• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kontakt med 0 postare på era säljesannonser.

C

Coach

Guest
Jag undrar lite hur andra tänker när ni blir kontaktade av en person för er säljesannons där personen har varit medlem i 2-3 år men som har noll poster ?

Jag vare sig vill eller vågar göra affärer med en sån person. Tycker det är märkligt att man varit inaktiv under en så pass lång tid. För mig luktar det scam lång väg även om det inte måste vara så är det min klart fördomsfulla uppfattning.

Det är en sak att inte ha en referenstråd och man lär börja någonstans men i det fallet åtminstone varit någorlunda aktiv.
Jag brukar som regel alltid svara på pm men i dessa fall vill jag ge ut så lite info som möjligt och brukar ej ens svara vid dessa tillfällen.

Hur brukar ni göra ?
Jag vill ju inte vara otrevlig.

Jag har sålt till flera såna utan bekymmer. Vissa skriver inte på forum och jag känner flera i verkligheten som är likadana. Många som är inne här och läser i princip varje dag, köper någonting från annons då och då men har fortfarande 0 poster.

Behöver inte vara märkligt med inaktivitet, men jag gör inte affärer med nollpostare. Jag gör knappt affärer med folk som inte har referenser.

Det har hänt några gånger, ja. Ibland är det nyregistrerade och ibland som du beskriver, någon son varit medlem sedan 2013-14 med 0 eller bara ett fåtal poster. Jag brukar gå på känsla och på hur personen formulerar sig. Att man registrerade sig när man hittade hit men inte bidragit är inte så konstigt, många registrerar sig ju till och med efter ett par års läsande eller inte alls. Det har hänt att jag blivit kontaktad av någon 0 postare som refererar till någon annan aktiv medlem som jag kan kontakta. Då får man ju en seriösare känsla. Men, jag kan tycka att det är helt okej att du frågar den som kontaktar dig, så kan du kanske avgöra om det är ok eller inte. Med det sagt har du ju rätt att avstå att svara, men om PM´t i allt väsentligt är sakligt och trevligt tycker jag du kan svara. Även om svaret är att du bara gör affär med aktiva medlemmar :)

Sålde precis en klocka till en nollpostare som varit medlem länge. Var lite försiktig i början men då han verkade seriös och var beredd att betala begärt pris så körde jag.
Han förklarade sedan att han inte känner sig bekväm med att skylta med vad han köpt eller sålt så han nöjer sig med att lurka. Logiskt tycker jag.

Är själv en periodare, postar ibland inget på flera månader (år?), men är ofta inne och läser och tar del av kunskapen. Inte alltid man känner att man bidrar och då är det lättare att vara tyst.

Tror som andra skrivit, någon som är välformulerad, trevlig och som kan betala i förskott eller går med på F2F på bank känns tryggt. Skulle aldrig göra upp affär hemma eller ute på stan om det rör sig om något dyrare ur (nu har jag iofs inga sådana pjäser som många andra har här så ett icke problem för mig)

Varit medlem sedan 2013. Detta blir inlägg nummer 105 för mig, men är trots det inne på KS i princip varje dag och lurkar.:rolleyes: Tror att det finns en hel del av oss här som inte direkt gillar att skriva i forum eller känner att man inte bidrar så mycket.

Trots det är jag otroligt tacksam för att Klocksnack finns och jag har dragit på mig en enorm kunskap under dessa gångna år. Men jag hoppas att min låga aktivitet inte bidrar till att någon skulle känna sig osäker att göra affärer med mig. Köp köparen så att säga!

Senast ändrad:
Ser inte något problem.
Kräver bara Swish-betalning innan jag släpper ifrån mig klockan, oavsett om jag har kontakt med känd profil eller 0-postare

Bara för att man är 0-postare behöver det inte betyda nånting. Men jag väljer ändå bort dessa per automatik. Kanske inte helt schysst men var och en får göra som den vill och jag säljer hellre till en som är aktiv och har bra referenser.

brukar kräva swish sen för jag över pengarna till annat konto före jag skickat iväg den "för att vara säker"

har sålt 2 30k klockor till en 0-postare en gång men då fick jag betalning före och allt gick super
gäller bara att köpa köparen lika väl som att köparen köper säljaren.

sen hade jag kanske inte köpt av en postare med ör låga inlägg men det är en annan femma

Tack för era inputs.
Det märks att vi formas utifrån våra erfarenheter då det är lite olika åsikter.
Jag följde mitt eget samvete och svarade personen.
Jag vill gärna tro det bästa om folk men har efter egna erfarenheter blivit något försiktigare med tiden.

Trevlig helg!

Varför inte? Om personen formulerar sig på ett vettigt sätt, ger ett seriöst intryck och det inte är några konstigheter med betalningen finns det ingen anledning att tvivla. Däremot hade jag nog inte köpt någonting av en medlem med få inlägg/referenser om det inte finns möjlighet till F2F.

Jag undrar lite hur andra tänker när ni blir kontaktade av en person för er säljesannons där personen har varit medlem i 2-3 år men som har noll poster ?

Jag vare sig vill eller vågar göra affärer med en sån person. Tycker det är märkligt att man varit inaktiv under en så pass lång tid. För mig luktar det scam lång väg även om det inte måste vara så är det min klart fördomsfulla uppfattning.

Det är en sak att inte ha en referenstråd och man lär börja någonstans men i det fallet åtminstone varit någorlunda aktiv.
Jag brukar som regel alltid svara på pm men i dessa fall vill jag ge ut så lite info som möjligt och brukar ej ens svara vid dessa tillfällen.

Hur brukar ni göra ?
Jag vill ju inte vara otrevlig.
Har sålt nån till nån nollpostare här vill jag minnas som varit reggad ganska länge utan att skrivit nåt och det var inga problem. Hur mycket man skrivit på detta forum är ingen värdemätare. Många både seriösa och även kunniga skriver inte på forumet vilket en del inte känner till.

Har sålt... massa klockor kan man nog säga genom åren annars till folk jag inte har en susning om vad de är för några. Har inte haft några problem med det. Får man betalt i förskott och grovsållar bland uppenbara knäppgökar är säkert risken tämligen liten.
Folk som inte skriver vettiga pm eller på andra ställen ställer normala frågor är jag benägen att räkna till de sistnämnda.

Senast ändrad:
Vissa skapar konto på KS och använder endast K&S på KS. Blir som en slags blocketsida fast med mycket högre kvalitet på både annonserna och människorna som postar dessa. Har sålt till 0-postare flertalet gånger utan några problem. Så länge de betalar via Swish i förväg har jag inga problem med det.

Sålde nyss en klocka F2F till en 0-postare och det var hur trevligt och smidigt som helst.
Har ju också genom åren sålt bilar, båtar, cyklar mm till okända och det har också gått bra så länge man gör sin hemläxa...

Nu är det en ny förmåga som har en massa säljannonser, medlem sedan några dagar och flera sälj och runt 20 inlägg totalt- skulle aldrig våga köpa

sålt till några 0-postare och aldrig varit några problem.
Höjden var dock när jag lämna iväg min 14060 till en 0-postare med löftet att han skulle göra en bank överföring, gick dock bra och jag hade pengarna två dagar senare... skulle dock aldrig göra om det men man måste leva lite farligt ibland :D

Höjden var dock när jag lämna iväg min 14060 till en 0-postare med löftet att han skulle göra en bank överföring, gick dock bra och jag hade pengarna två dagar senare... skulle dock aldrig göra om det men man måste leva lite farligt ibland :D
Det var väl att utmana ödet på riktigt? (Skönt att det gick bra iallafall.)

Haha, vansinnigt men tur att det gick vägen!

Inga problem men skulle aldrig skicka först vid ett byte på distans. Tror man märker ganska snabbt om det är något som inte står rätt till.

På förekommen anledning var jag inne i forumdelen där nya medlemmar presenterar sig. Det framkommer att väldigt många jag snubblade över läst på forumet en längre tid innan registrering, några har registrerat sig för länge sedan men varken presenterat sig eller aktivt deltagit.

På förekommen anledning var jag inne i forumdelen där nya medlemmar presenterar sig. Det framkommer att väldigt många jag snubblade över läst på forumet en längre tid innan registrering, några har registrerat sig för länge sedan men varken presenterat sig eller aktivt deltagit.
Ja man blir ju inte ohederlig per default bara för att man inte postar.

Jag har inget emot att sälja till sk ”nollpostare” eller nyregistrerade. Dock är jag försiktig när nollpostare eller nyreggade hör av sig ang mina köpes annonser.

Kan tänka mig att de flesta nollpostare är hederliga människor.
Däremot är det ofta jag fått frågor från nollpostare och där jag sen inte hör ett knyst efter mitt svar. Det händer inte direkt ofta med folk som är någorlunda aktiva. Jag tycker dagens whats in it for me samhälle är lite frustrerande emellanåt.

Med det menar jag att i min lilla värld om jag ställer en fråga i pm och får ett svar så är det viktigt för mig att på ett hyfsat sätt svara tillbaka och åtminstone tacka för svaret.

Nu är jag 70-talist och oerhört lojal men det skulle inte skada forumet tycker jag ifall fler skötte sig bättre i pm.
Jag vet inte hur många gånger jag varit i en konversation med någon och där samtalet helt plötsligt dör. Tom när jag har skrivit hallå dog du eller ?? Så verkar det som en del inte tycker att dom behöver återkoppla när dom fått det dom vill ha.
Det är en form av egoism som jag har svårt för. Kanske lite off topic men det är en del av vardagen här på forumet som jag tycker kan förbättras.

Kan tänka mig att de flesta nollpostare är hederliga människor.
Däremot är det ofta jag fått frågor från nollpostare och där jag sen inte hör ett knyst efter mitt svar. Det händer inte direkt ofta med folk som är någorlunda aktiva. Jag tycker dagens whats in it for me samhälle är lite frustrerande emellanåt.

Med det menar jag att i min lilla värld om jag ställer en fråga i pm och får ett svar så är det viktigt för mig att på ett hyfsat sätt svara tillbaka och åtminstone tacka för svaret.

Nu är jag 70-talist och oerhört lojal men det skulle inte skada forumet tycker jag ifall fler skötte sig bättre i pm.
Jag vet inte hur många gånger jag varit i en konversation med någon och där samtalet helt plötsligt dör. Tom när jag har skrivit hallå dog du eller ?? Så verkar det som en del inte tycker att dom behöver återkoppla när dom fått det dom vill ha.
Det är en form av egoism som jag har svårt för. Kanske lite off topic men det är en del av vardagen här på forumet som jag tycker kan förbättras.
Instämmer helt.
Brist på uppfostran och medfött vett uppmuntrar inte till affärer direkt.

Tillbaka
Topp