• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lämna klockan över dagen, använda på kvällen?

Väldigt många kaxiga i den här tråden också. Jag jobbar rätt nära magnetmotorer på dagarna, kan jag inte få låna någons "jag skiter i allt och bara kör":s automatiskta klocka så kan vi reda ut frågan om de ska användas till allt? Samtidigt som vi reder ut den eviga magnetismfrågan. :)
Kan förstå att du inte bär vilka klockor som helst (någon?), men nu jobbar han ju med att sälja elektronik på kjell & co :)

Förvisso, men man behöver inte narras hur mycket som helst. Jag tror att lika många överdriver åt andra hållet när de fotar sina klockor i "tuffa" miljöer.
Jag kan hålla med dig, onödigt att narras och en BB kostar inte småpotatis för en klocka om man är ny och inte blivit förstörd av att hänga på ks. Kan dock fortfarande även förstå att det blir lite gliringar när ts ställer frågan om hans klocka kan gå sönder av att bara användas på kvällarna. :)

Jag kan hålla med dig, onödigt att narras och en BB kostar inte småpotatis för en klocka om man är ny och inte blivit förstörd av att hänga på ks. Kan dock fortfarande även förstå att det blir lite gliringar när ts ställer frågan om hans klocka kan gå sönder av att bara användas på kvällarna. :)

Kostar inte klockan lika mycket för en som varit med i klocksvängen länge , som en som är ny i klockvärlden ?
:rolleyes:

Väldigt många kaxiga i den här tråden också. Jag jobbar rätt nära magnetmotorer på dagarna, kan jag inte få låna någons "jag skiter i allt och bara kör":s automatiskta klocka så kan vi reda ut frågan om de ska användas till allt? Samtidigt som vi reder ut den eviga magnetismfrågan. :)
Du kan låna en Omega av @Undersköterskan , de tål ju allt!

Kostar inte klockan lika mycket för en som varit med i klocksvängen länge , som en som är ny i klockvärlden ?
:rolleyes:
rofl1.gif

Lägger inte några värderingar i hur andra använder sina klockor.
Men tycker själv det vore tråkigt att köpa en fin klocka och sen
inte våga använda den.
Mag

Du kan låna en Omega av @Undersköterskan , de tål ju allt!

Ja absolut, Omega löste, som världens första tillverkare, problemet med magnetism i och med lanseringen av kaliber 8508 (8500G) år 2013. It's a watchmaking revolution. Magnetism är ju annars ett omvittnat problem som blir större i takt med att magnetfälten i vår moderna värld bara blir fler och starkare (och om man lyssnar på Klocksnack-podden så berättade ju urmakaren från Nymans Ur att man får in klockor varje vecka där magnetism är den enskilda orsaken till att klockan inte presterar som den ska). Omega har alltså löst det här problemet genom att utveckla en urverksfamilj helt immun mot magnetfältens skadliga inverkan; en enastående bedrift.

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska

Många skippade helt att svara på frågan och gick direkt på eget tyckande. Naturligtvis går det bra att klockan får ligga stilla dagtid och användas kvällstid. Ser inget fel i att vilja minimera slitaget, alla har olika preferenser. Själv skulle jag bära den nästan jämt.

Hur länge ska en klocka ligga still för att det ska bli problem för urverket? Tänker på sent uttagna klockor, bankfacksklockor osv. Läser:

"Klockan mår bra av att användas. Cirkulationen i klockan gör att oljan hela tiden är i rörelse och fördelas rätt. Om en klocka får ligga still för länge kommer oljan att torka eller "sjunka ihop" vilket i sin tur göra att klockan skär sig eller inte startar igen. Var rädd om din klocka och behandla den med respekt."

Ja absolut, Omega löste, som världens första tillverkare, problemet med magnetism i och med lanseringen av kaliber 8508 (8500G) år 2013. It's a watchmaking revolution. Magnetism är ju annars ett omvittnat problem som blir större i takt med att magnetfälten i vår moderna värld bara blir fler och starkare (och om man lyssnar på Klocksnack-podden så berättade ju urmakaren från Nymans Ur att man får in klockor varje vecka där magnetism är den enskilda orsaken till att klockan inte presterar som den ska). Omega har alltså löst det här problemet genom att utveckla en urverksfamilj helt immun mot magnetfältens skadliga inverkan; en enastående bedrift.

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska
Vilken Omega har du?

Vilken Omega har du?

Jag har många, men när det gäller just motståndskraft mot magnetism är det här favoriten. En AT 8500G uttagen i maj år 2016, för tillfället på blått perlonband. Om du jobbar nära starka magnetfält så är det något i den här stilen som du ska ha :)

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_1606.jpg

Senast ändrad:
Jag har många, men när det gäller just motståndskraft mot magnetism är det här favoriten. En AT 8500G uttagen i maj år 2016, för tillfället på blått perlonband. Om du jobbar nära starka magnetfält så är det något i den här stilen som du ska ha :)

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_1606.jpg
Wow. Otroligt fin! Älskar urtavlan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp