• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Inte mitt hus detta gäller. Men är på Gran Canaria och jobbar remote några veckor så hyr en bungalow. På nätterna blir det ganska fuktigt, även inomhus. När jag vaknar på morgonen är det kondens på alla fönster och saker torkar inte riktigt. Finns det någon enkel quick fix man kan göra för att inte ha det så fuktigt inomhus? 😅
korsdrag, öppna fönster på ena sidan och fläkt ut på andra sida om det går (oklar vad det är för temperatur där dock :D)
Annars en liten avfuktare kanske? låter dock lite

Inte mitt hus detta gäller. Men är på Gran Canaria och jobbar remote några veckor så hyr en bungalow. På nätterna blir det ganska fuktigt, även inomhus. När jag vaknar på morgonen är det kondens på alla fönster och saker torkar inte riktigt. Finns det någon enkel quick fix man kan göra för att inte ha det så fuktigt inomhus? 😅
Du får tömma inomhuspoolen! 😀

Ser det ut att vara så hos grannarna också? Det kanske är ”standard”? Tänker annars om du har tvätten på tork ute el annat som kunde vara drivande i fråga. Ac? Är det ok fuktnivå inne på em/kvällen? Har du fönster öppna på natten? Mycket växter inne?

Kan ju bara vara till att ventilera när solen gått upp? Hur jobbigt är det? Avfuktare?

🏋️‍♀️

korsdrag, öppna fönster på ena sidan och fläkt ut på andra sida om det går (oklar vad det är för temperatur där dock :D)
Annars en liten avfuktare kanske? låter dock lite

Du får tömma inomhuspoolen! 😀

Ser det ut att vara så hos grannarna också? Det kanske är ”standard”? Tänker annars om du har tvätten på tork ute el annat som kunde vara drivande i fråga. Ac? Är det ok fuktnivå inne på em/kvällen? Har du fönster öppna på natten? Mycket växter inne?

Kan ju bara vara till att ventilera när solen gått upp? Hur jobbigt är det? Avfuktare?

🏋️‍♀️
Tack, får testa med tvärdrag.

Det är jobbigt när kläderna du tar på dig är fuktiga 😂

Fixat till det runt garaget. Lånade svågerns Giant minilastare🙂
Slog skyffel och skottkärra med hästlängder😁
IMG_20230218_170912.jpg
IMG_20230219_132032.jpg
IMG_20230219_170339.jpg

Bilagor

• IMG_20230219_170238.jpg
    IMG_20230219_170238.jpg
    1 MB · Visningar: 8
  • IMG_20230219_170216.jpg
    IMG_20230219_170216.jpg
    1.8 MB · Visningar: 4
Mycket kunskap här i tråden så jag slänger ut en fråga. Som jag postat tidigare i denna tråd renoverade vi ett hus från 60-talet för något år sedan. Jag bevarade dörrhandtagen till innandörrarna och planen har varit att försöka få liv i de igen. Första steget var att jag köpte en ultraljudstvätt+rengöringsmedel vilket gjorde stor skillnad. Testade i helgen med en polertrissa färst på en skruvdragare och random bilpolermedel att polera upp de. Skillnaden blev stor men det finns fortfarande mycket repor kvar.

Tanken jag har nu är att köpa en bänkpolermaskin och tillhörande bra medel. Resultatet nu är tillräckligt bra för att använda de men när jag ändå är igång vill jag ha det så bra som möjligt. Anledningen till bänkmaskin vs. Skruvdragare är att det var rätt omständigt att hålla i handtaget och skruvmaskinen samtidigt. Inbillar mig att resultatet blir bättre om man kan använda båda händerna.

Fråga: Är polermaskin rätt väg att gå? Finns det något annat sätt? Tips på medel/teknik? Andra tips?

IMG_6020.jpg

Orignalskick till vänster. Tvättade + polerade till höger. Svårt att se på bilden men den högra är repigare än det ser ut.

Vänligen,
Martin

Mycket kunskap här i tråden så jag slänger ut en fråga. Som jag postat tidigare i denna tråd renoverade vi ett hus från 60-talet för något år sedan. Jag bevarade dörrhandtagen till innandörrarna och planen har varit att försöka få liv i de igen. Första steget var att jag köpte en ultraljudstvätt+rengöringsmedel vilket gjorde stor skillnad. Testade i helgen med en polertrissa färst på en skruvdragare och random bilpolermedel att polera upp de. Skillnaden blev stor men det finns fortfarande mycket repor kvar.

Tanken jag har nu är att köpa en bänkpolermaskin och tillhörande bra medel. Resultatet nu är tillräckligt bra för att använda de men när jag ändå är igång vill jag ha det så bra som möjligt. Anledningen till bänkmaskin vs. Skruvdragare är att det var rätt omständigt att hålla i handtaget och skruvmaskinen samtidigt. Inbillar mig att resultatet blir bättre om man kan använda båda händerna.

Fråga: Är polermaskin rätt väg att gå? Finns det något annat sätt? Tips på medel/teknik? Andra tips?

IMG_6020.jpg

Orignalskick till vänster. Tvättade + polerade till höger. Svårt att se på bilden men den högra är repigare än det ser ut.

Vänligen,
Martin
Lite patina har ingen dött av! Personligen hade jag stannat efter behandlingen till höger, men det är jag det.

Lite patina har ingen dött av! Personligen hade jag stannat efter behandlingen till höger, men det är jag det.
Patina är tanken att de ska ha, också därför vi behåller de samt ett gäng andra originalmöbler/detaljer. Jag var nog otydlig i min post men höger är OK men om jag kan få det resultatet snabbare/bättre genom att använda produkt/metod X är jag tacksam för tips. Tog åtminstone 20min att nå de högra resultatet med skruvdragaren och det är ett par handtag.

Vänligen,
Martin

Patina är tanken att de ska ha, också därför vi behåller de samt ett gäng andra originalmöbler/detaljer. Jag var nog otydlig i min post men höger är OK men om jag kan få det resultatet snabbare/bättre genom att använda produkt/metod X är jag tacksam för tips. Tog åtminstone 20min att nå de högra resultatet med skruvdragaren och det är ett par handtag.

Vänligen,
Martin
Aha, då hänger jag med! Tolkade ditt inlägg som att du inte var nöjd med resultatet.
Har tyvärr ingen kunskap om sånt, så kan inte hjälpa till med den biten.

IMG_6020.jpg

Vänligen,
Martin
Snyggt!
Det kommer bli som natt och dag att jobba med en bänkmaskin i stället för en skruvdragare.
Om du vill vara lite Strindberg-snål kan jag reklmmendera att kombinera dessa tre mojänger. Lite ombyggnatin krävs, men jag antar att du är relativt händig och kan se ett behov av eventuella distanser. Dessa görs då enklast av vvs-kopplingar.

Så tråkigt med inhyrt folk. Väntat 1 år på att elfirman skulle komma och rätta till efter sig, men så har inte skett😡 Får rätta till skiten själv istället enda fördelen är att de inte fått en krona för arbetet och de kommer inte få det heller.
FD8B6A7C-F5A7-42B7-B956-ECB06FF0F8FC.jpeg
Bisarrt, berätta gärna mer om vad som hände?

Skickade upp drönaren precis för att få till en schysst jämförelsebild och här ser man skillnaden ganska bra. Lite mindre än ett år mellan bilderna.

Altan, entré, tomt och insida ovanvåning är på att-göra listan 😅 (och ny utanpåliggande skorsten (rör) som ersätter gamla, och en helt ny skorsten i taket till ny eldstad och…)

9F0748F1-CE19-4F2A-8E00-E89729F60E46.jpeg
F2197F32-3735-4342-8CD0-A03D6F370840.jpeg

Senast ändrad:
Dags för nytt projekt!
Har funderat på det länge, hoppas det blir bra!

Skall sätta upp akustikpanel i valnöt på två väggar i allrummet uppe. Blir det inte bra så är det bara att dra ner dem och spackla 6000 hål. Innerväggarna har gips+OSB+70mm isolering så dämpningen lär bli bra.

Panelerna är ifrån Lundbergs, tyvärr så är kärnan i MDF med laminat :/. 2780x600x20 med filt på baksidan. Får fundera lite hur jag skall göra i anslutning till exv golvlist som är gerad samt klack för dörrfoder.

Långsiktiga planen är att bygga en bänk med infälld golvstående motoriserad projektorduk vid den större väggen. Får se om vi kör vidare med nuvarande projektor eller om jag slår till på en UST projektor istället. Den långa väggen är drygt 3500mm, så tänker en låg bänk som är 3000mm eller dylikt.

dosorna vid taket är för högalare, likaså 4 av dosorna vid golvet. Dosorna mitt på vägen är där ifall man vill köra vägghängd TV, så el/nätverk/HDMI. Vita renova uttaget kommer erättas med en svart(enda uttaget som kommar vara kvar på den väggen som det är nu).

Har terminerat av eluttagen som inte kommer användas med WAGO klämmor, för högtalarkablarn så gör jag bara ett litet hål i filten för genomföring.
20230303_113220.jpg

Skall även sätta panel i hörnet där fåtöljen står. Tänker det får bli en mysig hörna.
20230303_113830.jpg

Senast ändrad:
I princip klar!

Behöver få upp något på väggarna bara :)
Golvet har inte så gul ton, rent allmänt överexponering av telefonen med. Ser mycket mysigare ut irl!

Jag tycker det blev bra, damen tycker det blev för mixat. Håller med som sådant, men tycker det är lite kul när allt inte är bara samma stil/färg.

Har alltid fått köra vita högtalare, så nu måste jag byta ut till mörka :D

20230305_194157.jpg
20230305_194059.jpg

Senast ändrad:
I princip klar!

Golvet har inte så gul ton IRL, rent allmänt överexponering av telefonen med. Ser mycket mysigare ut irl!

Jag tycker det blev bra, damen tycker det blev för mixat. Håller med som sådant, men tycker det är lite kul när allt inte är bara samma stil/färg.

20230305_194157.jpg
20230305_194059.jpg
Jag tycker huset är skitfint! Variation. Olika fönstertyper. Lite stuk på dörrarna. Bra planerat och jobbat!

I princip klar!

Golvet har inte så gul ton, rent allmänt överexponering av telefonen med. Ser mycket mysigare ut irl!

20230305_194157.jpg
20230305_194059.jpg

Hon har fel! :) Åtminstone gällande tv-delen som dessutom kommer att se ännu bättre ut när du får upp tv:n. Med tanke på den vita pelaren samt närheten till vita dörr- och fönsterkarmar är jag inte säker på att det är nödvändigt att byta färg på högtalarna. Jag skulle definitivt ställa upp allt först i alla fall och se hur det smälter in.

Hon har fel! :) Åtminstone gällande tv-delen som dessutom kommer att se ännu bättre ut när du får upp tv:n. Med tanke på den vita pelaren samt närheten till vita dörr- och fönsterkarmar är jag inte säker på att det är nödvändigt att byta färg på högtalarna. Jag skulle definitivt ställa upp allt först i alla fall och se hur det smälter in.
:D jag har försökt var politisk i min argumentation haha.

Ja vi får se vad som kommer upp på väggen, om det blir tv så är det en 85"+, körde med 104" ramspänd duk förut och det var bra på det sittavståndet. Men lutar åt motoriserad duk som jag bygger in i en bänk. Får blir lite tavlor eller dylikt upphängt istället så att det blir en "stealth"-tv.

Det där med högtalarna är till stor del en anledning till att köpa nya grejer :D. Dem som vi har nu är för små för det utrymmet.

:D jag har försökt var politisk i min argumentation haha.

Ja vi får se vad som kommer upp på väggen, om det blir tv så är det en 85"+, körde med 104" ramspänd duk förut och det var bra på det sittavståndet. Men lutar åt motoriserad duk som jag bygger in i en bänk. Får blir lite tavlor eller dylikt upphängt istället så att det blir en "stealth"-tv.

Det där med högtalarna är till stor del en anledning till att köpa nya grejer :D. Dem som vi har nu är för små för det utrymmet.

Blev riktigt bra med panel tycker jag, mys/läs hörnan kanske blev lite mörk men ändå fint med tydlig avdelning.

Om du gör en bänk för projektorduk se till att den tål att sitta på för allt som är i sitthöjd kommer det att sittas på förr eller senare.

Tillbaka
Topp