• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Deponiavgifterna varierar kraftigt beroende på vad det är för ”jordmaterial” som ska bortskaffas. Lera är dyrt tex medan morän är billigare. Om entreprenören har tillgång till ett sjysst ”anläggningsändamål” någon annanstans kan det blir nästan gratis. Så jag tror det är svårt att jämföra priser mellan projekt och olika platser.

Detta är dock samma tomt, så lite skumt att det varierar så mycket.
 
Snyggt!
Det kommer bli som natt och dag att jobba med en bänkmaskin i stället för en skruvdragare.
Om du vill vara lite Strindberg-snål kan jag reklmmendera att kombinera dessa tre mojänger. Lite ombyggnatin krävs, men jag antar att du är relativt händig och kan se ett behov av eventuella distanser. Dessa görs då enklast av vvs-kopplingar.



Tack för ditt tips! Jag kopierade det mer eller mindre rakt av, hittade dock en "poleringsmaskin" på Amazon för motsvarande pris av en bänkslip. Vad som exakt skiljer de maskiner åt låter jag vara osagt men det ingick polertrissor så jag behvöde inte "mecka". Var som natt och dag jämfört med en skruvdragare+polertrissa men trots det tog det ett par eftermiddagar...
IMG_6080.jpg

Mycket kul att du vill bevara det som går från 60-talet.
Tackar!

Igår monterade vi allt och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Kanske inte allas "stil" men vi är mer än nöjda, helt klart det extra arbetet än att köpa nya. Tog ett par bilder:
DSC07116.jpg

DSC07109.jpg


Vänligen,
Martin
 
Tack för ditt tips! Jag kopierade det mer eller mindre rakt av, hittade dock en "poleringsmaskin" på Amazon för motsvarande pris av en bänkslip. Vad som exakt skiljer de maskiner åt låter jag vara osagt men det ingick polertrissor så jag behvöde inte "mecka". Var som natt och dag jämfört med en skruvdragare+polertrissa men trots det tog det ett par eftermiddagar...
IMG_6080.jpg


Tackar!

Igår monterade vi allt och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Kanske inte allas "stil" men vi är mer än nöjda, helt klart det extra arbetet än att köpa nya. Tog ett par bilder:
DSC07116.jpg

DSC07109.jpg


Vänligen,
Martin
Snyggt! Går du runt i huset och letar fler metallprodukter du kan polera nu? 😁
 
Tack för ditt tips! Jag kopierade det mer eller mindre rakt av, hittade dock en "poleringsmaskin" på Amazon för motsvarande pris av en bänkslip. Vad som exakt skiljer de maskiner åt låter jag vara osagt men det ingick polertrissor så jag behvöde inte "mecka". Var som natt och dag jämfört med en skruvdragare+polertrissa men trots det tog det ett par eftermiddagar...
IMG_6080.jpg


Tackar!

Igår monterade vi allt och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Kanske inte allas "stil" men vi är mer än nöjda, helt klart det extra arbetet än att köpa nya. Tog ett par bilder:
DSC07116.jpg

DSC07109.jpg


Vänligen,
Martin
Superfint! Om jag vore du skulle jag dock hitta andra, mer tidstypiska skruvar. Varför inte lite gammal fin spårskruv? Finns säker på en secondhand nära dig.
 
Superfint! Om jag vore du skulle jag dock hitta andra, mer tidstypiska skruvar. Varför inte lite gammal fin spårskruv? Finns säker på en secondhand nära dig.
Jag vet… :/
Men efter att haft provisoriska dörrhandtag i 2 år fick perfektionisten i mig ge vika - valde ett par som är “inte syns” (inte ofta man tittar så nära som på bilden) för att komma ett steg närmare att bli “klar” med vår husrenovering. Men tro mig, jag började nörda ner mig i skruvar när min bättre hälft vänligt förklarade att nu ska de upp.
För att kompensera det postade jag tidigare en bild i denna tråd där jag sorterade och skickade 8,000 skruvar till pulverlackering när vi satt upp vår träpanel ute så de matchade färgen på panelen :)
 
Jag hittade ingen elektrisk tråd så jag testar att fråga här, om det nu finns någon elektriker som läser. Jag har problem med en dimmer till en kristallkrona som har 6 glödlampor i sig. Det uppstår ett högfrekvent ljud när man har den i maxläge, annars fladdrar ljuset. Vad är fel?
 
Jag hittade ingen elektrisk tråd så jag testar att fråga här, om det nu finns någon elektriker som läser. Jag har problem med en dimmer till en kristallkrona som har 6 glödlampor i sig. Det uppstår ett högfrekvent ljud när man har den i maxläge, annars fladdrar ljuset. Vad är fel?
Skulle spontant säga fel dimmer till fel ljuskälla, led lampor med gammal dimmer? Isåfall bästa att byta till dimmer anpassad för led, vanligast att köra en elektronisk dimmer plejd eller dyl.
 
Skulle spontant säga fel dimmer till fel ljuskälla, led lampor med gammal dimmer? Isåfall bästa att byta till dimmer anpassad för led, vanligast att köra en elektronisk dimmer plejd eller dyl.
Det kan nog stämma. Kristallkronan är gammal. Dimmern sattes upp för 10 år sedan. Det har funkat tidigare. Den finns i en lägenhet jag hyr ut så jag har inte full koll på om hyresgästen bytt glödlampor. Det var bara 3 av 6 som fungerade nu idag när jag var där. När jag lämnade ifrån mig lägenheten har jag för mig att jag köpte nya glödlampor av en lampaffär som hade den äldre varianten av glödlampor kvar i lager. Då funkade det men kanske är det någon glödlampa som är bytt till en som inte passar. Tack för hjälpen! Det blir nog till att byta ut dimmer till en modernare.
 
Det kan nog stämma. Kristallkronan är gammal. Dimmern sattes upp för 10 år sedan. Det har funkat tidigare. Den finns i en lägenhet jag hyr ut så jag har inte full koll på om hyresgästen bytt glödlampor. Det var bara 3 av 6 som fungerade nu idag när jag var där. När jag lämnade ifrån mig lägenheten har jag för mig att jag köpte nya glödlampor av en lampaffär som hade den äldre varianten av glödlampor kvar i lager. Då funkade det men kanske är det någon glödlampa som är bytt till en som inte passar. Tack för hjälpen! Det blir nog till att byta ut dimmer till en modernare.
Då är det troligen problemet så se till att byta alla lampor till led och sätt dit en dimmer anpassad till det så bör det funka bra efter det 👍
 
Här hemma har man, levt utan ett enda verktyg framme i en vecka - fästmön njöt men det skavde i mig så i lördags åkte verkygen fram på mellanvånignen och en plankvägg/skärmvägg togs ned för att planera/förbereda för badrumsrenovering och dra nätverk till övervånignen nu nrä man fått fiber.

3FE4D197-15CB-4E6E-9796-19CEE760BCA8.jpeg

D5C0AFDE-86F9-41DD-8574-A1E92BCAF086.jpeg

13797838-7955-4FE1-A9D5-A074AFB8FBCC.jpeg


Lyckades även i min iver att få trådat nätverk upp på vinden skapa läckage i ett pluggat gammalt elementrör. En droppe i minuten är som tur inte mycket men var bara ringa svågern som är röris så pluggade han röret längre in.
3D0778A7-2CFB-4152-868B-0630B829EABB.jpeg

BD61188C-6513-47CF-BC4D-B4441329BFD2.jpeg


På sikt ska hela den värmestammen tas bort då den går till ett element i källaren och ett i badrummet på övervåningen där det ska bli vattenburen golvvärme (både i källaren och i badrummet på övervåningen). Plankväggen ska rivas och en köksö byggas i dess ställe. Men det är längre fram mot kanske hösten tidigast.

Helt klart bra med svåger som bor nära och är hjälpsam (och självklart får han betalt - i barnpassning, middag på stan, och komedishow) 😄
 
Senast ändrad:
Tänkte se om någon här har lite input till ett projekt.

Har idag en bastu som enligt mig är dåligt konstruerad. Den är i ett hörn i källaren och består av två kaklade väggar (rakt på husgrund utan isolering) och två glasväggar. 11kW bastuaggregat och det tar två timmar att få upp den till 74-75C. Har räknat lite på det och det är väl i princip katastrof energimässigt att ha det på detta viset.

Så funderar på att bygga "rum i rum" där. Regla upp (plåtreglar) ett par cm in från ytterväggarna + ena glasväggen (vi ska ha skåp stående på andra sidan så den byggs helt enkelt in och sätta i isolering med luftspalt bakom, sen bastupanel. Behålla en av glasväggarna (den är ganska kort) där dörren finns.

Finns uppenbarligen många och starka åsikter kring konstruktionen, men tror jag lutar mot att inte ha bastuplast. Men skulle gärna ha lite luftcirkulation bakom isoleringen, dock vetifasen hur man kan få till det. Att ventilera från basturummet känns ju lite fel, men har ingen annan väg att leda in luft dit om jag inte skapar någon riktigt udda lösning. Några funderingar på hur jag fixar det?

1679482673013.png



Nya väggar i rött:

1679482753670.png
 
Tänkte se om någon här har lite input till ett projekt.

Har idag en bastu som enligt mig är dåligt konstruerad. Den är i ett hörn i källaren och består av två kaklade väggar (rakt på husgrund utan isolering) och två glasväggar. 11kW bastuaggregat och det tar två timmar att få upp den till 74-75C. Har räknat lite på det och det är väl i princip katastrof energimässigt att ha det på detta viset.

Så funderar på att bygga "rum i rum" där. Regla upp (plåtreglar) ett par cm in från ytterväggarna + ena glasväggen (vi ska ha skåp stående på andra sidan så den byggs helt enkelt in och sätta i isolering med luftspalt bakom, sen bastupanel. Behålla en av glasväggarna (den är ganska kort) där dörren finns.

Finns uppenbarligen många och starka åsikter kring konstruktionen, men tror jag lutar mot att inte ha bastuplast. Men skulle gärna ha lite luftcirkulation bakom isoleringen, dock vetifasen hur man kan få till det. Att ventilera från basturummet känns ju lite fel, men har ingen annan väg att leda in luft dit om jag inte skapar någon riktigt udda lösning. Några funderingar på hur jag fixar det?

1679482673013.png



Nya väggar i rött:

1679482753670.png

Bredd längd och höjd på rummet? Det styr vilket tryck du behöver i aggregatet.

Vi har en bastu med samma stuk som dig, två ytterväggar, men vi har kastat ut aggregatet från 1970 och har inte gjort klart ännu då den har låg prio :(. Tror vårt tilltänkta aggregat ansågs behöva vara 8kilowatt i effekt. Utrymmet 4kvm och ca 2m högt.

Hur ser ventilationen ut? Låter jävla konstigt med 2h uppvärmning. Tror mer på att aggregatet är kasst/feldimensionerad än att väggarna är nedkylande. Men jag kan ha fel där.. Vår bastu har panel åt alla håll. Oklart hur mycket luftspalt det är bakom mot ytterväggarna.
 
Bredd längd och höjd på rummet? Det styr vilket tryck du behöver i aggregatet.

Vi har en bastu med samma stuk som dig, två ytterväggar, men vi har kastat ut aggregatet från 1970 och har inte gjort klart ännu då den har låg prio :(. Tror vårt tilltänkta aggregat ansågs behöva vara 8kilowatt i effekt. Utrymmet 4kvm och ca 2m högt.

Hur ser ventilationen ut? Låter jävla konstigt med 2h uppvärmning. Tror mer på att aggregatet är kasst/feldimensionerad än att väggarna är nedkylande. Men jag kan ha fel där.. Vår bastu har panel åt alla håll. Oklart hur mycket luftspalt det är bakom mot ytterväggarna.

Hej, jag har räknat enligt detta:
Tilläggsfaktorer:
Lägg till 0,5 m3 per m2 fönsterytor som vetter mot uppvärmt utrymme samt för hårda väggytor av kakel mm.
För fönster och oisolerade väggar som vetter mot friska luften, räkna tilläggsfaktor 1 m3 per m2 yta.

Bastun är ungefär 2x2 meter. Så 8m3 totalt. Men det är 6m2 glas = 3m3 extra. Sen är väl frågan hur man räknar husgrunden, men säg mellan 0.5-1m3 per m2 så är det 4-8m3 till. Totalt 15-19 m3 volym som ska värmas. Så behöver väl uppåt en 13-14kW för att rulla på bra.
 
Tvättmaskinen på väg att ge upp, och med tanke på att den fyller 15 år snart så är det väl bara ge sig ut på jakt efter en ny.
Nuvarande maskin är en LG med 7kg kapacitet, och den har fått gå hårt sista tre åren. Vi har varit nöjda med den på det stora hela, men nu när man ändå ska köpa nytt så kan man väl lika gärna förkovra sig i alla ”nya” funktioner som poppar upp!

Önskelistan är följande:
Min 9kg kapacitet
Ångfunktion
Autodosering av tvättmedel
Appstyrning(?)
Låg ljudnivå

Vad säger tvättmaskinsexpertisen? Är det några märken man bör undvika, eller är det bara gilla läget och punga upp för en Miele på direkten?! 😄
Nackdelen med Miele verkar vara att de har ångfunktionen i sina tumlare istället, och det räcker fan med att byta ut en apparat just för tillfället 😆
 
Tvättmaskinen på väg att ge upp, och med tanke på att den fyller 15 år snart så är det väl bara ge sig ut på jakt efter en ny.
Nuvarande maskin är en LG med 7kg kapacitet, och den har fått gå hårt sista tre åren. Vi har varit nöjda med den på det stora hela, men nu när man ändå ska köpa nytt så kan man väl lika gärna förkovra sig i alla ”nya” funktioner som poppar upp!

Önskelistan är följande:
Min 9kg kapacitet
Ångfunktion
Autodosering av tvättmedel
Appstyrning(?)
Låg ljudnivå

Vad säger tvättmaskinsexpertisen? Är det några märken man bör undvika, eller är det bara gilla läget och punga upp för en Miele på direkten?! 😄
Nackdelen med Miele verkar vara att de har ångfunktionen i sina tumlare istället, och det räcker fan med att byta ut en apparat just för tillfället 😆


Med autodosering är det smidigt, bara att fylla på I huvudfacket och sen sköter den resten. Nackdelen som jag förstått det är att om maskinen går lite/sällan så kletar det helt enkelt igen i frammatningen. Kanske blivit bättre på senare år.

En annan sak att tänka på är om du har appfunktion/internetkoppling inkopplat på maskinen så kan det vara en sårbar del i ditt hemmanätverk om du t.ex jobbar hemifrån/eget företag med känsligare uppgifter. Om någon skulle tycka att du är värd att hacka iofs gäller det ju även kylskåp och liknande produkter.
Behöver ju inte vara ett problem bara man är medveten om det vilket fler borde vara.

Fördelen med appstyrning är att det piper till i telefonen när maskinen är klar så man behöver inte gå ner i källaren och vänta ut sista minuterna eller glömma bort att gå ner alls.

Om ni kör maskinen mycket/ofta så kan det löna sig att gå upp i pris för en el-snålare maskin, är ju en uträkningsövning som behöver göras för att jmf.
 
Jag är kass på tvättmaskiner. Ännu sämre på borrhammare även om jag äger en.

Jag planerar att döda en större sten då den är i vägen för vårt bygge av orangeri el vad man kallar det. En sten/berg sticker upp ur marken men Grävarn kände på den och lämnade den. Nu är planen att jag ska kötta sönder den med bort och spräckkilar. Läst mig till att det är bra att byta bort med jämna mellanrum.

Hilfe.

Hur många borrar och kilar? Den väger mer än 5 ton men borde vara mindre än 2m..
 
Jag är kass på tvättmaskiner. Ännu sämre på borrhammare även om jag äger en.

Jag planerar att döda en större sten då den är i vägen för vårt bygge av orangeri el vad man kallar det. En sten/berg sticker upp ur marken men Grävarn kände på den och lämnade den. Nu är planen att jag ska kötta sönder den med bort och spräckkilar. Läst mig till att det är bra att byta bort med jämna mellanrum.

Hilfe.

Hur många borrar och kilar? Den väger mer än 5 ton men borde vara mindre än 2m..
Ingen erfarenhet av det men känns som ett jobb för snigel dynamit, goggla på det så bör du hitta vart man kan få tag på det 👍
 
Som hyfsat nybliven husägare med lite projekt på gång börjar det bli dags att köpa på sig lite vettiga verktyg. Har inte tänkt göra någon tung renovering, snarare platsbygga någon bokhylla, sätta upp skjutdörrar, bygga ett skjul för soptunnorna i trädgården osv. Tänker att här finns en del kunskap i tråden i ämnet.

Vilka ska jag ha? Makita? Dewalt? Tänker att det är billigast att köpa vettiga grejer direkt snarare än att byta efter några år, även om jag inser att de mest kommer bli liggande i garaget.
 
Som hyfsat nybliven husägare med lite projekt på gång börjar det bli dags att köpa på sig lite vettiga verktyg. Har inte tänkt göra någon tung renovering, snarare platsbygga någon bokhylla, sätta upp skjutdörrar, bygga ett skjul för soptunnorna i trädgården osv. Tänker att här finns en del kunskap i tråden i ämnet.

Vilka ska jag ha? Makita? Dewalt? Tänker att det är billigast att köpa vettiga grejer direkt snarare än att byta efter några år, även om jag inser att de mest kommer bli liggande i garaget.
Jag köpte en Dewalt skruvdragare när vi fick nya huset. Inte gjort något avancerat ännu men den kommer få fixa altan och garage. Makita är väl bland det bättre på marknaden och kostar ofta därefter, men min 18v skruvdragare med 2st 1,5Ah batterier (har även ett 5Ah) kostade 2000 och det tycker jag är rimligt utifrån vad man får. Batterierna är små men jag prioriterade låg vikt framför få laddningstillfällen, bara att ha ett i laddaren när jag använder den konstant. Kunde inget om det men snickarna som byggde vårt hus hade Makita i jobbet och Dewalt hemma och jag tänkte att duger det för dom duger det för mig. Inget att klaga på än.
 
Jag är kass på tvättmaskiner. Ännu sämre på borrhammare även om jag äger en.

Jag planerar att döda en större sten då den är i vägen för vårt bygge av orangeri el vad man kallar det. En sten/berg sticker upp ur marken men Grävarn kände på den och lämnade den. Nu är planen att jag ska kötta sönder den med bort och spräckkilar. Läst mig till att det är bra att byta bort med jämna mellanrum.

Hilfe.

Hur många borrar och kilar? Den väger mer än 5 ton men borde vara mindre än 2m..
Snigeldynamit om du tänkt ha bort den i år ;)
 
Som hyfsat nybliven husägare med lite projekt på gång börjar det bli dags att köpa på sig lite vettiga verktyg. Har inte tänkt göra någon tung renovering, snarare platsbygga någon bokhylla, sätta upp skjutdörrar, bygga ett skjul för soptunnorna i trädgården osv. Tänker att här finns en del kunskap i tråden i ämnet.

Vilka ska jag ha? Makita? Dewalt? Tänker att det är billigast att köpa vettiga grejer direkt snarare än att byta efter några år, även om jag inser att de mest kommer bli liggande i garaget.
Åk o kläm på dom olika ,se vilken som känns bäst i handen, personligen gillar jag dewalt bäst, vi har milwaukee på jobbet. tror inte det skiljer så mycket i kvalitet på dom dyrare märkena.
När man väl börjat på ett märke blir det enklast att hålla sig till det, 2-3 batterier så klarar man dra runt en bra hög med verktyg om man jobbar själv.
Många ggr kan man hitta ett bra startkit med borrmaskin, skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, batteri o laddare till bra pris.
Sen finns det ett hundratal övriga verktyg som man "måste" komplettera med. :)
 
Senast ändrad:
Tvättmaskinen på väg att ge upp, och med tanke på att den fyller 15 år snart så är det väl bara ge sig ut på jakt efter en ny.
Nuvarande maskin är en LG med 7kg kapacitet, och den har fått gå hårt sista tre åren. Vi har varit nöjda med den på det stora hela, men nu när man ändå ska köpa nytt så kan man väl lika gärna förkovra sig i alla ”nya” funktioner som poppar upp!

Önskelistan är följande:
Min 9kg kapacitet
Ångfunktion
Autodosering av tvättmedel
Appstyrning(?)
Låg ljudnivå

Vad säger tvättmaskinsexpertisen? Är det några märken man bör undvika, eller är det bara gilla läget och punga upp för en Miele på direkten?! 😄
Nackdelen med Miele verkar vara att de har ångfunktionen i sina tumlare istället, och det räcker fan med att byta ut en apparat just för tillfället 😆
Har inte allt på din önskelista. Men kan bara dela med mig av att vi köpte en basmodell av Miele för typ tre år sedan, tror den kostade 10K då. Första gången Miele för oss, haft mängder med andra märken innan. Aldrig varit så nöjd med en maskin innan som Mielen. Bra skit.
 
Som hyfsat nybliven husägare med lite projekt på gång börjar det bli dags att köpa på sig lite vettiga verktyg. Har inte tänkt göra någon tung renovering, snarare platsbygga någon bokhylla, sätta upp skjutdörrar, bygga ett skjul för soptunnorna i trädgården osv. Tänker att här finns en del kunskap i tråden i ämnet.

Vilka ska jag ha? Makita? Dewalt? Tänker att det är billigast att köpa vettiga grejer direkt snarare än att byta efter några år, även om jag inser att de mest kommer bli liggande i garaget.
Kläm o känn hur dom ligger i handen. Mitt favoritmärke hemma är också DeWalt.

När jag handlade skruvdragare senast så valde jag 12V pga lägre vikt, riktigt nöjd med det valet efter bygge av större altan. 12V räcker längre än man tror.
 
Jag är kass på tvättmaskiner. Ännu sämre på borrhammare även om jag äger en.

Jag planerar att döda en större sten då den är i vägen för vårt bygge av orangeri el vad man kallar det. En sten/berg sticker upp ur marken men Grävarn kände på den och lämnade den. Nu är planen att jag ska kötta sönder den med bort och spräckkilar. Läst mig till att det är bra att byta bort med jämna mellanrum.

Hilfe.

Hur många borrar och kilar? Den väger mer än 5 ton men borde vara mindre än 2m..
Ska du köra med kilar måste du tänka på att frilägga runtom med grävare iallafall, snigeldynamit kanske är mindre känsligt för det men snabbare med kilar. Köp ett par kilar extra, dom kostar ändå knappt något. Jag spräckte med 2 borr bara men se till att ha en rejäl borrhammare oavsett metod, inte kul att köra med en avsett för betongväggar
 
Tillbaka
Topp