snajgel
Silver
Vad tror ni, hinner vi få upp hela imorgon? Jag tjuvstartade idag, första gången jag bygger ihop något liknande. Skall alltså bli en friggebod. Kommer inte att isolera, då vi inte kommer värma upp den så känns det overkill. Visst det blir säkert jämnare temp men jag tror för ändamålet så lär det funka utan.
Har en fråga gällande underlagspapp pch ytpapp med. Vad är syftet med underlagspapp om man ändå går på med ytpappen med en gång/täcker för med pressening tills väder tillåter att ytpapp kan läggas.
Köpte Mataki självtäck 3
![]()
Jag har tänkt underlagspapp som en extra fuktspärr samt ett extra skyddande lager. Tänker mig att ytpappen fäster i sponten och när sponten rör sig (levande material) så är risken för sprickor större, med underlagspapp minimerar man denna risken.
Finns säkert bättre anledningar. Men personligen tror jag att man inte nödvändigtvis behöver det. De senaste åren har jag dock lagt 4-5 papptak, alla med både underlagspapp och ytpapp för att vara på den säkra sidan. Hängslen och livrem![]()
Är väl egentligen av samma anledning som att man lägger underlagspapp under plåt eller betong/tegel-pannor, ett extra skydd om ytskiktet skulle läcka. Eller?