• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

IMG_1061.png

Snickrade ihop några pass baserat på Norwegian Singels Approach. Tänker enligt följande.

Måndag: 8km med max 70% av maxpuls
Tisdag: 3x3km tröskel med 3min joggvila
Onsdag: 12km med max 70% av maxpuls
Torsdag: 5x2km tröskel med 3 min joggvila
Fredag: 8km med max 70% av maxpuls
Lördag: 10x1km tröskel med 3 min joggvila
Söndag: 25km med max 70% av maxpuls

Detta upplägg skulle landa på drygt 90km i veckan och i snitt strax över timmes löpning/dag ink. uppvärmning och nerjogg under tröskelpassen. Tankar kring detta?
Vad vill du uppnå? Springa sju dagar veckan, med alla pass i tröskel eller mer än 70% av maxpuls låter som ett recept för skador och överträning. Hur tänker du kring muskulär utmattning? Tio tusingar på lördagen kommer garanterat att kännas och om du inte är muskulärt återhämtad lär det bli en utmaning att nå tröskelfart/tröskelpuls alla tusingar.

Intressant snack om träningsprogram här. För mig, som gillar att göra annat också - som cykling och skidåkning, är det 1-4 löppass i veckan som gäller, beroende på säsong. Min ungdom är över, så om jag inte får 36-48 timmars återhämtning mellan löppassen, så kommer garanterat besvär. Men för att bibehålla den form jag har, behöver jag två riktigt hårda pass i veckan; tröskel eller VO2max. Resten zon 2, eller lägre. Plus styrka. Det kan jag få genom löpning, roddmaskin, cykel eller längdåkning samt i gymmet. Fördelen med att gilla så mycket olika är att det är möjligt att hålla VO2max, tröskel och styrka rimligt stabil över säsong och år, men på bekostnad av att löpekonomin kanske aldrig blir tipp-topp, eller att jag gör ett sub-3 på maraton.

Men, träning för mig, handlar om mental avkoppling och bibehållen form (långsiktigt) för att rimligt obehindrad (och med mycket nöje) kunna plocka höjdmetrar och njuta av landskap i fjäll, berg, skog och öppna landskap till fots, på skidor (klassiskt, skate, topptur), på MTB och på landsvägscykel.

Vad vill du uppnå? Springa sju dagar veckan, med alla pass i tröskel eller mer än 70% av maxpuls låter som ett recept för skador och överträning. Hur tänker du kring muskulär utmattning? Tio tusingar på lördagen kommer garanterat att kännas och om du inte är muskulärt återhämtad lär det bli en utmaning att nå tröskelfart/tröskelpuls alla tusingar.
Tre tröskelpass, dom andra är under 70% av maxpuls, dvs lätta pass. Ambitionen är sub3 på Sthlm maraton nästa år.

Tar med mig inputen från er med större erfarenhet av maratonträning så får jag känna mig fram lite. Kanske nöjer mig med två tröskelpass till att börja med och bygger vidare om jag känner att det finns utrymme för det.

IMG_1061.png

Snickrade ihop några pass baserat på Norwegian Singels Approach. Tänker enligt följande.

Måndag: 8km med max 70% av maxpuls
Tisdag: 3x3km tröskel med 3min joggvila
Onsdag: 12km med max 70% av maxpuls
Torsdag: 5x2km tröskel med 3 min joggvila
Fredag: 8km med max 70% av maxpuls
Lördag: 10x1km tröskel med 3 min joggvila
Söndag: 25km med max 70% av maxpuls

Detta upplägg skulle landa på drygt 90km i veckan och i snitt strax över timmes löpning/dag ink. uppvärmning och nerjogg under tröskelpassen. Tankar kring detta?
Jag har testat detta sedan det dök upp på Marathonpodden, så alldeles för kort tid att utvärdera något.
Men upplägget passar mig perfekt - jag tycker inte att det är särskilt roligt att sprida stenhårda intervaller men älskar att komma ut och springa varje dag.

Intervallerna i NSA ska dock vara en bit under tröskel, finns bra räknesnurror på diverse sidor. Jag hamnar i snitt 10 slag under tröskel på mina intervaller - så man får trycka på men det blir aldrig riktigt vidrigt.
Monotont, ja. Roligt, också ja!

Landar på en veckototal omkring 90 km +-

Jag har testat detta sedan det dök upp på Marathonpodden, så alldeles för kort tid att utvärdera något.
Men upplägget passar mig perfekt - jag tycker inte att det är särskilt roligt att sprida stenhårda intervaller men älskar att komma ut och springa varje dag.

Intervallerna i NSA ska dock vara en bit under tröskel, finns bra räknesnurror på diverse sidor. Jag hamnar i snitt 10 slag under tröskel på mina intervaller - så man får trycka på men det blir aldrig riktigt vidrigt.
Monotont, ja. Roligt, också ja!

Landar på en veckototal omkring 90 km +-
Kul! Jo jag hittade också en bra sida för att beräkna tempot i intervallerna och korrigerade passen i klockan efter det, samt bytte ut joggvila på 3 minuter mot en minuts ståvila. Bifogar sidan jag använde om någon annan är nyfiken på upplägget🤓

Ok, nu har lag läst på lite om de den norska singel-ansatsen. Med ”tröskel” avses LT1, dvs första tröskeln där kroppen klarar av att ventilera bort mjölksyran. När man säger ”tröskel” menar man ofta LT2, dvs den intensitet där kroppen inte längre klarar av att ventilera bort mjölksyra. Det är stor skillnad i belastning mellan LT1 och LT2. Det norska upplägget handlar alltså om att få till tre pass i veckan med långa intervaller där pulsen ligger mellan LT1 och LT2. Det är ofta där ”zon 3” hamnar. Det är också ungefär där pulsen hamnar för maraton. Men det är också den zon som kallas ”mellanmjölkszonen” så tillvida att den ökar skaderisken mer utan att ge någon utveckling av tröskel 2 eller VO2max (dvs race pace för distanser under en timme). Hela upplägget påminner om Maffetone, som handlar om att spendera mycket tid i lägre puls för att utveckla uthållighet med fettmotorn. FatMax ligger vanligen i närheten av LT1, dvs den nivå av ansträngning där kroppen maximerar energiförsörjning från fett. Precis vad man vill för långa lopp.

Dvs, det riskerar att uppfattas fel, om man säger att man ska köra tröskelpass tre ggr per vecka, eftersom det handlar om att ligga under LT2 (det är för övrigt den siffran man får från Garmin, Suunto, Polar, Coros, m fl). LT1 och FatMax behöver man till labbet för att hitta.

Min förståelse är att den här typen av träning handlar om att vänja kroppen vid farten som krävs för HM, eller mer troligt full-längds maraton. Ja, jag har sett att upphovsmannen bättrade sin 5k-tid från 28+ minuter till 15… men det gjorde han förmodligen tack vare att han trots allt spenderade tid över LT2…

Det finns så mkt evidens för att zon 2 (strax under LT1 - inte nödvändigtvis 60-70%…) bygger mitokondriell kapacitet, och att intervaller runt och över LT2 fungerar så bra för att bygga syratålighet och VO2max. Däremot undrar jag över vilken evidens det finns för att långa intervaller i zonen mellan LT1 och LT2 ger ngt annat än volymträning av löpeffektivitet (vilket ju givetvis kapar tider, ju bättre man blir).

Men nu fattar jag i varje fall varför det skulle funka att springa varje dag. I praktiken leder det här upplägget till tre dagar med måttliga intervaller (inte lätta, men inte heller blodsmak i munnen), och fyra dagar i prat-fart.

Jag ska läsa på lite mer. Jag kan ju ha missförstått ngt. Alltid intressant att se om man kan lära ngt nytt.

Men tips är att skaffa sig förståelse för vad LT1, LT2 samt FatMax är och hur VO2max spelar roll. Tips också är också att försäkra sig om att man har rätt maxpuls (inte efter en formel) inställd i sin klocka. För egen del har jag varit på löplabb några gånger, plus att jag regelbundet kör Coopers test på kalibrerat löpband. Enkelt sätt att ha koll på ”verklig” form, jämfört med vad klockan säger. Med cykelns kraftpedaler är det också enkelt att kolla hur många watt man faktiskt orkar snitta under 20 minuter.

Ok, nu har lag läst på lite om de den norska singel-ansatsen. Med ”tröskel” avses LT1, dvs första tröskeln där kroppen klarar av att ventilera bort mjölksyran. När man säger ”tröskel” menar man ofta LT2, dvs den intensitet där kroppen inte längre klarar av att ventilera bort mjölksyra. Det är stor skillnad i belastning mellan LT1 och LT2. Det norska upplägget handlar alltså om att få till tre pass i veckan med långa intervaller där pulsen ligger mellan LT1 och LT2. Det är ofta där ”zon 3” hamnar. Det är också ungefär där pulsen hamnar för maraton. Men det är också den zon som kallas ”mellanmjölkszonen” så tillvida att den ökar skaderisken mer utan att ge någon utveckling av tröskel 2 eller VO2max (dvs race pace för distanser under en timme). Hela upplägget påminner om Maffetone, som handlar om att spendera mycket tid i lägre puls för att utveckla uthållighet med fettmotorn. FatMax ligger vanligen i närheten av LT1, dvs den nivå av ansträngning där kroppen maximerar energiförsörjning från fett. Precis vad man vill för långa lopp.

Dvs, det riskerar att uppfattas fel, om man säger att man ska köra tröskelpass tre ggr per vecka, eftersom det handlar om att ligga under LT2 (det är för övrigt den siffran man får från Garmin, Suunto, Polar, Coros, m fl). LT1 och FatMax behöver man till labbet för att hitta.

Min förståelse är att den här typen av träning handlar om att vänja kroppen vid farten som krävs för HM, eller mer troligt full-längds maraton. Ja, jag har sett att upphovsmannen bättrade sin 5k-tid från 28+ minuter till 15… men det gjorde han förmodligen tack vare att han trots allt spenderade tid över LT2…

Det finns så mkt evidens för att zon 2 (strax under LT1 - inte nödvändigtvis 60-70%…) bygger mitokondriell kapacitet, och att intervaller runt och över LT2 fungerar så bra för att bygga syratålighet och VO2max. Däremot undrar jag över vilken evidens det finns för att långa intervaller i zonen mellan LT1 och LT2 ger ngt annat än volymträning av löpeffektivitet (vilket ju givetvis kapar tider, ju bättre man blir).

Men nu fattar jag i varje fall varför det skulle funka att springa varje dag. I praktiken leder det här upplägget till tre dagar med måttliga intervaller (inte lätta, men inte heller blodsmak i munnen), och fyra dagar i prat-fart.

Jag ska läsa på lite mer. Jag kan ju ha missförstått ngt. Alltid intressant att se om man kan lära ngt nytt.

Men tips är att skaffa sig förståelse för vad LT1, LT2 samt FatMax är och hur VO2max spelar roll. Tips också är också att försäkra sig om att man har rätt maxpuls (inte efter en formel) inställd i sin klocka. För egen del har jag varit på löplabb några gånger, plus att jag regelbundet kör Coopers test på kalibrerat löpband. Enkelt sätt att ha koll på ”verklig” form, jämfört med vad klockan säger. Med cykelns kraftpedaler är det också enkelt att kolla hur många watt man faktiskt orkar snitta under 20 minuter.
Min uppfattning är att tröskelträning alltid har avsett en intensitet mellan LT1 och LT2.

Det verkar åtminstone funka för Jakob Ingebrigtsen!

Min uppfattning är att tröskelträning alltid har avsett en intensitet mellan LT1 och LT2.

Det verkar åtminstone funka för Jakob Ingebrigtsen!
Ja, du ser! Bara en tidsfråga innan @Degnell och @wlk har fått upp farten rejält. 😀 Men visst har det gått ”sisådär” för Ingebrigtsen på lite längre distanser? Allt är relativt förstås.

Men bra att du kommenterade. För egen del följer jag Joe Friels zoner. Och för all del LT1 till LT2 är det intervall där kroppen befinner sig mellan läget att all syra kan ventileras bort, respektive att det ackumuleras. Så givetvis är träning mellan LT1 och LT2 i tröskelzonen. Men för egen del lägger jag min tröskelträning vid LT2, lite plus, lite minus, med mål att bibehålla min egen tröskel så länge det går.

IMG_0711.jpeg

När det gäller träning, så brukar jag säga att allt räknas. Kör på bara! Men håll med om att det lätt blir lite förvirrat om man bara pratar om ”tröskel”.

Ser fram mot lite erfarenhetsdelning här i tråden. Dina erfarenheter kring tröskelträning?

Ja, du ser! Bara en tidsfråga innan @Degnell och @wlk har fått upp farten rejält. 😀 Men visst har det gått ”sisådär” för Ingebrigtsen på lite längre distanser? Allt är relativt förstås.

Men bra att du kommenterade. För egen del följer jag Joe Friels zoner. Och för all del LT1 till LT2 är det intervall där kroppen befinner sig mellan läget att all syra kan ventileras bort, respektive att det ackumuleras. Så givetvis är träning mellan LT1 och LT2 i tröskelzonen. Men för egen del lägger jag min tröskelträning vid LT2, lite plus, lite minus, med mål att bibehålla min egen tröskel så länge det går.

IMG_0711.jpeg

När det gäller träning, så brukar jag säga att allt räknas. Kör på bara! Men håll med om att det lätt blir lite förvirrat om man bara pratar om ”tröskel”.

Ser fram mot lite erfarenhetsdelning här i tråden. Dina erfarenheter kring tröskelträning?
Jag är rätt ny till löparlingot så ber om ursäkt för språkförbistringarna. Utan att på något sätt mena att vara dryg så kommer jag nog förbättra mig oavsett träningsupplägg då jag bara varit tillbaka till träningsformen tre månader och dessutom bestämt mig för att helt lägga alkohol på hyllan och prioritera god sömn fram till maj nästa år. Det är första gången jag har någon som helst plan med löpträningen. Sprang mycket för några år sedan men helt ovetandes om hur man ”ska” träna så då sprang jag 2-3 ggr i veckan, ALLTID max vad jag orkade varje pass, aldrig lågpuls och det tog mig ändå från otränad till att springa 15k en bit under timmen, halvmaran på 1:28 och 5k sub19, så blir jag inte skadad borde jag som sagt bli snabbare oavsett hur upplägget ser ut, men vill såklart precis som alla andra ha så bra utveckling som möjligt på ansträngningen och framförallt tiden jag lägger ner nu och då är det ju guld att det finns så mycket samlad kunskap i den här tråden🙂

Jag är rätt ny till löparlingot så ber om ursäkt för språkförbistringarna. Utan att på något sätt mena att vara dryg så kommer jag nog förbättra mig oavsett träningsupplägg då jag bara varit tillbaka till träningsformen tre månader och dessutom bestämt mig för att helt lägga alkohol på hyllan och prioritera god sömn fram till maj nästa år. Det är första gången jag har någon som helst plan med löpträningen. Sprang mycket för några år sedan men helt ovetandes om hur man ”ska” träna så då sprang jag 2-3 ggr i veckan, ALLTID max vad jag orkade varje pass, aldrig lågpuls och det tog mig ändå från otränad till att springa 15k en bit under timmen, halvmaran på 1:28 och 5k sub19, så blir jag inte skadad borde jag som sagt bli snabbare oavsett hur upplägget ser ut, men vill såklart precis som alla andra ha så bra utveckling som möjligt på ansträngningen och framförallt tiden jag lägger ner nu och då är det ju guld att det finns så mycket samlad kunskap i den här tråden🙂
Tycker inte att du har ngt att be om ursäkt för! Mest min spaning att det är lätt att bli förvirrad av vad tröskel är. Kör på efter din plan och dela med dig av hur det går.

Ni som springer maraton i gruppen, hur tränar ni inför loppen? Har ni eget träningsprogram eller kör ni med Garmin eller någon annan klockas upplägg? Jag har kört på Garmins rekommendationer i några månader och tycker det är skönt att få ett upplägg presenterat varje dag så jag slipper lägga nån egen energi på att planera. Dessutom tänkte jag att den ska styra passen efter övriga parametrar som sömn och stress. Dock har jag på senaste tiden börjat freebasea lite mer då jag ofta känner mig stark nog att köra hårdare pass än klockan rekommenderar.

Lyssnade idag och igår på näst sista avsnittet av maratonlabbet där norska singlar diskuterades. Det lät som ett intressant upplägg, och ett upplägg där man redan i förväg vet vad man ska göra varje dag och får springa mycket tröskel utan att bli helt bränd. Den här veckan t.ex. sa min klocka att jag skulle springa långpass på onsdag och bara en timme igår(trots att jag ställt in att jag vill ha mina långpass lördag-söndag). Dock ser inte mitt liv ut så utan det är på helgen jag kan klämma in ett långpass, så drog långpasset igår ändå, i lite högre tempo än klockan rekommenderade då jag kände att jag hade bra med energi efter allt halloweengodis.
IMG_1057.jpeg
Just den specifika marathonträningen tycker jag är intressant för egen del, som gillar att anpassa träningen inför kommande mara vad gäller den specifika farten.

Inför min senaste mara lade jag upp träningen före och efter semestern (3v i värmen där jag ville lägga ner fokus på strand, sömn och en öl eller två istället för att gå all in på träningen). Före semestern såg jag som en uppbyggnadsfas där jag komfortabelt kunde ligga på 100km i veckan med två kvalitetspass och ett långpass som jag jobbade upp till 30km succesivt. Blev sedan 3v i solen med 70-80k per vecka för att hålla igång och inte tappa.

Men sen, hemkommen från semestern med 10 veckor kvar till lopp var det dags att dra igång den specifika träningen. 2 av dessa 10 veckor var nedtrappning vilket skulle ge mig 8 fulla träningsveckor. Ganska tidigt insåg jag att veckorna skulle bestå av ett långpass med marathonfart på helgen, och att jag på onsdagar skulle köra ett matigare kvalitetspass. Däremellan bara bygga ut med volym så säkert som möjligt, plus att det var viktigt för mig att få in en vilodag i veckan (vilket togs efter långpassen).

Under de åtta veckorna gick min veckovolym från 105k till 120k, där jag kunde ligga ganska stabilt på 120k i tre veckor. Min filosofi har varit att hellre ligga på 95% i belastning än att riskera att gå över 100% och dra på mig skador, lättare bli sjuk osv osv.

Överlag gällande träningen tycker jag tyvärr det oftast handlar om att testa sig fram för att se vad som fungerar. För mig tex har jag kommit fram till att jag gillar relativt hög volym, och gärna distanspass runt 15km som jag bränner av på morgnarna. Långpass över 35k har jag insett sliter för mycket på mig och att jag helt enkelt inte tycker det är värt det. Håller mig allt som oftast runt 30-35km på långpassen.

Ganska tidigt insåg jag att veckorna skulle bestå av ett långpass med marathonfart på helgen
Vad har ni för åsikt kring just detta, alltså långpass i marathonfart?

Det är ett roligt tempo för du kan springa väldigt långt i en hyffsat snabb fart, det är alltså väldigt bra mentalt och man känner sig stark!
Å andra sidan är det för långsamt för att ge någon ordentlig fysiologisk träning samtidigt som det är för snabbt för ge någonting aerobiskt.

Otroligt bra diskussioner hörni! Är väldigt imponerad över allas driv och ambition för utveckling. Kul läsning rots att jag själv bara blir avskräckt 😅

Jag är nog väldigt ineffektiv i min träning men det tycker det är så skönt att känna sig fri. Bara dra på mig skorna och ge mig ut i skogen... Ingen riktig vinnarskalle I guess men gillar bara att vara ute. Whatever floats your boat, eller hur? 🤷‍♂️

1762177063406.png

Senast ändrad:

Det är ett roligt tempo för du kan springa väldigt långt i en hyffsat snabb fart, det är alltså väldigt bra mentalt och man känner sig stark!
Å andra sidan är det för långsamt för att ge någon ordentlig fysiologisk träning samtidigt som det är för snabbt för ge någonting aerobiskt.
För mig handlar det om att bygga in marathonfart i långpassen för att vänja både ben och huvud vid känslan av att springa "relativt fort" även när benen redan börjar bli trötta.

Ingenting jag skulle göra under grundträning eller liknande, utan hade förmodligen hellre lagt delar av långpasset runt LT om jag ville ha lite inslag av fart ☺️

Mina långpass ligger generellt i låg puls. Zon 2.
Däremot när det närmar sig lopp kan jag köra mer specifikt med marafart.
Har ett pass i klockan som jag gillar.
20min uppvärmning, 4*20min i marafart med 5 min joggvila, nerjogg 10-20 min.

Kul! Jo jag hittade också en bra sida för att beräkna tempot i intervallerna och korrigerade passen i klockan efter det, samt bytte ut joggvila på 3 minuter mot en minuts ståvila. Bifogar sidan jag använde om någon annan är nyfiken på upplägget🤓
Jag påbörjade norska singlar för cirka 9 månader sedan och körde det i c. 3-4 månader.

Beroende på din löpbakgrund så skulle jag rekommendera att fasa in i programmet över tid, så att du inte smäller på med 3st av intervallpassen dag 1. Även om det på pappret låter som ett relativt snällt program så skulle jag hellre börja med 1-2st intervallpass medans det primärt är z2-rundorna som ökar i volym (för att vänja muskler och leder vid högre volymen), och därefter gradvis släng in 1-2st intervallpass i veckan. Givet att du vill springa c. 75-80% i z2 så motsvarar det ju distanserna du beskrev ovan, vilket är relativt högt för amatörer (beroende på bakgrund såklart)

Jag lyckades tyvärr själv att dra på mig en skada under programmet vilket gjorde att jag fick pausa löpningen i 3 månader... Troligen delvis drivet av att fasa över från löpband till asfalt för snabbt, samt något för hög volym för mig som amatör (peakade på 80km).

Nu har det varit fokus på comeback och gradvis introducera löpningen igen. Under skadeperioden har jag matat crosstrainer och cykel, så känner som tur är att konditionen snarare förbättrats... :)

Jag påbörjade norska singlar för cirka 9 månader sedan och körde det i c. 3-4 månader.

Beroende på din löpbakgrund så skulle jag rekommendera att fasa in i programmet över tid, så att du inte smäller på med 3st av intervallpassen dag 1. Även om det på pappret låter som ett relativt snällt program så skulle jag hellre börja med 1-2st intervallpass medans det primärt är z2-rundorna som ökar i volym (för att vänja muskler och leder vid högre volymen), och därefter gradvis släng in 1-2st intervallpass i veckan. Givet att du vill springa c. 75-80% i z2 så motsvarar det ju distanserna du beskrev ovan, vilket är relativt högt för amatörer (beroende på bakgrund såklart)

Jag lyckades tyvärr själv att dra på mig en skada under programmet vilket gjorde att jag fick pausa löpningen i 3 månader... Troligen delvis drivet av att fasa över från löpband till asfalt för snabbt, samt något för hög volym för mig som amatör (peakade på 80km).

Nu har det varit fokus på comeback och gradvis introducera löpningen igen. Under skadeperioden har jag matat crosstrainer och cykel, så känner som tur är att konditionen snarare förbättrats... :)
Ska ha det i åtanke. Jag är redan uppe på mellan 65-85k i veckan så volymen borde inte vara ett superproblem. Springer dessutom både sprint och ”intervallerna” är inte i ett hysteriskt mycket högre tempo än många pass legat på i snitt, men jag förstår vad du menar. Känner efter lite och kör inte blint på vad schemat säger. Det är som sagt långt kvar till lopp så vore ju dumt att dra på sig en skada för att man stressar fram nått.

Bara så jag är med på banan, när vi snackar pulszon två, menar vi då på en skala med fyra eller fem zoner? Körde ett pass på en timme där jag försökte hålla mig i zon två men det är också ca 100hm på rundan så bitvis blir det svårt att både ligga i zon 2 och kalla det löpning/jogg.
IMG_1064.jpeg

Senast ändrad:
Bara så jag är med på banan, när vi snackar pulszon två, menar vi då på en skala med fyra eller fem zoner? Körde ett pass på en timme där jag försökte hålla mig i zon två men det är också ca 100hm på rundan så bitvis blir det svårt att både ligga i zon 2 och kalla det löpning/jogg.
IMG_1064.jpeg
Googla zon-träning. Finns många upplägg. Hitta det som funkar för dig. ”Nestorn” (eller snarare professorn) när det gäller zon 2-träning är väl Inigo San Millan. Lyssna in när Peter Attia intervjuar honom. Finns som podcast, på YT mm.

IMG_1065.jpeg

Fyndade gels på löparshop. Ingen större erfarenhet av gels sen tidigare bortsett från ett paket skip som jag hade i samband med Högakusten trail, men har förstått att det kan vara klokt att börja träna på att få i sig sånna ett tag innan långlopp.

IMG_1065.jpeg

Fyndade gels på löparshop. Ingen större erfarenhet av gels sen tidigare bortsett från ett paket skip som jag hade i samband med Högakusten trail, men har förstått att det kan vara klokt att börja träna på att få i sig sånna ett tag innan långlopp.
Rekommenderar Maurten om du inte provat 💪🏼

IMG_1065.jpeg

Härligt. Helt klart viktigt att börja träna på det. Kan även vara klokt att komplettera med gels utan koffein.

IMG_1065.jpeg

Härligt. Har också köpt mina high 5 gels på löparshop för ett bra pris. Har funkat klockrent för mig och märkte att de funkar för min mage så har inte provat runt så mycket mer. Absolut bra på att träna på att få i sig gels inför lopp!

Nån som har testat Coros pulsklockor? Ska man fortsätta med Garmin eller är det dags att testa något nytt märke?
Jag har kört Coros under rätt lång tid.
Anledningen till att jag köpte den från början var att de hade en batteritid som inte många matchade och framförallt inte till samma pris.
Vet inte hur det är idag då jag inte kollat på träningsklockor på länge men antar att marknaden är annorlunda nu.
För några år sedan så fick jag ett mail från dem och de skulle göra en återkallning på klockor som ev. kunde få ett problem.
Fick en bättre modell efter någon dag.
Så min upplevelse av dem är riktigt bra.

Tillbaka
Topp