Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns ett spel som heter 7 Wonders Duel som är för 2 spelare endast. En variant på "stora" 7 Wonders. Riktigt roligt, går på ca 20-30 min att spela.Jag och min fru spelar ibland, men det är inte lätt att hitta bra spel för två. Vanligtvis blir det:
- Arc of the covenant
- Spank the monkey (kortspel)
- Alfapet
Dominion! J-vligt kul och funkar också bra på två spelare!Jag och min fru spelar ibland, men det är inte lätt att hitta bra spel för två. Vanligtvis blir det:
- Arc of the covenant
- Spank the monkey (kortspel)
- Alfapet
Finns ett spel som heter 7 Wonders Duel som är för 2 spelare endast. En variant på "stora" 7 Wonders. Riktigt roligt, går på ca 20-30 min att spela.
Sen finns ju Patchwork och Jaipur också, klockrena 2p-spel.
Tack för förslagen, jag skall kolla upp dom. Det skall helst inte vara för mycket regelläsning för ett par kvällströtta småbarnsföräldrar med ett glas vin i handen när barnen är lagdaDominion! J-vligt kul och funkar också bra på två spelare!
![]()
Grymma spelCatan spelas en del här, även Ticket to ride. Två rätt roliga spel som inte kräver sinnessjukt mycket regelläsning. Nån som har andra tips i samma "svårighetsgrad"?
(Seven wonders ska jag kolla upp!)
Här har du en bra video som förklarar spelet kort & koncist.Tack för förslagen, jag skall kolla upp dom. Det skall helst inte vara för mycket regelläsning för ett par kvällströtta småbarnsföräldrar med ett glas vin i handen när barnen är lagda![]()
Seven wonders med alla expansioner är sjukt braWow! kul, har haft turen att gifta (snart iallafall) in mig i en familj där de spelar rätt mycket spel. Skitkul tycker jag! Listar de spel vi brukar spela nedan:
Ticket To Ride Europe (Har Asia också men har inte provat det ännu då resterande av familjen tyckte det var tråkigt)
Settlers of Catan både vanliga och Europe.
Seven Wonders har gått hårt. även med leaders expansion.
Risk
Smallworld! riktigt roligt. Där det följer med en tom "karaktär" som man får komponera in egna krafter på! (Nörderi!!)
dessa spel är inte listade i någon ordning utifrån hur kul dom är. utan bara de spel vi brukar spela![]()
Är det GALAXY Truckers du menar? Får bara upp det och ingenting som heter Space Truckers.Spring iväg och köp Space Truckers. Frakta gods i rymden, omgiven av farliga kometer och blodtörstande pirater är otroligt underhållande. Köp standardutgåvan först och någon av expansionerna om du fattar tycke för spelet. Förmodligen det bästa spel jag spelat.
Är det GALAXY Truckers du menar? Får bara upp det och ingenting som heter Space Truckers.
Spelade detta i helgen, med nån expansion där det var en drake... Sjukt kul spel och blev bättre när jag lyckats med konststycket att slå värdparetCarcassonne skulle vara mitt tips.
Spelade detta i helgen, med nån expansion där det var en drake... Sjukt kul spel och blev bättre när jag lyckats med konststycket att slå värdparet![]()
Grym tråd! Blev verkligen inspirerad! Nu ska jag bara övertala frun att vi ska börja spela brädspel istället för att glo på HBO på kvällarna. Wish me luck!![]()
Spela Risk med frugan? Jo, jo. Passa på och boka in en regnig cykelsemester med tält på Öland också för att jobba på relationenSnabb uppföljning! Planen lyckades! 7 Wonders duel och schack står på listan över inköp. Eventuellt även Risk. Woho!![]()
Spela Risk med frugan? Jo, jo. Passa på och boka in en regnig cykelsemester med tält på Öland också för att jobba på relationen![]()
![]()
Ett tips från mig är Roborally.
Spelet går ut på att man programmerar en robot som ska röra sig över en spelplan med hinder med mål att först nå en eller flera flaggor. Programmeringen sker i ett antal fixa steg baserat på de kort man drar för en runda.. När sedan robotar krockar och interagerar med andra spelares robotar och hindren på spelplanen (ex transportband) börjar programmen balla ur. Efterhand som robotarna går sönder blir de svårare och svårare att programmera.
Kräver strategiskt tänkande i flera steg och kreativitet när man råkar få dåliga kort så mer skicklighet än tur. Riktigt skoj blir det när programeringarna ballar ur och lysande planer går helt i stöpet.
Mitt personliga favoritspel.
https://m.prisjakt.nu/product/1248268
Jag kan även rekommendera settlers/settlers of catan/Catan. Klassiskt harvest resurser och bygga städer och vägar och dominera spelplanen. Enkla regler och lätt att komma igång. Funkar bäst med 4 spelare. 50/50 tur/skicklighet. Även min grabb på 8 gillar det skarp.
https://m.prisjakt.nu/product/3139775
Tack för tipset om 7 wonders duel, blev julklapp till frun och vi har hunnit med provspel, verkar lovande.
Jepp Oftast går det käpprätt åt skogen för någon :-DRoborally är riktigt kul, och kan som du säger gå käpprätt åt skogen.
Jepp Oftast går det käpprätt åt skogen för någon :-D
Här var en kul recension:
https://www.google.com/amp/xn--spelgldje-02a.com/2013/08/19/recension-roborally/amp/
Har du kollat på Carcassonne? Väldigt kul spel i lite samma genre.Vi spelar mycket Catan som är riktigt roligt på 3-6 personer.
Har ni några tips på liknande spel i samma genre?![]()
Nej ska titta på det, är det roligt även för 4-5 personer?Har du kollat på Carcassonne? Väldigt kul spel i lite samma genre.
Absolut! Gärna med ett par tillägg, då är det som allra bästNej ska titta på det, är det roligt även för 4-5 personer?![]()