• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lägg ditt klocklöfte här för 2025!

I början av 2024 lovade jag mig själv att unna mig en bjässe-klocka. Valde mellan om det skulle bli en plopp-hommage i brons eller en Spinnaker Piccard.
Nu i december kan jag konstatera att det blev en brons-plopp-hommage och två Piccard.....🙄 Alla är kvar.
Mitt löfte / mål för 2025 är att hålla samlingen på nuvarande15 klockor.
Ska nåt nytt in måste nåt annat ut.
Vi får se hur det går.

Har tre klockor som är ute och åker och ska komma fram nästa vecka, kanske veckan där på, med tanke på Nyårsafton.
Vet inte om dom räknas till 2024 eller 2025, kan bara konstatera att det kommer att åka ut och in klockor i ungefär samma utsträckning som alla andra år😅

Tidigare löftet:
IMG_9106.jpeg

Jag köpte faktiskt årsklockan, testade Quarantorna av olika slag men slog aldrig till (fortfarande sugen på en blå luminor dock).

VC och Bregueten ligger på min to do list
men nästa år tror jag att jag ska byta jobbklocka, ut med min seamaster quartz och in med en sent tillverkad Expy 2 av femsiffrig ref. Den hör ju faktiskt hemma djupt inne i berget.

Hög ambition men låg verklighetsförankring på många av årets löften 🤣🥳
Jag lutar mig in i beroendet och kör på dessa:
1. Rensa ut i samlingen. Finns mycket som inte används.
2. Luta mig in i udda vintageklockor och udda klockor i allmänhet.
3. Köpa Tissot Sideral S
4. Köpa Longines Bigeye

Senast ändrad:
Några löften tänker jag att man borde försöka ha:
1. Köp inte fler än 2 klockor
2. Klockan måste ha någon komplikation som jag inte har sedan tidigare/ den får inte likna för mycket utav de klockor jag redan har. Exempelvis så kan jag inte köpa en Tudor pelagos eftersom den liknar för mycket min Omega americas cup, typ

Gott nytt år på er! Mitt senaste klockköp var den på bilden nedan i december 2023. Har alltså inte köpt en enda klocka under förra året. Landat i min klocksamling och känt mig ganska klar.

Senaste tiden har det dock börjat klia rejält och jag är väldigt sugen på att skaffa något modernt (min samling består i stort sett enbart av vintage). 2025 blir förhoppningsvis ett år med lite mer flippande men utan att sälja något av den nuvarande samlingen. Just nu är jag sugen på nån Panerai Sub, Tudor BB54, Nivada F77, Zenith Defy Skeleton etc. Finns mycket skoj att prova på!
1000038578.jpg

Förra årets löfte var att sälja av klockskrot jag inte använde eller uppskattade. Måste säga att det faktiskt gick över förväntan och det är nog bara någon klocka kvar som ska ryka.
För pengarna som försäljningen av klockskrotet gett är tanken att köpa en Explorer 114270 för att prova om Rolex verkligen är så bra som hajpen antyder 😊

Nu tänker jag faktiskt skärpa till mitt klocklöfte för 2025.
Jag tänker nu låta samlingen på 15 klockor vara orubbad. Inget ut och inget nytt in i år, utan nu tänker jag använda och glädjas åt de jag har.
Det är ju fina klockor allihopa, kanske låter lite självgod där, men varför skulle jag inte tycka det, jag har ju själv valt dem!
Skulle det visa sig att någon klocka under året tappat sin glans i mina ögon får den i alla fall ett år på sig innan den åker ut.
Däremot kan det hända att jag kompletterar med lite nya band och så.

Lovade mig själv att tillåta en utökning av samlingen från 21 till 31 klockor...
idag.jpg
Har helt enkelt blivit för svårt att köra en in och en ut principen speciellt då samlingen är spretig
sjukt svårt motivera sig till att behålla en 20krs loppisfynd i form av miniräknarklocka eller en
äkta "made in Hong Kong" bara för man älskar den och avstå något trevligt nytt fynd eller annan klocka..

Jaja med tillåtet 31klockors samling lär sådana helvetes utröstningar vara historia i alla fall till
sommaren (kanske)

1.) Max en klocka som jag måste spara ihop till. Jag ska resa helt för mycket det här året och måste prioritera.

2.) Snegla mer på klockor i 5000kr-klassen eftersom jag ofta vill matcha klocka efter kläder och smink. Problemet är att inte har den blekaste aning om var jag ska börja. 😅

Lovade mig själv att tillåta en utökning av samlingen från 21 till 31 klockor...
idag.jpg
Har helt enkelt blivit för svårt att köra en in och en ut principen speciellt då samlingen är spretig
sjukt svårt motivera sig till att behålla en 20krs loppisfynd i form av miniräknarklocka eller en
äkta "made in Hong Kong" bara för man älskar den och avstå något trevligt nytt fynd eller annan klocka..

Jaja med tillåtet 31klockors samling lär sådana helvetes utröstningar vara historia i alla fall till
sommaren (kanske)
Asså vilka pärlor! 😍 Den gröna klockan i högra klocklådan längst ner till vänster, samt klockan till höger om den fångade verkligen mitt intresse. Vad är det för några?

Asså vilka pärlor! 😍 Den gröna klockan i högra klocklådan längst ner till vänster, samt klockan till höger om den fångade verkligen mitt intresse. Vad är det för några?
Den gröna klockan är en Olma Sport st 96-4
a6.jpg

klockan jämte den är en äldre Seiko 5a

5a.jpg

Såg för övrigt att jag den dagen den bilden togs tydligen hade min Lagonda på armen
för den saknades på bilden...

lagonda70tal.2.jpg

Sen på bollen men jag lovar mig själv att fortsätta sökandet efter den sista klockan i min fyrklockssamling. Det lutar åt en spring drive, men suget svänger med vinden så jag får nog avvakta. Det inre sökandet har börjat som jag hoppas resulterar i en bättre förståelse för vad som gör en klocka till 'keeper' i mitt tycke.

Tillbaka
Topp