• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krossat glas på Longines Legend Diver

JohanE

Breitling
Jag råkade nyligen tappa min LLD i golvet och glaset sprack
Lämnade in klockan på Krons ur i Stockholm och fick till svar att de beräknade byte av glas till ca 1500:-
Klockan skickades till verkstad i Västerås och idag fick jag en uppdaterad kostnad av dem.
De måste göra en service på urverket pga risk för splitter (Detta hade jag nästan räknat med) för en kostnad av 3100:-
Men sen kommer vi till glaset. De tar 8700:- för byte av glas!
Totalt skulle det alltså kosta 11800:-
Är det någon annan som varit klantig och krossat glas? Kan det verkligen vara såhär jävla dyrt?
 

Josef B

Bestraffaren
Jag råkade nyligen tappa min LLD i golvet och glaset sprack
Lämnade in klockan på Krons ur i Stockholm och fick till svar att de beräknade byte av glas till ca 1500:-
Klockan skickades till verkstad i Västerås och idag fick jag en uppdaterad kostnad av dem.
De måste göra en service på urverket pga risk för splitter (Detta hade jag nästan räknat med) för en kostnad av 3100:-
Men sen kommer vi till glaset. De tar 8700:- för byte av glas!
Totalt skulle det alltså kosta 11800:-
Är det någon annan som varit klantig och krossat glas? Kan det verkligen vara såhär jävla dyrt?
Jävlar vad dyrt! De måste skämta?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ajajaj! Det var inga roliga nyheter! Jag hade, precis som @Simpatico förseslår, kontaktat försäkringsbolaget och kollat om hemförsäkringen täcker skadan.

Servicen lät ju relativt billig men glasetbytet lät ju å andra sidan väldigt dyrt.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag råkade nyligen tappa min LLD i golvet och glaset sprack
Lämnade in klockan på Krons ur i Stockholm och fick till svar att de beräknade byte av glas till ca 1500:-
Klockan skickades till verkstad i Västerås och idag fick jag en uppdaterad kostnad av dem.
De måste göra en service på urverket pga risk för splitter (Detta hade jag nästan räknat med) för en kostnad av 3100:-
Men sen kommer vi till glaset. De tar 8700:- för byte av glas!
Totalt skulle det alltså kosta 11800:-
Är det någon annan som varit klantig och krossat glas? Kan det verkligen vara såhär jävla dyrt?
Tycker glasbytet låter orimligt dyrt! Vad är det som kostar så mycket? Glaset? Arbetet för att byta?
Kan du kolla hos någon annan urmakare?
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag råkade nyligen tappa min LLD i golvet och glaset sprack
Lämnade in klockan på Krons ur i Stockholm och fick till svar att de beräknade byte av glas till ca 1500:-
Klockan skickades till verkstad i Västerås och idag fick jag en uppdaterad kostnad av dem.
De måste göra en service på urverket pga risk för splitter (Detta hade jag nästan räknat med) för en kostnad av 3100:-
Men sen kommer vi till glaset. De tar 8700:- för byte av glas!
Totalt skulle det alltså kosta 11800:-
Är det någon annan som varit klantig och krossat glas? Kan det verkligen vara såhär jävla dyrt?

Jag förstår inte riktigt. Först uppskattade de kostnaden för glasbytet till 1500, sedan till 8700? Vad kan rimligtvis motivera den diffen?

/Henrik
 

paradis

Audemars
Tycker det låter för mycket, prova att ringa till olika andra klock affärer.Hur kan det gå från ca.1500 till 8.700 ock för service tar dom 3.100 ? Det är något som inte stämmer,.............
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det kan rimligtvis inte kosta 8700kr att byta glas på en LLD, det måste vara ngn typ av missförstånd. Förstår inte riktigt varför Krons skickar den till sin (nymans) verkstad i västerås de borde väl kunna fixa det i Stockholm? För Longines är det swatchgroup i Stockholm som brukar ta de reparationer som inte fixas av AD så be dem om en offert på jobbet och se vad de erbjuder.
Vidare tar de flesta drulleförsäkringar detta om du nu har tecknat en sådan som tillägg till din vanliga hemförsäkring. Hoppas det löser sig.
 
Senast ändrad:

noeLLY

Cartier
Såg på annat utländskt forum att det låg på ca 700 euro så kanske stämmer. Pratades om att det var liknande glas som på omega speedmaster med safir. Låg i samma prisläge det med.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Såg på annat utländskt forum att det låg på ca 700 euro så kanske stämmer. Pratades om att det var liknande glas som på omega speedmaster med safir. Låg i samma prisläge det med.
Ser nu också att det verkar vara dyrt att byta glas på en LLD, man lär sig alltid ngt nytt på klocksnack. Ser lite olika priser på olika forum men inte riktigt ngt som ligger så högt som 8700kr. Kolla med swatchgroup och ring ditt försäkringsbolag.
 

JohanE

Breitling
Krons ur är AD för Longines, därför tycker jag att det var så märkligt att priset skiljer så mycket från butik och hos deras verkstad. Lite kan man väl förvänta sig att det skiljer, men inte i de här nivåerna.
Jag har drulleförsäkring så det löser sig säkert.
 

noeLLY

Cartier
det skiljer sig inte i pris mellan deras butik och verkstad, du fick nog ett ca pris på va dom trodde ett glas låg på först. Mvh
 

marw

Panerai
2-Faktor
Sannolikt hade personen i butiken inte koll på det ovanligt höga priset för glasbyte på denna klocka. Istället höftade han/hon till med något som låg i nivå med vad ett glasbyte på en klocka i denna prisklass brukar ligga på. Kanske borde vederbörande lyft luren och kollat men denna kostnad måste vara exeptionell på en klocka i denna prisklass.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det kan rimligtvis inte kosta 8700kr att byta glas på en LLD, det måste vara ngn typ av missförstånd. Förstår inte riktigt varför Krons skickar den till sin (nymans) verkstad i västerås de borde väl kunna fixa det i Stockholm? För Longines är det swatchgroup i Stockholm som brukar ta de reparationer som inte fixas av AD så be dem om en offert på jobbet och se vad de erbjuder.
Vidare tar de flesta drulleförsäkringar detta om du nu har tecknat en sådan som tillägg till din vanliga hemförsäkring. Hoppas det löser sig.

Krons är Nymans.
Deras verkstad är i Västerås.
Varför ge bort reparationer till Swatchgroup när man har 15 urmakare själv?

:)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har de inte en verkstad även i Sthlm?

Jo den är på Nymans, kolla på deras site så ser man vilka resurser som sitter vart.
Min uppfattning är att enklare jobb och arbeten i samband med nyköp så som tavelbyten görs i butik medans mer omfattande arbeten skickas till Västerås.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ett glasbyte som kostar motsvarande drygt halva nypriset på klockan?o_O Är det nån som begripit varför det kostar så in i helvete, Omega-glas eller ej?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jo den är på Nymans, kolla på deras site så ser man vilka resurser som sitter vart.
Min uppfattning är att enklare jobb och arbeten i samband med nyköp så som tavelbyten görs i butik medans mer omfattande arbeten skickas till Västerås.
Aha så är det nog, har inte fattat att det skiljer så mycket mellan städerna. Jag trodde de hade motsvarande verkstad i Sthlm som i Västerås. Vet inte vad som är konstigast men det måste nog vara att glasbytet på en LLD förefaller kosta över 8k, obegripligt.
 

Freddie L

Panerai
Det var som... Skulle det inte gå att lämna den till en oberoende urmakare och slänga dit ett generiskt glas? Kanske kan få servicekostnaden att hamna bättre i förhållande till nypriset.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Aha så är det nog, har inte fattat att det skiljer så mycket mellan städerna. Jag trodde de hade motsvarande verkstad i Sthlm som i Västerås. Vet inte vad som är konstigast men det måste nog vara att glasbytet på en LLD förefaller kosta över 8k, obegripligt.

Jag tror det är så enkelt att man alltid gör service plus byter glas & den inrevridringen. Inte omöjligt att glaset faktiskt kommer ihopsatt med den från fabrik som en del med bezel.

Även rimligt då klockan uppenbarligen även fått en rejälsmäll som fått glaset att gå.
Glassplitttret letar sig neråt och riskera ju även att skada tavla & visare estetiskt.
 

McFly

Cartier
Jag tror det är så enkelt att man alltid gör service plus byter glas & den inrevridringen. Inte omöjligt att glaset faktiskt kommer ihopsatt med den från fabrik som en del med bezel.

Även rimligt då klockan uppenbarligen även fått en rejälsmäll som fått glaset att gå.
Glassplitttret letar sig neråt och riskera ju även att skada tavla & visare estetiskt.
Läste på watchuseek att inköpspriset för glaset i sig ligger på $700, så jag undrar om de lyckas peta in vridringen i priset också...
 

Icaras

Rolex
Det möjliga skulle ju vara att vridningen packas tillsammans med glas i deras paket och de får kanske inte plocka lösa delar hur som helst? Låter hur som helst mycket med bara 5000kr, men över 11k allt som allt är ju bara galet. Det är ju nästan vad det går att få hela klockan för, helt ny!
 

ScubaKing

Audemars
Klart som fan det inte ska kosta nästan 9 lax att byta glas på en Longines. Då skulle i alla fall jag snackat med en urmakare som kanske kan hitta ett annat glas.
 
Topp