• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Svårt att ge råd, men tänker att på så kort tid tror jag tröskel- och backpass som kvalitet och sen komplettera med lugna distanspass i terräng ger bäst effekt. För att få lite olika tempon och variation brukar jag variera längden på tröskelintervallerna, korta 20*400m med 30s ståvila upp till 3*10 min med längre joggvila. Backintervallerna kan vara långa i en flackare backe eller kortare sprint i en brantare backe. Sen tror jag att det är bra att inte köra löpning oftare än varannan dag då du har haft uppehåll. Lycka till med loppet!
Tack för tipsen, låter som ett vettigt upplägg🙂

Kan väl tillägga att jag satt målet max 3 timmar på 26 km trailrun med 400-450 höjdmeters stigning, så vi snackar ju inte nått högt tempo, men intervaller och tröskel kan väl va klokt ändå samt springa lite längre pass nån gång i veckan också. Siktar väl på att springa 20+ kilometer helgen innan loppet och sen ta det lite lugnare sista veckan, eller låter det som en dålig idé?

Försöker hitta tillbaka till lite fart.
Blev snabba skorna och 400m x 10 intervaller på idrottsplatsen idag.
IMG_1443.jpeg

IMG_1444.jpeg

På tal om skor. Någon som testat Nikes senaste generation Pegasus? Främst Trail är väl intressant, men har fått för mig att deras nya ReactX dämpning även är i vanliga asfaltsskon. Jag hade för några år sen Pegasus 36 och 37 och dom va väl okej men tyckte energiåtergivningen från sulan va just okej till att börja med men efter bara 20-30 mils löpning tyckte jag den va märkbart sämre. Har efter det slitit ut ett antal Asics-dojor och nu sista paret som köptes va ett par Hoka Speedgoat 5 som funkat bra, men där sulorna blivit slitna förmodligen då det blivit mer asfalt än dom är gjorda för. Därför är jag nyfiken på Pegasus 5 trail som verkar vara lite mer av en hybrid, som funkar lika bra några kilometers löpning på asfalt för att komma till bra stigar likväl som lättare trailrun.

På tal om skor. Någon som testat Nikes senaste generation Pegasus? Främst Trail är väl intressant, men har fått för mig att deras nya ReactX dämpning även är i vanliga asfaltsskon. Jag hade för några år sen Pegasus 36 och 37 och dom va väl okej men tyckte energiåtergivningen från sulan va just okej till att börja med men efter bara 20-30 mils löpning tyckte jag den va märkbart sämre. Har efter det slitit ut ett antal Asics-dojor och nu sista paret som köptes va ett par Hoka Speedgoat 5 som funkat bra, men där sulorna blivit slitna förmodligen då det blivit mer asfalt än dom är gjorda för. Därför är jag nyfiken på Pegasus 5 trail som verkar vara lite mer av en hybrid, som funkar lika bra några kilometers löpning på asfalt för att komma till bra stigar likväl som lättare trailrun.
Jag köpte nyligen Nike Ultrafly Trail (https://www.loplabbet.se/loparskor/...r-herr/dusty-cactus-opti-yellow-glacier-bl/95)
Har kört ca 5 pass med dem under sommaren. Allt från ren trail till blandat med asfalt eller grusväg. Tycker att det har känts bra. Känns som en fin allround-sko.
Valde den pga drop, bredd, och stabilitet.
IMG_1445.jpeg

Jag köpte nyligen Nike Ultrafly Trail (https://www.loplabbet.se/loparskor/...r-herr/dusty-cactus-opti-yellow-glacier-bl/95)
Har kört ca 5 pass med dem under sommaren. Allt från ren trail till blandat med asfalt eller grusväg. Tycker att det har känts bra. Känns som en fin allround-sko.
IMG_1445.jpeg
Tack, jag har varit nyfiken på skor med kolfiberplatta men aldrig testat. Är det värt att betala dubbelt så mycket som för ett par vanliga Pegasus, för en glas amatör?🙂

IMG_1445.jpeg
Annars är mina favoriter som jag kört mest trail med New Balance Hierro och Saucony Peregrine.
Nike har aldrig riktigt funkat för mig.

Tack, jag har varit nyfiken på skor med kolfiberplatta men aldrig testat. Är det värt att betala dubbelt så mycket som för ett par vanliga Pegasus, för en glas amatör?🙂
Jag tycker kolfiber har funkat bra på lopp tex halvmaraton och maraton. När man vill trycka på.
Men är inte helt säker på att det behövs för trail.

Som ovan tycker jag det är nice att ha under race eller riktigt tuffa intervall- eller tröskelpass. Men till 99% av träningen är det overkill eller onödigt

Edit: Enligt erfarenhet tycker jag inte riktigt det ger så mycket heller om du är över typ 4:30min/km

Senast ändrad:
Annars är mina favoriter som jag kört mest trail med New Balance Hierro och Saucony Peregrine.
Nike har aldrig riktigt funkat för mig.
Ska läsa in mig på skorna du nämnde ikväll, tack för tipsen🙂 hade ett par NB för några år sen som jag verkligen gillade, men dom höll typ 15 mil så satt det en sten rakt genom sulan, men det är såklart olika mellan olika modeller. Den modellen va nog knappt tänkt att springa på grusväg med.

Som ovan tycker jag det är nice att ha under race eller riktigt tuffa intervall- eller tröskelpass. Men till 99% av träningen är det overkill eller onödigt

Edit: Enligt erfarenhet tycker jag inte riktigt det ger så mycket heller om du är över typ 4:30min/km
Ja under 4:30 på stigar är väl inte så vanligt. Möjligtvis utför, men då brukar ju ingen hjälp behövas😆

IMG_0861.jpeg

Ganska exakt 1/3 av loppets längd, ungefär samma fördelning av väg/trail(men bitvis knöligare förutsättningar idag tror jag), 1/3 av den totala stigningen och då när det gäller och det är 26 km har jag råd att springa 1:07/km långsammare för att klara mig på max 3 timmar. Kommer bli jobbigt, men inte omöjligt. Allt handlar om inställning!

IMG_0866.jpeg
IMG_0867.jpeg

Kände på första 15-kilometaren för i år, hälften väg och hälften över stock och sten. Hade orkat en bra bit till i samma tempo kändes det som, men tänker att det kanske är klokt att mjukstarta lite så man inte pajar nu när man haft ett uppehåll.

Nu sitter jag och väntar på att sonen ska komma och hämta mig med båten.

Formcheck inför halvmaran i slutet av månaden. Skulle springa 1000 meters repetitioner, men valde att fortsätta i samma tempo i en mil. Nytt PB på milen 39:01. Är dock inte helt såld på Asics Metaspeed Sky. Instabila och aningen tråkiga att springa i.

IMG_1132.jpeg

IMG_1130.jpeg
Fusk att springa på bana ju :) Maraton och andra lopp över 5000m ska springas på vägar, med många höjdmeter!
Frågan är om ett par "superskor" hade gjort att du sprungit snabbare, synd att det skall vara så dyrt att köpa skor och testa.

Fusk att springa på bana ju :) Maraton och andra lopp över 5000m ska springas på vägar, med många höjdmeter!
Frågan är om ett par "superskor" hade gjort att du sprungit snabbare, synd att det skall vara så dyrt att köpa skor och testa.
Brukar vanligtvis köra kvalitetspassen med Asics Magic Speed 4. Nuvarande par har gått över 1100km så de har förlorat en del studs i skummet, men är fortfarande snabba nog för högre tempon. Sprang 5km på 18:46 för några veckor sedan i dem. Mitt intryck av Metaspeed är att de kostar mer än vad de smakar, då skillnaden i snabbhet är försumbar (i alla fall för amatörer som jag) på bekostnad av sämre hållbarhet. Vet inte om detta är fallet för alla superskor eller om jag bara haft otur och köpt grisen i säcken.

Någon mer som ska springa Sthlm halvmaraton? Träningen har gått riktigt bra sedan maran så hoppas på två bra kommande veckor inför loppet.

Banan ser tyvärr riktigt tråkig ut vad gäller gator man springer på men inte mycket att göra åt. Ni som sprungit - något parti att vara extra vaksam på? Hålla igen något någonstans? Sista kilometerna från Slussen ner till mål ser riktigt enkla ut så där bör man kunna gasa på ordentligt är min förhoppning.

Tillbaka
Topp