• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kondens

noeLLY

Cartier
Det possitiva är att det inte finns någon som helst kondens på baksidan, hoppas på att fukten inte skadat urverket. Packningar är skitsamma, lite ångest om urverket tagit stryk men man får hålla tummarna om att det lugnt
Såg nu att du i trådstarten skrivit kondens på tavlan. Det är alltså fukt på urtavlan och inte glaset?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
om det blivit kondens som trådskaparen skriver så menar jag att kondens brukar försvinna efter en liten stund. Försvinner den inte känns det mer troligt att klockan tagit in vatten från kranen.
Jag avslutade sen mitt inlägg med att säga att jag sett klockor med kondens som klarat trycktest.
Kondens är vatten och ett ur som klarat trycktest tar inte in vatten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej det tar inte in vatten men det kan uppstå kondens i ett vattentätt ur ändå. Luftfuktighet. Jag har sett det flera gånger.
Har du konden är det för mycket vatten i klockan. Sedan kan man inbland få fram kondens om man kyler glaset kraftigt, men det är inte bra.
 
Förväntar mig såklart inte att den ska va tät till 300m, därför som jag tar det lugnt med den. Men en lugn dusch i vasken bör vilken klocka som helst klara av, oavsett atm.

Det är lätt att glömma packningarna (och deras högst betydande relevans för en klockas förmåga att motstå fukt och vatten). En klocka kan vara godkänd för hur många atmosfärers tryck som helst - men är packningarna gamla så kan en sväng i duschen vara mer än klockan klarar ändå, oavsett om det står 300 eller 3000 meter på tavlan. Gummi är en naturprodukt som åldras. Svett, parfym och annat kan göra processen rätt kort.

Se till att klockan lämnas in fortast möjligt. Mycket är väl rhodiumpläterat vilket ger ett visst skydd, men får den ligga utan åtgärd i några veckor kan rosten förstöra delar av urverket beyond repair och det är ju onödigt på en fin panna.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

noeLLY

Cartier
Har du konden är det för mycket vatten i klockan. Sedan kan man inbland få fram kondens om man kyler glaset kraftigt, men det är inte bra.
Jag har inte sagt något om mängden vatten/fukt i klockan. Jag har heller inte sagt något om att kondens är bra/ofarligt. Oavsett så står jag kvar vid mitt inlägg att du kan få kondens i en tät klocka. Jag vet inte vad du menar med kyler glaset kraftigt, jag har sett kondens uppstå av regn, bad etc. Det ska lämnas in till en urmakare för kontroll av täthet samt få luftas ur.

Mvh
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har inte sagt något om mängden vatten/fukt i klockan. Jag har heller inte sagt något om att kondens är bra/ofarligt. Oavsett så står jag kvar vid mitt inlägg att du kan få kondens i en tät klocka. Jag vet inte vad du menar med kyler glaset kraftigt, jag har sett kondens uppstå av regn, bad etc. Det ska lämnas in till en urmakare för kontroll av täthet samt få luftas ur.

Förstod du mitt inlägg nu? Mvh
Du kan ha en tät klocka fylld med vatten eller lingondricka också. Ser du kondens i ett ur utan att det är en stor temperaturskillnad mellan uret och glaset har du definitivt stora problem, uret är inte tätt. Om du nu inte kylt ner hela uret kraftigt dvs.
 

noeLLY

Cartier
nu har ju han spolat vatten på uret. Meningen med mitt inlägg var att informera att klockan kanske inte är otät och att kondens ibland kan visa sig på en klocka. Du har ett fönster i klockan precis som i hemmet och där kan det uppstå kondens utan att det är risk för fuktskador. Men för att återgå till att hjälpa trådskaparen så gå in till luxurywatches och tala om vad som hänt så löser det sig nog. Tala gärna om hur det löste sig sen. Trevlig kväll!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
nu har ju han spolat vatten på uret. Meningen med mitt inlägg var att informera att klockan kanske inte är otät och att kondens ibland kan visa sig på en klocka. Du har ett fönster i klockan precis som i hemmet och där kan det uppstå kondens utan att det är risk för fuktskador. Men för att återgå till att hjälpa trådskaparen så gå in till luxurywatches och tala om vad som hänt så löser det sig nog. Tala gärna om hur det löste sig sen. Trevlig kväll!
Du verkar tyvärr inte förstå. Hoppas andra som läser förstår hur illa det är med kondens i armbandsur.
 

POO

Panerai
Det är lätt att glömma packningarna (och deras högst betydande relevans för en klockas förmåga att motstå fukt och vatten). En klocka kan vara godkänd för hur många atmosfärers tryck som helst - men är packningarna gamla så kan en sväng i duschen vara mer än klockan klarar ändå, oavsett om det står 300 eller 3000 meter på tavlan. Gummi är en naturprodukt som åldras. Svett, parfym och annat kan göra processen rätt kort.

Se till att klockan lämnas in fortast möjligt. Mycket är väl rhodiumpläterat vilket ger ett visst skydd, men får den ligga utan åtgärd i några veckor kan rosten förstöra delar av urverket beyond repair och det är ju onödigt på en fin panna.

Vänligen
Forumets undersköterska

När blir klockpackningar gamla? Varför är just klockpackningar av så undermålig kvalité?

Ny vet jag inte vad som sades när klockan köptes men LW anger vattentätheten på alla klockor på sin sida. Det kan inte tolkas på annat sätt än att de är täta till vad som anges.
Dessutom torde en klocka som ska vara vattentät, som inte är vattentät saluföras som defekt. Speciellt om det gäller en dykarklocka där hela grejen är att den ska vara just vattentät.
 

noeLLY

Cartier
Du verkar tyvärr inte förstå. Hoppas andra som läser förstår hur illa det är med kondens i armbandsur.
Nej jag förstår inte, jag förklarade mitt inlägg bara som du skrev va? på. Mitt syfte var att informera om skillnaderna mellan en klocka som tagit in vatten och en som det uppstår kondens på. Kanske hade @johnsoderberg klocka bara fått kondens och inte tagit in vatten från kranen :)
 

noeLLY

Cartier
@Aurum vill du att jag kontaktar dig nästa gång jag får in en klocka med kondens på glaset och visa dig kvittot från witchi proofmaster på att den är tät? Eller tror du på mig ändå?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej jag förstår inte, jag förklarade mitt inlägg bara som du skrev va? på. Mitt syfte var att informera om skillnaderna mellan en klocka som tagit in vatten och en som det uppstår kondens på. Kanske hade @johnsoderberg klocka bara fått kondens och inte tagit in vatten från kranen :)
Nja, jag förklarade skillnaden som du inte verkade köpa? Ser du kondens i en klocka där du inte kylt ner glaset kraftigt har du stora problem, det är alldeles för mycket vatten i boetten som kommer skada verk och tavla/visare. Det är då ett säkert tecken på att boetten tagit in vatten. Sedan kan uret ha varit utsatt för en klåpare som stängt in luft med 100% luftfuktighet men det är inte så troligt.
 
När blir klockpackningar gamla? Varför är just klockpackningar av så undermålig kvalité

Jag tror inte att packningarna är av dålig kvalitet - däremot tror jag att långa serviceintervall, utan packningsbyten däremellan, är riskabelt. Och de flesta av oss byter nog bara packningar i samband med service. Trycktest är såklart bra, men de ger en ögonblicksbild och kan invagga i en falsk säkerhet då klockan kan vara otät ganska snart efter testet.

Det är svårt att svara på när packningarna blir gamla; det beror helt på hur klockan används och vad den utsätts för. En byggjobbare som låter klockan hänga med på jobbet och kanske gymmet, som badar med den på semestern och inte är så noga med att skölja den ren titt som tätt kan nog få bekymmer redan efter två år medan någon annan, med en likadan klocka men som tar hand om den på ett annat sätt eller använder den i mindre utsträckning, nog kan ha en tät och fin klocka i många år också utan packningsbyte.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Vad förstår du inte? Din klocka kan vara tät till 1000000000m luften i klockan kan kondenseras vid temperaturskillnader
Som sagts tidigare; Om klockan kyls ned extremt mycket, vilket knappast sker vid rengöring under vattenkran, så visst kan det hända. I detta fallet tror jag dock att klockan helt enkelt är otät och något som borde tas med LW innan högafflarna plockas fram.
 

noeLLY

Cartier
Som sagts tidigare; Om klockan kyls ned extremt mycket, vilket knappast sker vid rengöring under vattenkran, så visst kan det hända. I detta fallet tror jag dock att klockan helt enkelt är otät och något som borde tas med LW innan högafflarna plockas fram.
och jag har sett klockor uppvisa kondens av betydligt mildare avkylningen. Inte bra men fortfarande inget vatten utifrån som letat sig in så vi kan ju hålla tummarna.

Skriver lw ut urens vattentäthet på sin hemsida är det ju en självklarhet att de garanterar detta. Annars måste ju dom definitivt tala om för kunden att dennes klocka inte är vattentät när den säljs
 

Hö_97

Omega
Inget skrevs om vattentäthet, var bara nåt jag antog. Om det visar sig att jag var naiv så kan jag köpa det, tycker dock att servicebehpv bör påtalats vid affär
 

noeLLY

Cartier
Inget skrevs om vattentäthet, var bara nåt jag antog. Om det visar sig att jag var naiv så kan jag köpa det, tycker dock att servicebehpv bör påtalats vid affär
Ja nu har de ju dessutom skrivit ut klockors vattentäthet på hemsidan och då måste man ju kunna anta som kund att de är kollade. Vad står det på kvittot? Någon info där?
 

Hö_97

Omega
Som sagt så handlar tråden inte om att peka finger åt något håll, jag söker bara hjälp från någon som eventuellt skulle kunna hjälpa. Jag vill verkligen inte ge negativt intryck för LW, de har varit toppen vid varje kontakt! Uppskattar dock eventuell hjälp så att jag slipper be LW om hjälp! Denna tråd är absolut inte menat som en hattråd utan mer som en vädjan om råd/hjälp!
 

Hö_97

Omega
Som sagts tidigare; Om klockan kyls ned extremt mycket, vilket knappast sker vid rengöring under vattenkran, så visst kan det hända. I detta fallet tror jag dock att klockan helt enkelt är otät och något som borde tas med LW innan högafflarna plockas fram.
Inga högafflar har plockats fram, tvärt om,blev otroligt bra bemöt hos LW och tråden är inget finger åt dom utan mer en vädjan till mot dom som eventuellt upplevt liknande situationer :)

Edit: kommer besöka dem på måndag och se om det där något som de kan göra. Om inte så är jag i vart fall en erfarenhet visare, om än det svider på studentlönen ;)
 

Hö_97

Omega
BIG up till Luxurywatches, Tony svarade nu på en lördag(?!) imponerade kundservice! Tittar in på måndag så skall allt nog lösa sig :)! Tackat ödmjukast för allt input!
 
Om du hade läst tråden så hade du förståt, men de kanske är för mycket begärt... Har skrivit två gånger att jag letar efter råd/tips om vad jag bör göra, menar inte att hänga ut någon eller att gnälla :)
Förstår och har läst tråden. Det var med glimten i ögat till folk som frågar här innan de hört sig för där de handlat. Ej specifikt denna tråd, klart du ska kunna bada med din Panna! ;)
 
Topp