• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Jag har ägt boende i snart 25 år med diverse renoveringar som inkluderat vitvaror.
Jag kan ge mig på att bara ge mina subjektiva upplevelser på olika märken jag köpt.

Husqvarna: Onödigt dyrt men snygga o välfungerande.

Cylinda: Köpte nytt till ett helt kök och tvättstuga. Aldrig haft så mycket bekymmer som med dom, lärde nästan känna reparatören.

Miele: Alltid varit nöjd, men såklart rätt dyra. Kört Miele som tvättmaskin ett par gånger, senast för nån månad sedan. Kommer göra det igen. Ryktet säger att Mieles hemmaarena är ”vattenmaskiner”. Dock aldrig haft typ kyl osv därifrån.

Siemens/Bosch: Är ju ”samma” märke. Tycker dom har funkat svinbra för i sammanhanget normala pengar. Framförallt generellt användarvänliga.

Mot ovanstående så kör jag nuförtiden Siemens till allt förutom tvätt där jag kör Miele.

Vettigt
Jag hade också köpt Miele tvättmaskin om det inte vore för att jag tycker att dom till och med är för fula för en tvättstuga, så där blir det Electrolux

Frågor om vitvaror borde kunna passa i denna tråden eller?
Googlar man så finns det ju tusen varianter så jag behöver lite starthjälp.

Vi håller på en en större renovering hemma och jag behöver köpa följande:
- Kyl för inbyggnad, B=60cm
- Frys fristående, B=60cm
- Diskmaskin för inbyggnad
- Micro fristående

Idag har vi en Miele diskmaskin som vi gillar, men när jag kollar runt lite så kostar en Miele för inbyggnad ca 20k. Rörkrökaren hemma säger att de inte är lika bra som förr och att det inte är någon idé att lägga 20k på en ny Miele. Tankar?

Frys fristående kan vara en enkel grej. Den ska stå undanskymd i typ en garderob så den behöver inte vara påkostat snygg. Vad går man på här? Cylinda, Elektrolux eller liknande?

Kyl för inbyggnad ska vara i normal 60-bredd. Här har jag ingen koll. Bosch, Siemens - var börjar man?

Micro kan vi typ lämna därhän. Den göms undan i ett skåp så om ingen har nån absolut favorit här så är det ej noga. Värma micromat och poppa popcorn typ.

Vi behöver inte grejorna än på några månader så jag tänkte försöka tajma in Black Friday om det är möjligt. Tills dess så vill jag ha bestämt mig för vad jag ska gå på så man kan följa priserna någorlunda och slippa bli blåst. Fast det blir man väl ändå...
Renoverade för typ tre år sedan. Inbyggnads- kyl/frys köpte jag Bosch serie 8. Made in Tyskland. Helt nöjd med dessa.

Vi köpte även en diskmaskin för inbyggnad. Inte lätt att hitta en med lämplig höjd på lucköppningen eftersom frun ville att köket skulle ha utbyggd golvsockel. Vi fastnade för en Electrolux av bättre modell med comfort-lift. Dåligt val. Comfortliften har gått sönder flera gånger och den har läckt i infästningen i maskinen. Dessutom har vi fått byta pumpen en gång. Allt detta inom tre år. Ångrar att vi inte köpte just Miele. De hade åtminstone då bra garantier.

Om jag skulle gjort det igen skulle jag nog försökt skippa inbyggnadsmaskiner. De (åtminstone K/F) har dels mindre innermått och dels meckigt att få till på ett bra sätt då det blir lucka på lucka med glidskenor osv. Möjligt att det finns tillverkare som har smidigare lösningar.

Senast ändrad:
Jag har ägt boende i snart 25 år med diverse renoveringar som inkluderat vitvaror.
Jag kan ge mig på att bara ge mina subjektiva upplevelser på olika märken jag köpt.

Cylinda: Köpte nytt till ett helt kök och tvättstuga. Aldrig haft så mycket bekymmer som med dom, lärde nästan känna reparatören.

Miele: Alltid varit nöjd, men såklart rätt dyra. Kört Miele som tvättmaskin ett par gånger, senast för nån månad sedan. Kommer göra det igen. Ryktet säger att Mieles hemmaarena är ”vattenmaskiner”. Dock aldrig haft typ kyl osv därifrån.

Siemens/Bosch: Är ju ”samma” märke. Tycker dom har funkat svinbra för i sammanhanget normala pengar. Framförallt generellt användarvänliga.

Mot ovanstående så kör jag nuförtiden Siemens till allt förutom tvätt där jag kör Miele.
En annan sak förresten.
Det är ofta svårt att förstå skillnaden på olika maskiner. Där brukar jag även kolla på vikten.

Köpte en ny Siemens diskmaskin häromveckan. Hittade en modell som var rejält nedsatt och av en lite bättre serie. Den vägde nästan 15kg mer än en utav deras enklare maskiner. Den vikten bör ju innebära att saker som kan vara i plast istället är i metall osv. Känns stabil iaf.

Nya Miele tvättmaskinen vägde 80kg, ett riktigt as till maskin. Prutade till mig installation utav den nya och bortforsling av den gamla. Lite gubbigt, men sjukt skönt att slipa brottas med det. 😉

Vilken ”vitvaror för dummies” - tack :)

Svar till @Öbo
Jag är också inne i sökandet efter ny kyl/frys. Inte för att något är trasigt eller panik utan för att kyl/frys är det enda som inte byttes av föregående ägare vid renovering så vill ha nått nytt och fräscht.

Gällande märke är jag också inne på Miele vilket jag ändå tror är det bästa. I förra boendet som var nyproduktion var alla vitvaror från Siemens också bra men helt kass garanti support då en torktumlare krångla.

Jag var inne en sväng på LG då de hade ett extremt bra sommar erbjudande men den varianten jag va mest sugen på va slutsåld så blev inget utan kommer också vänta in black Friday.

Inbyggnads Micro har jag testat från Siemens förra boendet och nu Electrolux gör sitt jobb men lucka och öppningsmekanism är otroligt plastig och känns inte trovärdig på nån av dem men använder inte speciellt mycket Micro så det är ändå ok.

Hojtar till om jag kommer på något mer 🙂

Renoverade för typ tre år sedan. Inbyggnads- kyl/frys köpte jag Bosch serie 8. Made in Tyskland. Helt nöjd med dessa.

Vi köpte även en diskmaskin för inbyggnad. Inte lätt att hitta en med lämplig höjd på lucköppningen eftersom frun ville att köket skulle ha utbyggd golvsockel. Vi fastnade för en Electrolux av bättre modell med comfort-lift. Dåligt val. Comfortliften har gått sönder flera gånger och den har läckt i infästningen i maskinen. Dessutom har vi fått byta pumpen en gång. Allt detta inom tre år. Ångrar att vi inte köpte just Miele. De hade åtminstone då bra garantier.

Om jag skulle gjort det igen skulle jag nog försökt skippa inbyggnadsmaskiner. De (åtminstone K/F) har dels mindre innermått och dels meckigt att få till på ett bra sätt då det blir lucka på lucka med glidskenor osv. Möjligt att det finns tillverkare som har smidigare lösningar.
Tack!
Jag forskar vidare. Vi har även en Miele tvättmaskin som funkat i 17 år. Nu håller den tydligen på att ge upp men det är ju ändå riktigt bra.
Jag har också hört att Miele är bra på maskiner med pumpar och vatten, kanske inte ska släppa det spåret helt vad gäller diskmaskinen.
Vad gäller kyl och frys så köper jag nog inte Siemens vid närmare eftertanke. Jag har haft en lgh som jag sålde i våras och där hade vi Siemens. Den där kylen började pipa efter att ha varit öppen i typ tio sekunder och sånt orkar man ju inte med.

Hemma i källaren har vi förresten en Cylinda kyl som funkar rätt dåligt. Det har vi märkt nu när vi inte har nåt kök och får använda den som primärt kylskåp. Det är inte mer än några år gammalt men vi får inte ner kylan ordentligt.
Cylinda är alltså också diskvalificerat.

Jakten fortsätter.

En liten bild som visar nuläget kan väl passa kanske.
Låt avundsjukan flöda som sagt!
IMG_9270.jpeg
Ett dygn och två blöta T-shirtar senare:
IMG_9298.jpeg

Så har äntligen slutfört den platsbyggda förvaringen i källarförrådet.
IMG_1746.jpeg

Var tvungen att såga till lite distanser av plywood att förstärka vid handtagen plus uppe och nere för infästning. Fronterna är av 3 mm vit masonit så rätt klent men bara för syns skull.

Laser och borra hål för handtag i rostfritt.

IMG_1749.jpeg

Sedan fram med vit montageskruv och rocka loss. La en skiva på golvet för att få lagom fri höjd när man drar ut hyllan.

IMG_1754.jpeg

Alla hyllor färdiga och hängt upp en digital griffeltavla på varje för att kunna skriva upp innehåll.

IMG_1755.jpeg

Sammantaget mycket nöjd med slutresultatet!

Nu ska jag unna mig en öl 🍻

Så har äntligen slutfört den platsbyggda förvaringen i källarförrådet.
IMG_1746.jpeg

Var tvungen att såga till lite distanser av plywood att förstärka vid handtagen plus uppe och nere för infästning. Fronterna är av 3 mm vit masonit så rätt klent men bara för syns skull.

Laser och borra hål för handtag i rostfritt.

IMG_1749.jpeg

Sedan fram med vit montageskruv och rocka loss. La en skiva på golvet för att få lagom fri höjd när man drar ut hyllan.

IMG_1754.jpeg

Alla hyllor färdiga och hängt upp en digital griffeltavla på varje för att kunna skriva upp innehåll.

IMG_1755.jpeg

Sammantaget mycket nöjd med slutresultatet!

Nu ska jag unna mig en öl 🍻
Jävlarrr va tjusigt! Och praktiskt också!

I helgen rev vi en liten skrubb och det gamla köket på övervåningen i vårat nya hus och fann lite trevligheter därunder; mögel! Yes! 🙄

Förvisso är det väl ganska väntat när man köper ett hus från -37 som dessutom inte används som permanentboende de senaste 65 åren. Huset har stått kallt under vinterhalvåren.
Nåja, efter en rejäl städning och skrubbning så är möglet borta, men för säkerhets skull byts hela golvet ut.

Och gissa om det är drag i kåken med dessa väggar, som dessutom knappt verkar vara isolerade! Dags att göra något åt detta.

Bonusbilder på gården som stillar frustrationen mellan varven.
6968B9EE-CD5A-401F-BE8F-CF1C1D30CE64.jpeg
A5400E69-27E8-4B32-A773-FB0F320E1869.jpeg
3F520FCF-C80E-4E62-9F42-65A5F5020DAF.jpeg
BAE3828D-76D8-4351-B7D0-52AD0BE22D3D.jpeg

Tack!
Jag forskar vidare. Vi har även en Miele tvättmaskin som funkat i 17 år. Nu håller den tydligen på att ge upp men det är ju ändå riktigt bra.
Jag har också hört att Miele är bra på maskiner med pumpar och vatten, kanske inte ska släppa det spåret helt vad gäller diskmaskinen.
Vad gäller kyl och frys så köper jag nog inte Siemens vid närmare eftertanke. Jag har haft en lgh som jag sålde i våras och där hade vi Siemens. Den där kylen började pipa efter att ha varit öppen i typ tio sekunder och sånt orkar man ju inte med.

Hemma i källaren har vi förresten en Cylinda kyl som funkar rätt dåligt. Det har vi märkt nu när vi inte har nåt kök och får använda den som primärt kylskåp. Det är inte mer än några år gammalt men vi får inte ner kylan ordentligt.
Cylinda är alltså också diskvalificerat.

Jakten fortsätter.
Vi köpte in vitvaror till hela köket för ca. 6 månader till nya köket och det vart Siemens och Bosch för hela slanten. Var först inne på neff för spis och ugn men det var inte motivreat att lägga 90k på häll, ugn och micro...

Valet föll på Siemens värsta häll med fläkt, Micro/ugn kombo och Ångugn. Har ärligt inte använt ångan en enda gång än men hjälper nog inte att vi har en 5 månaders sån hemma heller så brödbakande står inte högst på prion..
Kyl/frys har vi två inbyggda och det är som @Nygren säger att de är meckigare att installera. Dock finns det nu de som monteras direkt på kylfrys med mjukstängande gångjärn likt blums till köksluckor. Var smidigare än glidskenor och hjälper lite till att stänga/öppna. Det finns även numer bredare inbyggnadskyl/frys. Smidigt om man har platsen och då får mer plats i dom. De är annars mindre än motsvarande icke inbyggda vilket sambon stör sig på men estetiken gick före hos oss.
Diskmaskin valde vi Bosch med och vill man då ha en som funkar med utdragen sockel så ska man ha en som kallas för "ikea kompatibel". Då skjuter luckan upp och du kan ha en utskjuten sockel Vi har inte det men vi har en ramlist under luckan så det är samma krav som om du har utdragen sockel.

Glöm inte att lägga några kronor på vattenskydd under diskmaskin OCH diskbänkskåp. Vi la baljor under båda samt i diskbänksskåp och sen även ett vattenlarm som inte är appkopplat utan det piper när det läcker. Har även satt baljor. Är ju vissa krav via försäkringsbolag men vattenlarmet gör ju att minsta droppe så får man en hint om det och kan agera fort. Kök är vanligaste stället för vattenskador..

Senast ändrad:
. Dock finns det nu de som monteras direkt på kylfrys med mjukstängande gångjärn likt blums till köksluckor. Var smidigare än glidskenor och hjälper lite till att stänga/öppna. Det finns även numer bredare inbyggnadskyl/frys. Smidigt om man har platsen och då får mer plats i dom.
Vad är det för modell, är det en annan variant av inbyggnadskyl/frys? Har du någon länk?

Jag har ett dubbelgarage byggt 2021 på gjuten betongplatta, en dörr och två fönster på ena långsidan. Det är uppvärmt året runt (minst 10 grader iallafall) med en luft-luft värmepump.

Ser inte att det finns någon ventilation, alltså inga till eller frånluftsdon. Bör det finnas? Jag har inte märkt att luften känns instängd eller någon kondens på fönster etc, men har bara bott här sedan i våras och tanken slog mig nu.

Inga bilar eller annat fuktigt förvaras där utan det är bara verktyg, annat skräp samt ett hemmagym som används ett par gånger i veckan.

Jag har ett dubbelgarage byggt 2021 på gjuten betongplatta, en dörr och två fönster på ena långsidan. Det är uppvärmt året runt (minst 10 grader iallafall) med en luft-luft värmepump.

Ser inte att det finns någon ventilation, alltså inga till eller frånluftsdon. Bör det finnas? Jag har inte märkt att luften känns instängd eller någon kondens på fönster etc, men har bara bott här sedan i våras och tanken slog mig nu.

Inga bilar eller annat fuktigt förvaras där utan det är bara verktyg, annat skräp samt ett hemmagym som används ett par gånger i veckan.
Svaret är ja,
Du behöver ventilation för att förebygga fukt, mögel och skadliga gaser.
Du kan ha dolda skador på byggnaden utan att se det i början, så ventilationen är en viktig del.

Gör det enkelt.
Sätt dit ventiler, i motsatt riktning till varandra för att skapa korsdrag. Det bör duga.

Svaret är ja,
Du behöver ventilation för att förebygga fukt, mögel och skadliga gaser.
Du kan ha dolda skador på byggnaden utan att se det i början, så ventilationen är en viktig del.

Gör det enkelt.
Sätt dit ventiler, i motsatt riktning till varandra för att skapa korsdrag. Det bör duga.
Det är cirka 40kvm, så du menar ett tilluftsdon och ett frånluftsdon?

Vad är dina tankar om mini-ftx? Som kan hantera båda delarna och växlar mellan till och frånluft som jag förstår det, känns mest smidigt från en som inte kan något alls

Det är cirka 40kvm, så du menar ett tilluftsdon och ett frånluftsdon?

Vad är dina tankar om mini-ftx? Som kan hantera båda delarna och växlar mellan till och frånluft som jag förstår det, känns mest smidigt från en som inte kan något alls
Gör det enkelt för dig.
Bästa och billigaste är egentligen:

Kör med en friskluftsventil på ena sidan, gärna högt upp då kall luft åker neråt.
Sedan kan du köra med en frånluftsfläkt (pax calima eller sky intellivent)

På så sätt är du säkert på att du får tillräcklig luftomsättning i garaget.
Frisk luft kommer in genom ventilen och gammal luft ventileras bort med fläkten.
Fläkten kan du låta vara igång konstant med ett grundflöde. 💪🏻

Kostar dig inte mer än 3.000kr inkl (elektriker Ca 1000kr för inkoppling av fläkten)

Vi har två av denna.

Kanske inte det vanligaste valet men var det som vart bäst sett till design/höd/maximera utrymmet.
Jag kanske missförstod dig, men jag tolkade dig som att det fanns en annan variant av inbyggnadskyl som inte använde de traditionella glidskenorna. Har du glidskenor eller någon annan variant som fäster luckan på kylen?

Jag kanske missförstod dig, men jag tolkade dig som att det fanns en annan variant av inbyggnadskyl som inte använde de traditionella glidskenorna. Har du glidskenor eller någon annan variant som fäster luckan på kylen?
Nej det är inte glidskenor. Luckfronten har ett par metallfästen skruvade i sig sen fäster man dom i kylskåpsdörren. Sista bilden i länken visar hur gångjärnen ser ut. Men vist, det är inte direkt enklare att fästa än de gamla glidskenorna man känner igen..

Nej det är inte glidskenor. Luckfronten har ett par metallfästen skruvade i sig sen fäster man dom i kylskåpsdörren. Sista bilden i länken visar hur gångjärnen ser ut. Men vist, det är inte direkt enklare att fästa än de gamla glidskenorna man känner igen..
Aha... tack nu ser jag. Vad skulle du säga är fördelen med den varianten?

Aha... tack nu ser jag. Vad skulle du säga är fördelen med den varianten?
Det är inte en plastbit som glider fram och tillbaka utan ett mekaniskt gångjärn med mjukstängning och man slipper att lådfronten sitter i stommen. OM det sen håller längre eller ej det vetti sjutton men jag upplevde det som lite enklare att montera än de jag monterat med glidskenor då dörren i de fallet suttit monterad i stommen och kylskåpet. Tror det håller bättre på lång sikt som sagt.

Men det var ju inte speciellt mycket enklare att montera men sen är man ju superförsiktig när man gör det själv och för första gången. Andra skåpet tog inte ens halva tiden mot första. :)

I helgen rev vi en liten skrubb och det gamla köket på övervåningen i vårat nya hus och fann lite trevligheter därunder; mögel! Yes! 🙄

Förvisso är det väl ganska väntat när man köper ett hus från -37 som dessutom inte används som permanentboende de senaste 65 åren. Huset har stått kallt under vinterhalvåren.
Nåja, efter en rejäl städning och skrubbning så är möglet borta, men för säkerhets skull byts hela golvet ut.

Och gissa om det är drag i kåken med dessa väggar, som dessutom knappt verkar vara isolerade! Dags att göra något åt detta.

Bonusbilder på gården som stillar frustrationen mellan varven.
6968B9EE-CD5A-401F-BE8F-CF1C1D30CE64.jpeg
A5400E69-27E8-4B32-A773-FB0F320E1869.jpeg
3F520FCF-C80E-4E62-9F42-65A5F5020DAF.jpeg
BAE3828D-76D8-4351-B7D0-52AD0BE22D3D.jpeg
IMG_2920.jpeg

IMG_2915.jpeg
IMG_2918.jpeg
IMG_2917.jpeg
Uppdatering på byggkaoset. En månad senare börjar det likna något. Nytt värmesystem i kåken, garderober på plats, golv lagt, väggar gipsade och målade, har även dragit om avluftning till avlopp och återställt golvet i övre hall.

På tisdag blir det inflytt, och veckan därpå påbörjas badrumsombyggnation. 😄

Gör det enkelt för dig.
Bästa och billigaste är egentligen:

Kör med en friskluftsventil på ena sidan, gärna högt upp då kall luft åker neråt.
Sedan kan du köra med en frånluftsfläkt (pax calima eller sky intellivent)

På så sätt är du säkert på att du får tillräcklig luftomsättning i garaget.
Frisk luft kommer in genom ventilen och gammal luft ventileras bort med fläkten.
Fläkten kan du låta vara igång konstant med ett grundflöde. 💪🏻

Kostar dig inte mer än 3.000kr inkl (elektriker Ca 1000kr för inkoppling av fläkten)
Hade så i vårat garage, rann på fönster och handtag etc när kall snöing/blöt bil kördes in.
Dock så är det ett mindre garage med LVP. Det som hjälpte var att slänga in en woods avfuktare.

Ligger alltid på 17-18+ grader i garaget, hanteringen av fuktutfällningen med två tilluftsventiler, en paxfläktmed en brunn på 23kvm var inte tillräcking.

Med enbart torr bil/ingen bil så räcker det fullgott med tilluft och mekanisk frånluft som du skriver om övrig installation är gjort enligt standard.
Förstod det som att inga bilar kommer förvaras i garaget *BLASFEMI * :D @hejsam seså, kör in bilarna där nu .....

Senast ändrad:
Hade så i vårat garage, rann på fönster och handtag etc när kall snöing/blöt bil kördes in.
Dock så är det ett mindre garage med LVP. Det som hjälpte var att slänga in en woods avfuktare.

Ligger alltid på 17-18+ grader i garaget, hanteringen av fuktutfällningen med två tilluftsventiler, en paxfläktmed en brunn på 23kvm var inte tillräcking.

Med enbart torr bil/ingen bil så räcker det fullgott med tilluft och mekanisk frånluft som du skriver om övrig installation är gjort enligt standard.
Förstod det som att inga bilar kommer förvaras i garaget *BLASFEMI * :D @hejsam seså, kör in bilarna där nu .....
Ska kika på lösningen @Gabriel90 tipsade om det verkar vettigt, tycker bara det är konstigt att det inte sattes in ventilation när det byggdes för bara några år sedan om det är något som byggnaden behöver.

Har inget behov av att ha bilen i garaget, nu för tiden när man kan starta värmen i bilen i mobilen är det inte ens jobbigt att gå sätta sig i bilen en kall vinterdag :D

IMG_2920.jpeg

IMG_2915.jpeg
IMG_2918.jpeg
IMG_2917.jpeg
Uppdatering på byggkaoset. En månad senare börjar det likna något. Nytt värmesystem i kåken, garderober på plats, golv lagt, väggar gipsade och målade, har även dragit om avluftning till avlopp och återställt golvet i övre hall.

På tisdag blir det inflytt, och veckan därpå påbörjas badrumsombyggnation. 😄
Fan va snyggt med belysningen! 😍

Ska kika på lösningen @Gabriel90 tipsade om det verkar vettigt, tycker bara det är konstigt att det inte sattes in ventilation när det byggdes för bara några år sedan om det är något som byggnaden behöver.

Har inget behov av att ha bilen i garaget, nu för tiden när man kan starta värmen i bilen i mobilen är det inte ens jobbigt att gå sätta sig i bilen en kall vinterdag :D
Tycker det är den bästa lösningen för dig, återkom med bilder på hur det löste sig sen :)

Tycker det är den bästa lösningen för dig, återkom med bilder på hur det löste sig sen :)
Finns det några regler eller standard att det ska finnas ventilation i ett garage? Det står i dokumenten vid köpet att garaget är färdigställt 2021 av fackman. Tänkte om det är något jag ska kräva av säljaren/firman som byggde det, om det är byggt av fackman och det finns standarder att det ska finnas ventilation vill säga

Finns det några regler eller standard att det ska finnas ventilation i ett garage? Det står i dokumenten vid köpet att garaget är färdigställt 2021 av fackman. Tänkte om det är något jag ska kräva av säljaren/firman som byggde det, om det är byggt av fackman och det finns standarder att det ska finnas ventilation vill säga
Jag skulle säga ja, för att det skall vara fackmässigt.
Någon typ av grundventilation måste man ha.

Alternativet jag förklarade tidigare i tråden är ett (, den är bra om ni vistas där lite frekvent osv.. tillskjutande markfukt som man vill ventilera bort/radon etc.. detta kan hjälpa.

Grundventilation, den enklaste varianten som jag skulle säga är ett måste i en byggnad: Ha minst 2st ventilationsöppningar i form av ventiler högt uppe på vägg så långt ifrån varandra som möjligt för att skapa ett korsflöde. (mittemot varandra).

Tillbaka
Topp