• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Korv Stroganoff

JacquesCosteau

Silver
2-Faktor
Hur får ni till er bästa Korv Stroganoff? Det är en rätt som jag minns att jag gillade som barn, och som BORDE vara god även som vuxen på ett stabilt husmanskost-aktigt sätt, men när jag blir sugen och försöker laga det blir det aldrig riktigt bra. För tamt liksom, falukorven, löken och tomatpurén i grädde blir för milt tillsammans.

Söker därför bra recepttips. Ska man testa med vitlök i? Senap? Buljong? Sriracha? Alla tips mottages!

Stek lök, champinjon och korv i oförståndiga mängder smör. I med dijon senap tills ögonen tåras. Cognac, låt det klucka några gånger. Koka ner en aning, i med grädde alt creme fraiche. Låt småputtra. Smaka av med några stänk worchester och tabasco.

serveras med ris och saltgurka.
dryckes förslag är mjölk alternativt iskall vodka.
Voilà

Ett djupt smak-spektra av tomatsmaker går genom en blandning av färska tomater, krossade tomater, tomatpuré, lite Heinz chillisås, Heinz ketchup och några droppar soya. Koka med grönsaksbuljong och toppa i slutet med färsk basilika vitpeppar och salt.

Vill ju inte framstå som en av Carbonara-Fascisterna på Facebook, men det var en tanke som slog mig.

När är Korv Stroganoff inte korv stroganoff längre?

Som kock vill jag ge ett gammal universalknep, nämligen att använda dubbel mängd grädde som reduceras till hälften innan den åker ner. Testa på stroganoff, moules marinières eller annan rätt med gräddig bas. Inte bra för hälsan skull, men blir en jävla skillnad i smak!

Senast ändrad:
41EB7BDD-4956-481F-952C-A9B13A8C4B65.jpeg

Hemligheten är creme fraiche istället för grädde, tomatkross istället för puré, lite socker, helvetes massa vitlök samt chili flakes. Samt supertunna långa korvstickor.

Stek en massa lök. Krydda med en tesked vitpeppar, salt, paprikapulver, ingefärapulver, lite oregano, lite gurkmeja samt lite tomatpuré.
Pressa en massa vitlök (gillar du stark mat så kör igenom lite chili genom vitlökspressen, jag brukar köra på habanero). stek korven (beroende på hur mkt korv du har i) i omgångar så att all korv får stekyta.
Kör krossade tomater och avsluta med ceme fraiche och gourmet grädde ☺️
kanske inte faller alla i smaken men jag älskar det ☺️

Den korv stroganoff som man eftersträvar är väl den klassiska skolbespisningens, det är inte något magiskt "mammas klassiska recept"? Eller?
Dvs, alla förslag på chili flakes, dijon, cognac, kvalitetskorvar, dill mm mm borde ju falla bort direkt? :)

Vem var Herr Stroganoff egentligen? Eller var det en kvinna?
Det grundar sig väl från en rysk adelsman som enligt sägen gav upphov till rätten biff stroganof. Hur detta kunde bli korv stroganof vettefasiken men antar att det var lite cajsa warg (man tager vad man haver).....
Brukar köra efter Markus Aujalay's recept på youtube. Blir grymt

Den korv stroganoff som man eftersträvar är väl den klassiska skolbespisningens, det är inte något magiskt "mammas klassiska recept"? Eller?
Dvs, alla förslag på chili flakes, dijon, cognac, kvalitetskorvar, dill mm mm borde ju falla bort direkt? :)
Man vill åt Sodexo-korv stroganoffen som serveras till många av våra äldreboenden. Sunkig, billig, näringsfattig, på gränsen till att få kallas människomat.

Tillbaka
Topp