• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora, nåväl - brädspelstråd!

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag och min fru spelar ibland, men det är inte lätt att hitta bra spel för två. Vanligtvis blir det:
  • Arc of the covenant
  • Spank the monkey (kortspel)
  • Alfapet
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Jag och min fru spelar ibland, men det är inte lätt att hitta bra spel för två. Vanligtvis blir det:
  • Arc of the covenant
  • Spank the monkey (kortspel)
  • Alfapet
Finns ett spel som heter 7 Wonders Duel som är för 2 spelare endast. En variant på "stora" 7 Wonders. Riktigt roligt, går på ca 20-30 min att spela.

Sen finns ju Patchwork och Jaipur också, klockrena 2p-spel.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag och min fru spelar ibland, men det är inte lätt att hitta bra spel för två. Vanligtvis blir det:
  • Arc of the covenant
  • Spank the monkey (kortspel)
  • Alfapet
Dominion! J-vligt kul och funkar också bra på två spelare!
41243-dominion-intrigue.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Finns ett spel som heter 7 Wonders Duel som är för 2 spelare endast. En variant på "stora" 7 Wonders. Riktigt roligt, går på ca 20-30 min att spela.

Sen finns ju Patchwork och Jaipur också, klockrena 2p-spel.
Dominion! J-vligt kul och funkar också bra på två spelare!
41243-dominion-intrigue.jpg
Tack för förslagen, jag skall kolla upp dom. Det skall helst inte vara för mycket regelläsning för ett par kvällströtta småbarnsföräldrar med ett glas vin i handen när barnen är lagda :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Wow! kul, har haft turen att gifta (snart iallafall) in mig i en familj där de spelar rätt mycket spel. Skitkul tycker jag! Listar de spel vi brukar spela nedan:
Ticket To Ride Europe (Har Asia också men har inte provat det ännu då resterande av familjen tyckte det var tråkigt)
Settlers of Catan både vanliga och Europe.
Seven Wonders har gått hårt. även med leaders expansion.
Risk
Smallworld! riktigt roligt. Där det följer med en tom "karaktär" som man får komponera in egna krafter på! (Nörderi!!)

dessa spel är inte listade i någon ordning utifrån hur kul dom är. utan bara de spel vi brukar spela :)
Seven wonders med alla expansioner är sjukt bra
 

Fadeway

Omega
Bästa 2-spelar spelen jag och min sambo spelar är, 7 Wonders-Duel samt Patchwork, Patchwork kan jag verkligen rekommendera, skitmysigt!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Spelade detta i helgen, med nån expansion där det var en drake... Sjukt kul spel och blev bättre när jag lyckats med konststycket att slå värdparet :D

Ja det är skoj faktiskt. Och lagom högt insteg men ändå en hel del strategiskt tänk.

Fick precis hem ’7 wonders’ baserat på vad jag läst i denna tråd. Skall bli kul att testa.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bra tråd. Tack för tipsen - här finns det ju att grotta ner sig i!
Någon annan som spelat Mexican Train?
Det körde vi lite i somras och det är rätt trevligt, men reglerna som följer med är fullständigt obegripliga så vi var tvungna att leta på youtube för att få någorlunda grepp om spelet. Dock känns det fortfarande som om vi missar nåt - finns det som sagt var någon här som kan detta till synes enkla och roliga spel??
 

oystercase

Cartier
Ett tips från mig är Roborally.
Spelet går ut på att man programmerar en robot som ska röra sig över en spelplan med hinder med mål att först nå en eller flera flaggor. Programmeringen sker i ett antal fixa steg baserat på de kort man drar för en runda.. När sedan robotar krockar och interagerar med andra spelares robotar och hindren på spelplanen (ex transportband) börjar programmen balla ur. Efterhand som robotarna går sönder blir de svårare och svårare att programmera.
Kräver strategiskt tänkande i flera steg och kreativitet när man råkar få dåliga kort så mer skicklighet än tur. Riktigt skoj blir det när programeringarna ballar ur och lysande planer går helt i stöpet.
Mitt personliga favoritspel.
https://m.prisjakt.nu/product/1248268

Jag kan även rekommendera settlers/settlers of catan/Catan. Klassiskt harvest resurser och bygga städer och vägar och dominera spelplanen. Enkla regler och lätt att komma igång. Funkar bäst med 4 spelare. 50/50 tur/skicklighet. Även min grabb på 8 gillar det skarp.
https://m.prisjakt.nu/product/3139775

Tack för tipset om 7 wonders duel, blev julklapp till frun och vi har hunnit med provspel, verkar lovande.
 

Charles

Omega
2-Faktor
Ett tips från mig är Roborally.
Spelet går ut på att man programmerar en robot som ska röra sig över en spelplan med hinder med mål att först nå en eller flera flaggor. Programmeringen sker i ett antal fixa steg baserat på de kort man drar för en runda.. När sedan robotar krockar och interagerar med andra spelares robotar och hindren på spelplanen (ex transportband) börjar programmen balla ur. Efterhand som robotarna går sönder blir de svårare och svårare att programmera.
Kräver strategiskt tänkande i flera steg och kreativitet när man råkar få dåliga kort så mer skicklighet än tur. Riktigt skoj blir det när programeringarna ballar ur och lysande planer går helt i stöpet.
Mitt personliga favoritspel.
https://m.prisjakt.nu/product/1248268

Jag kan även rekommendera settlers/settlers of catan/Catan. Klassiskt harvest resurser och bygga städer och vägar och dominera spelplanen. Enkla regler och lätt att komma igång. Funkar bäst med 4 spelare. 50/50 tur/skicklighet. Även min grabb på 8 gillar det skarp.
https://m.prisjakt.nu/product/3139775

Tack för tipset om 7 wonders duel, blev julklapp till frun och vi har hunnit med provspel, verkar lovande.


Roborally är riktigt kul, och kan som du säger gå käpprätt åt skogen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vi spelar mycket Catan som är riktigt roligt på 3-6 personer.
Har ni några tips på liknande spel i samma genre? :)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Catan är riktigt kul.
Ticket to ride likaså.
Splendor duger.
Med barn funkar Crystal Cave.
Lords of Waterdeep är bra.
Agricola är klurigt men väldigt kul.
Puerto Rico.
Dominion riktigt bra.
Munchkin, kul kortspel. Men kräver många boxar för att vara som bäst.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Grym tråd!

Vill tipsa om Pandemic. Vet inte om det nämnts i tråden, men det är ett fantastiskt spel. Det skiljer sig lite från många andra spel då alla spelare spelar tillsammans, mot spelet. Grymt kul och det kan gå så käpprätt åt helsike ibland men det är en del av charmen.

Tipsar även om Betrayal At The House On Haunted Hill. Under första halvan av spelet spelar alla hyfsat tillsammans, men ca halvvägs utses en spelare till allmänt oschysst/bedragare och ska gå bakom ryggen på alla andra, vilka i sin tur måste lista ut vem som är lurifaxen och hitta ”rätt” sätt att stoppa denne.
 
Topp