• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Sista stora långpasset inför Frankfurt Marathon om två veckor. Provkörning av skor och gels. Kändes lite tuffare idag pga lågt blodsocker natten innan. Hur man ska klara att springa 12km längre och 5 sekunder snabbare per kilometer är ett under. Veckan stängs på 112 kilometer och nu börjar nedtrappningen.

Någon här som har erfarenhet från loppet?

IMG_0201.jpeg
Snygt! Samma båt här, samma lopp och samma mål! Sista långpasset idag (dock lite kortare distans än vanlligt) och tre raka veckor med 120k. Rejält seg nu så ska bli skönt med nedtrappning. Vad blir det för skor och gels?

Jag har inte sprungit Frankfurt förrut, men har lyssnat en del på Maratonlabbets gamla avsnitt från hösten 2018 när de siktade på sub 3. Kan rekommendera deras racereports (avsnitt 42.2) och avsnittet med Mara-Mackan (avsnitt 42) som sprungit loppet många gånger. Verkar vara trångt runtom farthållarna för Sub 3, speciellt vid vätskestationerna. Min initiala plan var att lägga mig strax framför. Nu är dock de två första vätskestationerna (5k och 10k) på båda sidor av vägen vilket förhoppningsvis gör att det flyter på hyfsat. Kan vara rätt blåsigt också, så jag är inställd på att hitta en bra grupp att ta rygg på för att slippa ta all vind själv... :) Lycka till på loppet och hoppas nedtrappningen går fint!

Snygt! Samma båt här, samma lopp och samma mål! Sista långpasset idag (dock lite kortare distans än vanlligt) och tre raka veckor med 120k. Rejält seg nu så ska bli skönt med nedtrappning. Vad blir det för skor och gels?

Jag har inte sprungit Frankfurt förrut, men har lyssnat en del på Maratonlabbets gamla avsnitt från hösten 2018 när de siktade på sub 3. Kan rekommendera deras racereports (avsnitt 42.2) och avsnittet med Mara-Mackan (avsnitt 42) som sprungit loppet många gånger. Verkar vara trångt runtom farthållarna för Sub 3, speciellt vid vätskestationerna. Min initiala plan var att lägga mig strax framför. Nu är dock de två första vätskestationerna (5k och 10k) på båda sidor av vägen vilket förhoppningsvis gör att det flyter på hyfsat. Kan vara rätt blåsigt också, så jag är inställd på att hitta en bra grupp att ta rygg på för att slippa ta all vind själv... :) Lycka till på loppet och hoppas nedtrappningen går fint!
Tackar och stort lycka till själv! Ska lyssna på det avsnittet! Kör kvar på mina Metaspeed Sky Paris. Har bytt mina daily trainers till Novablast 5 som är lite mindre stabila, så på denna runda kändes instabiliteten hanterbar. Har fortfarande cirka 150km kvar på skorna. Gels kör jag SiS som har funkat bra på tidigare lopp. Inga problem med magen, 22 gram kolhydrater per gel, en var femte kilometer.

Vind och dåligt väder är kanske mina enda orosmoment. Man får kämpa ganska hårt att hålla tempot i motvind. Får hoppas på en bra klunga så att man slipper göra det hårda jobbet själv.

Tackar och stort lycka till själv! Ska lyssna på det avsnittet! Kör kvar på mina Metaspeed Sky Paris. Har bytt mina daily trainers till Novablast 5 som är lite mindre stabila, så på denna runda kändes instabiliteten hanterbar. Har fortfarande cirka 150km kvar på skorna. Gels kör jag SiS som har funkat bra på tidigare lopp. Inga problem med magen, 22 gram kolhydrater per gel, en var femte kilometer.

Vind och dåligt väder är kanske mina enda orosmoment. Man får kämpa ganska hårt att hålla tempot i motvind. Får hoppas på en bra klunga så att man slipper göra det hårda jobbet själv.
Tusen tack! Skönt, låter som en bra plan! Jag gjorde ett genrep för några veckor sen i tänkt racemundering, gels och vatten där jag sprang en halvmara i marafart som ett bra träningspass. Skönt att få kvitto på att allting lirar. Kommer också köra gels var femte kilometer, men jag kör gels från High5 (23 gram kolhydrater). Tänker mig koffeingels vid 10k och 20k, plus 100mg koffeintablett ca en timme innan loppet.

Ja vädret är alltid svårt. Kommer bli intensiv bevakning på diverse väderappar om en dryg vecka. Håller tummarna för uppehåll, 10-12 grader och vindstilla mellan kl 10 och 13... :)

Sprang Å-stadsloppet(halvmara) igår på 1:29 och bokad senare på kvällen under middag/afterrun Sthlm maraton 2026 med måltiden sub3. Så nu följer 33 veckor av hård träning, för när jag gick i mål va jag bra trött.

Tillbaka
Topp