• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Jag har ägt boende i snart 25 år med diverse renoveringar som inkluderat vitvaror.
Jag kan ge mig på att bara ge mina subjektiva upplevelser på olika märken jag köpt.

Husqvarna: Onödigt dyrt men snygga o välfungerande.

Cylinda: Köpte nytt till ett helt kök och tvättstuga. Aldrig haft så mycket bekymmer som med dom, lärde nästan känna reparatören.

Miele: Alltid varit nöjd, men såklart rätt dyra. Kört Miele som tvättmaskin ett par gånger, senast för nån månad sedan. Kommer göra det igen. Ryktet säger att Mieles hemmaarena är ”vattenmaskiner”. Dock aldrig haft typ kyl osv därifrån.

Siemens/Bosch: Är ju ”samma” märke. Tycker dom har funkat svinbra för i sammanhanget normala pengar. Framförallt generellt användarvänliga.

Mot ovanstående så kör jag nuförtiden Siemens till allt förutom tvätt där jag kör Miele.

Vettigt
Jag hade också köpt Miele tvättmaskin om det inte vore för att jag tycker att dom till och med är för fula för en tvättstuga, så där blir det Electrolux

Frågor om vitvaror borde kunna passa i denna tråden eller?
Googlar man så finns det ju tusen varianter så jag behöver lite starthjälp.

Vi håller på en en större renovering hemma och jag behöver köpa följande:
- Kyl för inbyggnad, B=60cm
- Frys fristående, B=60cm
- Diskmaskin för inbyggnad
- Micro fristående

Idag har vi en Miele diskmaskin som vi gillar, men när jag kollar runt lite så kostar en Miele för inbyggnad ca 20k. Rörkrökaren hemma säger att de inte är lika bra som förr och att det inte är någon idé att lägga 20k på en ny Miele. Tankar?

Frys fristående kan vara en enkel grej. Den ska stå undanskymd i typ en garderob så den behöver inte vara påkostat snygg. Vad går man på här? Cylinda, Elektrolux eller liknande?

Kyl för inbyggnad ska vara i normal 60-bredd. Här har jag ingen koll. Bosch, Siemens - var börjar man?

Micro kan vi typ lämna därhän. Den göms undan i ett skåp så om ingen har nån absolut favorit här så är det ej noga. Värma micromat och poppa popcorn typ.

Vi behöver inte grejorna än på några månader så jag tänkte försöka tajma in Black Friday om det är möjligt. Tills dess så vill jag ha bestämt mig för vad jag ska gå på så man kan följa priserna någorlunda och slippa bli blåst. Fast det blir man väl ändå...
Renoverade för typ tre år sedan. Inbyggnads- kyl/frys köpte jag Bosch serie 8. Made in Tyskland. Helt nöjd med dessa.

Vi köpte även en diskmaskin för inbyggnad. Inte lätt att hitta en med lämplig höjd på lucköppningen eftersom frun ville att köket skulle ha utbyggd golvsockel. Vi fastnade för en Electrolux av bättre modell med comfort-lift. Dåligt val. Comfortliften har gått sönder flera gånger och den har läckt i infästningen i maskinen. Dessutom har vi fått byta pumpen en gång. Allt detta inom tre år. Ångrar att vi inte köpte just Miele. De hade åtminstone då bra garantier.

Om jag skulle gjort det igen skulle jag nog försökt skippa inbyggnadsmaskiner. De (åtminstone K/F) har dels mindre innermått och dels meckigt att få till på ett bra sätt då det blir lucka på lucka med glidskenor osv. Möjligt att det finns tillverkare som har smidigare lösningar.

Senast ändrad:
Jag har ägt boende i snart 25 år med diverse renoveringar som inkluderat vitvaror.
Jag kan ge mig på att bara ge mina subjektiva upplevelser på olika märken jag köpt.

Cylinda: Köpte nytt till ett helt kök och tvättstuga. Aldrig haft så mycket bekymmer som med dom, lärde nästan känna reparatören.

Miele: Alltid varit nöjd, men såklart rätt dyra. Kört Miele som tvättmaskin ett par gånger, senast för nån månad sedan. Kommer göra det igen. Ryktet säger att Mieles hemmaarena är ”vattenmaskiner”. Dock aldrig haft typ kyl osv därifrån.

Siemens/Bosch: Är ju ”samma” märke. Tycker dom har funkat svinbra för i sammanhanget normala pengar. Framförallt generellt användarvänliga.

Mot ovanstående så kör jag nuförtiden Siemens till allt förutom tvätt där jag kör Miele.
En annan sak förresten.
Det är ofta svårt att förstå skillnaden på olika maskiner. Där brukar jag även kolla på vikten.

Köpte en ny Siemens diskmaskin häromveckan. Hittade en modell som var rejält nedsatt och av en lite bättre serie. Den vägde nästan 15kg mer än en utav deras enklare maskiner. Den vikten bör ju innebära att saker som kan vara i plast istället är i metall osv. Känns stabil iaf.

Nya Miele tvättmaskinen vägde 80kg, ett riktigt as till maskin. Prutade till mig installation utav den nya och bortforsling av den gamla. Lite gubbigt, men sjukt skönt att slipa brottas med det. 😉

Vilken ”vitvaror för dummies” - tack :)

Svar till @Öbo
Jag är också inne i sökandet efter ny kyl/frys. Inte för att något är trasigt eller panik utan för att kyl/frys är det enda som inte byttes av föregående ägare vid renovering så vill ha nått nytt och fräscht.

Gällande märke är jag också inne på Miele vilket jag ändå tror är det bästa. I förra boendet som var nyproduktion var alla vitvaror från Siemens också bra men helt kass garanti support då en torktumlare krångla.

Jag var inne en sväng på LG då de hade ett extremt bra sommar erbjudande men den varianten jag va mest sugen på va slutsåld så blev inget utan kommer också vänta in black Friday.

Inbyggnads Micro har jag testat från Siemens förra boendet och nu Electrolux gör sitt jobb men lucka och öppningsmekanism är otroligt plastig och känns inte trovärdig på nån av dem men använder inte speciellt mycket Micro så det är ändå ok.

Hojtar till om jag kommer på något mer 🙂

Renoverade för typ tre år sedan. Inbyggnads- kyl/frys köpte jag Bosch serie 8. Made in Tyskland. Helt nöjd med dessa.

Vi köpte även en diskmaskin för inbyggnad. Inte lätt att hitta en med lämplig höjd på lucköppningen eftersom frun ville att köket skulle ha utbyggd golvsockel. Vi fastnade för en Electrolux av bättre modell med comfort-lift. Dåligt val. Comfortliften har gått sönder flera gånger och den har läckt i infästningen i maskinen. Dessutom har vi fått byta pumpen en gång. Allt detta inom tre år. Ångrar att vi inte köpte just Miele. De hade åtminstone då bra garantier.

Om jag skulle gjort det igen skulle jag nog försökt skippa inbyggnadsmaskiner. De (åtminstone K/F) har dels mindre innermått och dels meckigt att få till på ett bra sätt då det blir lucka på lucka med glidskenor osv. Möjligt att det finns tillverkare som har smidigare lösningar.
Tack!
Jag forskar vidare. Vi har även en Miele tvättmaskin som funkat i 17 år. Nu håller den tydligen på att ge upp men det är ju ändå riktigt bra.
Jag har också hört att Miele är bra på maskiner med pumpar och vatten, kanske inte ska släppa det spåret helt vad gäller diskmaskinen.
Vad gäller kyl och frys så köper jag nog inte Siemens vid närmare eftertanke. Jag har haft en lgh som jag sålde i våras och där hade vi Siemens. Den där kylen började pipa efter att ha varit öppen i typ tio sekunder och sånt orkar man ju inte med.

Hemma i källaren har vi förresten en Cylinda kyl som funkar rätt dåligt. Det har vi märkt nu när vi inte har nåt kök och får använda den som primärt kylskåp. Det är inte mer än några år gammalt men vi får inte ner kylan ordentligt.
Cylinda är alltså också diskvalificerat.

Jakten fortsätter.

En liten bild som visar nuläget kan väl passa kanske.
Låt avundsjukan flöda som sagt!
IMG_9270.jpeg
Ett dygn och två blöta T-shirtar senare:
IMG_9298.jpeg

Så har äntligen slutfört den platsbyggda förvaringen i källarförrådet.
IMG_1746.jpeg

Var tvungen att såga till lite distanser av plywood att förstärka vid handtagen plus uppe och nere för infästning. Fronterna är av 3 mm vit masonit så rätt klent men bara för syns skull.

Laser och borra hål för handtag i rostfritt.

IMG_1749.jpeg

Sedan fram med vit montageskruv och rocka loss. La en skiva på golvet för att få lagom fri höjd när man drar ut hyllan.

IMG_1754.jpeg

Alla hyllor färdiga och hängt upp en digital griffeltavla på varje för att kunna skriva upp innehåll.

IMG_1755.jpeg

Sammantaget mycket nöjd med slutresultatet!

Nu ska jag unna mig en öl 🍻

Så har äntligen slutfört den platsbyggda förvaringen i källarförrådet.
IMG_1746.jpeg

Var tvungen att såga till lite distanser av plywood att förstärka vid handtagen plus uppe och nere för infästning. Fronterna är av 3 mm vit masonit så rätt klent men bara för syns skull.

Laser och borra hål för handtag i rostfritt.

IMG_1749.jpeg

Sedan fram med vit montageskruv och rocka loss. La en skiva på golvet för att få lagom fri höjd när man drar ut hyllan.

IMG_1754.jpeg

Alla hyllor färdiga och hängt upp en digital griffeltavla på varje för att kunna skriva upp innehåll.

IMG_1755.jpeg

Sammantaget mycket nöjd med slutresultatet!

Nu ska jag unna mig en öl 🍻
Jävlarrr va tjusigt! Och praktiskt också!

Tillbaka
Topp