• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Långsam service / reparation hos tillverkare / urmakare, bryr sig nyköpskunder?

Har du hört någon säga att den kommer att undvika ett märke eller klocktyp pga lång tid servicetid?

• Ja

Röster: 45 50.0%
  • Nej

Röster: 45 50.0%

• Totala väljare
    90
  • Enkät stängd .

Kugghjul

Silver
Många klagar på att det tar för lång tid att få sin klocka lagad och eller servad hos AD, och oftast ännu värre hos tillverkaren. Det tar en dag att skicka en klocka till Schweiz från Sverige, varför tar då en reparation flera månader?

Jag vet inte vad det sega egentligen beror på? Klart är i alla fall att många av de dyrare märkena har helt värdelöst långsam eftermarknadsservice, och vi får helt enkelt utgå ifrån att märkena vet vad de håller på med.

Jag har aldrig hört någon säga: "Jag tänker aldrig köpa en Patek/Lange/Whatever-dyr-klocka för att de har så lång väntetid på service och reparationer." Har du/ni? Har du tänkt så själv?

Ett tag vet jag att många undvek semi-premiummärket Audi pga värdelöst långsam eftermarknadsservice, men det är det enda jag kan påminna mig som liknar detta.

11 ja, 7 nej.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om de 11 personer som stod där med plånboken redo men inte slog till! Det är sällan man läser om liknande tankegångar prepurchase här på forumet!

17 ja, 14 nej.

Som sagt skulle jag verkligen uppskatta att höra från de 17 ja:na. Vilka klockor var det som inte köpte?

11 ja, 7 nej.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om de 11 personer som stod där med plånboken redo men inte slog till! Det är sällan man läser om liknande tankegångar prepurchase här på forumet!
Givetvis läser man vad andra skriver om exempelvis JLC och AP och fattar sina inköpsbeslut utifrån det, ibland felaktigt utifrån felaktiga rykten. JLC undviker jag aktivt efter förra fadäsen jag hade med dem.

Samma sak gäller inköpsställe, varför handla från ett ställe eller en tillverkare med dålig feedback?

Servade en AP hos Nymans och allt var toppen. Kostade en slant men det visste jag redan innan jag köpte klockan. Minns inte hur lång tid det tog men har inget att klaga på.

Servicetiderna inom klockbranschen är larvigt långa men det jag funderar mer på inför ett köp är kostnaden för en service.
APs höga priser finns alltid i bakhuvudet när köpsuget infinner sig.

Tack för era svar!

1. Ja
    30 röst(er)
    60,0%
  2. *
    Nej
    20 röst(er)
    40,0%

Det verkar som att detta var större bland WIS än vad jag trodde, dock känner jag mig säker att om vi kollar på den genomsnittslige lyxklockeköparen, då är det inget man tänker på. Ungefär som att bara den som gått igenom flera fruar tänker på vad skilsmässan kommer kosta under bröllopet. ;)

Finns ju en tråd om min JLC...
Den åkte ett antal vändor när den var 10 dagar gammal.
1: Fullservice
2: Ta bort dammkorn
3: Ruckning
Alltid svårt att veta om det var otur eller representativt för märket. Jag förstår dock om du personligen tröttnade på märket!

För mig tog det bara väldigt lång tid och blev orimligt dyrt. Men var ingen överraskning egentligen. Men köper inte GP igen... onödigt.
Var den inlämnad hos Fredmans Ur eller vart hade du lämnat den. Hos Fredmans tog det extremt lång tid att bara få ett svar och sedan en evighet innan något hände.....så det tror jag inte är GP:s fel bara..... Undrar dock, då jag har en GP som skall servas om något/några år.

Var den inlämnad hos Fredmans Ur eller vart hade du lämnat den. Hos Fredmans tog det extremt lång tid att bara få ett svar och sedan en evighet innan något hände.....så det tror jag inte är GP:s fel bara..... Undrar dock, då jag har en GP som skall servas om något/några år.
Är inte Fredmans enda AD:n i Sverige?

På krigsstigen mot fredmans? :)
Nej, men jag skulle gärna se att någon annan blir AD för Perrelet och GP, typ @ERIKSON URHANDEL i Sundbyberg som är jäkligt bra och på hugget! Fredmans klarade inte av att sätta dit min GP-länk på en GP utan svamlade om byte av bandstift mm som han inte hade hemma.

När jag var i Sumpan i annat ärende, så klev jag in hos Eriksson och köpte ett band till en annan klocka, samtidigt bad jag dem kolla min GP......som de fixade lätt som en plätt!
Inget fel på bandstiften, då det var original som tillhörde länken......men varför skriva det på näsan på Fredmans.....;)

Fredmans har startat en klädbutik som de verkar prioritera, förutom sin försäljning till turistande kineser som inte är återkommande.....

Var hos Fredman, dock skickade de ganska omgående ned till GP.
Skulle jag hamna i samma sits igen skulle jag nog skicka direkt till service center, slippa en mellanhand.

IMG_5035.JPG
Var hos Fredman, dock skickade de ganska omgående ned till GP.
Skulle jag hamna i samma sits igen skulle jag nog skicka direkt till service center, slippa en mellanhand.

Tack för svaret! Såg inte om du skrev någon kostnad i en annan tråd, men jag har för mig att du skrev att det var dyrt....men hur dyrt?

Min har ju inte massa komplikationer så den borde väl vara billig att serva.

IMG_5035.JPG

Tack för svaret! Såg inte om du skrev någon kostnad i en annan tråd, men jag har för mig att du skrev att det var dyrt....men hur dyrt?

Min har ju inte massa komplikationer så den borde väl vara billig att serva.

Tror inte det borde va så farligt, du har en PR vilket inte är så konstigt.
Sen var inte min service astronomiskt dyr, men var dyr till förhållande vad klockan var värd.. tror jag köpte den för under 30' och servade den för 13.500:- ca...

Screen Shot 2017-07-13 at 11.54.24.png

Sen var inte min service astronomiskt dyr, men var dyr till förhållande vad klockan var värd.. tror jag köpte den för under 30' och servade den för 13.500:- ca...

Tack igen! Håller med dig!

Det var kanske klockan som var billig och inte servicen som var dyr? :D Skämt och sido, GP tappar ju sinnes mkt oftast när den åker ut ur affären, gillar man deras klockor så känns det ju som mkt för pengen även om servicekostnaden är lite i överkant! :)

IMG_5211.PNG

Det var kanske klockan som var billig och inte servicen som var dyr? :D Skämt och sido, GP tappar ju sinnes mkt oftast när den åker ut ur affären, gillar man deras klockor så känns det ju som mkt för pengen även om servicekostnaden är lite i överkant! :)
GP verkar tappa sinnessjukt mycket även innan de lämnar affären.....;) i alla fall om man ser till alla annonser på Chrono24 där allt är nytt men väldigt mycket nedsatt i förhållande till retailpris.....men nu är vi en bit OT
Får jag en service för 13.000 kr när det är dags är det ok. Jag gillar klockan så det är bara att serva på

Tiden gör inte så jäkla mycket, man är väl inte OWG heller. Viktigare är en servicetid som stämmer, hatar att gå och vänta när saker skjuts fram.

IMG_5211.PNG

GP verkar tappa sinnessjukt mycket även innan de lämnar affären.....;) i alla fall om man ser till alla annonser på Chrono24 där allt är nytt men väldigt mycket nedsatt i förhållande till retailpris.....men nu är vi en bit OT
Får jag en service för 13.000 kr när det är dags är det ok. Jag gillar klockan så det är bara att serva på

Jo såklart, likt de flesta som tappar ur butik! ;) Gråhandeln ordnar oftast vad marknaden anser vara ett skäligt pris för varan ;)

Din klocka är fet! Klart den är värd det! :)

Känns som allt som måste skickas iväg utomlands bör undvikas. Tänker inte köpa något annat än rollar, brattar och omega.

Tillbaka
Topp