• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 60-talet!

frere

Audemars
2-Faktor
70-talstråden har fått en välförtjänt bump, så varför inte visa upp lite fler sextiotalare också?

Den här gamla movadon skulle jag kunna posta bilder på varenda dag. I mina ögon är det den vackraste klocka jag någonsin haft. Logo, typsnitt och visare väger alltid tungt för mig, och här känns allt både snyggt och lagom udda. Att de små visarna är blånerade och att det sitter en mikroskopisk movadologo mitt i glaset (syns på bild 2) är härliga detaljer. En udda grej är att jag har sett modellen med fyra olika kronografsekunder. Mitt ex har samma vita variant som zeniths systermodell a277.
20140306_075923_zps32081126.jpg

20140306_075943_zps887637eb.jpg
 

Solvik

Panerai
70-talstråden har fått en välförtjänt bump, så varför inte visa upp lite fler sextiotalare också?

Den här gamla movadon skulle jag kunna posta bilder på varenda dag. I mina ögon är det den vackraste klocka jag någonsin haft. Logo, typsnitt och visare väger alltid tungt för mig, och här känns allt både snyggt och lagom udda. Att de små visarna är blånerade och att det sitter en mikroskopisk movadologo mitt i glaset (syns på bild 2) är härliga detaljer. En udda grej är att jag har sett modellen med fyra olika kronografsekunder. Mitt ex har samma vita variant som zeniths systermodell a277.
20140306_075923_zps32081126.jpg

20140306_075943_zps887637eb.jpg

Så sjukt fin!
 

Brogren

Cartier
Ja precis! Har ju bara Cosmograph-text. Pfff...

Skämt åsido älskar jag mattheten i tavlan. Hade nog kunnat stirra mig blind på den.
 

Whedda

Rolex
Nejnej den ska ju vara röd och stor!

Stämmer din instagram att du bytt ut bezeln?

Fast den texten hittar man på 6263/5...Då är det vanligtvis 70-80tals kronografer vi pratar om :)

Har bytt till en MK1 6241 bezel men har såklart kvar stålringen. Bytte även till ett kupat superdome T21 glas. Gör enorm skillnad.
 

Brogren

Cartier
Fast den texten hittar man på 6263/5...Då är det vanligtvis 70-80tals kronografer vi pratar om :)

Har bytt till en MK1 6241 bezel men har såklart kvar stålringen. Bytte även till ett kupat superdome T21 glas. Gör enorm skillnad.

PMa om du är i Gbg och vill ha en lunch någonstans i stan så jag kan dreggla ner din Daytona/Royal Oak.

Edit: Var mer ironisk om big red. Det var ett skämt för att hitta ett fel på en annars i princip perfekt klocka jag verkligen vill äga
 

Whedda

Rolex
PMa om du är i Gbg och vill ha en lunch någonstans i stan så jag kan dreggla ner din Daytona/Royal Oak.

Edit: Var mer ironisk om big red. Det var ett skämt för att hitta ett fel på en annars i princip perfekt klocka jag verkligen vill äga

Ingen fara ;)

Jag gillar Big red också! Den Per har är ju perfektion!

Hör av mig om jag har vägarna förbi Gbg.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bumpar denna tråd med klockor från decenniet då kronograferna var som härligast. Hoppas ni fyller på!
Här är tre av mina: Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver med Valjoux 92, Dreffa Silver Knight och Yema Daytona båda med Valjoux 7730.
image (1).jpg


Å här min fjärde, Heuer Autavia 3646 med valjoux92:

IMG_3038.JPG
IMG_3099.JPG
 

SpaceCowboy

Breitling
Et lite bidrag fra Norge:

Først en Speedmaster 105.012-66 (cal. 321):

12242776494_7af66894bc_c.jpg


En Croton Chronomaster Aviator Seadiver, Valjoux 7733 (1969) med en "tropical" skive:

8569510232_19ebd98992_c.jpg


En Breitling Chrono-Matic, ref. 2110, cal. 11 (1969):

15162522673_7c275668f6_c.jpg


En Omega Seamaster De Ville, ref. 145.005, cal. 321 (1967):

af9e41a3-a22a-436d-a254-b1f898d63b18_zps54df8ca0.jpg


Breitling Co-pilot "Yachting", ref. 7650, Venus 178 (1969)

C3qSZN9.jpg


Til slutt, Breitling Top Time, ref. 2002, Valjoux 7730 (1966):

8422251247_f874bf7f62_c.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det är den rädslan som håller mig från flippandet...:)

Kom på att jag felaktigt lagt denna i 70-talstråden när det är här den hör hemma, Baylor med Landeron 149:

IMG_6686_zpsdb521894.jpg

Här är en just inkommen annan variant; samma boett och verk . En Paul Raynard (by Baylor). Det verkar finnas en uppsjö av märken som släppt den här trevliga modellen …

:)

Edit: Verket är märkt Baylor Watch co.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Här är en just inkommen annan variant; samma boett och verk . En Paul Raynard (by Baylor). Det verkar finnas en uppsjö av märken som släppt den här trevliga modellen …
Edit: Verket är märkt Baylor Watch co.
Fantastiskt skick på den, Kettil! Den looken är en av mna favoriter när det kommer till kronografer, missade en treregisters Baylor i helgen och hoppas nu den gick till JS...:)
Grattis!
 

Sportster

Omega
DSC_0320.JPG

DSC_0320.JPG
DSC_0321.JPG

Fick hem den här Le Cheminant chronon idag. Blev förtjust i det lite större minutregistret och den i övrigt sparsmakade tavlan. Härjat skick, patina säger vi. Fanns ingen bild på urverket, så jag väntade mig ett i värsta fall plundrat landeron 51, men det här visade sig istället.
DSC_0319.JPG

Någon som vet vad det är? Står inget under balansen. Kommer iaf att behöva en ny axel till kronosekunden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
DSC_0320.JPG

DSC_0320.JPG
DSC_0321.JPG

Fick hem den här Le Cheminant chronon idag. Blev förtjust i det lite större minutregistret och den i övrigt sparsmakade tavlan. Härjat skick, patina säger vi. Fanns ingen bild på urverket, så jag väntade mig ett i värsta fall plundrat landeron 51, men det här visade sig istället.
DSC_0319.JPG

Någon som vet vad det är? Står inget under balansen. Kommer iaf att behöva en ny axel till kronosekunden.
Förstår vad du föll för, gillar den! inte så vass på kalibrar men visst ser det där ut som ett venus 17X? Glad överraskning iaf!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
DSC_0320.JPG

DSC_0320.JPG
DSC_0321.JPG

Fick hem den här Le Cheminant chronon idag. Blev förtjust i det lite större minutregistret och den i övrigt sparsmakade tavlan. Härjat skick, patina säger vi. Fanns ingen bild på urverket, så jag väntade mig ett i värsta fall plundrat landeron 51, men det här visade sig istället.
DSC_0319.JPG

Någon som vet vad det är? Står inget under balansen. Kommer iaf att behöva en ny axel till kronosekunden.
Grattis! Tuff! Spanade själv lite på denna tuffing, och var lite småsugen, i alla fall när den låg på dryga 3k för någon dag sedan :) http://www.ebay.com/itm/181764073955?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hur faaaaan har jag missat denna tråden?!? Den om -70-tals kronografer är ju min favorittråd (ihop med Heuer-tråden).
Här finns ju ett gäng magiska klockor.

Siffert-Heuer!!! :wideyed:
Comsograph Daytona!!! :woot:
Fantastiska Speedmasters!!! :)
Med flera, med flera!!!

Här ska delas ut retroaktiva likes till gamla inlägg!
 

Sportster

Omega
Förstår vad du föll för, gillar den! inte så vass på kalibrar men visst ser det där ut som ett venus 17X? Glad överraskning iaf!
Ja, lyckades även identifiera urverket efter ett tak. Är ett Landeron 39. Det höll även på att ge mig lösningen på den trasiga kronosekundaxeln. Motsvarande axel från ett Landeron 51 passat rakt av, tyvärr var axeln 0,5mm kortare ut mot tavlan, så visaren gick inte att trycka fast. Får börja jaga delar. Kommer tyvärr inte var det enda som behöver bytas, balansen är i dåligt skick, men rör sig korta stunder iaf.

Grattis! Tuff! Spanade själv lite på denna tuffing, och var lite småsugen, i alla fall när den låg på dryga 3k för någon dag sedan :) http://www.ebay.com/itm/181764073955?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Den var fräck! Alla balla klockor borde kosta kring en tretusing tycker jag...
 
Topp