Lite mer info om min ZenithDen zenithen gjorde min dag! Vill ha.
/j
https://klocksnack.se/threads/zenith-de-luca-mk1.16794/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lite mer info om min ZenithDen zenithen gjorde min dag! Vill ha.
/j
Har förnärvarande bara en heuer-chrono:
![]()
Tackar, fick Daytonan i en bytesaffär. Behöll den i två dar.Ojojoj. Gillar verkligen alla (kanske mest Heuern du har kvar och minst Rolexen (!)).
Verket är ett generiskt valjoux 7736. Det är en sk poor man's carrera som designades av heuer för hamilton bla.
Det där förstår jag inte alls? Heuer tillverkade väl typ inget själva? Så varför skulle de beställa och skruva ihop dessa ur under andra tillverkares namn? TorNet Darren Cal.11/12 ?
Det där förstår jag inte alls? Heuer tillverkade väl typ inget själva? Så varför skulle de beställa och skruva ihop dessa ur under andra tillverkares namn? TorNet Darren Cal.11/12 ?
Vad är det för modell på Seikon? Ruskigt fin!!Bidrar med mina två.![]()
Att en klocka är helt eller delvis identisk med en Heuer behöver inte betyda att det funnits något samarbete med Heuer överhuvudtaget, men inte heller att det i så fall skulle vara någon form av otillåten plankning. På 60-/70-talen (liksom idag) köptes ofta de olika klockkomponenterna in från olika tillverkare och som Darren skriver fanns rättigheten till komponenterna ibland hos tillverkaren och inte hos beställaren. Därför kunde identiska komponenter säljas till flera olika slutkunder utan att dessa har något med varandra att göra.
Ett exempel är den franske tillverkaren G. Monnin som satte samman dykare och kronografer åt Heuer. Delarna kom från olika tillverkare - boetter från MRP SA, urverk från France Ebauche, urtavlor och visare från en tredje/fjärde leverantör osv. Monnin satte samman dessa klockor åt flera olika märken och därför finns klockor som är nästintill identiska med Heuer-modeller men där Heuer sannolikt inte hade något att göra med vare sig designrättigheter eller sammansättning av de olika komponenterna.
Det kan därför vara svårt att så här 40-50 år senare veta exakt hur det gick till när en viss "poormans Heuer" kom till och att påstå att de är designade och/eller tillverkade av Heuer kan därför vara helt felaktigt. Med all respekt för Jeff Stein och informationen på OTD men jag tror det är att göra det enkelt för sig att påstå att alla poormans Heuers var "manufactured by Heuer". Vissa modeller/märken producerades säkert med Heuers goda minne, och i vissa fall med deras mer eller mindre aktiva deltagande, men det kan också vara så att Heuer och det det andra klockmärket helt enkelt köpt in komponenter från samma leverantörer och sedan försett delarna med respektive loggor, och att något samarbete kring design eller tillverkning därför aldrig funnits.
Som sagt - en svår fråga utan enkelt svar...
Tack. Ref är 5717-8990 och det är Seikos första kronograf. Min är tillverkad 1965.Vad är det för modell på Seikon? Ruskigt fin!!
Precis, håller med i det du skriver. Låter underligt att Heuer skulle låta tillverka alla dessa ur som faktiskt inte ens ser ut att dela några delar med Heuer. Dock intressant att det finns ur som iaf i mina ögon ser ut att ha exakt samma boett och tavla som de mer kända Heuermodellerna. Speciellt förvånad/imponerad blev jag när jag såg alla de andra varianterna av Monacon. Finns många kul boetter där ute som håller hög kvalitet under mindre kända namn. Därför jag tycker det är så kul att se dina ur som ofta är helt nya för mig och de ser oftast ut att ha boetter som jag tycker håller hög standard.
Fan jag är bra sugen på en Seagull 1963
De är väldigt trevliga! Min start-pusher krånglade lite nyss, men det var inga större problem (men mycket småpill) att få rätt på![]()
Måste få tillfälle att klämma på en helt enkelt.
Alla riktiga ska väl mäta 37,5 eller liknande?
Precis, håller med i det du skriver. Låter underligt att Heuer skulle låta tillverka alla dessa ur som faktiskt inte ens ser ut att dela några delar med Heuer. Dock intressant att det finns ur som iaf i mina ögon ser ut att ha exakt samma boett och tavla som de mer kända Heuermodellerna. Speciellt förvånad/imponerad blev jag när jag såg alla de andra varianterna av Monacon. Finns många kul boetter där ute som håller hög kvalitet under mindre kända namn. Därför jag tycker det är så kul att se dina ur som ofta är helt nya för mig och de ser oftast ut att ha boetter som jag tycker håller hög standard.