• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

krona på rolex 114060

Fick se sekundvisarens flex på film och kan säga rakt upp och ner att ingen av de rolex jag haft har haft så pass flexande sekundvisare. Sånt pass flex brukar jag se på vintage när urverket sitter löst. Säkert busenkelt att fixa men inte ok på klocka i 50k-klassen. Bra löst av säljaren och normalt reagerat av Peter.

Här är filmen
Ljudet kommer från länken ( och min dotter:))
Inte från verket

Senast ändrad:
Känner igen det från många rolexar. Tror inte att ett litet spel/glapp är något fel på klockan.
Jag må då vara halvt som halvt blind. ;) Skumt att jag inte noterat det på mina fd 10+ rolex alls. Jag brukar vara extremt petig med sådant. Nu äger jag bara en Rolex och är ivrig att åka hem och testa, men tyvärr sover jag borta med oservad Breitling från 1995 inköpt nära ny för 3500 riksdaler som inte rubbas en mm... ;) Får bli imorgon.

• Like
Reactions: PCB
Är så på alla mer eller mindre. Kan det ha något att göra med att kronan inte ska vara för hårt fixerad mot urverket för stöttålighet eller liknande?

The time is set in the second crown position, which hacks. There is a bit of play in the hands when setting and pressing back the crown that I find bothersome
http://ninanet.net/ap/ludwig/rolexsub.html

If you want to make the minute hand points EXACTLY on the given minute when the seconds hand has reached “12″ (or “60″ seconds), then you must know that there is some “play” in the hands.
http://rolexreviews.blog.com/40-2/

Jag har absolut noll spel i min sekundvisare vid normal justering av tiden (provade nyss). Däremot tänker jag inte prova att "rycka" tiden fram och tillbaka som på filmen, det känns inte som ett normalt sätt att ställa tiden.

Jag har testat min 116000 som har samma urverk 3130, ganska nyservad. Jag är inte den som inte kan erkänna att jag är ute och cyklar ibland, rycker man visarna fram och tillbaka som på filmen på min så har sekunden faktiskt lite spel. Däremot – precis som Nicbex skriver ovan – så är det absolut noll spel om man ställer klockan framåt som vanligt. Jag antar det är därför jag aldrig märkt det, eller så är jag bara allmänt blind och tror jag märker allt fast jag inte gör det. Kan ju vara bra det också....ibland ;)

Jag har testat min 116000 som har samma urverk 3130, ganska nyservad. Jag är inte den som inte kan erkänna att jag är ute och cyklar ibland, rycker man visarna fram och tillbaka som på filmen på min så har sekunden faktiskt lite spel. Däremot – precis som Nicbex skriver ovan – så är det absolut noll spel om man ställer klockan framåt som vanligt. Jag antar det är därför jag aldrig märkt det, eller så är jag bara allmänt blind och tror jag märker allt fast jag inte gör det. Kan ju vara bra det också....ibland ;)
Jag har noll spel både fram och tillbaka. Jag skulle iofs inte störa mig så värst om visaren rörde sig minimalt så länge klockan gick bra i övrigt med fin gångavvikelse. Men visst, det är ju en "dyr" klocka så man kanske ska förvänta sig att den inte rör sig alls.

Skillnad är det på SKX007 :D Där är det rena high chaparral. Ingen hackingfunktion men det går att "hålla fast" sekundvisaren genom att lätt vrida tillbaka klockan. Där känns ju urverket ärligt talat som skit när man ställer om, tror inte känslan är bättre än någon kinesiskt skräpklocka för 30 kr.

Jag har nu för nyfikenhetens skulle gjort test på samtliga mina klockor som har hack:

Rolex 116000 M-serie – Spel på sekundvisaren om man drar den fram och tillbaka, inget om man drar den direkt framåt.
Breitling Blackbird A44359 2008 – Absolut inget spel hur man än gör.
Breitling Chronomat Flying Fish AB0110 2015 – Absolut inget spel hur man än gör.
Breitling "pre-Colt" A17035 1995 – Absolut inget spel hur man än gör.
Breitling Chronomat 81950 1984 – Minimalt spel fram och tillbaka, inget om man drar den direkt framåt.
Seiko Sumo SBDC003 – Spel fram och tillbaka, inget om man drar den direkt framåt.
Marathon SAR 2004 – Inget framåt, däremot om man drar den bakåt. Här stannar dock inte visaren på denna utan glider direkt tillbaka i utgångsläget så om man börjar dra den framåt då så går det utan ytterligare rörelse.
CWC RN Diver Date 2002 – Spel fram och tillbaka, inget om man drar den direkt framåt.

Bjussar på en bild med:)
image.jpeg

Tillbaka
Topp