• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kommersiella klockor, syn på det?

En nyfiken reflektion, hur står sig Zodiac i den här tråden? Det finns ju både riktigt arv, och parfym i deras garderob

Senast ändrad:
Jag har sedan långt tillbaka en djuprotad avsky för parfymmärken men har med åldern börjat acceptera dem mer och mer. En grej vi inte får glömma är att varumärken så som GANT, Calvin Klein och liknande är "lifestyle brands". De erbjuder en komplett garderob etc där klockor är en del av kakan. I den bemärkelsen finns det ett visst värde med deras klockor, åtminstone ur ett designperspektiv. GANT säljer inte ett ur, utan de säljer en stilig accessoar som också är ett ur. Och jag läste nyligen om att de lägger ner extremt stor möda på att ta fram sina produkter för att påverka utvecklingen av stil och mode.

Men det som jag ABSOLUT INTE TÅL är de miljoner nya kinesiska "parfymmärkena", pseudolyxklockorna, som ploppar upp på kickstarter titt som tätt. Det har blivit lätt att beställa en "egen" design av billiga plastklockor från Kina och helt plötslig har alla blivit nyskapande klockdesigners och -företag som revolutionerar branschen genom att skippa mellanledet och istället direkt sälja till slutkonsumenter. Och alla ska ha franska rivieran-klingande namn. Jag får upp reklam från dem kontant på sociala medier (IG och Fb) och blir galen. Det värsta med det hela är att det faktiskt går bra för dessa "företag" - folk köper det hela. Capitalism gone wrong.
Låter bittert och inskränkt, är du inte själv i den branschen?

Vet inte vad du pratar om. Har du kanske förväxlat mig med någon?

Vid sidan om mitt yrke som jurist driver jag ett mindre företag som tillverkar läderprodukter.
Modeursband som är kopierade och påväg ut ur modet nu ja. Därför jag tycker det är lustigt att du använder så hårda ord mot andra nystartade företag som mer eller mindre gör samma sak.

Närå, det är lugnt. Men visst, tradition och hantverk funkar säkerligen på mig. Men när det gäller varumärken överlag så fastnar man ju helt enkelt på vissa och kör på dom.
Tror det är en sund inställning, som person identifierar du dig med det vill associeras med. Är mitt intresse genuint för hantverk och historia blir ju "parfymklockor" eller "kickstarterur" mindre intressant.

Samma gäller väl för skor och Bilar... och allt annat tänker jag :)

Men kan ändå ha respekt för affärmannen bakom DW som nyttjat en marknadsnish och byggt ett framgångsrikt bolag. Får vi pga det en klockentusiast eller två till är det ju bara bra :)

Modeursband som är kopierade och påväg ut ur modet nu ja. Därför jag tycker det är lustigt att du använder så hårda ord mot andra nystartade företag som mer eller mindre gör samma sak.

Modeursband? Och du skrev "inskränkt" till mig? Uppenbart förstår du inte vad jag pratade om.

Utveckla gärna hur du ser att mitt företag gör samma sak som modeuren? Mitt lilla företag är precis motsatsen till de nya modeursföretagen. Det finns ett riktigt värde bakom produkterna. Att jag tillverkar klockarmband som man använder till klockor innebär inte att jag har en affärsmodell liknande modeuren. Vi handtillverkar produkter av högkvalitetsläder i väldigt små mängder. Ja, VI tillverkar. För hand. Vi är inte en distributör av kinaskräp.. Vi betonar kvalitetsmaterial (som vi köper in dyrt från europeiska garverier), vi tillverkar allting för hand och tar ut ett pris på produkterna som är löjligt lågt och som egentligen gör att vi knappt går med vinst.

Modeursband? Och du skrev "inskränkt" till mig? Uppenbart förstår du inte vad jag pratade om.

Utveckla gärna hur du ser att mitt företag gör samma sak som modeuren? Mitt lilla företag är precis motsatsen till de nya modeursföretagen. Det finns ett riktigt värde bakom produkterna. Att jag tillverkar klockarmband som man använder till klockor innebär inte att jag har en affärsmodell liknande modeuren. Vi handtillverkar produkter av högkvalitetsläder i väldigt små mängder. Ja, VI tillverkar. För hand. Vi är inte en distributör av kinaskräp.. Vi betonar kvalitetsmaterial (som vi köper in dyrt från europeiska garverier), vi tillverkar allting för hand och tar ut ett pris på produkterna som är löjligt lågt och som egentligen gör att vi knappt går med vinst.
Det är modeursband kopierade utan att tillföra något nytt, precis vad du anklagar andra för. Är dina produkter tillverkade av dina anställda som sitter under ditt tak? Att vara en dålig affärsman har inget med detta att göra.

Kontrasterna behövs. Precis som KS behövs.

Anser det är bra att parfym marknaden existerar, hade vart väldigt tråkig om klocksvängen endast bestått av True WIS folk (TW) Gillar stämningen och när jag lyckas spotta en true wis på stan. Ibland nickar vi förstående mot varandra och går vidare, bekräftelse.

Spotta en sub gör man dagligen, svårt att avgöra om det är en TW
Spottar jag en Speedy, PADI eller en Sinn då är det extra lattjo. Förmodligen en TW, yeeeeha en medmänniska, en jag kan indientifiera mig med!
"Är han medlem på KS månne?" Fan han måste ju sett min PADI, eller? Går ett varv till runt personen kanske får vi klock kontakt!"

Spotta en Daniel Wellington eller en Armani på någons arm, ingen TW. Tillhör väl 80-90% av vardagen, därför blir det extra kul att spotta en TRUE WIS!

Stört men sant, och väldigt kul.

Det är modeursband kopierade utan att tillföra något nytt, precis vad du anklagar andra för. Är dina produkter tillverkade av dina anställda som sitter under ditt tak? Att vara en dålig affärsman har inget med detta att göra.

Återigen, du missar min poäng. Väldigt ytlig tolkning av mitt inlägg. Det handlar inte om att tillföra något nytt. Det är först när företag tar ut ett rejält överpris (likt GANT) för produkterna som jag respekterar att man i alla fall tillför något nytt och bidrar till utvecklingen. Mitt företag behöver inte "tillföra något nytt". Vårt syfte är inte att "tillföra något nytt". Vårt syfte är att erbjuda handtillverkade kvalitetsprodukter till ett jävligt bra pris. Vi behöver inte "tillföra något nytt". Vi säljer ett hantverk. Men egentligen, hantverket + materialet + det låga priset, det är någonting nytt i sig.

Anställda? Vi är två st som tillverkar produkterna. Inga anställda. Bara våra verktyg och våra händer. Och vi gör det inte för vinstintresset. Utan för att vi älskar hantverket. Och för att vi tycker att det är kul. Varenda tjänad krona går till inköp av material och verktyg. Jag tillverkade nyligen 3 st pennfodral för hand, vilket tog mig ca 10 timmar - bara finishen tog mig 2 timmar. Läder av högsta kvalitet. Och utpriset ca 500 kr exkl moms. Allt för att jag helt enkelt njuter av hantverket. Och du menar att jag gör samma sak som kickstarterklockmärkena? Så extremt lågt av dig. Det visar också på din inställning och vad du värdesätter i livet.

Jag kan inte låta bli att undra varifrån denna bitterhet kommer? Har det att göra med att du själv tillverkar klockarmband?

Förresten, klockarmbanden utgör ungefär 10 % av vårt produktutbud.

Senast ändrad:
Återigen, du missar min poäng. Väldigt ytlig tolkning av mitt inlägg. Det handlar inte om att tillföra något nytt. Det är först när företag tar ut ett rejält överpris (likt GANT) för produkterna som jag respekterar att man i alla fall tillför något nytt och bidrar till utvecklingen. Mitt företag behöver inte "tillföra något nytt". Vårt syfte är inte att "tillföra något nytt". Vårt syfte är att erbjuda handtillverkade kvalitetsprodukter till ett jävligt bra pris. Vi behöver inte "tillföra något nytt". Vi säljer ett hantverk. Men egentligen, hantverket + materialet + det låga priset, det är någonting nytt i sig.

Anställda? Vi är två st som tillverkar produkterna. Inga anställda. Bara våra verktyg och våra händer. Och vi gör det inte för vinstintresset. Utan för att vi älskar hantverket. Och för att vi tycker att det är kul. Jag tillverkade nyligen 3 st pennfodral för hand, vilket tog mig ca 10 timmar - bara finishen tog mig 2 timmar. Läder av högsta kvalitet. Och utpriset ca 500 kr exkl moms. Allt för att jag helt enkelt njuter av hantverket. Och du menar att jag gör samma sak som kickstarterklockmärkena? Så extremt lågt av dig. Det visar också på din inställning och vad du värdesätter i livet.

Jag kan inte låta bli att undra över varifrån denna bitterhet kommer? Har det att göra med att du själv tillverkar klockarmband?
Var får dig att tro att "parfymur" och "kickstarterur" tar ut överpris? De är företag som alla andra, vissa produkter är prisvärda och vissa andra är det inte. Du tycker dina produkter är prisvärda, andra inte. Vad är det att bli upprörd över? Så här ser världen ut. Det lustiga är att du inte ser likheten och uttrycker dig nedlåtande om så många företag som har framgång och erfarenhet i massor.

Då får ni ändra på er hemsida, där står det att ni tillverkar i Italien, Serbien och Sverige. Om ert läder sedan är högsta kvalitet låter jag osagt, men låter ytterst tveksamt.

Vad jag gör och värdesätter tror jag varken du vet eller förstår och det har inget med detta att göra. Jag är fördomsfri och öppen i sinnet medan du är den inskränkta. Har inget emot att du saluför dina produkter men har däremot en åsikt om din nedsättande ton och avsaknaden av självinsikt och analys.

Tillbaka
Topp