• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Långtidstest Oris TT1

Hill

Breitling
För några år sedan skrev jag min första och enda recension på Time to talk. Har halkat ur klockträsket sedan dess, men fick ett infall att följa upp den recensionen. Typ som ett långtidstest. Alltså inget om hur vågspelet på tavlan tilltalar mig, utan bara funktion. För det är ju relevant att dinkan funkar även på sikt, eller hur?

Vad vi ser är alltså en Oris TT1 2009. Köpte den i början av 2010 av en extremt tillmötesgående australier på Watchuseek. Tror jag gav knappt 6 lax för den, komplett, men det kan ha varit mindre.
Det har tillkommit ett par klockor sedan dess, Suunto på länk, ett par gamla Omega-guldisar, men det här är alltjämt favoriten. Vågar påstå att den snittat på fem dagar i veckan i snart sex år. Anledningen är enkel: den är skön. Detta trots att det är en best som väger… ja, hur mycket väger den? Hittar inte en enda uppgift på hela internetz… En del kan tillskrivas de krökta hornen som gör att den bär mindre än sina 42 mm. Perfekt för oss med en dockas handleder.
Enda gången den känns klumpig är när jag har hantverkat, typ grävt och hamrat. Då blir tyngden påtaglig.

Direkt när jag fick hem klockan reagerade jag på att kronan kändes lite ranglig. Men det var också allt och har inte lett till några problem. I övrigt är den som en tank. Vridringen ger fortfarande supertajt känsla vid användning, med skönt motstånd i klicken. Några repor på bezeln, som sig bör på en beater, men glaset är fan i mig helt intakt! Vet inte exakt material osv., men nog duger det åt en skrivbordsdykare.

Jag har för mig att min årsmodell var den första med Sellita SW200-verk istället för ETA 2824. Finns ju forum där det dividerats i åratal om det var ett nerköp eller jämnvärdigt, men es ist mir egal; mitt exemplar tickar i alla fall på bra. Första året gick den löjligt korrekt. Vi pratar max någon sekund plus. Nu kollar jag sällan, men det rör sig nog mellan 5-10 s/dygn. Kanske mer om den legat några dagar. Det ska sägas att den är oruckad och oservad.

Så är man i tanken på att införskaffa en TT1 i stål, sår jag i god för att den håller. Åtminstone i sju år :)

/Hill
Photo.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Kul! Haft en likadan för längesedan. Ägde den en hel eftermiddag innan den flippades :)
Har ringen blivit blekt mot det blå hållet med tiden eller är det bara ljuset som spelar oss ett spratt? Ser riktigt snyggt ut hur som helst.
 

Hill

Breitling
Jaganata: det ÄR en blå ring :) A
Tomas: inte omöjligt. Med återkomst alltså. Jag bär på en föreställning att den här klockan ska bli kvar livet ut. Bara för sakens skull liksom.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Oj spännande att läsa lite om någon som faktiskt haft sin klocka som beater över en längre tid.
Det normala man läser om är precis som du själv skriver att någon köpt en klocka och kommenterar hur den ser ut. Men faktiskt inte har någon input gällande hur den håller sig över tiden. :tummen upp:
 

Hill

Breitling
Efter recensionen fick jag feeling och kollade gångavvikelsen: +3 sek. dygn ett och +9 sek. efter två dygn. Tror jag ska köra ett veckotest också! :)
 

Essen

Omega
Bra skrivit! Jag kanske ska göra samma sak ned min gamla aqualand som suttit på handleden i typ 15 år... Still going strong
 
Topp