• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kontorsklocka (budget)

Vilken klocka tycker du?


  • Totala väljare
    63

Erik83

Cartier
Om du gillar designen på dem och är ute efter samma kvalitet på finish kan du ju också kika på klockorna innan grand/king/lord Quartz som kom 1976 tror jag. Innan kallades de finare kvartsarna för QT/QR/QZ där QT var den finaste kvartsserien.

Hittade en fin på bukten, 2700kr. Sen tillkommer ju momsen visserligen men ändå :)

215FBD72-459D-4670-A76A-70CE12F27B09.jpeg


https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/273345892168

Seikos quartzare från 70-talet och tidigt 80 är riktigt fina! QZ, QR och QT heter också 2002, 3003 och 4004 beroende på vilken marknad de tillverkades för.
Så för att sammanfatta Seiko-kvartsarna man ska hålla utkik efter:

Grand Quartz
King Quartz
Lord Quartz
Type II/Type 2
QZ, QR, QT
2002, 3003, 4004
 

Kanadicken

Panerai
Hej! Börjar nytt "fancy" kontorsjobb i augusti och tänker att jag behöver en ny dressad klocka som passar till dresscode:n som är skjorta.
Jag har i dagsläget en skx007 där jag är lite trött på att behöva ställa den varje gång man inte använt den på en dag.
Tankarna och kandidaterna är följande:
-Seiko Presage ca 3300kr
(Trött på automat men i särklass snyggaste klockan)
-Tissot visodate quartz, ca 2200-2700kr.
(Snygg och quartz. Aningen tjock)
-Sternglas Naos. Ca 1700kr
(Billigast, snygg men sämst urverk)
-Tissot chemin Des tourelles, 3000kr (extrapris från 6000kr. Bästa urverket men fulaste klockan.)

Ni får gärna komma med andra förslag. Tänk bara på att jag är en snål smålänning :)

upload_2019-5-16_13-17-15.png
upload_2019-5-16_13-18-4.png
upload_2019-5-16_13-16-45.png

https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/
I've always found these Merci watches kind of neat. Quartz for 250 euro, Winding for 399.
 

5upak

Omega
Vad anser ni att denna Certina new art från 1976 i mint condition är värd?
 

Bilagor

  • Screenshot_20190516-131726_Facebook.jpg
    Screenshot_20190516-131726_Facebook.jpg
    67.2 KB · Visningar: 4

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vet inte om det här är något att ha men kanske kan vara en schysst deal?
Seiko Grand Quartz QGC010 Twin Quartz 10spy JDM med korrekt länk från 1978.
Att tänka på: Säljaren har inte 100%, bilderna är inte tillräckligt skarpa för att bedöma om boetten är repad, står att det är safir men original skall det vara hardlex, står att länken är 26cm men full längd brukar vara 21cm.
Dock en trevlig modell, fantastiskt kvartsverk, slimmad och relativt stor med sina 38mm (min QGH010 är 34mm), svår att hitta med lång original länk och extrabitar är omöjligt att komplettera med.
Om någon budar på den så glöm inte att skriva så att vi inte budar emot varandra ;) OM den är koscher så är det nog ett bra köp för upp till 2,5k om man är villig att lägga 1k sen på att fixa till den.

2019-05-16 (1).png
2019-05-16 (2).png
2019-05-16.png
 

5upak

Omega
Säkerligen men vi ska inte börja diskutera detta iom att det är olagligt och emot KS regler.

Kikade du in länken jag tipsa om? Inget som föll i smaken?
Tack för tipset! Har kollat igenom samtliga tissots och certinas klockor via Prisjakt som ligger under 3000kr. Den enda som föll mig i smaken var visodate quartz 1957. Sen var jag inne igår hos urmakaren och tittade på den och den var inte alls lik visodate automat. Helt annan form på boetten. Blev besviken och glad att jag inte beställde den.
Klockan som ligger närmast beställning om jag inte hittar en ny vintage tills jag börjar jobbet är:
Seiko Presage Cocktail SRPB43J1
 

5upak

Omega
Vet inte om det här är något att ha men kanske kan vara en schysst deal?
Seiko Grand Quartz QGC010 Twin Quartz 10spy JDM med korrekt länk från 1978.
Att tänka på: Säljaren har inte 100%, bilderna är inte tillräckligt skarpa för att bedöma om boetten är repad, står att det är safir men original skall det vara hardlex, står att länken är 26cm men full längd brukar vara 21cm.
Dock en trevlig modell, fantastiskt kvartsverk, slimmad och relativt stor med sina 38mm (min QGH010 är 34mm), svår att hitta med lång original länk och extrabitar är omöjligt att komplettera med.
Om någon budar på den så glöm inte att skriva så att vi inte budar emot varandra ;) OM den är koscher så är det nog ett bra köp för upp till 2,5k om man är villig att lägga 1k sen på att fixa till den.

2019-05-16 (1).png
2019-05-16 (2).png
2019-05-16.png
Synd att den redan är såld :(
 

5upak

Omega
Hej! Tänkte bara uppdatera alla på hur det blev tillslut. Kände att jag inte var så mycket för vintage då jag hade större handleder än vad jag själv trodde :) var inne hos urmakaren och kikade på lite klockor och mycket riktigt som de flesta tyckte i omröstningen så var Seiko Presage cocktail den snyggaste klockan som gav mest bang for the buck. Synd att den inte fanns i quartz bara. Får väl helt enkelt försöka använda den så mycket som möjligt för att slippa ställa in den varje gång :)

Blev även mitt första köp här på forumet. Se denna länk för exakt klocka: https://klocksnack.se/threads/seiko-bonanza-perfekt-inför-sommaren.112915/

2000kr. Perfekt för en smålänning som mig som inte har ett alltför stort intresse för klockor. Tack för all hjälp! Ses igen när jag tröttnat på denna :)
 

Erik83

Cartier
Hej! Tänkte bara uppdatera alla på hur det blev tillslut. Kände att jag inte var så mycket för vintage då jag hade större handleder än vad jag själv trodde :) var inne hos urmakaren och kikade på lite klockor och mycket riktigt som de flesta tyckte i omröstningen så var Seiko Presage cocktail den snyggaste klockan som gav mest bang for the buck. Synd att den inte fanns i quartz bara. Får väl helt enkelt försöka använda den så mycket som möjligt för att slippa ställa in den varje gång :)

Blev även mitt första köp här på forumet. Se denna länk för exakt klocka: https://klocksnack.se/threads/seiko-bonanza-perfekt-inför-sommaren.112915/

2000kr. Perfekt för en smålänning som mig som inte har ett alltför stort intresse för klockor. Tack för all hjälp! Ses igen när jag tröttnat på denna :)
Bara att gratulera till en fin klocka!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej! Tänkte bara uppdatera alla på hur det blev tillslut. Kände att jag inte var så mycket för vintage då jag hade större handleder än vad jag själv trodde :) var inne hos urmakaren och kikade på lite klockor och mycket riktigt som de flesta tyckte i omröstningen så var Seiko Presage cocktail den snyggaste klockan som gav mest bang for the buck. Synd att den inte fanns i quartz bara. Får väl helt enkelt försöka använda den så mycket som möjligt för att slippa ställa in den varje gång :)

Blev även mitt första köp här på forumet. Se denna länk för exakt klocka: https://klocksnack.se/threads/seiko-bonanza-perfekt-inför-sommaren.112915/

2000kr. Perfekt för en smålänning som mig som inte har ett alltför stort intresse för klockor. Tack för all hjälp! Ses igen när jag tröttnat på denna :)
Utmärkt val, grattis :) Vi ses här om en månad eller så när jakten börjar på nästa klocka ;)
 

Haugen9

Breitling
Orient Bambinoo är nog den bästa kontorsklocka när man pratar om budget. Cirka 2000kr för en klassisk look, med inhouse movement och många varianter är bara ett bonus.
 
Topp