• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kontorsklocka (budget)

Vilken klocka tycker du?


  • Totala väljare
    63

5upak

Omega
Finns ju Tissot Seastar Quartz och Certina DS Quartz som är fina vintage kvartsare inom din budget. Sen vurmar jag ju alltid för Seiko och rekommenderar att du kikar lite på King Quartz och Grand Quartz. :D

(Snodda bilder)
4273ED87-FAB6-4F90-8A08-67D9D54CE5E9.jpeg
B1698DEB-411F-4584-89CC-B5142C37AD39.jpeg
2CDF2A1C-9E22-4935-9893-4F2EF6E82CAC.jpeg
48115320-B429-49B6-8962-8F43585EB985.jpeg
2E2C8A6B-17F7-4A05-AA0F-FED0A9980262.jpeg
Tyckte den på bild nr 2 var lite cool, vilket årtal?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Good luck :) den finns knappt till salu. Och de som finns är väsentligt dyrare
Om du gillar designen på dem och är ute efter samma kvalitet på finish kan du ju också kika på klockorna innan grand/king/lord Quartz som kom 1976 tror jag. Innan kallades de finare kvartsarna för QT/QR/QZ där QT var den finaste kvartsserien.

Hittade en fin på bukten, 2700kr. Sen tillkommer ju momsen visserligen men ändå :)

215FBD72-459D-4670-A76A-70CE12F27B09.jpeg


https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/273345892168
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hej! Börjar nytt "fancy" kontorsjobb i augusti och tänker att jag behöver en ny dressad klocka som passar till dresscode:n som är skjorta.
Jag har i dagsläget en skx007 där jag är lite trött på att behöva ställa den varje gång man inte använt den på en dag.
Tankarna och kandidaterna är följande:
-Seiko Presage ca 3300kr
(Trött på automat men i särklass snyggaste klockan)
-Tissot visodate quartz, ca 2200-2700kr.
(Snygg och quartz. Aningen tjock)
-Sternglas Naos. Ca 1700kr
(Billigast, snygg men sämst urverk)
-Tissot chemin Des tourelles, 3000kr (extrapris från 6000kr. Bästa urverket men fulaste klockan.)

Ni får gärna komma med andra förslag. Tänk bara på att jag är en snål smålänning :)
Orient bambino kanske?
Lite stor för att vara klassisk dressare, men 40 mm funkar ändå ok. Snyggt kupat glas. Billig. Finns i en mängd utföranden med olika boettfärg, tavelfärg, tavellayout. Automat dock... och den rövdåliga bandbredden 21 mm.
Här är min.
8A9D48F7-6A78-4B20-BE71-F37B51186675.jpeg
34C69763-DAC1-4641-82DB-42F67AB2256F.jpeg
5EC6C61C-C04F-440B-9AC7-74AE307B2F96.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kikade lite på dom och Junghans max Bill men det sticker tyvärr lite i pris då
Det är lite tabubelagt inom klockvärlden men det finns gott om homager med liknande design. Kika på Rodina, de har Nomosliknande design och kostar typ en tusing eller därikring.

serveimage(4).jpg


Oavsett vad man tycker om plankningen av designen måste man bara älska "China made". :D
 

Weiss

Omega
Jag håller med kmg att bambinon är en bra instegsdressare, men som sagt... automat. Märkligt hur man till slut bara ser automater när man varit insnöad tillräckligt länge. Kan inte vara hälsosamt :angel:
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om inte vintage är för dig så knappa in lite kriterier här.
https://www.certina.com/sv/watchfinder

Tycker nog att om man vill ha nytt och dressat till vettig peng som dessutom är kvarts ligger Certina bra till.

Kikar du på de dressade alternativen som inte har länk är de inom budget.
 

Ekberget

Cartier
Tycker att de dyker upp titt som tätt, oftast är det bästa priset här på KS sen eBay och oftast dyrast på Tratten enligt min uppfattning. Jag köpte min för 2500kr också och sen la jag en tusenlapp till på service och på att snygga till den lite, fick ett nytt orginal hardlex med AR. Går ruggigt bra och håller sig inom spec, 10s/år, fortfarande trots sina 41år på nacken. Det borde ju passa dig som inte gillar att ställa klockan ;)
FA0D538E-A958-4DCC-83D1-D7CF9BF6850A.jpeg
Ursäkta OT.
Vart servade du din? Vill få min king quartz i toppskick men vet inte riktigt vart jag ska vända mig med så gamla quartzare.
Edit: måste ju såklart slå slag för vintage seiko quartz. Ruskigt fina tavlor o fin finish.
Här är min från -79
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ganska mycket sportig och väldigt lite dressad skulle jag säga. Men rätt schysst design.
Ja vars fast följ länken o kolla fler bilder. Jag tycker den passerar iom 36,5 osv. Annars har dom någon mer renodlad dressare också. Utifrån egen erfa med "dressat jobb" har iaf jag klarat mig fint med "sportigt dressat" i alla år. Riskerar att bli rätt gubbigt med en liten 34mm guld till vardags. Även på kontoret. Men det är ju min smak det :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ja vars fast följ länken o kolla fler bilder. Jag tycker den passerar iom 36,5 osv. Annars har dom någon mer renodlad dressare också. Utifrån egen erfa med "dressat jobb" har iaf jag klarat mig fint med "sportigt dressat" i alla år. Riskerar att bli rätt gubbigt med en liten 34mm guld till vardags. Även på kontoret. Men det är ju min smak det :)
Jag pratade om klockan på bilden och den är ingen kostymklocka. Sportigt dressat är ju bara ett hittepå-ord.
Sen säger jag inte att man inte kan ha denna till kostym. Men det är en annan sak...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag pratade om klockan på bilden och den är ingen kostymklocka. Sportigt dressat är ju bara ett hittepå-ord.
Sen säger jag inte att man inte kan ha denna till kostym. Men det är en annan sak...
Oki, påhittat som business casual också typ? Men visst... skall TS jobba i kritat tre set så får det väl bli något annat! :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ursäkta OT.
Vart servade du din? Vill få min king quartz i toppskick men vet inte riktigt vart jag ska vända mig med så gamla quartzare.
Edit: måste ju såklart slå slag för vintage seiko quartz. Ruskigt fina tavlor o fin finish.
Här är min från -79
Funkar den fullt ut och vad behöver göras? Min blev rengjord, smörjd och fick ett nytt glas. Ingen polering eller övrig uppfräschning.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Oki, påhittat som business casual också typ? Men visst... skall TS jobba i kritat tre set så får det väl bli något annat! :)
Nu blev det lite fel va? Om du läser vad jag skriver så säger jag att man visst kan köra annat än kostymklocka till dressat, det är ju upp till var och en vad man har på armen. Gekotan blir dock inte mer dressig för det...
 

5upak

Omega
Nu blev det lite fel va? Om du läser vad jag skriver så säger jag att man visst kan köra annat än kostymklocka till dressat, det är ju upp till var och en vad man har på armen. Gekotan blir dock inte mer dressig för det...
Nu ska vi inte bråka gubbar :) här kan vi alla samsas. :)
Håller med om att den klockan inte är "dressad nog"
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Den var fin! Förstår inte var alla hittar sina fina vintage till schyssta priser. Hittar inte mycket här på KS och det lilla man hittar känns ganska överprisat...
KS kan vara bra på vintage men generellt är auktioner bra. Dock kommer det med risk - kanske skador man inte ser, kanske defekt etc.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Den var fin! Förstår inte var alla hittar sina fina vintage till schyssta priser. Hittar inte mycket här på KS och det lilla man hittar känns ganska överprisat...
Tålamod :)

Själv brukar jag köra bevakningar på bukten med sökningar som t.ex. Seiko 9256 med passande sökparametrar och vänta. Det dröjer ofta månader innan något intressant dyker upp men har man många bevakningar så har man lite att titta på då och då. Nu kan jag i princip bara Seiko lite bättre så det är det enda märket jag kan uttala mig om, men det är viktigt att man kollar att klockan är okej och inte fejk/franken. Kika i Seikoreferenstråden under Kobra Kai och leta upp vilka klockor du tycker är intressanta och jämför bilderna noga med klockan du hittar. Bäst deala gör man oftast när du vet mer om klockan än vad annonsen berättar. Oftast vet inte säljaren då men man kan ju alltid skriva till personen och be denna skriva exakt vilka siffror som står på tavla/boettlock, mäta, kolla ref på länk och annat som inte syns på bilderna eller finns med i texten.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kom på denna modellen, som jag funtar på nu, som allrounder. Det kanske kan vara något?
Inte så matt som titanare kan vara, tycker den funkar till skjorta som den är, men du kan ju köpa ett snyggt läderband inom budget? Eco-drive är också sjukt bra och driftsäker teknik.
IMG_0829.PNG

Edit: finns med ljus tavla, tror jag.
 
Topp