad av.
Du får gärna ge exempel på ett av dessa "falska arv", det låter faktiskt intressant. :)

Låter som merparten av alla urtillverkare. Tror snarare det beror på okunskap och flockmentalitet. Man har hört att det är hemskt och man älskar att ha något att se ned på. Idag finns det dock modehus som är allt för medvetna och har stoooora budgetar för att kunna konkurrera ut klassiska "tillverkare". Det som är beklämmande är att ingen verkar veta varför parfymuren är pinsamma och ovärdiga. Sedan är det iofs allt för många som köper gubbsafirsubar också...

Det här är minerad diskussionsmark att beträda :)

Jag tror att det är en kombination av protektionism, (om man nu kan kalla det så när det gäller en typ av vara), och konservatism. Ingen utomstående, läs modehus, ska komma och tro att de har kunskap och idéer om hur man kan tillverka en klocka. De gängse hånen mot "parfymklockorna" och ifrågasättande om de ens kan kallas klockor tror jag är nödvändiga för att behålla bubblan och rättfärdigande att betala hutlösa priser för generiska stålklockor.

Det finns en anledning till att man då och då läser på forumet om en mild irritation över hur kollegans DW drog fler blickar och kommentarer än ens egen "finklocka". Anledningen lämnar jag öppen för var och en att dra sin egen slutsats om :)

Ja tydligen. En klocktillverkare för mig är en som från början har gjort klockor och inte börjat med kläder eller parfym för att sen lägga till klockor i sortimentet. Sen har vi ju såna som DW som också är en klocktillverkare men det ramlar inte in i kategorin "klocktillverkare" som jag är intrresserad av.
Du får gärna ge exempel på ett av dessa "falska arv", det låter faktiskt intressant. :)
Hublot, TAG Heuer, A. Lange & Söhne

Har inte riktigt tiden just nu att dra det långt men frågan är då när de blir klocktillverkare. Kommer DW bli det? Är FP Journe en klocktillverkare? Finns säkert ännu bättre exempel på unga klockmärken i högre skolan.

Sedan är definitionen "gjort" klockor lite vid, montera ihop boetter och verk som Sjöö Sandström räknas?

Falskt arv kan vara lite vad som. Breguet och Blancpain är exempel på när man löst det snyggt, men de ur du ser idag har mycket lite med den stolta historien att göra. Företagen låg döda länge. Kommer inte på ett bra exempel på en dålig falsk historia på rak arm tyvärr. Finns några asienägda som idag är mer eller mindre skräp fast bolagsnamnet har en ädel historia.

Har inte riktigt tiden just nu att dra det långt men frågan är då när de blir klocktillverkare. Kommer DW bli det? Är FP Journe en klocktillverkare? Finns säkert ännu bättre exempel på unga klockmärken i högre skolan.

Sedan är definitionen "gjort" klockor lite vid, montera ihop boetter och verk som Sjöö Sandström räknas?

Falskt arv kan vara lite vad som. Breguet och Blancpain är exempel på när man löst det snyggt, men de ur du ser idag har mycket lite med den stolta historien att göra. Företagen låg döda länge. Kommer inte på ett bra exempel på en dålig falsk historia på rak arm tyvärr. Finns några asienägda som idag är mer eller mindre skräp fast bolagsnamnet har en ädel historia.
Ok. Har nog inte så mkt mer att tillägga. Kommer inte köpa en DW hursomhelst. Men om nån annan vill göra det så kört hårt! :)

Eterna är ett exempel där namnet och rätten att tillverka klockor under namnet har sålts flera gånger under åren. Eterna ägs idag av China Haidian som 2014 tog namnet Citychamp Watch & Jewellery Group Limited men sätter ihop sina klockor så att de kvalificerar sig att få kallas swiss made.

Är ingenjör... Själv utvärderar och analyserar jag mina känslor för de små uren så jag köper mer rätt än fel. Känns som din typ då går väldigt mycket på marknadsföring?
Eh, nej. Om jag nu gick bara på marknadsföring så är det väl en Daniel Wellington eller Gant jag skulle köpa?
Många av dom märken jag gillar föredrar jag faktiskt för att dom inte är så kända för den allmänna massan.
Och vad menar du med att "köpa rätt"? Att få absolut mest ingenjörskost för pengarna eller?

Eh, nej. Om jag nu gick bara på marknadsföring så är det väl en Daniel Wellington eller Gant jag skulle köpa?
Många av dom märken jag gillar föredrar jag faktiskt för att dom inte är så kända för den allmänna massan.
Och vad menar du med att "köpa rätt"? Att få absolut mest ingenjörskost för pengarna eller?
DW tillämpar inte den marknadsföringen du verkar föredra. Jag går helt klart mest efter estetik och byggkvalitet i rätt format. Bör tilläggas att jag lägger min tid på vintage, men är även intresserad av branchen idag. Enda nya jag köpt sedan jag snöade in på armbandsur är en microdykare och en RL.

Jaquet Droz och Perrelet har också falska arv.

DW tillämpar inte den marknadsföringen du verkar föredra. Jag går helt klart mest efter estetik och byggkvalitet i rätt format. Bör tilläggas att jag lägger min tid på vintage, men är även intresserad av branchen idag. Enda nya jag köpt sedan jag snöade in på armbandsur är en microdykare och en RL.
Och vilken marknadsföring verkar jag föredra menar du?

Och vilken marknadsföring verkar jag föredra menar du?
Marknadsföring som handlar om tradition och hantverk snarare än instaflärd och stileben? Inte det som är intressant här egentligen och hoppas du inte ser detta som ett personligt påhopp utan snarare en bredare nästan filosofisk fråga på ett klockforum.

Marknadsföring som handlar om tradition och hantverk snarare än instaflärd och stileben? Inte det som är intressant här egentligen och hoppas du inte ser detta som ett personligt påhopp utan snarare en bredare nästan filosofisk fråga på ett klockforum.
Närå, det är lugnt. Men visst, tradition och hantverk funkar säkerligen på mig. Men när det gäller varumärken överlag så fastnar man ju helt enkelt på vissa och kör på dom.

Vad för microdykare?

Vad för microdykare?
Läänge sedan men var denna:
ART02.jpg

Kul diskussion det blev! Intressanta inlägg och även lite hetlevrat. Precis allt som en god tråd skall innehålla.

Jag tror många klockintresserade ser en provokation i när någon utan kunskap/intresse går och köper en Hugo Boss klocka och sen tycker den breda skaran att det där är en väldigt fin klocka. Frustationen i att omgivningen inte kan bedöma detta är nog väldigt stor om man själv är djupt inläst i ämnet.

Men det är därmed inte per automatik att en rolex symboliserar någon större kunskap heller. Finns ju väldigt många som köper en rolex för att flasha plånboken (även dessa vet inte om vad en klocka kan kosta).

Personligen så tycker jag att man istället skall vara stolt över sin klocka oavsett vilken "nivå" man lägger sig på. Oavsett om den får dig själv att må bättre, skapar diskussion bland likasinnade eller används som ett lockbete på krogen så är en klocka alltid bättre än ingen klocka tycker jag :)

Sen imponeras jag mer av orden ur munnen än blinget på handleden.

Jag har sedan långt tillbaka en djuprotad avsky för parfymmärken men har med åldern börjat acceptera dem mer och mer. En grej vi inte får glömma är att varumärken så som GANT, Calvin Klein och liknande är "lifestyle brands". De erbjuder en komplett garderob etc där klockor är en del av kakan. I den bemärkelsen finns det ett visst värde med deras klockor, åtminstone ur ett designperspektiv. GANT säljer inte ett ur, utan de säljer en stilig accessoar som också är ett ur. Och jag läste nyligen om att de lägger ner extremt stor möda på att ta fram sina produkter för att påverka utvecklingen av stil och mode.

Men det som jag ABSOLUT INTE TÅL är de miljoner nya kinesiska "parfymmärkena", pseudolyxklockorna, som ploppar upp på kickstarter titt som tätt. Det har blivit lätt att beställa en "egen" design av billiga plastklockor från Kina och helt plötslig har alla blivit nyskapande klockdesigners och -företag som revolutionerar branschen genom att skippa mellanledet och istället direkt sälja till slutkonsumenter. Och alla ska ha franska rivieran-klingande namn. Jag får upp reklam från dem kontant på sociala medier (IG och Fb) och blir galen. Det värsta med det hela är att det faktiskt går bra för dessa "företag" - folk köper det hela. Capitalism gone wrong.

Tillbaka
Topp