Tänkte se om någon här har lite input till ett projekt.
Har idag en bastu som enligt mig är dåligt konstruerad. Den är i ett hörn i källaren och består av två kaklade väggar (rakt på husgrund utan isolering) och två glasväggar. 11kW bastuaggregat och det tar två timmar att få upp den till 74-75C. Har räknat lite på det och det är väl i princip katastrof energimässigt att ha det på detta viset.
Så funderar på att bygga "rum i rum" där. Regla upp (plåtreglar) ett par cm in från ytterväggarna + ena glasväggen (vi ska ha skåp stående på andra sidan så den byggs helt enkelt in och sätta i isolering med luftspalt bakom, sen bastupanel. Behålla en av glasväggarna (den är ganska kort) där dörren finns.
Finns uppenbarligen många och starka åsikter kring konstruktionen, men tror jag lutar mot att
inte ha bastuplast. Men skulle gärna ha lite luftcirkulation bakom isoleringen, dock vetifasen hur man kan få till det. Att ventilera från basturummet känns ju lite fel, men har ingen annan väg att leda in luft dit om jag inte skapar någon riktigt udda lösning. Några funderingar på hur jag fixar det?
Nya väggar i rött: