• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kvartsklocka till min mor

Jag har fått i uppdrag från min far att hjälpa till att hitta en lämplig klocka till min mor. Mamma är väldigt praktiskt lagd så dessvärre tror jag att en kvartsverk är att föredra. Budgeten jag fått är 30 000, men den är säkert lite flexibel. Stilmässigt är hon ute efter en klocka i 35-38mm, med ett ganska enkelt men kraftfullt utseende. Alltså ingenting diamantbestrött eller så.

De klockor jag kommit på är dessa (namen är länkade till sidor med bilder):
Mondaine (ca 2500kr)
+ Rätt stil på klockan
- För billigt för att vara en minnesvärd födelsedagspresent?
- Dålig kvalitet på boett glas etc. gör att den slits dåligt?

Sjöö Sandström Chronograph (ca 20 000kr)
- Känns dyrt för en klocka med kvartsurverk. Kommer troligen hålla värdet dåligt.

Grand Seiko SBGX259G (ca 20 000kr)
+ Kul med 9F-verket. Detta är ju ett kvartsurverk jag själv skulle kunna tänka mig att ha. (+-10 sek per år!!) Känns som att det kan motivera det höga priset.

Cartier Tank (25 000kr)
+ Just denna modell tycker jag funkar med kvartsurverk. Den är så liten att ett automatiskt urverk inte skulle få plats (manuella finns inte som alternativ).
+ Ikonisk modell och design som jag tycker motiverar ett högre pris. Håller säkert värdet bra.

Vad tror ni om dessa? Har ni fler tankar om kvartsklockor i lite högre prisklass (utan stenar etc.) som inte känns sjukt överprisade?

Cartier är ju en klassiker. Röstar för den. Tycker däremot Grand Seikon du länkade var ett jäkligt kul alternativ, speciellt om hon skulle gilla en lite större klocka.

Cartier cartier cartier, till kvinnor ALLTID Cartier :)
Nedan min dotters, bild av @Aurum.
image.jpeg

Jag har fått i uppdrag från min far att hjälpa till att hitta en lämplig klocka till min mor. Mamma är väldigt praktiskt lagd så dessvärre tror jag att en kvartsverk är att föredra. Budgeten jag fått är 30 000, men den är säkert lite flexibel. Stilmässigt är hon ute efter en klocka i 35-38mm, med ett ganska enkelt men kraftfullt utseende. Alltså ingenting diamantbestrött eller så.

De klockor jag kommit på är dessa (namen är länkade till sidor med bilder):
Mondaine (ca 2500kr)
+ Rätt stil på klockan
- För billigt för att vara en minnesvärd födelsedagspresent?
- Dålig kvalitet på boett glas etc. gör att den slits dåligt?

Sjöö Sandström Chronograph (ca 20 000kr)
- Känns dyrt för en klocka med kvartsurverk. Kommer troligen hålla värdet dåligt.

Grand Seiko SBGX259G (ca 20 000kr)
+ Kul med 9F-verket. Detta är ju ett kvartsurverk jag själv skulle kunna tänka mig att ha. (+-10 sek per år!!) Känns som att det kan motivera det höga priset.

Cartier Tank (25 000kr)
+ Just denna modell tycker jag funkar med kvartsurverk. Den är så liten att ett automatiskt urverk inte skulle få plats (manuella finns inte som alternativ).
+ Ikonisk modell och design som jag tycker motiverar ett högre pris. Håller säkert värdet bra.

Vad tror ni om dessa? Har ni fler tankar om kvartsklockor i lite högre prisklass (utan stenar etc.) som inte känns sjukt överprisade?

Av dem du nämnt helt klart cartier.

Edit: kolla omega de ville, aqua terra.

Tycker Cartier! Vill man komma ner lite i pris finns en del fina quartz från Longines(typ dolce vita serien eller liknande) och Tag Heuer också.

Edit: Omega säljer väl också aqua terra i quartz också för runt 20k?

Även jag röstar för Cartier:)

Om det inte bara är nytt som gäller (för då sticker det väl iväg budgetmässigt) så finns ju även Reverso (JLC) som alternativ. Finns även dom kvarts och får ganska olika utseende betroende på band/länk och val av tavla. Nu är jag part i målet då jag själv är toksugen på classique (medium) och försöker lansera den hemma med att hustrun skulle klä fantastiskt i den och vi således skulle kunna dela:)

Tack för hjälpen, allihop! Nu har jag och föräldrarna pratat. Hennes första utlåtande efter att ha sett alla bilderna var rankingen nedan (min tolkning av hennes uttalande):
1. Tudor Black Bay 36
2. Cartier Tank
3. SS Chronograph
Även om hon helst vill ha kvarts kunde hon nog tänka sig Tudor BB36 (fast en watch winder är en förutsättning för det). Pappa har skrivit ut bilder på klockorna och satt på kylen så att hon kan fundera ett tag. Om några veckor ska vi prova ut finalisterna.

Tack för hjälpen, allihop! Nu har jag och föräldrarna pratat. Hennes första utlåtande efter att ha sett alla bilderna var rankingen nedan (min tolkning av hennes uttalande):
1. Tudor Black Bay 36
2. Cartier Tank
3. SS Chronograph
Även om hon helst vill ha kvarts kunde hon nog tänka sig Tudor BB36 (fast en watch winder är en förutsättning för det). Pappa har skrivit ut bilder på klockorna och satt på kylen så att hon kan fundera ett tag. Om några veckor ska vi prova ut finalisterna.
Edvard ler i sin himmel !

Även jag röstar för Cartier:)

Om det inte bara är nytt som gäller (för då sticker det väl iväg budgetmässigt) så finns ju även Reverso (JLC) som alternativ. Finns även dom kvarts och får ganska olika utseende betroende på band/länk och val av tavla. Nu är jag part i målet då jag själv är toksugen på classique (medium) och försöker lansera den hemma med att hustrun skulle klä fantastiskt i den och vi således skulle kunna dela:)
Låter fantastiskt! Tror inte att beg är ett alternativ denna gång, men självklart ska ni ha en reverso att dela på!

Tack igen för alla råd. Jag kan glädja er med att det blev en tur till Cartierbutiken igår. Den lilla tanken blev perfekt på mamma! Hon är riktigt nöjd!
IMG_1467.jpg

Jag blev dessutom galet avundsjuk själv, när jag provade den. Det är en perfekt storlek på mig också (jag väljer att inte fästa någon uppmärksamhet vid att jag och mamma har lika stora handleder...) Här är klockan på mig:
IMG_1469.jpg

Grand Seiko har en linje för damer, tror dom går under "stgf..." Jag fick nyligen syn på Breitlings fina lilla 36mm Galactic Slim T med deras "superkvarts". De verkar ju inte fel.
breitling-galactic-36-sleekt-black-dial-watch.jpg

*sen på bollen såg jag ;) Grattis till lilla mamma :)

Tillbaka
Topp