• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Någon som har erfarenhet av pannlampor i tråden? Jag är nyfiken på två modeller från Fenix, den ena lättare(runt 100g) och svagare(800lm max) och den andra något tyngre(140g) och starkare(1600lm). Jag springer 70-80% där det finns hjälplig gatubelysning, men det är just för att lampan jag har idag lämnar rätt mycket att önska vad gäller styrka(dock fjäderlätt). Utöver att det alltid är trevligt med mer ljus är det också förvånansvärt ofta jag skulle vilja ha möjligheten att dra på full effekt i en stark lampa mot bilar som inte bländar av. Så frågan är om 40 gram gör en enorm skillnad?

Fenix HL18R-7 V2.0 800lm​

Fenix HM65R-T V2.0​

Någon som har erfarenhet av pannlampor i tråden? Jag är nyfiken på två modeller från Fenix, den ena lättare(runt 100g) och svagare(800lm max) och den andra något tyngre(140g) och starkare(1600lm). Jag springer 70-80% där det finns hjälplig gatubelysning, men det är just för att lampan jag har idag lämnar rätt mycket att önska vad gäller styrka(dock fjäderlätt). Utöver att det alltid är trevligt med mer ljus är det också förvånansvärt ofta jag skulle vilja ha möjligheten att dra på full effekt i en stark lampa mot bilar som inte bländar av. Så frågan är om 40 gram gör en enorm skillnad?

Fenix HM65R-T V2.0​

Har provat många, men kommer alltid tillbaka till Lumonite Compass. Lätt bästa allround!

Ps. Silva är skit. Överhettar fort och dimmrar ner. På vintern. När jag springer…

Senast ändrad:

Fenix HM65R-T V2.0​

Även jag kör enbart Lumonite Compass.
Mycket lång brinntid, klarar en hel natt på mittenläget.

Fenix HM65R-T V2.0​

Kör också Lumonite. Nöjd!

IMG_1427.jpeg

Kanske får bli en sån då, även om den va dubbelt så dyr som lampan jag hade tänkt köpa. Får väl fundera på om det är värt det. Gillar att man kan växla mellan en bredare ljusbild och en riktad ljusbild på Fenixmodellerna.

Nåväl, vidare till nästa fundering. Drog första passet(på band) i mina nya Alphafly 3 idag och dom va för jävla goa att springa i. Dock upplevde jag att belastningen blev något högre i framsida lår än jag känt när jag sprungit i mina andra skor. Nike Zoomfly6 t.ex. har ju också kolfibersula, om men inte i närheten så styv. Påverkar det belastningen och är det isf en dålig idé att träna i andra skor än man ska tävla i? Min tanke va ju att spara Alphafly:n till race då det känns onödigt att slita ut så dyra skor på träning, men jag kanske får tänka om?
IMG_1159.jpeg

Kanske får bli en sån då, även om den va dubbelt så dyr som lampan jag hade tänkt köpa. Får väl fundera på om det är värt det. Gillar att man kan växla mellan en bredare ljusbild och en riktad ljusbild på Fenixmodellerna.

Nåväl, vidare till nästa fundering. Drog första passet(på band) i mina nya Alphafly 3 idag och dom va för jävla goa att springa i. Dock upplevde jag att belastningen blev något högre i framsida lår än jag känt när jag sprungit i mina andra skor. Nike Zoomfly6 t.ex. har ju också kolfibersula, om men inte i närheten så styv. Påverkar det belastningen och är det isf en dålig idé att träna i andra skor än man ska tävla i? Min tanke va ju att spara Alphafly:n till race då det känns onödigt att slita ut så dyra skor på träning, men jag kanske får tänka om?
IMG_1159.jpeg
Jag tränar aldrig i mina tävlingsskor.
Jag tycker det är fantastiskt att få den extra ”superkraften” på startlinjen.
Kör alpafly på lopp.

Jag tränar aldrig i mina tävlingsskor.
Jag tycker det är fantastiskt att få den extra ”superkraften” på startlinjen.
Kör alpafly på lopp.
Jag gör likadant med undantaget för något enstaka långpass/stenhårt tröskelpass kanske en månad innan race. Mest för att vänja benen lite med hur det känns

Jag har en Silva smini fly som jag är jättenöjd med. Lyser upp tillräckligt för mina >10km-rundor. Väger väl 40g och känns inte alls på huvudet vilket var det främsta skälet

Capture3.PNG.PNG

Fredagsnöjet: Tröskel, 8x1200m (1’ vila), bana inomhus, från 3.51 ner till 3.46 (3.12-3.08 min/km), laktat 4.6 (min IAT är 4.4). Skönt med ett pass med riktigt bra känsla i kroppen igen efter att ha varit lite svajigt senaste tiden (mycket resande inklusive 9 dagar fjällsemester som toppades med förkylning med halsont i början av förra veckan).

IMG_1171.jpeg

Nya skor, igen. Insåg att jag i stort sett bara har skor som är gjorda för ett högre tempo, och att jag kanske delvis pga. det tenderar att halka in i ett högre tempo även dagar när jag tänkt springa i en lägre pulszon, så testar Nikes Vomero plus så jag kommer in i rätt mindset redan när jag snörar på skorna. Nu 30 minuter i pulszon 2/3 och några styrkeövningar på det.

IMG_1171.jpeg

Nya skor, igen. Insåg att jag i stort sett bara har skor som är gjorda för ett högre tempo, och att jag kanske delvis pga. det tenderar att halka in i ett högre tempo även dagar när jag tänkt springa i en lägre pulszon, så testar Nikes Vomero plus så jag kommer in i rätt mindset redan när jag snörar på skorna. Nu 30 minuter i pulszon 2/3 och några styrkeövningar på det.
Du får gärna recensera dem! Min mängdsko jag kör nu är snart slut. Har Nike Invincible nu men funderar på att testa just Vomero som nästa sko.

Du får gärna recensera dem! Min mängdsko jag kör nu är snart slut. Har Nike Invincible nu men funderar på att testa just Vomero som nästa sko.
Riktigt mjuka och snälla, men ändå med en hygglig energiåtergivning. Jag köpte dom på Stadium och online va det riktigt urplockat med storlekar och likaså i butik, men då dom är stora i storlek kunde jag gå ner en halv storlek jämfört med mina Alphafly3 och Zoomfly6 och turligt nog fanns det ett par i den storleken i min lokala butik. Hittar du ett par i din storlek på Stadium går dom nu för 999:-, vilket måste betraktas som årets fynd. Riktigt behaglig sko som jag efter ett pass verkligen kan rekommendera. Ser fram emot många mil i lugnt/medeltempo. Det kanske inte är en sko som inspirerar till att helt plötsligt börja springa intervaller mitt under baspasset som Zoomfly tenderar att göra, men det va ju också hela poängen med att jag köpte Vomero. För priset måste jag ge skon 5/5.

Edit: färgen silver ser ju lite sådär ut redan som ny och kommer säkerligen se riktigt kackigt ut efter några mil ute, men det får man leva med för priset.

IMG_1178.jpeg

Alltså, det är ju fint med snö och så.. men fan va fint att kunna springa utomhus utan dubbskor igen🤪
5x1000 utomhus? Bra fart ser det ut som!

Efter fyra veckor i snöriket med längdåkning i stort sett varje dag är jag hemma i slasket och väljer därför löpbandet. Körde också 5x1k i förrgår, men jisses vad det kändes efter 4v utan löpning. Gav mig själv 9/10 i ansträngning… sjukt jobbigt.

IMG_5311.png

Bra med tid i röd zon…

IMG_5274.jpeg

Om det finns snö, är min prio annars skidor. Klassiskt eller skate. Under pudret, som ymnigt föll den dagen bilden togs finns preppad skatebädd och klassiska spår. Men varken pjäxor eller skidor syns… men underhållande, minst sagt. Väsentligt mer lockande än ett löpband. 😄 För mig i varje fall.

5x1000 utomhus? Bra fart ser det ut som!

Efter fyra veckor i snöriket med längdåkning i stort sett varje dag är jag hemma i slasket och väljer därför löpbandet. Körde också 5x1k i förrgår, men jisses vad det kändes efter 4v utan löpning. Gav mig själv 9/10 i ansträngning… sjukt jobbigt.

IMG_5311.png

Bra med tid i röd zon…

IMG_5274.jpeg

Om det finns snö, är min prio annars skidor. Klassiskt eller skate. Under pudret, som ymnigt föll den dagen bilden togs finns preppad skatebädd och klassiska spår. Men varken pjäxor eller skidor syns… men underhållande, minst sagt. Väsentligt mer lockande än ett löpband. 😄 För mig i varje fall.
Snyggt! Körde 5x3min🙂

Va lite trött på att bara springa baspass så frågade chatGPT om ett träningsupplägg.
IMG_1182.jpeg
Började i lördags och igår blev det tröskel 3x5km på band i 4:05-tempo med 2min promenadvila mellan.
IMG_1181.jpeg

Sov 8 timmar som en klubbad säl i natt. Förr hade jag svårt att komma till ro om jag sprang på kvällen, men nuförtiden kan jag nästan somna direkt efter ett pass. Gammeln, antar jag.

Senast ändrad:
Godmorgon. Har funderingar kring några saker(nu igen). Börjar med pulsband. Mitt gamla har börjat visa jättehög puls så jag ligger enligt det i pulszon5 redan under uppvärmningen. Några tips på prisvärt och bra pulsband? Är det överarm eller bröst som rekommenderas? Den andra funderingen gäller laktatmätning. Funderar på att besöka Aktivitus och göra ett laktat och vo2max-test. Det är egentligen det förstnämnda som är intressantast för att hitta rätt i var jag ska ligga pulsmässigt när jag tränar beroende på syftet med passet. En mätning landar på 2500:- och då är man ju inte långt ifrån att köpa en lakratmätare? Eller är det så att LT1 och LT2 är kopplade till pulsen så även om jag gör ett nytt test nästa år så är trösklarna domsamma men förhoppningsvis kan jag hålla ett högre tempo vid samma puls? Ursäkta min okunnighet, men hörde ett avsnitt av maratonlabbet där laktattest diskuterades(och rekomenderades starkt).

Godmorgon. Har funderingar kring några saker(nu igen). Börjar med pulsband. Mitt gamla har börjat visa jättehög puls så jag ligger enligt det i pulszon5 redan under uppvärmningen. Några tips på prisvärt och bra pulsband? Är det överarm eller bröst som rekommenderas? Den andra funderingen gäller laktatmätning. Funderar på att besöka Aktivitus och göra ett laktat och vo2max-test. Det är egentligen det förstnämnda som är intressantast för att hitta rätt i var jag ska ligga pulsmässigt när jag tränar beroende på syftet med passet. En mätning landar på 2500:- och då är man ju inte långt ifrån att köpa en lakratmätare? Eller är det så att LT1 och LT2 är kopplade till pulsen så även om jag gör ett nytt test nästa år så är trösklarna domsamma men förhoppningsvis kan jag hålla ett högre tempo vid samma puls? Ursäkta min okunnighet, men hörde ett avsnitt av maratonlabbet där laktattest diskuterades(och rekomenderades starkt).
Om du kör Garmin som klocka är det väl bara pulsband på bröstet som gäller va? Jag får skavsår och någon konstig reaktion på mitt, så funderar på att gå över till COROS med både klocka och band. Synd bara att det är kinesiskt och skickar all insamlad data till Kina...

Jag ska göra test nästa vecka. Gjort det två gånger förut.
Du får dina tröskelvärden vilket är mycket bra för de olika passen och ansträngning att hålla.
Tanken att jag skulle börja mäta laktat har däremot inte slagit mig. Och inte aktuellt.

Gällande pulsband så har jag Garmin för bröstkorgen. Men har lite kompisar som kör överarm och dom är nöjda. 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

Jag ska göra test nästa vecka. Gjort det två gånger förut.
Du får dina tröskelvärden vilket är mycket bra för de olika passen och ansträngning att hålla.
Tanken att jag skulle börja mäta laktat har däremot inte slagit mig. Och inte aktuellt.

Gällande pulsband så har jag Garmin för bröstkorgen. Men har lite kompisar som kör överarm och dom är nöjda. 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️
Jag har ju en bit till närmsta testcenter, men kanske kan vara värt det ändå då.

När du mätt tidigare, hur långt ifrån har din träningsklockas estimeringar varit då?

Om du kör Garmin som klocka är det väl bara pulsband på bröstet som gäller va? Jag får skavsår och någon konstig reaktion på mitt, så funderar på att gå över till COROS med både klocka och band. Synd bara att det är kinesiskt och skickar all insamlad data till Kina...

Även jag får skavsår av Garmins pulsband runt bröstet. Jag kör numera Garmin på handleden och Coros pulsband. Funkar bra ihop!

Tillbaka
Topp