gåsapågen
Basic
Jag har fått i uppdrag från min far att hjälpa till att hitta en lämplig klocka till min mor. Mamma är väldigt praktiskt lagd så dessvärre tror jag att en kvartsverk är att föredra. Budgeten jag fått är 30 000, men den är säkert lite flexibel. Stilmässigt är hon ute efter en klocka i 35-38mm, med ett ganska enkelt men kraftfullt utseende. Alltså ingenting diamantbestrött eller så.
De klockor jag kommit på är dessa (namen är länkade till sidor med bilder):
Mondaine (ca 2500kr)
+ Rätt stil på klockan
- För billigt för att vara en minnesvärd födelsedagspresent?
- Dålig kvalitet på boett glas etc. gör att den slits dåligt?
Sjöö Sandström Chronograph (ca 20 000kr)
- Känns dyrt för en klocka med kvartsurverk. Kommer troligen hålla värdet dåligt.
Grand Seiko SBGX259G (ca 20 000kr)
+ Kul med 9F-verket. Detta är ju ett kvartsurverk jag själv skulle kunna tänka mig att ha. (+-10 sek per år!!) Känns som att det kan motivera det höga priset.
Cartier Tank (25 000kr)
+ Just denna modell tycker jag funkar med kvartsurverk. Den är så liten att ett automatiskt urverk inte skulle få plats (manuella finns inte som alternativ).
+ Ikonisk modell och design som jag tycker motiverar ett högre pris. Håller säkert värdet bra.
Vad tror ni om dessa? Har ni fler tankar om kvartsklockor i lite högre prisklass (utan stenar etc.) som inte känns sjukt överprisade?
De klockor jag kommit på är dessa (namen är länkade till sidor med bilder):
Mondaine (ca 2500kr)
+ Rätt stil på klockan
- För billigt för att vara en minnesvärd födelsedagspresent?
- Dålig kvalitet på boett glas etc. gör att den slits dåligt?
Sjöö Sandström Chronograph (ca 20 000kr)
- Känns dyrt för en klocka med kvartsurverk. Kommer troligen hålla värdet dåligt.
Grand Seiko SBGX259G (ca 20 000kr)
+ Kul med 9F-verket. Detta är ju ett kvartsurverk jag själv skulle kunna tänka mig att ha. (+-10 sek per år!!) Känns som att det kan motivera det höga priset.
Cartier Tank (25 000kr)
+ Just denna modell tycker jag funkar med kvartsurverk. Den är så liten att ett automatiskt urverk inte skulle få plats (manuella finns inte som alternativ).
+ Ikonisk modell och design som jag tycker motiverar ett högre pris. Håller säkert värdet bra.
Vad tror ni om dessa? Har ni fler tankar om kvartsklockor i lite högre prisklass (utan stenar etc.) som inte känns sjukt överprisade?