• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Just det, Kronan på verket.

Ser att en del har klockan på höger arm, med kronan inåt. Sen om de har den på höger arm för att det "känns bättre", om det är för att skydda kronan eller för att slippa få kronan intryckt i ovansida handled, det har jag ingen aning om.

Finns det ens klockmärken som gör klockor för Vänster resp. Höger -användning.

Varför inte vända på steken och sätta kronan inåt, dvs på andra sidan eller som nån klocka jag sett, sätta kronan "kl.4".


Vad tycker ni eller föredrar ni andra.

Det har nog i de flesta fall att göra med om man är höger eller vänsterhänt. Jag är ambidextrient och varvar, men på högern är klockan definitivt mer i vägen.

Klockor med stora kronor kan säkert störa, men oftast tänker man inte på det. Jag själv använder aldrig kronan med klockan på handleden :)

AP ambassadören Serena Williams har fått en RO specialtillverkad med kronan inåt för att inte skava mot handen! :cigar:

serena-williams-wimbledon-2016.jpg
 

Djingis Khan

Breitling
Som tidigare nämnt finns en massa klockor med kronan inåt, men stör det verkligen att ha kronan åt ''rätt'' håll? Kan förstå att man tänker att det kan göra det i teorin men har själv aldrig ens tänkt på det förutom när jag läser trådar som dessa :confused:
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Som tidigare nämnt finns en massa klockor med kronan inåt, men stör det verkligen att ha kronan åt ''rätt'' håll? Kan förstå att man tänker att det kan göra det i teorin men har själv aldrig ens tänkt på det förutom när jag läser trådar som dessa :confused:

Det beror väl lite på hur ens handled är uppbyggd och om man bär klockan långt upp eller ned mot handen. Fanns väl en tråd här någonstans om skavsår från kronan?
 

MrPlow

Rolex
Det har nog i de flesta fall att göra med om man är höger eller vänsterhänt. Jag är ambidextrient och varvar, men på högern är klockan definitivt mer i vägen.

Klockor med stora kronor kan säkert störa, men oftast tänker man inte på det. Jag själv använder aldrig kronan med klockan på handleden :)

AP ambassadören Serena Williams har fått en RO specialtillverkad med kronan inåt för att inte skava mot handen! :cigar:

serena-williams-wimbledon-2016.jpg
Jag brukar iofs få problem med att kronan gnager på handen... Man kanske borde be AP fixa problemet åt mig också :)
 

Mange40

Breitling
2-Faktor
Måste nog tillägga att Oris Automat på sida 1 är nog den sexigaste! klockan jag sett, när jag lade ögonen på den var jag i samma ögonblick tillbaka till första gången jag höll i min drömkamera, Nikon D700 med Nikkor 24-70/2.8. Som senare blev utbytt mot D750 + 85mm/1.4G optik..... :)
 

HenricÅ

Breitling
Intressant tråd om än ett par månader gammal. Jag är vänsterhänt och har klockan på höger arm. Detta av den enkla anledningen att jag är så fumlig med höger hand att jag aldrig skulle kunna sätta på en klocka på vänster arm.
 

Josef B

Bestraffaren
Hmm personligen så känns det bara fel att ha en klocka vars krona är placerad på vänster sida. Oavsett om jag nu tar av mig eller har den kvar på handleden så är jag ändå högerhänt och känner att det är lättare att ställa in klockan med högern.
Designmässigt för mig så kan jag tycka att det inte spelar någon roll.
Men att ha kronan på vänster sida, är det för att tillfredsställa den lilla marknaden av vänsterhänta eller för att den är i vägen när man böjer handen?
Har själv haft stora klockor och bär oftast klockan innan knoppen på handleden därmed få plats med kronan, detta gäller även mindre klockor, det har blivit en vanesak :)

Den här klockan är ju intressant att ha på sig :D. Brorsan hade en stål/guld för några år sedan, jag tyckte den var jävligt cool och satt bättre än förväntat.
graham-chronofighter-gmt-big-date-watch.jpg
 
Topp