• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lägger du mer eller mindre pengar på klockor?

Lägger du mer eller mindre pengar på klockor?

  • Mer

    Röster: 71 47.7%
  • Mindre

    Röster: 78 52.3%

  • Totala väljare
    149

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De senaste årens väntelistor på Rolex, AP, PP och gråhandlarnas fantasipriser har i princip dödat mitt klockintresse.

Hur ser det ut för dig? Har du lagt mer eller mindre pengar på klockor de senaste 1-2 åren?
 

M.B.

Cartier
Det är lite mer komplicerat än så. Jag har gjort mindre affärer, men när en affär har genomförts dyrare var den.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Skulle säga att det nog är ungefär oförändrat, men i andra märken, där de haussade märkenas modeller inte längre är intressanta.
När det går över till att det spekuleras i klockor där man ska tjäna pengar på att kränga det man har så försvinner mitt intresse alldeles. Skulle gärna se en avdelning för de som är intresserade av klockan på k&s och en annan för de som ska tjäna pengar. Men... hur skulle det gå till i praktiken kan man fråga sig :(
 

Derix

Patek
2-Faktor
Just nu kör jag en sommarrensning av klockor där jag säljer av "billigare" för att köpa en dyr. Så rent generellt så är jag beredd att betala mer för en klocka idag än vad jag var för ett eller flera år sedan. Men mycket av det handlar om ökat intresse från min sida.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Mindre just nu faktiskt...
Beror nog på brist på, för mig, intressanta objekt att köpa.
 
Mindre.

Jag har inte köpt något på 2 år. Jag vill inte "byta ner mig" från min SMPc men jag hittar bara brister och/eller fantasipriser/orimliga prishöjningar i eventuella ersättare :/

Tror jag ska byta till den nyare SMP:n men ja, det återstår att se. Breitling och Tag Heuer har ju inte flippat fullständigt än heller.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Betydligt mindre.
Priserna och väntetiderna på sånt som tidigare varit kul (stålrollar, AP 15300 osv) lockar inte alls längre då jag inte kan försvara priset.
Har ”bara” köpt en klocka på ett år och det har aldrig hänt tidigare.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Sålt av en del dyrare klockor det senaste året och minskat inköpen rätt drastiskt. Kommer fortsätta köpa men troligen mest billigare vintage. Senaste årens prisuppgång har dödat intresset lite faktiskt. Står redo när bubblan spricker ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har inte varit aktiv i intresset så många år, men jag har noterat bara de senaste 12 månadernas prisutveckling på några märken/modeller och visst hämmar det köplusten något.
Att köpa t.ex en submariner idag skulle kräva att jag sålde klockor jag tycker om för att inte gå utanför budgeten.
Dessutom vet jag inte när bubblan spricker så att köpa en överprisad modell bara för att testa, även om pengarna fanns på bordet, känns som mindre kul även om priserna bara verkar gå upp, upp.

Hellre sitter jag med de dyrare ur jag har och prövar mig fram med vintage eller billigare / mer prisvärda klockor.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
I rena pengar spenderar jag nog lika mycket i år som förra året då intresset gick igång på riktigt, då var det massa byten hit och dit. Dock har jag inte flippat lika mycket i år och därmed inte förlorat så mycket pengar som i fjol. Men jag ångrar inte allt flippande jag gjorde i fjol, tror det är något många av oss gör i början för att lära oss vad vi gillar och inte gillar, och kan sedan utifrån den erfarenheten bygga upp en samling man verkligen brinner för.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Är det bara prisutveckling/väntelista som sabbar för er som vill äga stålrolex?
Ja, det finns väl nån gräns för vad som känns rimligt, gör det inte det?
Marknaden sätter värdet, det går inte att komma ifrån. Men är det en rimlig utveckling? Klockan kostar typ dubbelt begagnat mot vad den kostat ny? Vilket värde har tillförts av den första ägaren...? Jag vill inte vara sponsor till en sådan utveckling. För mig är det totalt osunt.
Så ja. Jag skulle kunna omfördela bland mina klockor och skjuta till mer för att köpa sportrolex, men då blir jag med o bidrar till en helt galen utveckling. Det är inget för mig.
 

bartoldous

Cartier
Mer är jag rädd för. Hittar hela tiden vad jag inbillar mig den perfekta kombinationen av klockor och under en tid infinner sig ett lugn, men så dyker alltid något bättre alternativ upp som ska ersätta en av mina klockor och tyvärr så är alternativet nästan alltid dyrare. Men nu så har jag funnit det rätta konceptet jag ska smalna av samlingen men inte faan har det blivit billigare...:)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Mer men tror mest det beror att jag kom in sent i hobbyn. Från en skx i april 2016 till nu har det varit en generellt stigande inköpsspiral med flipp och ett tillskott till klockkontot. Har dock aldrig varit i kö till någon klocka och kommer nog aldrig bli det.
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
Mindre, mest för att jag är rätt nöjd med de jag har, så det blir ett par band bara.

Men om rätt vintage guld dressare dyker upp så kanske :angel:
 

Vesper

Rolex
Helt klart mindre, andra hobbys som hägrar och kostar pengar. Har ett par klockor att välja mellan men använder bara en i princip, skulle kunna kalla mig owg.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Min omsättning har ju minskat radikalt. Förr köptes några klockor i månaden och man kunde testa dem om de inte passade så skickade man vidare.
Känns ju lite mer osäkert att köpa för dessa överpriser som är.
Jag har tyvärr tappat intresset för nytt för stunden :,(
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klart mindre. Jag tror inte på dagens nivåer. Saker kan inte öka med 20% varje år i all evighet.

Dagen humle och dumle inser att klockor inte alltid ökar i värde så försvinner incitamentet att betala dessa överpriser. De som ivrigt spekulerat uppåt försvinner snabbt när marknaden antingen stagnerar eller faller neråt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
För mig är det så. Vill gärna ha en ny Daytona men priserna är absurda. Samma sak med ”instegs”-modeller från PP och AP.
Det är väl kanske en Rolex/Patek/AP fråga, men även många insomnade märken på vintagesidan har dragit iväg massvis. Jag tänker på Minerva, Lemania, Universal Geneve.
För mig som kommit in i detta senare är det en insikt om att man får hitta nya märken om man skall ha roligt med hobbyn och inte bara binda massa kapital i ett fåtal objekt.
Det är som det är, men just nu känner jag inte för att lägga in mer pengar i hobbyn.
Sen har jag totalt lagt mer på klockor de senaste 6-7 månaderna än någonsin tidigare, nu har jag dock nått mitt tak
 
Topp