• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kommersiella klockor, syn på det?

JB_XII

Silver
Hej,

Tänkte på hur folk "ser" på väldigt kommersiella klockor? Jag tänker på klockor som GANT, DW, Armani, Hugo Boss?

Är det ens att betrakta som klockor bland dessa trådarna? Eller vad sägs det?

Är inte ute efter någon form av minimalisering av dessa klockorna eller dess användare. Är bara nyfiken på folkets åsikt och hur tongången går :)

Skulle säga att folk på forumet ser ner på dem. För liknande pengar kan man få "riktiga" klockor som inte endast baseras på varumärket - som en trevlig Seiko.

Ser jag en person med en DW eller Hugo Boss-klocka tänker jag direkt att personen har 0 intresse för klockor och endast köpt det för statusen och utseendet - sen är det inget fel på det heller. Det viktiga är väl att man är nöjd - och utseende och status är en viktig del även i "vår" värld.

Inget som diskuteras här då det mer är smycken än klockor.
Dock tror jag att många precis som jag här börjat med sådana klockor och fattat intresse för att till slut bli aktiv här, vilket är skoj :)

Dock tror jag att många precis som jag här börjat med sådana klockor och fattat intresse för att till slut bli aktiv här, vilket är skoj :)

Exakt, lite så som jag uppfattar det. Det är mer ett smycke än ett urverk. Sen är ju klockan mannens främsta "smycke" så det fyller väl den funktionen. Men jag förstår vad du menar med att allt måste ha en början. Som sagt, ens egna intresse väcktes väl nånstans där.

Kommersiella kanske inte är passande benämning då alla klockor är produkter som görs för att säljas. Men tråkiga är de då de inte saluförs för sina horologiska egenskaper utan för att de förknippas med nåt annat positivt, typ mode.

Kommersiella är väl inte rätt begrepp, precis som du säger. Men jag tror folk enkelt förstår vad jag syftade på :)

Följdfråga då: Vad anses som de enklaste (billigaste) "riktiga" klockorna? Orient har ju rätt låg prisbild trots att de är automatiska.

Jag är som sagt rätt ny och är här för att lära mig :)

Går ju alltid att fundera på hur många klockor premium märkena typ Rolex etc säljer tack vare status etc. Alla (inte ens på KS) är överdrivet intresserad av det tekniska i klockan. Men klockorna som TS nämnde har tämligen låg status på KS. Dock finns det många klockor och trådar om andra märken i samma prisklass så det är ju inte så att det bara är premium klockor som primeras (om än att de lättare får fler likes i dagens tråd mfl).

Tror också att du har en bra och viktig poäng. Jag tror att man inte helt ska döma ut den/dem som bär en "parfymklocka", eftersom vissa (såklart inte alla) kommer att få ett groende intresse därifrån. Jag tillhör själv en av dem som hade en Thomas Sabo (parfymklocka) som min första klocka jag bar på daglig basis. I mitt fall skapades därifrån ett beroende av att ha en klocka på armen, och med det ett intresse för VAD jag faktiskt har på armen och sedan har det snabbt gått utför (snarare uppför förvisso).

Om jag inte hade fått en Daniel Wellington av min sambo för ett gäng år sedan, så hade jag troligen inte använt armbandsur idag. Man kan nog säga att den drog igång ett intresse i alla fall eftersom jag kämpade så pass att jag idag har en Rolex SubC. :)

Ser ned på detta med?
IMG_0913.JPG

Hej,

Tänkte på hur folk "ser" på väldigt kommersiella klockor? Jag tänker på klockor som GANT, DW, Armani, Hugo Boss?

Är det ens att betrakta som klockor bland dessa trådarna? Eller vad sägs det?

Är inte ute efter någon form av minimalisering av dessa klockorna eller dess användare. Är bara nyfiken på folkets åsikt och hur tongången går :)
Alla klockor är kommeriella.

Ang ovan nämnda märken; Inga problem med någon av dessa faktiskt, man måste gilla att folk fortfarande bär armbansur med tanke på allt mobilanvändande. Dessutom så har Gant, Armani och Fossil mm numera hyfsat snygga automater i sortimentet. På vilket sätt är de sämre än andra märken som pluppar i ett ETA eller Miyota?
Fossil-Mens-ME3061-Townsman-Automatic-Leather-Brown-Watch-267049c1-b709-4f68-ac0b-0fce767d119c_600.jpg

gant1.jpg

99949901_v_1423958611.jpg

Alla klockor är kommeriella.

Ang ovan nämnda märken; Inga problem med någon av dessa faktiskt, man måste gilla att folk fortfarande bär armbansur med tanke på allt mobilanvändande. Dessutom så har Gant, Armani och Fossil mm numera hyfsat snygga automater i sortimentet. På vilket sätt är de sämre än andra märken som pluppar i ett ETA eller Miyota?
Fossil-Mens-ME3061-Townsman-Automatic-Leather-Brown-Watch-267049c1-b709-4f68-ac0b-0fce767d119c_600.jpg

gant1.jpg

99949901_v_1423958611.jpg
Fast om bilderna du lagt in är exempel på dessa "hyfsat snygga" så har du fel (möjligen bortsett från Gant). :)

Jag tycker inte om klockor som utgör sig att vara något de inte är (i det här fallet tourbillion).

Jag tycker de på det stora hela är mycket bra klockor. Snygga, funktionella klockor till priser som de flesta har råd med. Nästan alltid välgjord design, som tilltalar folkflertalet. De vitaliserar klockbranschen, och får fler intresserade av klockor. Michael Kors och Daniel Wellington har gjort 100 ggr mer för klockbranschen än märken som Rolex, Patek Philippe eller Panerai, som bara intresserar en liten grupp nördar.

:D:D:D

Jag tycker de på det stora hela är mycket bra klockor. Snygga, funktionella klockor till priser som de flesta har råd med. Nästan alltid välgjord design, som tilltalar folkflertalet. De vitaliserar klockbranschen, och får fler intresserade av klockor. Michael Kors och Daniel Wellington har gjort 100 ggr mer för klockbranschen än märken som Rolex, Patek Philippe eller Panerai, som bara intresserar en liten grupp nördar.

:D:D:D
Rolex, patek och panerai har väl gjort hur mycket som helst för klockbranchen eftersom de är några av de ledande inom branschen, att nämna Daniel Wellington och klockor samma dag är en hädelse utav guds nåde.

Inga klockor jag själv skulle kunna tänka mig bära. Men förstår folk som köper dem.

Har svårt att se varför man skulle, men man får såklart gärna göra det. Ser bara inte det rationella i det.
Olika synsätt lite förenklat.....tycker den är kool för designen är lite ologisk ihop med materialvalet.....bold helt enkelt......men samtidigt är det en sminkad gris.......en DW eller Triwa i motsv material skulle hamna i typ samma fack hos mig......kanske något lägre pga keffiga verk.....vilket iofs intresserar mig föga.......som sagt.....

Olika synsätt lite förenklat.....tycker den är kool för designen är lite ologisk ihop med materialvalet.....bold helt enkelt......men samtidigt är det en sminkad gris.......en DW eller Triwa i motsv material skulle hamna i typ samma fack hos mig......kanske något lägre pga keffiga verk.....vilket iofs intresserar mig föga.......som sagt.....
Så vad är skillnaden? Saknar påhittat/sminkat arv? Trollar inte och syftar inte på RL specifikt utan på vad som kan vara så hemskt när "modehus" gör armbandsur.

Jag tänker att för gemene man (kvinna) som tycker sig ta ett stort tag i plånboken och unna sig en DW för 1200 kr så kanske det ändå kan vara någon form av inkörsport till ett större intresse... I bästa fall.
Skulle det vara på det viset är det enbart positivt.

Själv skulle jag aldrig rekommendera en "parfym klocka" till en vän, jag skulle själv aldrig gå runt med en.
Men med tanke på hur få folk som faktist har en klocka på sig måste jag ändå respektera att folk har parfymklockor på sig. A for effort, typ :)

Själv skulle jag aldrig rekommendera en "parfym klocka" till en vän, jag skulle själv aldrig gå runt med en.
Men med tanke på hur få folk som faktist har en klocka på sig måste jag ändå respektera att folk har parfymklockor på sig. A for effort, typ :)
Varför inte? Vad är en parfymklocka?

Det har ju länge, höll på att säga "alltid", funnits klockor med massproducerade generiska verk som levererats till de som vill för att sätta sitt eget namn på dem, det jag kallar för handelsnamn och handelsnamnsklockor. Det gäller också många av de som allmänt kallas nu för äldre klassiska klockor från 40-50-talet och framåt och kanske ännu längre tillbaka. Så var det redan på fickurens tid. De kan vara trevliga klockor.

Märkesur finns kanske olika definitioner av men om man vill vara strikt och konservativ är det märken som producerat egna verk eller minst modifierat och anpassat verk i egen regi i nån modell och på så vis blivit unika i någon mån i vissa modeller. Alla andra blir då handelsnamn. Det är i alla fall min personliga definition av märkesur i brist på begripligt annat.

En del i allmänheten har blivit ilurade att bara en klocka har ett känt märke (för något annat än klockor) skulle det vara en slags "märkesur" och då vara värd att betala extra för istället för motsatsen. De klockorna lär knappast få den kultstatus som klassiska handelsnamn som t.ex. Atlantic eller Tärnan m.fl har för en del grupper hos vintagefolk idag.

Har ingen erfarenhet av de här reklambetonade klockorna eller "parfymklockeliknande" lr motsv som Michael Kors och Armani och allt vad de heter men frågan blir då vad som skiljer från andra handelsnamn som ses som mer rumsrena men som också producerat klockor av enbart inköpta delar på ungefär samma sätt. Kanske kvaliteten? Förutom att det blir en slags reklamtillbehör till andra områden som tillverkaren pysslar med så uppger en del personer som kollat att det är usel kvalitet på exempelvis Michael Korsklockor och liknande jämfört med motsvarande i ungefärligt likartad prisklass hos vissa andra handelsnamn som enbart eller iaf huvudsakligen producerar klockor.

Har själv ingen erfarenhet som sagt av det. Har heller inget behov av att testa. Det är kanske rimligt att tro att man lägger lite större vikt vid en produkt om den är det primära i ens produktion och ser inget skäl för egen del att betala för att främst vara reklampelare för någon helt annan för mig ointressant verksamhet när jag köper nåt.

Så vad är skillnaden? Saknar påhittat/sminkat arv? Trollar inte och syftar inte på RL specifikt utan på vad som kan vara så hemskt när "modehus" gör armbandsur.
Känns utmanande......kanske provocerande när ett företag försöker köpa sig in på en marknad som är vigda åt andra? Det är skillnaden....

Det är väl trevligt om det gör folk mer klockintresserade. Bra också att det säljs av modehusen så att klockan kvarstår som ett accepterat och omtyckt smycke och inte bara en statussymbol.

Köpte en DW till min mor i julklapp, hon har inget intresse av hur klockan fungerar utan tycker bara om hur den ser ut och jag tycker absolut inte det är nått fel med det.

Känns utmanande......kanske provocerande när ett företag försöker köpa sig in på en marknad som är vigda åt andra? Det är skillnaden....
Låter som merparten av alla urtillverkare. Tror snarare det beror på okunskap och flockmentalitet. Man har hört att det är hemskt och man älskar att ha något att se ned på. Idag finns det dock modehus som är allt för medvetna och har stoooora budgetar för att kunna konkurrera ut klassiska "tillverkare". Det som är beklämmande är att ingen verkar veta varför parfymuren är pinsamma och ovärdiga. Sedan är det iofs allt för många som köper gubbsafirsubar också...

Låter som merparten av alla urtillverkare. Tror snarare det beror på okunskap och flockmentalitet. Man har hört att det är hemskt och man älskar att ha något att se ned på. Idag finns det dock modehus som är allt för medvetna och har stoooora budgetar för att kunna konkurrera ut klassiska "tillverkare". Det som är beklämmande är att ingen verkar veta varför parfymuren är pinsamma och ovärdiga. Sedan är det iofs allt för många som köper gubbsafirsubar också...

Du har säkert en poäng.....det behövs bad guys att peka finger åt...så man själv kan motivera sina egna val........själv tror jag mer på nischade företag....det är då det blir bäst......bara för att Volvo, John Deer, Karlssons klister och Wettex gör bra produkter inom sina respektive områden....så känns det ändå fel i magen att se deras loggor på urtavlor......lite samma med Parfym företagen.......det känns fel.......platina, vittguld eller oavsett för att brösta upp sig....

Tillbaka
Topp