• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronofogden kör hårt.....

ludde28

Omega
Har för mig att för några år sen ändrade man lagen så att det numera går att ta bort ett felaktigt betalningsanmärkning just för att för många fick den oförskyllt.
Innan dess var det i stort sätt omöjligt och du fick finna dig i det.
Så visst fanns det felaktiga beslut (därav lagändring), och det finns forfarande (tack o lov en liten del). Därför bör man vara lite försiktigt att dömma folk på förhand.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen krävs det väl tre betalningsanmärkningar innan kronofogden kopplas in? Att något inkassoföretag kopplas in betyder INTE att man har fått en betalningsanmärkning, utan att något annat företag än ursprungsföretaget tagit på sig uppgiften att driva in pengarna. Det är alltså fler steg än inkasso INNAN man hamnar hos kronofogden.

DESSUTOM får man aldrig en betalningsanmärkning under tiden man bestrider ett ärende.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
yonsson skrev:
Sen krävs det väl tre betalningsanmärkningar innan kronofogden kopplas in? Att något inkassoföretag kopplas in betyder INTE att man har fått en betalningsanmärkning, utan att något annat företag än ursprungsföretaget tagit på sig uppgiften att driva in pengarna. Det är alltså fler steg än inkasso INNAN man hamnar hos kronofogden.

DESSUTOM får man aldrig en betalningsanmärkning under tiden man bestrider ett ärende.
Inkasso som väljer om de vill lämna över det till KFM. Inkasso behöver inte ens koppas in för att skicka en skuld till Kronkalle till att börja med.

För att återknyta till tråden så handlar det om att Kronofogden tar skuldsattas klockor. Det händer inte per automatik bara för att en skuld registeras där. :)
 

POO

Panerai
Kronofogden kan väl kopplas in när som? Som kan utfärda ett betalningsföreläggande som leder till en betalningsanmärkning som i sin tur inte är något som egentligen har med kf att göra eller?? Och ett betalningsföreläggande får man inte bara sådär.
 

ludde28

Omega
POO skrev:
Kronofogden kan väl kopplas in när som? Som kan utfärda ett betalningsföreläggande som leder till en betalningsanmärkning som i sin tur inte är något som egentligen har med kf att göra eller?? Och ett betalningsföreläggande får man inte bara sådär.

Om du läser min historia så visst går det, åtminstånde till betalningsföreläggande, utan att personen har nån aning om att det sker.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
ludde28 skrev:
POO skrev:
Kronofogden kan väl kopplas in när som? Som kan utfärda ett betalningsföreläggande som leder till en betalningsanmärkning som i sin tur inte är något som egentligen har med kf att göra eller?? Och ett betalningsföreläggande får man inte bara sådär.

Om du läser min historia så visst går det, åtminstånde till betalningsföreläggande, utan att personen har nån aning om att det sker.
De tar fortfarande inte din klocka. :)

Däremot kanske den bör säljas om man inte har råd att betala skulden. Om det nu är på det fallet att den inte betalas. Right?

@yonsson: Läs texten så ser du hur fel du hade. Trevlig kväll! ;)
 

Ajax

Omega
Till er som säger att "Kan man inte göra rätt för sig ska man inte ha en fetingklocka"...säg det till någon som ärvt en fin klocka av exempelvis en förälder som gått bort.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ajax skrev:
Till er som säger att "Kan man inte göra rätt för sig ska man inte ha en fetingklocka"...säg det till någon som ärvt en fin klocka av exempelvis en förälder som gått bort.
Säg det till de som inte får sina pengar. ;)

Jag håller inte med dig. Betyder klockan så mycket så får man skramla fram slantar på annat håll.
 

Ajax

Omega
Per skrev:
Ajax skrev:
Till er som säger att "Kan man inte göra rätt för sig ska man inte ha en fetingklocka"...säg det till någon som ärvt en fin klocka av exempelvis en förälder som gått bort.
Säg det till de som inte får sina pengar. ;)

Jag håller inte med dig. Betyder klockan så mycket så får man skramla fram slantar på annat håll.

Nu hängde jag nog inte med på vad du menade? Om man hamnar hos kronofogden betyder det ju att man inte kunnat skramla pengar från annat håll.

http://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Läs "förutsättningar för utmätning".

I övrigt håller jag med Per, har man köpt för dyra grejer får man acceptera läget.[/quote]

Där står "Enklare klocka", tror knappast det innefattar Rolex och Omega. Och jag menade arv, inte en köpt klocka :) Om jag ärver en klocka som betyder mycket för mig och jag hamnar i en knivig sits hos kronofogden, då tänker ju i alla fall inte jag ge upp den klockan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ajax skrev:
Per skrev:
Ajax skrev:
Till er som säger att "Kan man inte göra rätt för sig ska man inte ha en fetingklocka"...säg det till någon som ärvt en fin klocka av exempelvis en förälder som gått bort.
Säg det till de som inte får sina pengar. ;)

Jag håller inte med dig. Betyder klockan så mycket så får man skramla fram slantar på annat håll.

Nu hängde jag nog inte med på vad du menade? Om man hamnar hos kronofogden betyder det ju att man inte kunnat skramla pengar från annat håll.
Eller så har man prioriterat fel och sitter på en massa saker som går att sälja för att betala av skulden.
 

Ajax

Omega
Per skrev:
Ajax skrev:
Per skrev:
Ajax skrev:
Till er som säger att "Kan man inte göra rätt för sig ska man inte ha en fetingklocka"...säg det till någon som ärvt en fin klocka av exempelvis en förälder som gått bort.
Säg det till de som inte får sina pengar. ;)

Jag håller inte med dig. Betyder klockan så mycket så får man skramla fram slantar på annat håll.

Nu hängde jag nog inte med på vad du menade? Om man hamnar hos kronofogden betyder det ju att man inte kunnat skramla pengar från annat håll.
Eller så har man prioriterat fel och sitter på en massa saker som går att sälja för att betala av skulden.


Ja, självfallet! Mitt inlägg handlade mer om man hamnar i den situationen och inte har något att sälja, man ska ändå inte behöva ge upp arv etc. Båda mina föräldrar är döda och nu har jag visserligen inte ärvt någon klocka, men jag kan ju säga att jag knappast ger upp något jag ärvt från dem om jag nu mot all förmodan någonsin hamnar hos fogden.
 

David

Bödeln
Ajax skrev:
Där står "Enklare klocka", tror knappast det innefattar Rolex och Omega. Och jag menade arv, inte en köpt klocka :) Om jag ärver en klocka som betyder mycket för mig och jag hamnar i en knivig sits hos kronofogden, då tänker ju i alla fall inte jag ge upp den klockan.

Jag tänkte mer på:

Egendomen ska kunna överlåtas, alltså kunna säljas. Det får t.ex. inte finnas något testamente eller gåvobrev som förbjuder dig att sälja egendomen.

Trodde jag även hade läst något om affektionsvärde, men det gällde visst husdjur. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ajax skrev:
Ja, självfallet! Mitt inlägg handlade mer om man hamnar i den situationen och inte har något att sälja, man ska ändå inte behöva ge upp arv etc. Båda mina föräldrar är döda och nu har jag visserligen inte ärvt någon klocka, men jag kan ju säga att jag knappast ger upp något jag ärvt från dem om jag nu mot all förmodan någonsin hamnar hos fogden.
Minnena finns trots allt ändå kvar. Det är mer synd om de som gjort något utan att få rättmätig ersättning än för de som ev måste ge upp kär egendom. De lever inte lika bra på andras kärlek till materiella ting.

Det man måste förstå är att en obetald skuld kan sätta fordringsägaren i en ännu värre ekonomisk knipa. :)
 

Ajax

Omega
David skrev:
Ajax skrev:
Där står "Enklare klocka", tror knappast det innefattar Rolex och Omega. Och jag menade arv, inte en köpt klocka :) Om jag ärver en klocka som betyder mycket för mig och jag hamnar i en knivig sits hos kronofogden, då tänker ju i alla fall inte jag ge upp den klockan.

Jag tänkte mer på:

Egendomen ska kunna överlåtas, alltså kunna säljas. Det får t.ex. inte finnas något testamente eller gåvobrev som förbjuder dig att sälja egendomen.

Trodde jag även hade läst något om affektionsvärde, men det gällde visst husdjur. :)

Hehe. Tror de flesta som är någorlunda funtade väljer att sälja det man kan för att betala en skuld, men vid arv och husdjur går i alla fall min gräns, då tigger jag hellre på gatan :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en skön tråd på TZUK om en kille som blivit av med jobbet och undrar om han ska sälja motorcykeln eller en klocka för att dra in cash. Först var det snyftstämning i tråden, men sen kommer det fram att killen äger 3 motorcyklar och klockor för 100 000kr. Fina klockor är en lyxvara, inte en rättighet.
 

calzone

Vacheron
yonsson skrev:
Det finns en skön tråd på TZUK om en kille som blivit av med jobbet och undrar om han ska sälja motorcykeln eller en klocka för att dra in cash. Först var det snyftstämning i tråden, men sen kommer det fram att killen äger 3 motorcyklar och klockor för 100 000kr. Fina klockor är en lyxvara, inte en rättighet.


+1
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
Det finns en skön tråd på TZUK om en kille som blivit av med jobbet och undrar om han ska sälja motorcykeln eller en klocka för att dra in cash. Först var det snyftstämning i tråden, men sen kommer det fram att killen äger 3 motorcyklar och klockor för 100 000kr. Fina klockor är en lyxvara, inte en rättighet.

Fast då har ju stackarn troligen bara en klocka.. :mrgreen:
 
Topp