• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora morgon valvaka USA

Vem vinner valet i USA?

• Trump

Röster: 48 88.9%
  • Clinton

Röster: 6 11.1%

• Totala väljare
    54
  • Enkät stängd .
Det är en smal stig att trampa på när det blir politiksnack på ett forum, men med tanke på att Hillary är så pass höger, (på en svensk skala), att man slipper bli kallad Såsse om man inte är pro-Trump så tar jag chansen.

Förhoppningsvis mjuknar retoriken nu när valrörelsen är slut, och om man lyssnade på hans segertal så finns det väl hopp om det.
Men självklart känns det inte helt angenämt om man har lyssnat bara på en bråkdel av vad han har öst ur sig under valrörelsen. Hans impulsiva sida tror jag dock spelar mindre roll när det exempelvis gäller kärnvapendiskussionen, förhoppningsvis finns det goda människor i hans närhet om han nu skulle vackla.

Självklart. Finns däremot inget motsatsförhållande till anledning att bli djupt oroad över nationens tillstånd om fler röstade på Leif-Ivan är AKB/Löfven/valfri partipolitiker.

Vore det inte vettigt med ett allmänbildningskrav för att få rösta? Obligatorisk genomläsning av partiprogram (med läsförståelsekontrollfrågor) känns väl som ett fullständigt rimligt minimikravkrav.
#elitist

Jag håller med men det knepiga blir att utforma kraven. Även det sker ju med politisk bakgrund.

Men självklart känns det inte helt angenämt om man har lyssnat bara på en bråkdel av vad han har öst ur sig under valrörelsen. Hans impulsiva sida tror jag dock spelar mindre roll när det exempelvis gäller kärnvapendiskussionen...
Att Trump själv verkar vara knasig är ju en sak, men en stor del av problematiken är att valmanifestet som trots allt är framtaget av en stor organisation innehåller så mycket knas.

Och vem gynnar ett sådant krav? Ingen bra idé enligt min mening.
Nä, egentligen inte. Jag är inte insatt i politik speciellt mycket alls, röstar blankt här i Sverige pga det. Dock tycker jag att frågan är intressant, varför SD, Fremskrittspartiet, Front National, Brexit och Trump etc får så mycket stöd av människor, västvärlden över. Är det typ internet-generationens ökade..."hat" som gör det, eller varför har det fullkomligen exploderat på sistonde?

Nä, egentligen inte. Jag är inte insatt i politik speciellt mycket alls, röstar blankt här i Sverige pga det. Dock tycker jag att frågan är intressant, varför SD, Fremskrittspartiet, Front National, Brexit och Trump etc får så mycket stöd av människor, västvärlden över. Är det typ internet-generationens ökade..."hat" som gör det, eller varför har det fullkomligen exploderat på sistonde?

Tror mer att det handlar om att rösta på det som gynnar en själv.

När folk säger att Trump inte har erfarenhet av politik, vad menas? - Att han inte lärt sig ljuga lika bra som andra politiker?

Trump är lite störd, men kan inte se att Clinton på något sätt är bättre. Speciellt vad gäller internationell säkerhet då hon är en erkänd krigsförbrytare. Hon och hennes man (Bill) har bombat, dödat och förstört mer än tillräckligt i världen. Hillary är en falsk och äcklig människa.

Med det sagt, hoppas jag att Trumps gäng med rådgivare är stabila, det kommer att behövas. Skrämmande med en så kvinnofientlig och rasistisk president.

Att Trump själv verkar vara knasig är ju en sak, men en stor del av problematiken är att valmanifestet som trots allt är framtaget av en stor organisation innehåller så mycket knas.

Jag tror att ett problem med hur vi förhåller oss till USA är diskrepansen mellan det publika USA och det "riktiga" USA. Det mesta som vi matas med här i Sverige/Europa via kultur och nyhetsrapportering är förhållandevis likt våra egna värderingar, så när någon som Trump som har hyfsat radikala åsikter får stöd hamnar vi lite i chock och har svårt att förstå varför. Men om man skulle lägga örat någon annanstans än mot Washington/New York och alla Hollywood-kändisar så skulle bilden bli mer nyanserad.

Tror @Apansson är inne på rätt spår att det handlar om folks känsla av maktlöshet och att man är så långt från det politiska etablissemanget att det finns inget att förlora om man röstar exempelvis på Trump.

Demokrati i ett nötskal, människors makt med en röstsedel. Inte var det lätt för den enskilde amerikanen att välja mellan pest eller kolera.
Trump med sina klavertramp men ändå mediala förmåga, och i andra ändan Clinton, en representant för den politiska eliten, långt från "vanliga" medborgare. Demokraterna inser eventuellt att de utsåg fel representant.
Ska bli mycket intressant och se om Trump kommer att tona ned och ändra i sitt budskap nu när "trollningen" gick hem.

alltid intressant att få vara med när historia skrivs - jag brukar i dessa stunder försöka se framför mig boken som kommer om 5-10 år som behandlar just detta skede... var det så alarmerande, blev det så annorlunda, var det en mediacirkus där missnöje kanaliserades på ett sätt som inte skett innan
Vilka avtryck fick det egentligen? Blev USA isolationistiskt som vi tror nu, vad gjorde Ryssland, vad hände med sorgebarnet mellanöstern... blev det någon mur...
Rätt spännande tid vi har framför oss ändå.
Egentligen är det nog bara ett uttryck från min sida att jag är kontrollfreak och vill ha facit :)

Vet inte om denna bilden tillför något i diskussionen, men rolig är den.
image.png

En intressant aspekt av resultatet är att alla på mitt kontor blev över morgonmackan med kaffe helt plötsligt USA-kännare och politikproffs, samt såklart att förnedringen av Trumps väljare tog oanade höjder. Jag tror att man kan dra lärdom att man inte kan förolämpa folk till att rösta som man själv vill.

En intressant aspekt av resultatet är att alla på mitt kontor blev över morgonmackan med kaffe helt plötsligt USA-kännare och politikproffs, samt såklart att förnedringen av Trumps väljare tog oanade höjder. Jag tror att man kan dra lärdom att man inte kan förolämpa folk till att rösta som man själv vill.

Visst finns det en sanning i det, media behöver vakna upp och inse att de är nyttiga idioter som förstärker etablissimangets von oben-attityd. Det har nog aldrig varit ett längre avstånd mellan politiker och mannen på gatan än vad som är idag.

I det stora hela är det väldigt tydligt att vi går samma sak till mötes i Sverige.. Samma sak ser vi i Tyskland, Frankrike och övriga delar av EU och världen.. Det handlar om att staten inte längre förmår att göra det invånarna förväntar sig. Fokus ligger på genusdagis och ideologiskt renläriga museer, när människor upplever att medierna är emot dem och för de som de är satta att granska, då får man problem.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-förnekelse-skapar-farliga-politiker-1.3942350

Det sägs att det här tillfället var anledningen till att Trump bestämde sig på allvar för att kandidera:
https://www.facebook.com/businessinsider/videos/1005790912830574/?hc_ref=PAGES_TIMELINE

Jag tror också att det är väldigt väldigt dumt att idiotförklara stora delar av befolkningen. Vi ser ju samma sak här: "De som röstar SD är outbildade, korkade vita män..".

I det stora hela är det väldigt tydligt att vi går samma sak till mötes i Sverige.. Samma sak ser vi i Tyskland, Frankrike och övriga delar av EU och världen.. Det handlar om att staten inte längre förmår att göra det invånarna förväntar sig. Fokus ligger på genusdagis och ideologiskt renläriga museer, när människor upplever att medierna är emot dem och för de som de är satta att granska, då får man problem.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-förnekelse-skapar-farliga-politiker-1.3942350

Jag pratade med ett gäng Amerikaner när jag var ute och reste för ett gäng veckor sen. Samtliga beskrev det du säger ovan - att politisk korrekthet och en media som driver utvecklingen åt det hållet är anledningen till varför man vill se en förändring. (Detta var i samtliga fall välbärgade högutbildade Amerikaner ska tilläggas).

Det sägs att det här tillfället var anledningen till att Trump bestämde sig på allvar för att kandidera:
https://www.facebook.com/businessinsider/videos/1005790912830574/?hc_ref=PAGES_TIMELINE

Jag tror också att det är väldigt väldigt dumt att idiotförklara stora delar av befolkningen. Vi ser ju samma sak här: "De som röstar SD är outbildade, korkade vita män..".

Jag pratade med ett gäng Amerikaner när jag var ute och reste för ett gäng veckor sen. Samtliga beskrev det du säger ovan - att politisk korrekthet och en media som driver utvecklingen åt det hållet är anledningen till varför man vill se en förändring. (Detta var i samtliga fall välbärgade högutbildade Amerikaner ska tilläggas).

Det räcker med att läsa lokalblaskan numera så ser man snedvriden och tyckande journalistik. Dyker vi vidare och kollar på aftonbladet, expressen m.fl. så är man helt ute och seglar. Nu pratar vi en journalist kår som försöker "utbilda" gemene man i nån retorisk PK-anda, det läggs fokus på ens eget tyckande och den granskande journalistiken blir åsidosatt. Inte konstigt att det går åt helvete när det blir gemene mans ansvar att granska den som ska vara den granskande..

Senast ändrad:

Sådana påståenden och Schyfferts uttalanden tillför bara mer bensin i brasan. Frågan är vem det är som är korkad?

Oroväckande pga av den retorik som använts av vinnaren under valkampanjen.

Men egentligen föga förvånande om man ser till utvecklingen under senare tid i Europa, behöver jag nämna, Berlusconi, Bossi, Le Penn, Wilders etc

Om ni har någon i er närrhet som "höll" på Clinton så testa att ställa denna fråga.
- Nämn två konkreta saker Clinton ville förändra ?

Till dags datum har jag inte fått ett enda svar, utan mest " men Trump är dum "

Jag läser mest svensk press och enligt min åsikt så har valet handlat 90% om hur dum Trump är och 5 procent om vad Trump vill göra samt 5 % att Clinton är en kvinna. ( Raljerande jag vet, men för att poängen ska gå fram )

Tillbaka
Topp