• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kontakt med 0 postare på era säljesannonser.

Jag kör själv med några enkla regler om jag skall sälja något på distans:

1. Alltid pengarna på kontot först.
2. Trevlig och vettig ton.
....
Och på plats nr. 57: antal inlägg på KS

Dock är väl min erfarenhet att välkända medlemmar oftast levt upp till den anda som förväntas på forumet :)

Jag har sålt en hel del till 0-postare och det har aldrig varit några problem. Jag har ju visserligen bara billiga klockor så det kan ju vara därför, inte värt att blåsa mig helt enkelt :D

Har börjat få pm av folk som inte har nått 20 inlägg. De vill gärna sälja den vägen istället för via annonser. Gäller alltså svar på mina köpesannonser.

Har börjat få pm av folk som inte har nått 20 inlägg. De vill gärna sälja den vägen istället för via annonser. Gäller alltså svar på mina köpesannonser.
Menar du att du har en klocka till salu och får erbjudande om att köpa någon annan istället för att hen är intresserad av din klocka?

Nej, jag hade en köpes annons ute. Vilket är helt ok att svara på. Mer sättet som var konstigt och nytt för mig.

Jag sålde nyligen en billigare klocka till en nyreggad nollpostare men affären gick smidigt ändå. Förskottsbetalning är alltid ett krav, annars skickar jag inte.

Man bör alltid iaktta försiktighet om en okänd person hör av sig och påstår sig ha just det du söker. Köp säljaren osv. men jag hade i alla fall aldrig vågat genomföra ett sådant köp. Även om personen faktiskt har klockan du söker och allting är reko så har de fortfarande inget track record för genomförda affärer.

Köp köparen, presenterar hen sig med namn? Be om nummer innan och kolla upp att personen verkar OK. T.ex genom att testa swisha 1kr till numret och avbryta och kolla att namnet stämmer. Hur personen formulerar sig och beter sig brukar säga mycket. Jag brukar gå på känsla.

Sålde en klocka i 30k-klassen och hade kontakt med en person utan poster som först tjafsade om att köra payson/paypal, trots att jag skrivit i annonsen att swish på förhand gäller vid distans, och sedan föreslog att jag skulle ta mig till posten med klockan, ringa och prata facetime där jag visar att jag packar in klockan och sedan skulle han swisha och jag skulle skicka klockan... Sket i det och sålde till en annan person utan poster (F2F) utan problem.

Senast ändrad:
Köp köparen, presenterar hen sig med namn? Be om nummer innan och kolla upp att personen verkar OK. T.ex genom att testa swisha 1kr till numret och avbryta och kolla att namnet stämmer. Hur personen formulerar sig och beter sig brukar säga mycket. Jag brukar gå på känsla.

Sålde en klocka i 30k-klassen och hade kontakt med en person utan poster som först tjafsade om att köra payson/paypal, trots att jag skrivit i annonsen att swish på förhand gäller vid distans, och sedan föreslog att jag skulle ta mig till posten med klockan, ringa och prata facetime där jag visar att jag packar in klockan och sedan skulle han swisha och jag skulle skicka klockan... Sket i det och sålde till en annan person utan poster (F2F) utan problem.

Såna krångelpellar kan man hoppa över med gott samvete.
De jag sålt till med 0 poster har varit väldigt smärtfria. Pengar direkt, klockan skickad och inte hört något mer. Så länge pengarna är inne på mitt konto innan den skickas är jag nöjd.

Skulle däremot inte göra f2f med dyrare klocka utan referenser.

Jag är medlem på ett flertal forum och har noll poster och inte särskilt många här. Bidrar därför med perspektiv från lägre sidan. Bara för att man inte postar är man inte oseriös, man kan vara intresserad av ämnet som diskuteras i forumet. Med förskottsbetalning och swish ser jag inte några problem, även om jag är långt ifrån "high-end" som många annonser handlar om.

Och jag kan bara instämma med föregående skribent. Skriver själv väldigt sällan, men läser en hel del.
Köpt min enda klocka (Stowa) här för fem år sedan som nollpostare, och den har hängt på armen sedan dess.

sålt till några 0-postare och aldrig varit några problem.
Höjden var dock när jag lämna iväg min 14060 till en 0-postare med löftet att han skulle göra en bank överföring, gick dock bra och jag hade pengarna två dagar senare... skulle dock aldrig göra om det men man måste leva lite farligt ibland :D

You are crazy =)

Jag har själv varit medlem på forumet några år, har väl 10 poster men är inne varje dag och läser en hel del. Är just nu på jakt efter en ny klocka och hoppas att mitt låga antal poster och avsaknad av referenser inte ska sätta käppar i hjulen.

Sålde nyligen en 100 k klocka f2f med en nollpostare, en av de trevligaste och smidigaste affärer jag gjort på KS.

Ska dock tillägga att jag är väldigt skeptisk när det kommer till folk utan referenser eller poster, men brukar som tidigare nämnt snabbt bygga en känsla genom att skriva lite fram och tillbaka med personen.
Sen kanske man får ett nummer man kan kolla upp, brukar göra lite efterforskning innan om de går.

Men f2f är jag sällan orolig om jag bestämmer plats, släpper inte klockan förens pengar är på mitt konto.

Förstår oron ändå det gör jag.

Svaret är väl att det inte går att göra ett generellt ställningstagande. Jag har gjort lyckade affärer med nollpostare och jag har backat ur affärer med nollpostare. De som varit medlemmar en längre tid brukar ha referenser för att trygga affären medan helt nya ska hanteras med viss försiktighet. Trist, men sådan är verkligheten.

Iofs inte gått till affär med någon ännu men haft bra och seriösa dialoger med nollpostare. Sen har jag upplevt skambudare/strulpellar/velpellar och någon gång en ren idiot bland dom som inte är det och till min förvåning finner man bra referenser för dessa (o_O). Man får gå på magkänslan och om man får till en bra dialog helt enkelt. Att folk har visat att dom finns på riktigt med några bra inlägg är förstås ett klart plus.
Det gäller sälj det. Att köpa av en nollpostare kan nog kännas knepigt, då får det nog vara F2F efter en bra dialog.

Håller med det många skriver, att ett vettigt språkbruk har betydelse. Nu har jag aldrig sålt nåt här, men jag tänker att det gäller även andra affärer.

Spännande tråd och läsning. Som ”lågaktiv” i forumet är jag ofta inne och drar nytta av andras stora kunskapsbank men är sällan aktiv själv. Klart man har en förståelse vid ev köp att säljaren inte vill skicka klocka till en person utan ref. Finns ju dock inga garantier att allt går smidigt bara för att köparen skapat en massa trådar och lägger ut en massa storys. Sunt förnuft. Har aldrig testat blocket och blir ju inte så lockad när man läser om det heller

Som många tidigare skrivit är min erfarenhet att antal inlägg sällan spelar roll för affärens smidighet. Har sålt klocka i 50k klassen till en nollpostare där vi max skickade 3 meddelande innan affären var i hamn. Begärde därefter bild på ID och stämde av hans ID mot telefonnummer (swish) och möttes därefter F2F på ett café.L Likvälhar vissa affärer tagit väldigt lång tid, och mycket velande fram och tillbaka trots ett stort antal poster/rekommendationer i GG-tråden så skulle mer sikta på att köpa köparen framför antal inlägg.

Antalet inlägg ska inte spela roll men visst är nollpostare överrepresenterade vad gäller struliga affärer.
Som min senaste kontakt med @President som påstod vilja köpa en klocka från mig. Allt går smidigt till jag lämnat ifrån mig mitt swishnummer, då upphör konversationen. Ser att han är aktiv flera ggr på ett dygn, vilket jag nämner för honom. Det slutar med att han döljer sin status, svar uteblir dock. Skumt beteende och kanske försök att ta reda på info från mig via swish?

Antalet inlägg ska inte spela roll men visst är nollpostare överrepresenterade vad gäller struliga affärer.
Som min senaste kontakt med @President som påstod vilja köpa en klocka från mig. Allt går smidigt till jag lämnat ifrån mig mitt swishnummer, då upphör konversationen. Ser att han är aktiv flera ggr på ett dygn, vilket jag nämner för honom. Det slutar med att han döljer sin status, svar uteblir dock. Skumt beteende och kanske försök att ta reda på info från mig via swish?
Låter som ett mycket tråkigt beteende. Nu vill vi ha en vettig förklaring av @President...
Däremot kan jag gå i god för @mouqvist, en Goodguy i min bok!

Man får ju hoppas att det enbart handlar om dålig affärsetik där folk verkar tro att det är okej att acceptera en överenskommelse för att sedan bryta den utan anledning.

Tack för era inputs.
Det märks att vi formas utifrån våra erfarenheter då det är lite olika åsikter.
Jag följde mitt eget samvete och svarade personen.
Jag vill gärna tro det bästa om folk men har efter egna erfarenheter blivit något försiktigare med tiden.

Trevlig helg!
Citerar mig själv för att följa upp att just denna nollpostare som kontaktade mig återkopplade ej igen efter mitt svar om att han fick köpa om vi kör med swish.
För mig är det viktigt att återkomma med ett svar till personen som säljer eller köper även om jag skulle tappat intresse för affären.
Det hör till vanlig hyfs och god affärsmoral enligt mig.

Tillbaka
Topp